abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 23 december 2009 @ 13:22:56 #1
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_75966811
Hai lieffurds

Ik ben eind oktober 2009 verhuisd en heb nog 850 euro borg tegoed van de inmiddels nieuwe eigenaar van het pand óf van de beheersmaatschappij die hij in de arm heeft genomen (ik weet niet bij wie ik wettelijk gezien feitelijk hoor aan te kloppen).

Het contact over de borg verloopt via de beheersmaatschappij.

Enige weken geleden was me al toegezegd dat de borg dat weekend over zou worden gemaakt. Twee weken later leerde navraag dat er niets was overgemaakt en dat de (nieuwe) eigenaar van het oude pand eerst een betalingsbewijsje wilde zien van de borg.

Ik voelde me toen al behoorlijk genaaid, maar foutje kan gebeuren.

Uiteindelijk is er een betalingsbewijs gefaxt. Navraag leerde dat ze nu alleen nog toestemming nodig hadden van de eigenaar om de borg terug te storten (hetgeen ik me af vraag, ik vermoed dat ik wettelijk gezien geen zak met hun onderlinge affaires te maken heb).

We zijn nu twee maanden na de verhuizing en ik heb nóg geen borg ontvangen.

Kan ik aanspraak maken op wettelijke rente en zo ja, vanaf welke datum? Ik vind twee maanden wachten vrij lang eigenlijk.
Intelligent, but fucked up.
  woensdag 23 december 2009 @ 13:24:15 #2
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_75966876
Deurwaarder er op af sturen. Je hebt gewoon recht op je geld.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
  woensdag 23 december 2009 @ 13:30:33 #3
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_75967159
Is een beetje veel gedoe denk ik, aangezien ik dan eerst een sommatie moet sturen.

Maar aan de andere kant, als ik die persoonlijk langsbreng kan ik wellicht ook de termijn flink inkorten...
  woensdag 23 december 2009 @ 13:37:27 #4
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_75967465
Net nog ff gebeld, ze zijn van mening dat ze me zo lang kunnen laten wachten als gewenst.

Wat is een beetje een goed deurwaarderskantoor?
  woensdag 23 december 2009 @ 13:38:31 #5
168979 Plasterk
Is de plas sterk?
pi_75967517
quote:
Op woensdag 23 december 2009 13:37 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Net nog ff gebeld, ze zijn van mening dat ze me zo lang kunnen laten wachten als gewenst.

Borg moet wettelijk gezien binnen 2 maanden terugbetaald worden.

Ik zoek het even op voor je. Moment
pi_75967547
Je hebt slechts recht op wettelijke rente als de schuldenaar in verzuim is. Als jij diegene niet hebt aangespoord om zo snel mogelijk te betalen door het sturen van een schriftelijke ingebrekestelling met daarin vervat een laatste kans voor de schuldenaar om te betalen, kan de schuldenaar niet in verzuim zijn.

Tenzij anders bepaald in je contract.
  woensdag 23 december 2009 @ 13:41:47 #7
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_75967652
quote:
Op woensdag 23 december 2009 13:37 schreef Fortune_Cookie het volgende:

Maakt volgens mij niet zoveel uit. Vaak is alleen al de eerste brief van de deurwaarder voldende om mensen te laten betalen, scheelt je weer deurwaarderskosten.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
  woensdag 23 december 2009 @ 14:26:12 #8
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_75969690
quote:
Op woensdag 23 december 2009 13:39 schreef Maharbal het volgende:
Je hebt slechts recht op wettelijke rente als de schuldenaar in verzuim is. Als jij diegene niet hebt aangespoord om zo snel mogelijk te betalen door het sturen van een schriftelijke ingebrekestelling met daarin vervat een laatste kans voor de schuldenaar om te betalen, kan de schuldenaar niet in verzuim zijn.

Tenzij anders bepaald in je contract.
In verzuim ben je zodra je niet betaalt wat je behoort te betalen volgens je contractuele verplichtingen.
pi_75970041
quote:
Op woensdag 23 december 2009 14:26 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

In verzuim ben je zodra je niet betaalt wat je behoort te betalen volgens je contractuele verplichtingen.
Dan moet er een fatale termijn in je contract staan waarin de borg verplicht betaald moet worden tegen een bepaalde datum, dan is er verzuim van rechtswege. Aangezien dat niet in je contract staat (anders had je hier geen vragen gesteld), is dat niet het geval en treedt er geen verzuim van rechtswege in.

Voor de rest zijn er nog meer uitzonderingen op je zin, dat jouw zin in z'n algemeenheid niet zo gesteld kan worden.

Maar hey, als je het zelf toch zo goed weet en kennelijk juridisch onderbouwd bent, waarom vraag je het dan? Dan hoef ik in ieder geval geen moeite te doen.
pi_75970673
  woensdag 23 december 2009 @ 18:06:27 #11
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_75978504
quote:
Op woensdag 23 december 2009 14:34 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Dan moet er een fatale termijn in je contract staan waarin de borg verplicht betaald moet worden tegen een bepaalde datum, dan is er verzuim van rechtswege. Aangezien dat niet in je contract staat (anders had je hier geen vragen gesteld), is dat niet het geval en treedt er geen verzuim van rechtswege in.
'Na oplevering door huurder' lijkt me een termijn.
quote:
Voor de rest zijn er nog meer uitzonderingen op je zin, dat jouw zin in z'n algemeenheid niet zo gesteld kan worden.
Zal best ja, het wetboek is dik
quote:
Maar hey, als je het zelf toch zo goed weet en kennelijk juridisch onderbouwd bent, waarom vraag je het dan? Dan hoef ik in ieder geval geen moeite te doen.
Och jee... We hebben weer een rechtenstudent zonder vriendin

Je hulp is niet gewenst.

[ Bericht 2% gewijzigd door Fortune_Cookie op 23-12-2009 18:12:43 ]
pi_75986520
Whehe TS hoort niet wat hij/zij wil horen.
Lieutenant General Omar Bradley
"I have returned many times to honour the valiant men who died…every man who set foot on Omaha Beach was a hero."
  woensdag 23 december 2009 @ 22:07:01 #13
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_75989859
quote:
Op woensdag 23 december 2009 21:04 schreef SvenM het volgende:
Whehe TS hoort niet wat hij/zij wil horen.
Ik ben gewoon niet zo gediend van mensen die direct heel verontwaardigd doen alleen omdat bv in dit geval aangeef van mening te zijn dat er wel degelijk sprake is van verzuim.

Dat ik dat bij nader inzicht door onderzoek verkeerd blijk te hebben doet er wmb niet zoveel aan af. Had ie namelijk ook even kunnen toelichten in plaats van mijn topic te hoereren om zijn vakinhoudelijke superioriteit een podium te geven

Enniehoe, ik zal inderdaad nogmaals schriftelijk moeten aangeven dat ik binnen termijn X geld wil alvorens ik er verder iets mee kan.
pi_75996837
quote:
Op woensdag 23 december 2009 22:07 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

Ik ben gewoon niet zo gediend van mensen die direct heel verontwaardigd doen alleen omdat bv in dit geval aangeef van mening te zijn dat er wel degelijk sprake is van verzuim.

Dat ik dat bij nader inzicht door onderzoek verkeerd blijk te hebben doet er wmb niet zoveel aan af. Had ie namelijk ook even kunnen toelichten in plaats van mijn topic te hoereren om zijn vakinhoudelijke superioriteit een podium te geven

Enniehoe, ik zal inderdaad nogmaals schriftelijk moeten aangeven dat ik binnen termijn X geld wil alvorens ik er verder iets mee kan.
Ik geef je een tip waar je iets mee kunt. Je gaf niet aan van mening te zijn dat er sprake was van verzuim, je presenteerde je google-wijsheid als een feit, zonder nadere onderbouwing. Ik heb dan ook precies aangegeven waarom er geen sprake was van verzuim, maar daar lees je voor deze gelegenheid kennelijk overheen.
Mensen hoeven het niet altijd met mij eens te zijn, maar geef dan aan dat je een andere mening bent toegedaan en ga mij niet om de oren slaan met google-wijsheden die als feit worden geprestenteerd.

Dit dus:
quote:
Op woensdag 23 december 2009 14:26 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

Overigens had ik het anders gebracht als ik mijn vakinhoudelijke superioriteit wilde tentoonstellen. Ik heb geen bevestiging nodig met betrekking tot dat soort dingen op dit forum. Ik post slechts om mensen de goede richting op te helpen. Doe ermee wat je wilt.
  donderdag 24 december 2009 @ 15:46:02 #15
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_76018075
quote:
Op donderdag 24 december 2009 00:17 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Ik geef je een tip waar je iets mee kunt. Je gaf niet aan van mening te zijn dat er sprake was van verzuim, je presenteerde je google-wijsheid als een feit, zonder nadere onderbouwing. Ik heb dan ook precies aangegeven waarom er geen sprake was van verzuim, maar daar lees je voor deze gelegenheid kennelijk overheen.
Mensen hoeven het niet altijd met mij eens te zijn, maar geef dan aan dat je een andere mening bent toegedaan en ga mij niet om de oren slaan met google-wijsheden die als feit worden geprestenteerd.
Google wijsheid? Zoals de waard is...

Leg me liever uit waarom een termijn in een contract schijnbaar achteloos opzij kan worden geschoven zonder dat daarbij sprake is van verzuim.
quote:
Dit dus:
[..]

Overigens had ik het anders gebracht als ik mijn vakinhoudelijke superioriteit wilde tentoonstellen. Ik heb geen bevestiging nodig met betrekking tot dat soort dingen op dit forum. Ik post slechts om mensen de goede richting op te helpen. Doe ermee wat je wilt.
Ga ik doen.
pi_76021412
quote:
Op donderdag 24 december 2009 15:46 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

Google wijsheid? Zoals de waard is...

Leg me liever uit waarom een termijn in een contract schijnbaar achteloos opzij kan worden geschoven zonder dat daarbij sprake is van verzuim.
Prima.

Wat staat er precies in je contract? Ik neem aan dat het iets in de richting van "na oplevering" is? Dat is een erg rekbaar begrip en niet specifiek genoeg. Wil je in dit soort situaties verzuim van rechtswege hebben, dan moet er sprake zijn van een zogenaamde fatale termijn. Een fatale termijn is dan: "De borg dient terugbetaald te worden na 5 januari" of iets dergelijks. Het is in dat soort situaties dat een ingebrekestelling dan niet meer nodig (en logisch) is. Als er staat "na oplevering" kan het bijvoorbeeld voorkomen dat het vergeten is of wat dan ook, waarbij de verhuurder dus nog wel een "kans" moet krijgen om de borg te voldoen.

De hele verzuim en ingebrekestellingsregeling in de wet is er op gericht om schuldenaren alsnog een kans te geven om hun verplichtingen uit te voeren, zie het als een tweede kans. Alleen in gevallen waarin het overduidelijk is dat dat geen nut meer heeft, is er verzuim van rechtswege. En dus ook in gevallen waarin een fatale termijn is gesteld, want de hele overeenkomst leunt dan in feite op die termijn.
  donderdag 24 december 2009 @ 17:07:25 #17
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_76021797
quote:
Op donderdag 24 december 2009 16:59 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Prima.

Wat staat er precies in je contract? Ik neem aan dat het iets in de richting van "na oplevering" is? Dat is een erg rekbaar begrip en niet specifiek genoeg. Wil je in dit soort situaties verzuim van rechtswege hebben, dan moet er sprake zijn van een zogenaamde fatale termijn. Een fatale termijn is dan: "De borg dient terugbetaald te worden na 5 januari" of iets dergelijks. Het is in dat soort situaties dat een ingebrekestelling dan niet meer nodig (en logisch) is. Als er staat "na oplevering" kan het bijvoorbeeld voorkomen dat het vergeten is of wat dan ook, waarbij de verhuurder dus nog wel een "kans" moet krijgen om de borg te voldoen.

De hele verzuim en ingebrekestellingsregeling in de wet is er op gericht om schuldenaren alsnog een kans te geven om hun verplichtingen uit te voeren, zie het als een tweede kans. Alleen in gevallen waarin het overduidelijk is dat dat geen nut meer heeft, is er verzuim van rechtswege. En dus ook in gevallen waarin een fatale termijn is gesteld, want de hele overeenkomst leunt dan in feite op die termijn.
Dus het verschil tussen die twee is dat een specifieke gebeurtenis als termijn vergeten kan worden en een specifieke datum niet?

Vind ik nogal verbazingwekkend, al zal er ongetwijfeld een reden voor zijn.

Ik ga nu in ieder geval een brief schrijven.

Alsnog bedankt voor de hulp
  donderdag 24 december 2009 @ 17:09:02 #18
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_76021881
quote:
Op woensdag 23 december 2009 13:38 schreef Plasterk het volgende:

[..]

Borg moet wettelijk gezien binnen 2 maanden terugbetaald worden.

Ik zoek het even op voor je. Moment
Ja, daar ben je een ster in

(sorry )
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_76021930
Het idee er achter is dat als je een specifieke termijn noemt, er vaak meerdere belangen bij zijn betrokken. Denk dan aan bijvoorbeeld een ondernemer die iets geleverd moet krijgen om het vervolgens te verwerken en snel weer door te leveren omdat het kan bederven of iets dergelijks (genoeg te bedenken). Specifieke termijnen worden vaak met een reden genoemd (veel geld mee gemoeid, veel belang bij, doorleveren etc.) en een tweede kans is daarbij vaak niet meer wenselijk, omdat er al duizenden euro's zijn verloren of dingen zijn bedorven etc.

Bij een "gewone" datum moet de schuldenaar dus gewoon nog een tweede kans krijgen.

Wat ik hierboven noem is ook niet per sé uitputtend, maar het is een beetje de uitwerking van een tweede kans. Gevoelsmatig is het vaak toch anders omdat sommige mensen die borg bijvoorbeeld echt nodig hebben, maar wettelijk gezien is het toch wat anders.
  donderdag 24 december 2009 @ 17:15:32 #20
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_76022161
Okee, duidelijk.

Maar toch vind ik dat dit erg veel ruimte overlaat voor bedrijven om consumenten te schofferen en aan het lijntje te houden. Maar dat vond ik hiervoor ook al
  donderdag 24 december 2009 @ 17:19:05 #21
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_76022301
quote:
Op donderdag 24 december 2009 17:09 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Ja, daar ben je een ster in

(sorry )
Hij bedoelde denk ik ook de jurisprudentie omtrent de maximale hoeveelheid borg (twee maanden huur).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')