abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 5 mei 2010 @ 12:50:13 #176
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_81046322
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 12:46 schreef koningdavid het volgende:
Dat is een uiterst belabberde samenvatting. Hij onderbouwt het namelijk wel degelijk. Iets wat jij bij jouw kwalificaties tot op heden steevast hebt geweigerd.
Nogmaals, we hebben het hier over jouw stelling dat deze Hart korte metten maakt met het nieuwe atheisme. Het omkeren van de bewijslast blijft toch ongelofelijk populair onder gelovigen.

En nee, met het keer op keer posten van grote stukken het artikel maak je geen punt. Op die spam ga ik dus ook niet in voordat jij aangeeft waarom je spam korte metten maakt met het nieuwe atheisme. De frustraties van een gelovige interesseren mij niets.

[ Bericht 8% gewijzigd door Molurus op 05-05-2010 12:57:46 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_81046408
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 12:41 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Behandelt hij in zijn boeken.

Dat kan best, maar daarmee heeft hij nog geen bewijs geleverd voor de claims van een religie, dat heeft nog nooit iemand gedaan in de geschiedenis

[quote]
Hier herken ik niet zoveel in.
Jij bent dan ook geen vrijdenker, maar iemand die zelf zijn verstand bij de deur heeft achtergelaten
quote:
Is dat zo? Wat is die verklaring dan? En hoe pas je Ockhams razor daarop toe?
De ene verklaring behoeft allerlei aannames (Er is een God, En die God grijpt in de natuur, En dat kunnen we niet meten, maar we moeten het toch geloven.... En die God openbaart zich zus en zo... En die openbaring was heel knullig en onjuist, want anders zou het boerenvolk van 3000 jaar geleden het niet begrijpen EN dit En dat Enzovoort)

De andere verklaring kan zonder die aannames
quote:
Je overdrijft schromelijk. En dat interpretaties zich aanpassen aan voortschrijdend inzicht van de mensheid, vind ik niet zo vreemd eerlijk gezegd.

Het is ook niet vreemd, dat zeg ik niet, maar het is wel een aanwijzing dat het allemaal door mensen verzonnen is. En ik overdrijf niet, vergelijk christendom maar eens uit de 21ste eeuw, de 19de eeuw, de 15de eeuw, de 11de eeuw , de 4de eeuw en de 1ste eeuw.

quote:
Wat is precies een gecorrumpeerde seksuele moraal?
bekendste voorbeelden

-celibaat.

-onderdrukking van vrouwelijke seksualiteit

- het rare idee over de conceptie van de RK (every sperm is sacred, monty python)
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_81046518
2 tegen 1 is gemeen, vooral wanneer die ene geen enkel argument heeft... en ik heb nog niks gegeten vandaag , tot laters tijd voor lunch
  woensdag 5 mei 2010 @ 12:56:41 #179
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_81046558
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 12:55 schreef vaarsuvius het volgende:
2 tegen 1 is gemeen, vooral wanneer die ene geen enkel argument heeft... en ik heb nog niks gegeten vandaag , tot laters tijd voor lunch

Geen slecht plan inderdaad. Over een paar uurtjes pakken we de draad wel weer op. Smakelijk!
pi_81046624
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 12:50 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nogmaals, we hebben het hier over jouw stelling dat deze Hart korte metten maakt met het nieuwe atheisme. Het omkeren van de bewijslast blijft tot ongelofelijk populair onder gelovigen.
Ik geef toch voortdurend aan waarom ik dat vind?

- Hij ontkracht een aantal belangrijke argumenten effectief.
- Geeft terechte kritiek op Dawkins' gebrekkige filosofische inzichten. Geef terecht aan dat Dawkins 'complexiteitgsargument' niet opgaat, zoals ik eerder op FOK! ook al heb onderbouwd.
- Hij fileert Hitchens in een aantal paragrafen. Stelt terechte kanttekeningen bij het centrale betoog van Hitchens en benoemt een aantal van de vele fouten die in Hitchens boek zijn opgenomen.
- Hij benoemt m.i. treffend het gebrek aan diepgang bij veel Nieuw-Atheïsten. De parallel met Nietzsche, die ik ook al vaker heb aangehaald hier op FOK!, is een terechte.

Ik heb jouw nog niet gehoord wat je van zijn weerlegging van de NA-argumenten, zijn kritiek op Dawkins en Hitchens en zijn parallel met Nietzsche vindt? Je loopt alleen maar te mauwen "inhoudsloos en saai" zonder dat je ook maar ergens concreet op ingaat. Hoe moelijk kan het zijn?
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
  woensdag 5 mei 2010 @ 13:02:32 #181
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_81046763
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 12:58 schreef koningdavid het volgende:
Ik geef toch voortdurend aan waarom ik dat vind?

- Hij ontkracht een aantal belangrijke argumenten effectief.
Dat haal ik er niet uit. Maar nogmaals: noem er eens 1 die hij duidelijk ontkracht.
quote:
- Geeft terechte kritiek op Dawkins' gebrekkige filosofische inzichten. Geef terecht aan dat Dawkins 'complexiteitgsargument' niet opgaat, zoals ik eerder op FOK! ook al heb onderbouwd.
Ook dat haal ik er niet uit.
quote:
- Hij fileert Hitchens in een aantal paragrafen. Stelt terechte kanttekeningen bij het centrale betoog van Hitchens en benoemt een aantal van de vele fouten die in Hitchens boek zijn opgenomen.
Dito.
quote:
- Hij benoemt m.i. treffend het gebrek aan diepgang bij veel Nieuw-Atheïsten. De parallel met Nietzsche, die ik ook al vaker heb aangehaald hier op FOK!, is een terechte.
Je verwijt de nieuwe atheisten 'een gebrek aan diepgang'? Is dit werkelijk een punt van kritiek?
quote:
Ik heb jouw nog niet gehoord wat je van zijn weerlegging van de NA-argumenten, zijn kritiek op Dawkins en Hitchens en zijn parallel met Nietzsche vindt? Je loopt alleen maar te mauwen "inhoudsloos en saai" zonder dat je ook maar ergens concreet op ingaat. Hoe moelijk kan het zijn?
Ik heb geen enkele weerlegging van wat dan ook daarin kunnen ontdekken, dus voel ik ook niet de behoefte of verplichting om daar op in te gaan. Wellicht dat je me eens op een concrete specifieke weerlegging kunt wijzen, dan hebben we tenminste iets om over te praten. Anders dan dit buitengewoon saaie welles-nietes spelletje.

Laten we eens beginnen met het 'complexiteitgsargument' van Dawkins:

- Wat is precies het argument?
- Wat is precies de weerlegging?

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 05-05-2010 13:08:04 ]
pi_81046784
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 12:52 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

Jij bent dan ook geen vrijdenker, maar iemand die zelf zijn verstand bij de deur heeft achtergelaten
Onderbouw dat eens.
quote:
De ene verklaring behoeft allerlei aannames (Er is een God, En die God grijpt in de natuur, En dat kunnen we niet meten, maar we moeten het toch geloven.... En die God openbaart zich zus en zo... En die openbaring was heel knullig en onjuist, want anders zou het boerenvolk van 3000 jaar geleden het niet begrijpen EN dit En dat Enzovoort)

De andere verklaring kan zonder die aannames
De perecte genetic fallacy weer. Je had het over het ontstaan van religie. Iets waar volgens mij nog helemaal geen verklaring voor is. Maar goed, stel dat die er wel is: een mogelijke verklaring voor het ontstaan van religie zegt nog altijd niets over de waarheid daarvan.

Je linkt nu metafysische claims aan antropologische of gosdienstsociologische vraagstukken, dat slaat nergens op.
quote:
Het is ook niet vreemd, dat zeg ik niet, maar het is wel een aanwijzing dat het allemaal door mensen verzonnen is. En ik overdrijf niet, vergelijk christendom maar eens uit de 21ste eeuw, de 19de eeuw, de 15de eeuw, de 11de eeuw , de 4de eeuw en de 1ste eeuw.
Wat zijn dan de grote verschillen?
quote:
bekendste voorbeelden

-celibaat.

-onderdrukking van vrouwelijke seksualiteit

- het rare idee over de conceptie van de RK (every sperm is sacred, monty python)
Dit behoort tot de basiskritiek van religie? Dit zijn bijna allemaal kritiekpunten waar ik in mee kan gaan, al begrijp ik niet goed wat je met het tweede punt wil zeggen.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
pi_81047027
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 13:02 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat haal ik er niet uit. Maar nogmaals: noem er eens 1 die hij duidelijk ontkracht.
Infinite regression aan verklaringen.
quote:
Ook dat haal ik er niet uit.
Serieus, welk artikel heb je zitten lezen?

Ik citeer nogmaals:
quote:
But something worse than mere misunderstanding lies at the base of Dawkins’ own special version of the argument from infinite regress—a version in which he takes a pride of almost maternal fierceness. Any “being,” he asserts, capable of exercising total control over the universe would have to be an extremely complex being, and because we know that complex beings must evolve from simpler beings and that the probability of a being as complex as that evolving is vanishingly minute, it is almost certain that no God exists. Q.E.D. But, of course, this scarcely rises to the level of nonsense. We can all happily concede that no complex, ubiquitous, omniscient, and omnipotent superbeing, inhabiting the physical cosmos and subject to the rules of evolution, exists. But who has ever suggested the contrary?

Numerous attempts have been made, by the way, to apprise Dawkins of what the traditional definition of divine simplicity implies, and of how it logically follows from the very idea of transcendence, and to explain to him what it means to speak of God as the transcendent fullness of actuality, and how this differs in kind from talk of quantitative degrees of composite complexity. But all the evidence suggests that Dawkins has never understood the point being made, and it is his unfortunate habit contemptuously to dismiss as meaningless concepts whose meanings elude him. Frankly, going solely on the record of his published work, it would be rash to assume that Dawkins has ever learned how to reason his way to the end of a simple syllogism.
Wat vind je van deze kritiek?
quote:
Dito.
quote:
On matters of simple historical and textual fact, moreover, Hitchens’ book is so extraordinarily crowded with errors that one soon gives up counting them. Just to skim a few off the surface: He speaks of the ethos of Dietrich Bonhoeffer as “an admirable but nebulous humanism,” which is roughly on a par with saying that Gandhi was an apostle of the ruthless conquest and spoliation of weaker peoples. He conflates the histories of the first and fourth crusades. He repeats as fact the long discredited myth that Christians destroyed the works of Aristotle and Lucretius, or systematically burned the books of pagan antiquity, which is the very opposite of what did happen. He speaks of the traditional hostility of “religion” (whatever that may be) to medicine, despite the monastic origins of the modern hospital and the involvement of Christian missions in medical research and medical care from the fourth century to the present. He tells us that countless lives were lost in the early centuries of the Church over disputes regarding which gospels were legitimate (the actual number of lives lost is zero). He asserts that Myles Coverdale and John Wycliffe were burned alive at the stake, although both men died of natural causes. He knows that the last twelve verses of Mark 16 are a late addition to the text, but he imagines this means that the entire account of the Resurrection is as well. He informs us that it is well known that Augustine was fond of the myth of the Wandering Jew, though Augustine died eight centuries before the legend was invented. And so on and so on (and so on).
quote:
Je verwijt de nieuwe atheisten 'een gebrek aan diepgang'? Is dit werkelijk een punt van kritiek?
Ja. Zoals Hart ook onderbouwt. Men beseft niet wat voor diepgaande implicaties het afwijzen van een God-concept, of specifieker, het christendom met zich meebrengt. Nietzsche deed dit wel. Wellicht iemand als Michel Onfray ook wel, maar of hij tot de Nieuw-Atheïsten gerekend kan worden betwijfel ik.
quote:
Ik heb geen enkele weerrlegging van wat dan ook daarin kunnen ontdekken, dus voel ik ook niet de behoefte of verplichting om daar op in te gaan. Wellicht dat je me eens op een concrete specifieke weerlegging kunt wijzen, dan hebben we tenminste iets om over te praten. Anders dan dit buitengewoon saaie welles-nietes spelletje.
Er mankeert echt iets met je als je het niet kan ontdekken, sorry hoor. Ik geef het je op een presenteerblaadje.
quote:
Laten we eens beginnen met het 'complexiteitgsargument' van Dawkins:

- Wat is precies het argument?
Ik citeer Hart:
quote:
Any “being,” he asserts, capable of exercising total control over the universe would have to be an extremely complex being, and because we know that complex beings must evolve from simpler beings and that the probability of a being as complex as that evolving is vanishingly minute, it is almost certain that no God exists. Q.E.D.
quote:
- Wat is precies de weerlegging?
Wederom Hart:
quote:
But, of course, this scarcely rises to the level of nonsense. We can all happily concede that no complex, ubiquitous, omniscient, and omnipotent superbeing, inhabiting the physical cosmos and subject to the rules of evolution, exists. But who has ever suggested the contrary?

Numerous attempts have been made, by the way, to apprise Dawkins of what the traditional definition of divine simplicity implies, and of how it logically follows from the very idea of transcendence, and to explain to him what it means to speak of God as the transcendent fullness of actuality, and how this differs in kind from talk of quantitative degrees of composite complexity. But all the evidence suggests that Dawkins has never understood the point being made, and it is his unfortunate habit contemptuously to dismiss as meaningless concepts whose meanings elude him.
Is dat nou zo moelijk om zelf te vinden?
  woensdag 5 mei 2010 @ 13:14:11 #184
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_81047112
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 13:03 schreef koningdavid het volgende:
De perecte genetic fallacy weer. Je had het over het ontstaan van religie. Iets waar volgens mij nog helemaal geen verklaring voor is. Maar goed, stel dat die er wel is: een mogelijke verklaring voor het ontstaan van religie zegt nog altijd niets over de waarheid daarvan.

Je linkt nu metafysische claims aan antropologische of gosdienstsociologische vraagstukken, dat slaat nergens op.
Zelfs als er een god bestaat is het heel goed mogelijk, wat mij betreft zelfs waarschijnlijk, dat er geen relatie bestaat tussen die god en aardse religieuze overtuigingen.

Er zijn overigens wel wat wetenschappelijke ideeen over het ontstaan van religie. Maar het klopt: dat deel van de wetenschap staat nog in de kinderschoenen. Ik sluit echter niet uit dat we binnen afzienbare tijd een overtuigende wetenschappelijke verklaring vinden voor het bestaan van religie die niets te maken heeft met goden op zich.
pi_81047314
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 13:14 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zelfs als er een god bestaat is het heel goed mogelijk, wat mij betreft zelfs waarschijnlijk, dat er geen relatie bestaat tussen die god en aardse religieuze overtuigingen.

Er zijn overigens wel wat wetenschappelijke ideeen over het ontstaan van religie. Maar het klopt: dat deel van de wetenschap staat nog in de kinderschoenen. Ik sluit echter niet uit dat we binnen afzienbare tijd een overtuigende wetenschappelijke verklaring vinden voor het bestaan van religie die niets te maken heeft met goden op zich.
De verklaring over de oorsprong van geloof/religie zegt niet per definitie iets over het waarheidsgehalte ervan. Dat is dus de genetic fallacy.
  woensdag 5 mei 2010 @ 13:23:18 #186
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_81047376
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 13:11 schreef koningdavid het volgende:
Infinite regression aan verklaringen.
Het centrale argument daar is dat je complexiteit niet kunt verklaringen met nog meer complexiteit. Dat is inderdaad een oneindige keten van verklaringen die niets oplost.
quote:
Serieus, welk artikel heb je zitten lezen?

Ik citeer spam nogmaals:

[..]

Wat vind je van deze kritiek?
[..]

Ik reageer niet op spam. Ook niet na de tiende keer.
quote:
Ja. Zoals Hart ook onderbouwt. Men beseft niet wat voor diepgaande implicaties het afwijzen van een God-concept, of specifieker, het christendom met zich meebrengt. Nietzsche deed dit wel. Wellicht iemand als Michel Onfray ook wel, maar of hij tot de Nieuw-Atheïsten gerekend kan worden betwijfel ik.
'Diepgaande implicaties'. Zo diep dat je het kennelijk zelf niet normaal kunt verwoorden.
quote:
Er mankeert echt iets met je als je het niet kan ontdekken, sorry hoor. Ik geef het je op een presenteerblaadje.
De hele wereld (of ieg Fok) is gek, behalve jij. Heel geloofwaardig inderdaad.
quote:
Ik citeer Hart:

Wederom Hart:
[..]

Is dat nou zo moelijk om zelf te vinden?
Nee, maar het is eenvoudig geen weerlegging van de stelling. De kern van het argument is dat wanneer je complexiteit verklaart met nog meer complexiteit, al dan niet 'buiten de cosmos', dat die verklarende complexiteit net zoveel om een verklaring vraagt als de complexiteit die je ermee meent te verklaren. Je lost met je hypothese dus niets op. En waarom het een wel en het ander niet om een verklaring zou vragen maakt Hart niet duidelijk.
pi_81047705
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 13:23 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het centrale argument daar is dat je complexiteit niet kunt verklaringen met nog meer complexiteit. Dat is inderdaad een oneindige keten van verklaringen die niets oplossen.
En hij gaat in op dat 'centrale argument' met dat citaat dat ik nu keer op keer gequote hebt.
quote:
Ik reageer niet op spam. Ook niet na de tiende keer.
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

We bespreken een artikel. Ik citeer uit dat artikel en je noemt het spam? Waar slaat dit op?

Als we de denkbeelden van Dawkins bediscussiëren, is het toch ook logisch dat we citaten van Dawkins gebruiken? Goeie genade zeg...
quote:
'Diepgaande implicaties'. Zo diep dat je het kennelijk zelf niet normaal kunt verwoorden.
Jawel. Dat doet hij ook in dat artikel, het artikel dat we hier bespreken dus.
quote:
De hele wereld (of ieg Fok) is gek, behalve jij. Heel geloofwaardig inderdaad.
Ja want de hele wereld (of FOK!) bestaat uit Vaarsuvius en Molurus. Kerel. !
quote:
Nee, maar het is eenvoudig geen weerlegging van de stelling. De kern van het argument is dat wanneer je complexiteit verklaart met nog meer complexiteit, al dan niet 'buiten de cosmos', dat die verklarende complexiteit net zoveel om een verklaring vraagt als de complexiteit die je ermee meent te verklaren.
Je begrijpt zelf het argument van Dawkins niet helemaal geloof ik, zelfs niet als Hart het in een paar zinnen voor je uitlegt. Het argument is dat een Schepper ongelooflijk complex moet zijn. Aangezien complexiteit evolutie vereist, en God nooit geëvolueerd is, kan God niet bestaan. Dat is Dawkins' argument.
  woensdag 5 mei 2010 @ 13:36:52 #188
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_81047822
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 13:33 schreef koningdavid het volgende:
Je begrijpt zelf het argument van Dawkins niet helemaal geloof ik, zelfs niet als Hart het in een paar zinnen voor je uitlegt. Het argument is dat een Schepper ongelooflijk complex moet zijn. Aangezien complexiteit evolutie vereist, en God nooit geëvolueerd is, kan God niet bestaan. Dat is Dawkins' argument.
En nu die weerlegging.

(Nee, dit is geen verzoek om door te gaan met spammen.)
pi_81048030
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 13:36 schreef Molurus het volgende:

[..]

En nu die weerlegging.

(Nee, dit is geen verzoek om door te gaan met spammen.)
Je gaat de complexiteit van materiele dingen vergelijken met God?
---o---
  woensdag 5 mei 2010 @ 14:03:12 #190
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_81048659
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 13:42 schreef mariox het volgende:
Je gaat de complexiteit van materiele dingen vergelijken met God?
Wat bedoelen we eigenlijk met 'de complexiteit van immateriele zaken'?
pi_81049229
De beste man probeert in heel veel woorden te zeggen dat god geen oorzaak heeft en daarmee zou het oorzaak-oorzaak-oorzaak-argument van tafel geveegd zijn? Het is niks meer dan weer een religieuze claim zonder enige vorm van bewijs. God is dit, goed doet dat, god denkt dit...
pi_81049348
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 14:03 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wat bedoelen we eigenlijk met 'de complexiteit van immateriele zaken'?
Complexiteit in deze materiele wereld heeft 4 eigenschappen:
- heeft componenten
- deze componenten interacteren met elkaar
- gebruiken daarbij energie
- en zijn onvoorspelbaar

Kan je deze eigenschappen op God betrekken die niet van materie is?
---o---
  woensdag 5 mei 2010 @ 15:01:05 #193
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_81050423
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 14:25 schreef mariox het volgende:

[..]

Complexiteit in deze materiele wereld heeft 4 eigenschappen:
- heeft componenten
- deze componenten interacteren met elkaar
- gebruiken daarbij energie
- en zijn onvoorspelbaar

Kan je deze eigenschappen op God betrekken die niet van materie is?
Dat was dus de vraag. Het hele concept komt niet van mij.

Dat is een element dat je vaak terugziet in discussies over god: gelovigen weten vaak beter te verwoorden wat god niet is dan wat god wel is.
pi_81052641
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 13:03 schreef koningdavid het volgende:

Onderbouw dat eens.
Het was een flauw grapje en ik neem het terug. Het is meer dat mensen zoals jij door hun geloof blijkbaar een bepaalde blinde vlek hebben voor logische argumenten die dat geloof heel onwaarschijnlijk maken, terwijl andere mensen die argumenten wel zien en concluderen: Ok, dat geloof is duidelijk door mensen bedacht als antwoord op <vul maar in> . Dit betekent niet dat die mensen dan claimen dat ze een beter antwoord hebben op < vul maar in> vaak zie je juist dat ze erkennen dat het een mysterie is waar het menselijk intellect geen vat op kan krijgen en dat er geen redenen zijn om te veronderstellen dat we dat ooit wel gaan krijgen. Maar wat we wél kunnen zien is dat de grote religies door mensen verzonnen zijn.

[/quote]
pi_81052773
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 13:21 schreef koningdavid het volgende:

[..]

De verklaring over de oorsprong van geloof/religie zegt niet per definitie iets over het waarheidsgehalte ervan. Dat is dus de genetic fallacy.
er hoeft ook geen bewijs te zijn dat alle religies onwaar zijn. Dit soort argumenten geven slechts aan hoe ONWAARSCHIJNLIJK het is dat het waar is. DE claim komt van de religie, dus die mogen ook met het bewijs komen. De atheisten zeggen slechts: "Er klopt niks van wat jullie zeggen, om die en die en die redenen, dus geloven wij er niks van." Jullie (de theisten) moeten eerst maar eens met wat beters komen om ons te overtuigen.
pi_81053434
Willen atheïsten wel 'overtuigd' worden?
pi_81053824
Waarom niet?
pi_81054255
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 16:48 schreef Ribbenburg het volgende:
Voor mezelf sprekend, ja het lijkt me best fijn om te leven met een aantal geloofszekerheden, atheïsten hebben dezelfde behoefte aan zingeving en geborgenheid als theïsten. Voor mij is echter belangrijker dat mijn wereld logisch klopt. Religies kloppen niet en dat botst met mijn ratio en daarom ben ik beter af zonder *

Ik maak wel eens de vergelijking met een grote legpuzzel:

De wereld is een oneindig grote legpuzzel en af en toe vind je een stukje. Zowel als atheist als als theist ga je ervan uit dat je de puzzel nooit af krijgt (omdat we niet alles kunnen weten) Maar als atheist passen de stukjes die je wel vindt (ook al zijn het er maar relatief weinig) tenminste goed in elkaar en zo krijg je toch steeds een goed beeld bij kleine stukjes van het grote geheel.

Als theïst kom je steeds stukjes tegen die gewoon helemaal NIET passen en die moet je of weg gooien of met geweld in de puzzel forceren (zoals kleine kinderen wel eens doen)

* Het is overigens niet zo dat ik kan kiezen van: "ach laat ik maar geen religie aanhangen want dat is beter voor me............. Het is gewoon onmogelijk voor mij om oprecht de dogma's van een geloof te geloven, alle ervaringen uit mijn leven tot nu toe hebben daartoe geleid. Al kan ik me er persoonlijk niks bij voorstellen, ergens kan ik hieruit wel herleiden dat het voor iemand anders wellicht op dezelfde manier onmogelijk is om niet te geloven
  woensdag 5 mei 2010 @ 17:55:30 #199
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_81055309
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 16:48 schreef Ribbenburg het volgende:
Ik wil zo veel mogelijk weten en begrijpen van de werkelijkheid, het universum en de oorsprong van beide. Als datgene waarvan je mij als atheist wilt overtuigen waar is, jazeker.. dan wil ik overtuigd worden.

Wat ik niet wil is mijzelf misleiden puur omdat religie psychologische voordelen biedt, ook als het verder allemaal onzin is.
pi_81055498
Ah, de juiste snaar is geraakt.

Geloof biedt geen warme dogma's, dus atheïsten zullen zich er niet door laten overtuigen. Dat bedoel ik te zeggen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')