abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75970232
quote:
ABN Amro-topman Gerrit Zalm verwacht dat de Nederlandse overheid in 2013 of 2014 uit ABN Amro stapt.

Dat zei hij woensdag tijdens een persconferentie.

Zalm zei ook te verwachten deze week de overeenkomst te tekenen over een verkoop van onderdelen aan Deutsche Bank. ABN Amro wil zijn dochterbedrijf HBU aan de Duitse bank verkopen. Onlangs stemde de Tweede Kamer in met de verkoop van de zakenbank. De verkoop moet euro 700 mln opleveren.

Eigen broek ophouden

ABN Amro wil voortaan zijn eigen broek ophouden. De staatsbank moest eerder dit jaar een paar keer aankloppen bij minister Wouter Bos van Financiën voor extra geld. Maar opnieuw met de pet langs is er niet meer bij. Dat zei bestuursvoorzitter Gerrit Zalm dinsdag tijdens een persbijeenkomst.
'Ik ga niet meer voor extra kapitaal. Ik heb geen enkel voornemen om daarvoor nog eens aan te kloppen. We moeten ons nu zelf redden', stelde Zalm.

De Nederlandse staat nam de Nederlandse onderdelen van ABN Amro en Fortis vorig najaar over. In totaal heeft de Staat inmiddels meer dan euro 30 mrd gestoken in de samen te voegen financiële concerns. De bedoeling is dat de Staat zich op een bepaald moment uit de fusiebank terugtrekt. Dat kan door de bank te verkopen of die naar de beurs te brengen. Zalm zei te verwachten dat dat moment zich ergens in 2013 of 2014 zal aandienen. Hij durfde niet te voorspellen of de Staat zijn investering zal terugverdienen. Maar de topman gaat voor 'de maximale opbrengst'.

Bundeling Fortis Bank Nederland en ABN Amro

Tijdens de persbijeenkomst keek Zalm terug op 2009 en blikte hij vooruit. In het voorjaar van 2010 zullen Fortis Bank Nederland en ABN Amro Nederland onder zijn leiding worden samengevoegd. Klanten van de banken kunnen nu nog terecht bij 650 kantoren in Nederland: 150 Fortisfilialen en vijfhonderd ABN Amro-vestigingen. Dat worden er 150 minder. Volgende maand maakt de bank bekend welke kantoren verdwijnen.

Aan klanten stelt de bank zich voortaan voor als 'Uw Bank', waarmee de bekende lijfspreuk ' Dé bank' zal komen te vervallen. Op zakelijk gebied richt de bank zich niet op grote multinationals, maar wel op grote Nederlandse ondernemingen. Door de samenvoeging van het voormalige Fortisonderdeel MeesPierson en delen van ABN Amro is de nieuwe bank naar eigen zeggen de grootste in Nederland op het gebied van bankieren voor vermogenden.

Bescheiden doelen
De blik is wel over de grens gericht, maar de doelen blijven bescheiden. 'Internationaal willen we uitbouwen waar we sterk in zijn. Maar we hebben niet de ambitie overal alles ter wereld te doen', zei Zalm. Verder wil ABN Amro/Fortis voorzichtig zijn als het gaat om speculatieve beleggingen of het aankopen van vreemde producten, zoals de nu beruchte pakketten aan rommelhypotheken.

Zalm wilde het tijdens de bijeenkomst niet hebben over de kwestie-DSB. Hij was financieel directeur van DSB, voordat hij naar ABN Amro vertrok. Momenteel loopt er een onderzoek naar zijn rol bij de bank uit Wognum. Hij wacht het resultaat daarvan, dat in januari wordt verwacht, af. Minister Bos zei eerder dat Zalm kan worden weggehaald bij ABN, als blijkt dat hij fouten heeft gemaakt bij DSB.

Opstappen geen optie

Zalm zei wel dat hij ondanks alle commotie rondom zijn persoon nooit heeft overwogen op te stappen bij ABN Amro. 'Geen moment. Lastigheid is leuk, ik floreer meestal als er uitdagingen zijn. Die zijn er volop, dus het is leuk om te doen.''
http://www.fd.nl/artikel/(...)-2013-2014-hand-doet
  woensdag 23 december 2009 @ 14:47:35 #2
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_75970643
En levert het nog wat op?
Oh, jammer.
  woensdag 23 december 2009 @ 19:14:19 #3
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_75981051
Zo op mijn klompen voel ik aan dat we hier niet met een winstje wegkomen. Het zal waarschijnlijk een fors verlies worden. Maar hoe eerder weg, hoe beter. Voordat er wéér een lijk uit de kast valt.
Zolang er op deze manier wordt aangemodderd zal ABN steeds minder waard worden. Het personeel heeft het tot híer en blijft alleen zitten vanwege de premie die ze hopen te ontvangen als ze ontslagen worden. De goeden zijn al weg. Klanten die er toe doen ook.
The End Times are wild
pi_75983369
quote:
ABN Amro niet langer 'Dé Bank'
AMSTERDAM (AFN) - ABN Amro heeft niet meer de pretentie 'Dé Bank' van Nederland te zijn. Liever stelt de bank zich voortaan aan zijn klanten voor als 'Uw Bank'. Dat bleek woensdag tijdens een informele persbijeenkomst met topman Gerrit Zalm.
'Dé Bank' is een lijfspreuk die ABN Amro in de jaren negentig introduceerde. ,,We gebruiken de spreuk al een tijd niet meer, maar staan natuurlijk nog wel zo bekend bij het publiek'', lichtte een woordvoerster toe. De laatste jaren gebruikte ABN Amro de slagzin 'Meer mogelijk maken'.

ABN Amro, ooit een speler van wereldformaat, stelt zich daarmee bescheidener op. Zoals bekend werd de bank kort voor het uitbreken van de kredietcrisis opgekocht door Fortis, Royal Bank of Scotland en Banco Santander. Fortis vertilde zich eraan en werd ontmanteld. Nederland kreeg de Nederlandse delen van ABN Amro en Fortis in handen.

Gerrit Zalm

In het voorjaar zullen ABN Amro en Fortis onder leiding van Gerrit Zalm samengaan. Bij ABN Amro Nederland werken ongeveer 20.000 mensen, Fortis Bank Nederland telt ongeveer 8000 medewerkers. Wereldwijd tellen beide concerns ongeveer 32.000 werknemers.

Zalm maakte woensdag een schets van hoe de bank er straks zal uitzien. Zo kunnen klanten van de banken nu nog terecht bij 650 kantoren in Nederland: 150 Fortisfilialen en 500 ABN Amro-vestigingen. Dat worden er 150 minder. Volgende maand maakt de bank bekend welke kantoren verdwijnen.

Grootste in Nederland

Op zakelijk gebied richt de bank zich niet op grote multinationals, maar wel op grote Nederlandse ondernemingen. Door de samenvoeging van het voormalige Fortisonderdeel MeesPierson en delen van ABN Amro is de nieuwe bank naar eigen zeggen de grootste in Nederland op het gebied van bankieren voor vermogenden.

De blik is wel over de grens gericht, maar de doelen blijven bescheiden. ,,Internationaal willen we uitbouwen waar we sterk in zijn. Maar we hebben niet de ambitie overal alles ter wereld te doen'', zei Zalm. Verder wil ABN Amro/Fortis voorzichtig zijn als het gaat om speculatieve beleggingen of het aankopen van vreemde producten, zoals de nu beruchte pakketten aan rommelhypotheken.

Eigen broek

Ook is Zalm vastbesloten zijn eigen broek op te houden. Eerder dit jaar moest de staatsbank een paar keer aankloppen bij minister Wouter Bos van Financiën voor extra geld. De Staat heeft inmiddels meer dan 30 miljard euro gestoken in de samen te voegen financiële concerns. ,,Ik ga niet meer voor extra kapitaal. Ik heb geen enkel voornemen om daarvoor nog eens aan te kloppen. We moeten ons nu zelf redden'', stelde Zalm.

De bedoeling is dat de Staat zich op een bepaald moment uit de fusiebank terugtrekt. Dat kan door de bank te verkopen of die naar de beurs te brengen. Zalm zei te verwachten dat dat moment zich ergens in 2013 of 2014 zal aandienen. Hij durfde niet te voorspellen of de Staat zijn investering zal terugverdienen. Maar de topman gaat voor ,,de maximale opbrengst''.
Bron: De Telegraaf
pi_75995555
quote:
Op woensdag 23 december 2009 19:14 schreef LXIV het volgende:
Zo op mijn klompen voel ik aan dat we hier niet met een winstje wegkomen. Het zal waarschijnlijk een fors verlies worden................
Maar dan krijgt Zalm geen bonus ............
  woensdag 23 december 2009 @ 23:55:10 #6
136343 BasEnAad
pi_75995660
quote:
Op woensdag 23 december 2009 23:53 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

Maar dan krijgt Zalm geen bonus ............
Is een bonus dan afhankelijk van prestaties?
  woensdag 23 december 2009 @ 23:56:19 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_75995711
quote:
Op woensdag 23 december 2009 23:55 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Is een bonus dan afhankelijk van prestaties?
Die van Zalm wel (afhankelijk van de winst die de staat maakt op de verkoop). Ik geloof iets van 1 promille?
The End Times are wild
  donderdag 24 december 2009 @ 00:02:13 #8
136343 BasEnAad
pi_75996012
quote:
Op woensdag 23 december 2009 23:56 schreef LXIV het volgende:

[..]

Die van Zalm wel (afhankelijk van de winst die de staat maakt op de verkoop). Ik geloof iets van 1 promille?
Aha, ik ben benieuwd.
En mag hij bij verlies ook gaan betalen?
pi_75996613
quote:
Op donderdag 24 december 2009 00:02 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Aha, ik ben benieuwd.
daar verdient hij te weinig voor slechts 750.000 euro om daar dan een gedeelte van terug te vragen wegens wanpresteren is natuurlijk wel gek

Bovendien heeft die arme Zalm al geen prettige kerst want in januari wordt pas bekend of hij wel aan kan blijven ivm zijn DSB verleden
  donderdag 24 december 2009 @ 00:16:31 #10
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_75996783
quote:
Op donderdag 24 december 2009 00:02 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Aha, ik ben benieuwd.
Nee. Dan zou niemand die job willen!
The End Times are wild
pi_75999970
quote:
Op donderdag 24 december 2009 00:16 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nee. Dan zou niemand die job willen!
precies Verlies wordt altijd gecollectiviseerd [over de massa heen verdeeld] en winsten worden geinduvidualiseerd [bonus voor Gerrit Zalm] als het wel goed was gegaan

Hoe dan ook links of rechts om Het volk wordt genaaid door de verliezen of gepasseerd voor de winsten
pi_76041363
quote:
Op donderdag 24 december 2009 01:27 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

precies Verlies wordt altijd gecollectiviseerd [over de massa heen verdeeld] en winsten worden geinduvidualiseerd [bonus voor Gerrit Zalm] als het wel goed was gegaan

Hoe dan ook links of rechts om Het volk wordt genaaid door de verliezen of gepasseerd voor de winsten
Men heeft voor die job een capabel iemand nodig. Als men de verliezen moet gaan bijbetalen, gaat men die persoon sowieso niet vinden en daar heeft de belastingbetaler nog minder aan.
  maandag 28 december 2009 @ 20:18:50 #13
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_76154684
Bedrijf zal nooit meer worden wat het was. Mogen heel wat bestuurders die zichzelf verrijkt hebben met de verkoop zich diep voor schamen if you'd ask me.

Past overigens prima in de lijn van de Nederlandse bedrijven die internationaal steeds minder voorstellen en overgenomen worden. Wat dat betreft voldoen ze aan de verwachtingen natuurlijk.
pi_76158055
quote:
Op maandag 28 december 2009 20:18 schreef PLAE@ het volgende:
Bedrijf zal nooit meer worden wat het was. Mogen heel wat bestuurders die zichzelf verrijkt hebben met de verkoop zich diep voor schamen if you'd ask me.
Ach, de schuldigen hier zijn puur de aandeelhouders. Die denken alleen aan cashen, cashen, het bestuur is onder hun invloed gedwongen om puur naar aandeelhouderswaarde te kijken en nergens anders naar. Zo'n beleid kan gewoon niet werken op de lange termijn. Gevolg: het ABN-AMRO zoals het nu is.
For great justice!
  maandag 28 december 2009 @ 21:47:30 #15
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_76158873
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 02:24 schreef Halcon het volgende:
[..]
Men heeft voor die job een capabel iemand nodig. ..................................
Waarom zit Gerrit Zalm er dan een man zonder bankierservaring
pi_76162457
Als er een VVD kabinet komt wordt het sowieso met verlies verkocht, al dan niet met argument dat dit in het nationaal belang is. Gewoon, om wat vrindjes te helpen.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 28 december 2009 @ 23:17:48 #17
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_76163344
quote:
Op maandag 28 december 2009 22:59 schreef Klopkoek het volgende:
Als er een VVD kabinet komt wordt het sowieso met verlies verkocht, al dan niet met argument dat dit in het nationaal belang is. Gewoon, om wat vrindjes te helpen.
Zo'n bank wordt óf via een IPO verkocht (dan worden er dus gewoon opnieuw aandelen uitgegeven die je op de markt kunt kopen, iedereen, jij dus ook) of aan een andere grote bank. Ik denk dat de eerste mogelijkheid de voorkeur geniet. Maar ook in het geval van de tweede mogelijkheid heeft ieder ander bedrijf dan gewoon het recht om meer te bieden en Nederland de plicht om dat hogere bod te accepteren!

Je gelooft toch niet dat je iets van de omvang van de ABN-bank onder de tafel verpatsen kunt?
The End Times are wild
pi_76170559
Wat een opluchting, ze gaan "voorzichtig" doen met de aankoop van "vreemde producten".

Wat een formulering .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_76170877
quote:
Op donderdag 24 december 2009 01:27 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

"Het volk"

En: slachtofferrol
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')