Nogmaals, we hebben het hier over jouw stelling dat deze Hart korte metten maakt met het nieuwe atheisme. Het omkeren van de bewijslast blijft toch ongelofelijk populair onder gelovigen.quote:Op woensdag 5 mei 2010 12:46 schreef koningdavid het volgende:
Dat is een uiterst belabberde samenvatting. Hij onderbouwt het namelijk wel degelijk. Iets wat jij bij jouw kwalificaties tot op heden steevast hebt geweigerd.
Jij bent dan ook geen vrijdenker, maar iemand die zelf zijn verstand bij de deur heeft achtergelatenquote:Op woensdag 5 mei 2010 12:41 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Behandelt hij in zijn boeken.
Dat kan best, maar daarmee heeft hij nog geen bewijs geleverd voor de claims van een religie, dat heeft nog nooit iemand gedaan in de geschiedenis
[quote]
Hier herken ik niet zoveel in.
De ene verklaring behoeft allerlei aannames (Er is een God, En die God grijpt in de natuur, En dat kunnen we niet meten, maar we moeten het toch geloven.... En die God openbaart zich zus en zo... En die openbaring was heel knullig en onjuist, want anders zou het boerenvolk van 3000 jaar geleden het niet begrijpen EN dit En dat Enzovoort)quote:Is dat zo? Wat is die verklaring dan? En hoe pas je Ockhams razor daarop toe?
quote:Je overdrijft schromelijk. En dat interpretaties zich aanpassen aan voortschrijdend inzicht van de mensheid, vind ik niet zo vreemd eerlijk gezegd.
bekendste voorbeeldenquote:Wat is precies een gecorrumpeerde seksuele moraal?
quote:Op woensdag 5 mei 2010 12:55 schreef vaarsuvius het volgende:
2 tegen 1 is gemeen, vooral wanneer die ene geen enkel argument heeft... en ik heb nog niks gegeten vandaag , tot laters tijd voor lunch
Ik geef toch voortdurend aan waarom ik dat vind?quote:Op woensdag 5 mei 2010 12:50 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nogmaals, we hebben het hier over jouw stelling dat deze Hart korte metten maakt met het nieuwe atheisme. Het omkeren van de bewijslast blijft tot ongelofelijk populair onder gelovigen.
Dat haal ik er niet uit. Maar nogmaals: noem er eens 1 die hij duidelijk ontkracht.quote:Op woensdag 5 mei 2010 12:58 schreef koningdavid het volgende:
Ik geef toch voortdurend aan waarom ik dat vind?
- Hij ontkracht een aantal belangrijke argumenten effectief.
Ook dat haal ik er niet uit.quote:Op woensdag 5 mei 2010 12:58 schreef koningdavid het volgende:
- Geeft terechte kritiek op Dawkins' gebrekkige filosofische inzichten. Geef terecht aan dat Dawkins 'complexiteitgsargument' niet opgaat, zoals ik eerder op FOK! ook al heb onderbouwd.
Dito.quote:Op woensdag 5 mei 2010 12:58 schreef koningdavid het volgende:
- Hij fileert Hitchens in een aantal paragrafen. Stelt terechte kanttekeningen bij het centrale betoog van Hitchens en benoemt een aantal van de vele fouten die in Hitchens boek zijn opgenomen.
Je verwijt de nieuwe atheisten 'een gebrek aan diepgang'? Is dit werkelijk een punt van kritiek?quote:Op woensdag 5 mei 2010 12:58 schreef koningdavid het volgende:
- Hij benoemt m.i. treffend het gebrek aan diepgang bij veel Nieuw-Atheïsten. De parallel met Nietzsche, die ik ook al vaker heb aangehaald hier op FOK!, is een terechte.
Ik heb geen enkele weerlegging van wat dan ook daarin kunnen ontdekken, dus voel ik ook niet de behoefte of verplichting om daar op in te gaan. Wellicht dat je me eens op een concrete specifieke weerlegging kunt wijzen, dan hebben we tenminste iets om over te praten. Anders dan dit buitengewoon saaie welles-nietes spelletje.quote:Op woensdag 5 mei 2010 12:58 schreef koningdavid het volgende:
Ik heb jouw nog niet gehoord wat je van zijn weerlegging van de NA-argumenten, zijn kritiek op Dawkins en Hitchens en zijn parallel met Nietzsche vindt? Je loopt alleen maar te mauwen "inhoudsloos en saai" zonder dat je ook maar ergens concreet op ingaat. Hoe moelijk kan het zijn?
Onderbouw dat eens.quote:Op woensdag 5 mei 2010 12:52 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Jij bent dan ook geen vrijdenker, maar iemand die zelf zijn verstand bij de deur heeft achtergelaten![]()
De perecte genetic fallacy weer. Je had het over het ontstaan van religie. Iets waar volgens mij nog helemaal geen verklaring voor is. Maar goed, stel dat die er wel is: een mogelijke verklaring voor het ontstaan van religie zegt nog altijd niets over de waarheid daarvan.quote:Op woensdag 5 mei 2010 12:52 schreef vaarsuvius het volgende:
De ene verklaring behoeft allerlei aannames (Er is een God, En die God grijpt in de natuur, En dat kunnen we niet meten, maar we moeten het toch geloven.... En die God openbaart zich zus en zo... En die openbaring was heel knullig en onjuist, want anders zou het boerenvolk van 3000 jaar geleden het niet begrijpen EN dit En dat Enzovoort)
De andere verklaring kan zonder die aannames
Wat zijn dan de grote verschillen?quote:Op woensdag 5 mei 2010 12:52 schreef vaarsuvius het volgende:
Het is ook niet vreemd, dat zeg ik niet, maar het is wel een aanwijzing dat het allemaal door mensen verzonnen is. En ik overdrijf niet, vergelijk christendom maar eens uit de 21ste eeuw, de 19de eeuw, de 15de eeuw, de 11de eeuw , de 4de eeuw en de 1ste eeuw.
Dit behoort tot de basiskritiek van religie? Dit zijn bijna allemaal kritiekpunten waar ik in mee kan gaan, al begrijp ik niet goed wat je met het tweede punt wil zeggen.quote:Op woensdag 5 mei 2010 12:52 schreef vaarsuvius het volgende:
bekendste voorbeelden
-celibaat.
-onderdrukking van vrouwelijke seksualiteit
- het rare idee over de conceptie van de RK (every sperm is sacred, monty python)
Infinite regression aan verklaringen.quote:Op woensdag 5 mei 2010 13:02 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat haal ik er niet uit. Maar nogmaals: noem er eens 1 die hij duidelijk ontkracht.
Serieus, welk artikel heb je zitten lezen?quote:Op woensdag 5 mei 2010 13:02 schreef Molurus het volgende:
Ook dat haal ik er niet uit.
Wat vind je van deze kritiek?quote:But something worse than mere misunderstanding lies at the base of Dawkins’ own special version of the argument from infinite regress—a version in which he takes a pride of almost maternal fierceness. Any “being,” he asserts, capable of exercising total control over the universe would have to be an extremely complex being, and because we know that complex beings must evolve from simpler beings and that the probability of a being as complex as that evolving is vanishingly minute, it is almost certain that no God exists. Q.E.D. But, of course, this scarcely rises to the level of nonsense. We can all happily concede that no complex, ubiquitous, omniscient, and omnipotent superbeing, inhabiting the physical cosmos and subject to the rules of evolution, exists. But who has ever suggested the contrary?
Numerous attempts have been made, by the way, to apprise Dawkins of what the traditional definition of divine simplicity implies, and of how it logically follows from the very idea of transcendence, and to explain to him what it means to speak of God as the transcendent fullness of actuality, and how this differs in kind from talk of quantitative degrees of composite complexity. But all the evidence suggests that Dawkins has never understood the point being made, and it is his unfortunate habit contemptuously to dismiss as meaningless concepts whose meanings elude him. Frankly, going solely on the record of his published work, it would be rash to assume that Dawkins has ever learned how to reason his way to the end of a simple syllogism.
quote:Op woensdag 5 mei 2010 13:02 schreef Molurus het volgende:
Dito.
quote:On matters of simple historical and textual fact, moreover, Hitchens’ book is so extraordinarily crowded with errors that one soon gives up counting them. Just to skim a few off the surface: He speaks of the ethos of Dietrich Bonhoeffer as “an admirable but nebulous humanism,” which is roughly on a par with saying that Gandhi was an apostle of the ruthless conquest and spoliation of weaker peoples. He conflates the histories of the first and fourth crusades. He repeats as fact the long discredited myth that Christians destroyed the works of Aristotle and Lucretius, or systematically burned the books of pagan antiquity, which is the very opposite of what did happen. He speaks of the traditional hostility of “religion” (whatever that may be) to medicine, despite the monastic origins of the modern hospital and the involvement of Christian missions in medical research and medical care from the fourth century to the present. He tells us that countless lives were lost in the early centuries of the Church over disputes regarding which gospels were legitimate (the actual number of lives lost is zero). He asserts that Myles Coverdale and John Wycliffe were burned alive at the stake, although both men died of natural causes. He knows that the last twelve verses of Mark 16 are a late addition to the text, but he imagines this means that the entire account of the Resurrection is as well. He informs us that it is well known that Augustine was fond of the myth of the Wandering Jew, though Augustine died eight centuries before the legend was invented. And so on and so on (and so on).
Ja. Zoals Hart ook onderbouwt. Men beseft niet wat voor diepgaande implicaties het afwijzen van een God-concept, of specifieker, het christendom met zich meebrengt. Nietzsche deed dit wel. Wellicht iemand als Michel Onfray ook wel, maar of hij tot de Nieuw-Atheïsten gerekend kan worden betwijfel ik.quote:Op woensdag 5 mei 2010 13:02 schreef Molurus het volgende:
Je verwijt de nieuwe atheisten 'een gebrek aan diepgang'? Is dit werkelijk een punt van kritiek?
Er mankeert echt iets met je als je het niet kan ontdekken, sorry hoor. Ik geef het je op een presenteerblaadje.quote:Op woensdag 5 mei 2010 13:02 schreef Molurus het volgende:
Ik heb geen enkele weerrlegging van wat dan ook daarin kunnen ontdekken, dus voel ik ook niet de behoefte of verplichting om daar op in te gaan. Wellicht dat je me eens op een concrete specifieke weerlegging kunt wijzen, dan hebben we tenminste iets om over te praten. Anders dan dit buitengewoon saaie welles-nietes spelletje.
Ik citeer Hart:quote:Op woensdag 5 mei 2010 13:02 schreef Molurus het volgende:
Laten we eens beginnen met het 'complexiteitgsargument' van Dawkins:
- Wat is precies het argument?
quote:Any “being,” he asserts, capable of exercising total control over the universe would have to be an extremely complex being, and because we know that complex beings must evolve from simpler beings and that the probability of a being as complex as that evolving is vanishingly minute, it is almost certain that no God exists. Q.E.D.
Wederom Hart:quote:Op woensdag 5 mei 2010 13:02 schreef Molurus het volgende:
- Wat is precies de weerlegging?
Is dat nou zo moelijk om zelf te vinden?quote:But, of course, this scarcely rises to the level of nonsense. We can all happily concede that no complex, ubiquitous, omniscient, and omnipotent superbeing, inhabiting the physical cosmos and subject to the rules of evolution, exists. But who has ever suggested the contrary?
Numerous attempts have been made, by the way, to apprise Dawkins of what the traditional definition of divine simplicity implies, and of how it logically follows from the very idea of transcendence, and to explain to him what it means to speak of God as the transcendent fullness of actuality, and how this differs in kind from talk of quantitative degrees of composite complexity. But all the evidence suggests that Dawkins has never understood the point being made, and it is his unfortunate habit contemptuously to dismiss as meaningless concepts whose meanings elude him.
Zelfs als er een god bestaat is het heel goed mogelijk, wat mij betreft zelfs waarschijnlijk, dat er geen relatie bestaat tussen die god en aardse religieuze overtuigingen.quote:Op woensdag 5 mei 2010 13:03 schreef koningdavid het volgende:
De perecte genetic fallacy weer. Je had het over het ontstaan van religie. Iets waar volgens mij nog helemaal geen verklaring voor is. Maar goed, stel dat die er wel is: een mogelijke verklaring voor het ontstaan van religie zegt nog altijd niets over de waarheid daarvan.
Je linkt nu metafysische claims aan antropologische of gosdienstsociologische vraagstukken, dat slaat nergens op.
De verklaring over de oorsprong van geloof/religie zegt niet per definitie iets over het waarheidsgehalte ervan. Dat is dus de genetic fallacy.quote:Op woensdag 5 mei 2010 13:14 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zelfs als er een god bestaat is het heel goed mogelijk, wat mij betreft zelfs waarschijnlijk, dat er geen relatie bestaat tussen die god en aardse religieuze overtuigingen.
Er zijn overigens wel wat wetenschappelijke ideeen over het ontstaan van religie. Maar het klopt: dat deel van de wetenschap staat nog in de kinderschoenen. Ik sluit echter niet uit dat we binnen afzienbare tijd een overtuigende wetenschappelijke verklaring vinden voor het bestaan van religie die niets te maken heeft met goden op zich.
Het centrale argument daar is dat je complexiteit niet kunt verklaringen met nog meer complexiteit. Dat is inderdaad een oneindige keten van verklaringen die niets oplost.quote:Op woensdag 5 mei 2010 13:11 schreef koningdavid het volgende:
Infinite regression aan verklaringen.
Ik reageer niet op spam. Ook niet na de tiende keer.quote:Op woensdag 5 mei 2010 13:11 schreef koningdavid het volgende:
Serieus, welk artikel heb je zitten lezen?
Ik citeer spam nogmaals:
[..]
Wat vind je van deze kritiek?
[..]
![]()
'Diepgaande implicaties'.quote:Op woensdag 5 mei 2010 13:11 schreef koningdavid het volgende:
Ja. Zoals Hart ook onderbouwt. Men beseft niet wat voor diepgaande implicaties het afwijzen van een God-concept, of specifieker, het christendom met zich meebrengt. Nietzsche deed dit wel. Wellicht iemand als Michel Onfray ook wel, maar of hij tot de Nieuw-Atheïsten gerekend kan worden betwijfel ik.
De hele wereld (of ieg Fok) is gek, behalve jij. Heel geloofwaardig inderdaad.quote:Op woensdag 5 mei 2010 13:11 schreef koningdavid het volgende:
Er mankeert echt iets met je als je het niet kan ontdekken, sorry hoor. Ik geef het je op een presenteerblaadje.![]()
Nee, maar het is eenvoudig geen weerlegging van de stelling. De kern van het argument is dat wanneer je complexiteit verklaart met nog meer complexiteit, al dan niet 'buiten de cosmos', dat die verklarende complexiteit net zoveel om een verklaring vraagt als de complexiteit die je ermee meent te verklaren. Je lost met je hypothese dus niets op. En waarom het een wel en het ander niet om een verklaring zou vragen maakt Hart niet duidelijk.quote:Op woensdag 5 mei 2010 13:11 schreef koningdavid het volgende:
Ik citeer Hart:
Wederom Hart:
[..]
Is dat nou zo moelijk om zelf te vinden?![]()
En hij gaat in op dat 'centrale argument' met dat citaat dat ik nu keer op keer gequote hebt.quote:Op woensdag 5 mei 2010 13:23 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het centrale argument daar is dat je complexiteit niet kunt verklaringen met nog meer complexiteit. Dat is inderdaad een oneindige keten van verklaringen die niets oplossen.
quote:Op woensdag 5 mei 2010 13:23 schreef Molurus het volgende:
Ik reageer niet op spam. Ook niet na de tiende keer.
Jawel. Dat doet hij ook in dat artikel, het artikel dat we hier bespreken dus.quote:Op woensdag 5 mei 2010 13:23 schreef Molurus het volgende:
'Diepgaande implicaties'.Zo diep dat je het kennelijk zelf niet normaal kunt verwoorden.
Ja want de hele wereld (of FOK!) bestaat uit Vaarsuvius en Molurus. Kerel.quote:Op woensdag 5 mei 2010 13:23 schreef Molurus het volgende:
De hele wereld (of ieg Fok) is gek, behalve jij. Heel geloofwaardig inderdaad.
Je begrijpt zelf het argument van Dawkins niet helemaal geloof ik, zelfs niet als Hart het in een paar zinnen voor je uitlegt. Het argument is dat een Schepper ongelooflijk complex moet zijn. Aangezien complexiteit evolutie vereist, en God nooit geëvolueerd is, kan God niet bestaan. Dat is Dawkins' argument.quote:Op woensdag 5 mei 2010 13:23 schreef Molurus het volgende:
Nee, maar het is eenvoudig geen weerlegging van de stelling. De kern van het argument is dat wanneer je complexiteit verklaart met nog meer complexiteit, al dan niet 'buiten de cosmos', dat die verklarende complexiteit net zoveel om een verklaring vraagt als de complexiteit die je ermee meent te verklaren.
En nu die weerlegging.quote:Op woensdag 5 mei 2010 13:33 schreef koningdavid het volgende:
Je begrijpt zelf het argument van Dawkins niet helemaal geloof ik, zelfs niet als Hart het in een paar zinnen voor je uitlegt. Het argument is dat een Schepper ongelooflijk complex moet zijn. Aangezien complexiteit evolutie vereist, en God nooit geëvolueerd is, kan God niet bestaan. Dat is Dawkins' argument.
Je gaat de complexiteit van materiele dingen vergelijken met God?quote:Op woensdag 5 mei 2010 13:36 schreef Molurus het volgende:
[..]
En nu die weerlegging.
(Nee, dit is geen verzoek om door te gaan met spammen.)
Wat bedoelen we eigenlijk met 'de complexiteit van immateriele zaken'?quote:Op woensdag 5 mei 2010 13:42 schreef mariox het volgende:
Je gaat de complexiteit van materiele dingen vergelijken met God?![]()
Complexiteit in deze materiele wereld heeft 4 eigenschappen:quote:Op woensdag 5 mei 2010 14:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat bedoelen we eigenlijk met 'de complexiteit van immateriele zaken'?
Dat was dus de vraag. Het hele concept komt niet van mij.quote:Op woensdag 5 mei 2010 14:25 schreef mariox het volgende:
[..]
Complexiteit in deze materiele wereld heeft 4 eigenschappen:
- heeft componenten
- deze componenten interacteren met elkaar
- gebruiken daarbij energie
- en zijn onvoorspelbaar
Kan je deze eigenschappen op God betrekken die niet van materie is?
Het was een flauw grapje en ik neem het terug. Het is meer dat mensen zoals jij door hun geloof blijkbaar een bepaalde blinde vlek hebben voor logische argumenten die dat geloof heel onwaarschijnlijk maken, terwijl andere mensen die argumenten wel zien en concluderen: Ok, dat geloof is duidelijk door mensen bedacht als antwoord op <vul maar in> . Dit betekent niet dat die mensen dan claimen dat ze een beter antwoord hebben op < vul maar in> vaak zie je juist dat ze erkennen dat het een mysterie is waar het menselijk intellect geen vat op kan krijgen en dat er geen redenen zijn om te veronderstellen dat we dat ooit wel gaan krijgen. Maar wat we wél kunnen zien is dat de grote religies door mensen verzonnen zijn.quote:
er hoeft ook geen bewijs te zijn dat alle religies onwaar zijn. Dit soort argumenten geven slechts aan hoe ONWAARSCHIJNLIJK het is dat het waar is. DE claim komt van de religie, dus die mogen ook met het bewijs komen. De atheisten zeggen slechts: "Er klopt niks van wat jullie zeggen, om die en die en die redenen, dus geloven wij er niks van." Jullie (de theisten) moeten eerst maar eens met wat beters komen om ons te overtuigen.quote:Op woensdag 5 mei 2010 13:21 schreef koningdavid het volgende:
[..]
De verklaring over de oorsprong van geloof/religie zegt niet per definitie iets over het waarheidsgehalte ervan. Dat is dus de genetic fallacy.
Voor mezelf sprekend, ja het lijkt me best fijn om te leven met een aantal geloofszekerheden, atheïsten hebben dezelfde behoefte aan zingeving en geborgenheid als theïsten. Voor mij is echter belangrijker dat mijn wereld logisch klopt. Religies kloppen niet en dat botst met mijn ratio en daarom ben ik beter af zonder *quote:Op woensdag 5 mei 2010 16:48 schreef Ribbenburg het volgende:
Willen atheïsten wel 'overtuigd' worden?
Ik wil zo veel mogelijk weten en begrijpen van de werkelijkheid, het universum en de oorsprong van beide. Als datgene waarvan je mij als atheist wilt overtuigen waar is, jazeker.. dan wil ik overtuigd worden.quote:Op woensdag 5 mei 2010 16:48 schreef Ribbenburg het volgende:
Willen atheïsten wel 'overtuigd' worden?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |