abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 22 december 2009 @ 19:11:29 #1
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_75935785
Nieuw politiepistool komt veel later
Uitgegeven: 22 december 2009 18:23
Laatst gewijzigd: 22 december 2009 18:23

DEN HAAG - De politie krijgt veel later dan gepland nieuwe dienstpistolen. De Europese aanbestedingsprocedure voor de aanschaf ervan loopt negen maanden vertraging op, omdat om uiteenlopende redenen geen van de aangeboden pistolen aan de eisen voldoet.
© anpDat heeft minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken aan de Tweede Kamer geschreven.

Door de vertraging kunnen de huidige politiepistolen, de Walther P5 en de Glock 17, pas naar verwachting in 2011, 2012 en 2013 worden vervangen. De 40.000 agenten die een vuurwapen dragen, moeten daarvoor worden omgeschoold.

Verouderd

De Walther P5, die ongeveer 25 jaar geleden in gebruik werd genomen door de Nederlandse politie, is verouderd en te duur. Het ontwerp stamt uit de jaren zeventig van de vorige eeuw.

Door technologische ontwikkelingen zijn er volgens het ministerie van Binnenlandse Zaken nu pistolen op de markt die mogelijk beter aan de huidige eisen voldoen.

Volgens Ter Horst zijn er maatregelen genomen om het gebruik van de bestaande pistolen tot 2013 zeker te stellen.

Wijkagent

Ter Horst kondigde eveneens in een brief aan de Tweede Kamer aan dat externe onderzoekers gaan bekijken hoeveel uren een wijkagent daadwerkelijk op straat werkt.

Ook moeten ze achterhalen wat een wijkagent allemaal doet en hoeveel tijd hij kwijt is aan de administratieve afhandeling van zaken.

De Algemene Rekenkamer en de politie zelf hebben in het afgelopen jaar afzonderlijk van elkaar al onderzoek gedaan naar de tijdbesteding van wijkagenten.

Ter Horst betreurt het echter dat beide onderzoeken onvoldoende harde gegevens hebben opgeleverd om te kunnen zeggen welk deel van zijn tijd de wijkagent in zijn wijk werkt. Daarom laat ze de zaak alsnog extern onderzoeken.

© ANP
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  dinsdag 22 december 2009 @ 19:13:32 #2
110987 ErwinRommel
pi_75935866
quote:
De politie krijgt veel later dan gepland nieuwe dienstpistolen. De Europese aanbestedingsprocedure voor de aanschaf ervan loopt negen maanden vertraging op, omdat om uiteenlopende redenen geen van de aangeboden pistolen aan de eisen voldoet.
Ik vind dit toch wel heel frapant. Wat is er dan zo speciaal aan een politiepistool???
Geef ze gewoon een pistool zoals de krijgsmacht die ook heeft. Genoeg modellen wereldwijd zijn daarvoor goed genoeg bevonden.
  dinsdag 22 december 2009 @ 19:13:41 #3
212634 Ron.Burgundy
Milk was a bad choice
pi_75935871
Welke pistolen zijn nog in de race?
You've got a dirty, whorish mouth, that's what you have.
pi_75935982
Wat is er mis met de Glock 17?
pi_75935994
Die agenten hoe ze er uit zien zijn sowieso een lachtertje. Geef ze een uniform die autoriteit uitstraalt.
  dinsdag 22 december 2009 @ 19:18:30 #6
110987 ErwinRommel
pi_75936060
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 19:16 schreef Mylene het volgende:
Die agenten hoe ze er uit zien zijn sowieso een lachtertje. Geef ze een uniform die autoriteit uitstraalt.
hehehe ja idd.

Nederlands tuig gaat pas op de run als ze met dit soort gasten te maken krijgen

pi_75936173
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 19:16 schreef Mylene het volgende:
Het biketeam zeker niet .
pi_75936250
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 19:21 schreef tho_Omas het volgende:

[..]

Het biketeam zeker niet .
pi_75936414
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 19:13 schreef Ron.Burgundy het volgende:
Welke pistolen zijn nog in de race?
HK P30 staat bovenaan momenteel heb ik gelezen. Verder de Walther P99 en enkele anderen. Glock schijnt afgevallen te zijn.
  dinsdag 22 december 2009 @ 19:35:59 #10
798 voyeur
bemoeit zich
pi_75936750
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 19:13 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Ik vind dit toch wel heel frapant. Wat is er dan zo speciaal aan een politiepistool???
Geef ze gewoon een pistool zoals de krijgsmacht die ook heeft. Genoeg modellen wereldwijd zijn daarvoor goed genoeg bevonden.
Moet links en rechts bediend kunnen worden met grote en kleine handen. Niet ervaren schutters, onderhoud moet simpel zijn. Dat is al anders dan de krijgsmacht vraagt. De Walther P99 anit-stress lijkt me een mooie opvolger.
Here we are now, entertain us.
  dinsdag 22 december 2009 @ 19:48:49 #11
110987 ErwinRommel
pi_75937250
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 19:35 schreef voyeur het volgende:

[..]

Moet links en rechts bediend kunnen worden met grote en kleine handen. Niet ervaren schutters, onderhoud moet simpel zijn. Dat is al anders dan de krijgsmacht vraagt. De Walther P99 anit-stress lijkt me een mooie opvolger.
Onderhoud van bv een Glock is retesimpel.
Verder moet iedere agent een ervaren schutter zijn. Zo niet, geen dienstwapen in zijn klauwen.
Die Waltherp99 AS ziet er btw wel degelijk uit

dinsdag 22 december 2009 @ 19:54:02 #12
798 voyeur
bemoeit zich
pi_75937472
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 19:48 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Onderhoud van bv een Glock is retesimpel.
Verder moet iedere agent een ervaren schutter zijn. Zo niet, geen dienstwapen in zijn klauwen.
Die Waltherp99 AS ziet er btw wel degelijk uit

[ afbeelding ]
De realiteit is anders. Heel weinig schietervaring en een variatie in handen van meisjes van 1.50 tot boomlange mannen. Doe mij die Walther PAS maar, licht pistool, zeer flexibele kolf voor iedereen geschikt en de AS feature vermijdt veel ongelukjes.
pi_75937707
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 19:54 schreef voyeur het volgende:

[..]

De realiteit is anders. Heel weinig schietervaring en een variatie in handen van meisjes van 1.50 tot boomlange mannen. Doe mij die Walther PAS maar, licht pistool, zeer flexibele kolf voor iedereen geschikt en de AS feature vermijdt veel ongelukjes.
AS voegt niet veel toe denk ik. In principe dragen agenten hun wapens toch nooit gespannen, dus in DA modus, dus ook minder kans op ongelukjes.

De P30 is nieuwer. Heeft niet alleen een verwisselbare backstrap, maar ook verwisselbare zij-panelen op de greep. Heeft een externe hamer, dus het wapen kan gemakkelijk gespannen worden, en heeft standaard een tweezijdige sledevangpal.

pi_75939518
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 19:27 schreef JohnLocke het volgende:

[..]

HK P30 staat bovenaan momenteel heb ik gelezen. Verder de Walther P99 en enkele anderen. Glock schijnt afgevallen te zijn.
De glock is direct afgevallen omdat het niet veilig genoeg zou zijn. Nu zegt Guusje dat de aangeboden wapen niet aan de eisen voldoen. Bij die aangeboden wapens zat ook de P99, nu vraag ik me af waarom die niet aan de eisen zou voldoen. De P99 wordt in heel veel andere landen gebruikt als dienstpistool. Ik denk dat het wapen te duur was voor onze krentenkakker.
pi_75939690
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 20:42 schreef McGever het volgende:

[..]

De glock is direct afgevallen omdat het niet veilig genoeg zou zijn. Nu zegt Guusje dat de aangeboden wapen niet aan de eisen voldoen. Bij die aangeboden wapens zat ook de P99, nu vraag ik me af waarom die niet aan de eisen zou voldoen. De P99 wordt in heel veel andere landen gebruikt als dienstpistool. Ik denk dat het wapen te duur was voor onze krentenkakker.
P99 is niet zo duur, maar heeft standaard geen volledig tweezijdige bediening, en ze willen een wapen dat zonder aanpassingen door links- en rechtshandigen gebruikt kan worden.
  dinsdag 22 december 2009 @ 20:49:25 #16
110987 ErwinRommel
pi_75939823
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 20:46 schreef JohnLocke het volgende:

[..]

P99 is niet zo duur, maar heeft standaard geen volledig tweezijdige bediening, en ze willen een wapen dat zonder aanpassingen door links- en rechtshandigen gebruikt kan worden.
Dan moet men de eisen van de opleiding tot agent maar ens gan veranderen. Hoeveel linkshandige schutters zijn er wel niet? Dat zijn er niet veel. Speciaal daarvoor moet men nu zich een naald in een hooiberg gaan zoeken met wellicht als resukltaat een pistool wat niet voldoet aan de practische eisen.

Als bv de Glock wel werkt bij de krijgsmacht, waarom dan niet zo een militair pistool voor de politie?
pi_75940014
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 20:49 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Dan moet men de eisen van de opleiding tot agent maar ens gan veranderen. Hoeveel linkshandige schutters zijn er wel niet? Dat zijn er niet veel. Speciaal daarvoor moet men nu zich een naald in een hooiberg gaan zoeken met wellicht als resukltaat een pistool wat niet voldoet aan de practische eisen.

Als bv de Glock wel werkt bij de krijgsmacht, waarom dan niet zo een militair pistool voor de politie?
Omdat de Glock dus niet tweehandig is, verder is de P30 wat geavanceerder en dan de Glock 17. Sowieso zijn die 1e generatie Glock 17's waar de landmacht nog mee rondsleept aanzienlijk verouderd, Glock introduceert volgende maand de 4e generatie.

Het is ook geen speld in een hooiberg, volgens de laatste berichten zijn er nog 4 wapens in de race. Ik denk dat ze nu in overleg gaan met een van die fabrikanten om nog mogelijke aanpassingen te doen, en dan zal het er wel één van die worden.
pi_75940564
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 19:11 schreef ErwinRommel het volgende:
Door de vertraging kunnen de huidige politiepistolen, de Walther P5 en de Glock 17, pas naar verwachting in 2011, 2012 en 2013 worden vervangen. De 40.000 agenten die een vuurwapen dragen, moeten daarvoor worden omgeschoold.
Ik vraag me af hoe moeilijk zo'n omscholing kan zijn, meer dan een half uurtje hoeft dat toch niet te duren.
En dat dat dan ook een punt moet zijn.
  dinsdag 22 december 2009 @ 21:15:45 #19
110987 ErwinRommel
pi_75941080
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 21:05 schreef mrPanerai het volgende:

[..]

Ik vraag me af hoe moeilijk zo'n omscholing kan zijn, meer dan een half uurtje hoeft dat toch niet te duren.
Dat vraag ik mij ook af. Toen wij van de Browning 9mm overgingen naar de Glock17 was het een klus van een ei en een tomaat. 1 dag dat wapen leren kennen, andere dag schieten met dat kreng. En dat doen tot men minimaal schutter eerste klas was.
En onderhoud kost ook niet veel tijd, hooguit 10 minuten elke dag.
pi_75941197
quote:

[..]

Het wapen gebruiken is zo geleerd, maar om er net zo vertrouwd mee te zijn als met je vorige, daar gaat wat tijd in zitten.
pi_75941292
quote:

[..]

Een half uurtje is wel erg kort. Er moet wat vertelt worden over het wapen(waarom dat wapen,plus min punten), de werking(het wapen uit elkaar en in elkaar). Er moet vertelt worden waar op te letten bij het schoonmaken. En dan nog een uur tot anderhalf uur inschieten. Dus reken maar op minimaal twee uur. Je moet ook rekening houden met de trekkerdruk die waarschijnlijk de helft van de P5 is. Dus moet je een paar keer schieten voor je er helemaal aan gewend bent.
pi_75941469
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 21:15 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Dat vraag ik mij ook af. Toen wij van de Browning 9mm overgingen naar de Glock17 was het een klus van een ei en een tomaat. 1 dag dat wapen leren kennen, andere dag schieten met dat kreng. En dat doen tot men minimaal schutter eerste klas was.
En onderhoud kost ook niet veel tijd, hooguit 10 minuten elke dag.
Dus je hebt twee dagen de tijd gehad om het wapen te leren kennen? In het leger heb je daar genoeg tijd voor omdat je niks anders doet dan trainen. Bij de politie is dat wat lastiger.
  dinsdag 22 december 2009 @ 22:06:22 #23
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_75943952
zou dit dan de eerste keer zijn dat na uitstel de overheid iets fatsoenlijks koopt voor hun onderdanen. zodra overheid geld in computers, openbaarvervoer en wapens stopt, is het foute boel de laatste jaren.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  dinsdag 22 december 2009 @ 22:07:42 #24
798 voyeur
bemoeit zich
pi_75944030
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 20:00 schreef JohnLocke het volgende:

[..]

AS voegt niet veel toe denk ik. In principe dragen agenten hun wapens toch nooit gespannen, dus in DA modus, dus ook minder kans op ongelukjes.

De P30 is nieuwer. Heeft niet alleen een verwisselbare backstrap, maar ook verwisselbare zij-panelen op de greep. Heeft een externe hamer, dus het wapen kan gemakkelijk gespannen worden, en heeft standaard een tweezijdige sledevangpal.

[ afbeelding ]
Het links-rechts argument pleit wel voor de P30, maar AS lijkt me toch heel nuttig. Zie de beelden van Hoek van Holland; daar lopen mensen rond met een gespannen wapen, maar nagenoeg geen ervaring met de trekkerdruk die ze mogen verwachten.
  dinsdag 22 december 2009 @ 22:10:00 #25
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_75944173
Aanbestedingsprocedures zijn ook een aanfluiting. De goedkoopste wint, die levert dan tot de laatste letter van het contract en geen millimeter meer, en vervolgens kost het klauwen met poen om de door topambtenaren beknibbelde spullen goed op orde te krijgen. En dat gaat bij de overheid van de handdoekhouders tot aan de sportschool-exploitanten. Te debiel voor woorden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')