abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_192371719
Ik heb al jaren zo n ding. In het begin gebruikt, toen een paar jaar niet en sinds ruim een half jaar bak ik toch weer eigen brood.

Mijn doel is een langer houdbaar brood te maken wat compact en smakelijk is. Uitgangspunt was het recept wat op de Soezie meel stond. Tegenwoordig haal ik meel bij een molen, 2 1/2 kg tarwe volkorenmeel mengen met 1 kg rogge. Daar kan ik dan een keer of vijf van bakken.

Behalve meel gaat er natuurlijk water in en een klein beetje zout, olijfolie en wat gist. Dat vul ik dan aan met noten, pitten en sesamzaad. Brood laat ik afkoelen, dan snijden en in de vriezer. Veel brood eet ik niet dus doe ik meer dan een week met een brood.

Minder zout omdat het gezonder is, helemaal zonder vind ik niet lekker. Wat olie voor de houdbaarheid en minder gist om het compact te houden wat ook weer beter is voor de houdbaarheid en handiger voor onderweg (als corona weer over is). Door de olie en de noten en dergelijke is het brood voldoende smakelijk om zonder beleg te eten.

Hopelijk wordt dit topic iets want mee posten in het andere topic schijnt echt niet de bedoeling te zijn hoewel ik het verschil niet zo erg zie eigenlijk. Met de bbm sluit je alleen wat variabelen uit.
  dinsdag 31 maart 2020 @ 15:10:15 #177
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_192372828
quote:
99s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 14:06 schreef qajariaq het volgende:
Hopelijk wordt dit topic iets want mee posten in het andere topic schijnt echt niet de bedoeling te zijn hoewel ik het verschil niet zo erg zie eigenlijk. Met de bbm sluit je alleen wat variabelen uit.
Ik heb geen idee waarom er destijds is besloten om het in gescheiden topics te bespreken. Maar we laten het maar gewoon zo. Over recepten kan je in elk geval in beide topics posten :)
Spoilers!
pi_192382038
quote:
99s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 14:06 schreef qajariaq het volgende:
Ik heb al jaren zo n ding. In het begin gebruikt, toen een paar jaar niet en sinds ruim een half jaar bak ik toch weer eigen brood.

Mijn doel is een langer houdbaar brood te maken wat compact en smakelijk is. Uitgangspunt was het recept wat op de Soezie meel stond. Tegenwoordig haal ik meel bij een molen, 2 1/2 kg tarwe volkorenmeel mengen met 1 kg rogge. Daar kan ik dan een keer of vijf van bakken.

Behalve meel gaat er natuurlijk water in en een klein beetje zout, olijfolie en wat gist. Dat vul ik dan aan met noten, pitten en sesamzaad. Brood laat ik afkoelen, dan snijden en in de vriezer. Veel brood eet ik niet dus doe ik meer dan een week met een brood.

Minder zout omdat het gezonder is, helemaal zonder vind ik niet lekker. Wat olie voor de houdbaarheid en minder gist om het compact te houden wat ook weer beter is voor de houdbaarheid en handiger voor onderweg (als corona weer over is). Door de olie en de noten en dergelijke is het brood voldoende smakelijk om zonder beleg te eten.

Dank je wel voor het delen van je recept, klinkt lekker en goed! Wel handig ja, wat compacter en langer houdbaar brood.

Vandaag mijn eerste brood gebakken met mijn Panasonic BBM en wow! Ik had echt een heel hoog en luchtig brood. Zo hoog en luchtig dat het eigenlijk een beetje té was, was met snijden niet echt handig.

Omdat ik nog een beginner ben heb ik een broodmix gebruikt, de volkorenmix van De Bakzolder. Heb daar ook een koolhydraatarme mix gekocht, die ga ik morgen uitproberen.

Donderdag staat een desembrood op het programma, wel een cheat want ik ga desempoeder gebruiken. Wil ook een desemstarter maken maar dat komt nog wel een keer.
pi_192385418
Leuk, ik heb ook al jaren een bbm, de eerste is overleden, de 2e (geen idee meer welk merk) heb ik weggedaan, kon er niet mee overweg (na 6 pogingen) toen de vernieuwde versie van de eerste gekocht (een princess) en het gaat weer als een tierelier.

In het andere topic heb ik jaren geleden gehoord dat ik "lui" was omdat ik een bbm gebruikte ;) Dan maar lui... ik krijg er lekker brood uit. Laatste maanden gebruik ik 'm wat minder, eigenlijk alleen om borrelbrood te maken (zie het corona samen koken topic afgelopen zondag). Ik varieer met kant en klaar mixen en meel/gist etc. Afgelopen 2 weken was iedere keer de gist op in de supermarkt, maar het staat weer op het lijstje.
We have far more in common than that which devides us..
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 1 april 2020 @ 10:58:38 #180
163650 Greys
pi_192387262
Ik kan de kant en klaar mixen bijna nergens meer vinden, die waren altijd volop in de supermarkt maar zijn ze nou allemaal op of is het uit het assortiment? :D
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_192388130
quote:
1s.gif Op woensdag 1 april 2020 10:58 schreef Greys het volgende:
Ik kan de kant en klaar mixen bijna nergens meer vinden, die waren altijd volop in de supermarkt maar zijn ze nou allemaal op of is het uit het assortiment? :D
Ik heb het (in Arnhem) nog van koopmans gekocht van de week (omdat gist op was). Maar het viel me wel op dat er niet zoveel keuze was. Zag wel een mix van Robért. Maar verder niet naar gekeken wat daar nog bij moest.
pi_192391925
quote:
1s.gif Op woensdag 1 april 2020 10:58 schreef Greys het volgende:
Ja, veel is uitverkocht, in de supermarkt iig, online is er nog veel te koop, ook bij molens.
pi_193631653
Mijn broodbakmachine is er mee gestopt. Vriend heeft hem open geschroefd; de snaar is kapot. Dat wordt dus een nieuwe kopen. Ik heb volgens mij het juiste typenummer gevonden. Bij welke onderdelensite kan ik hem het beste kopen?
pi_193633085
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 20:57 schreef Hupje het volgende:
Mijn broodbakmachine is er mee gestopt. Vriend heeft hem open geschroefd; de snaar is kapot. Dat wordt dus een nieuwe kopen. Ik heb volgens mij het juiste typenummer gevonden. Bij welke onderdelensite kan ik hem het beste kopen?
Heb je een plentyparts in de buurt?
pi_193635521
Nee, geen enkele winkel die dat soort dingen verkoopt. Heb het nu online ergens besteld, hopen dat het geleverd wordt en de juiste is.
pi_193649732
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2020 20:57 schreef Hupje het volgende:
Ik heb er eentje die weg mag. Wel zelf ophalen. Dus als je in de buurt woont...
pi_193652540
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2020 07:05 schreef Hupje het volgende:
Nee, geen enkele winkel die dat soort dingen verkoopt. Heb het nu online ergens besteld, hopen dat het geleverd wordt en de juiste is.
Parts.nl en Europart.nl heb ik goede ervaringen mee waarbij Parts.nl een wat betere zoekfunctie heeft.
pi_193652744
Ik heb er inmiddels eentje besteld, waarschijnlijk komt hij morgen. Bedankt voor het aanbod en de tips!
  dinsdag 16 juni 2020 @ 10:57:59 #189
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_193652797
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 02:03 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]

Ik heb er eentje die weg mag. Wel zelf ophalen. Dus als je in de buurt woont...
Kan hij toevallig naar je vader worden verplaatst? O-)
Spoilers!
pi_193652844
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 10:57 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Kan hij toevallig naar je vader worden verplaatst? O-)
Daar komt ‘ie vandaan _O- :D
pi_193652848
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 10:53 schreef Hupje het volgende:
Ik heb er inmiddels eentje besteld, waarschijnlijk komt hij morgen. Bedankt voor het aanbod en de tips!
Top!
  dinsdag 16 juni 2020 @ 11:04:03 #192
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_193652880
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 11:01 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]

Daar komt ‘ie vandaan _O- :D
_O-

Dan laat ik het voorbij gaan. Je kunt er vast iemand anders blij mee maken.
Spoilers!
pi_193653039
quote:
14s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 11:04 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

_O-

Dan laat ik het voorbij gaan. Je kunt er vast iemand anders blij mee maken.
Nee joh, ik vraag het wel even, zal wel oke zijn, weet alleen niet wanneer ik ze weer zie. Dus weet niet of je het snel wil hebben.
Ding staat hier al sinds kerst in de gang in de tas waarin die vervoerd is :’)
  dinsdag 16 juni 2020 @ 11:17:32 #194
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_193653091
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 11:13 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]

Nee joh, ik vraag het wel even, zal wel oke zijn, weet alleen niet wanneer ik ze weer zie. Dus weet niet of je het snel wil hebben.
Ding staat hier al sinds kerst in de gang in de tas waarin die vervoerd is :’)
Ik heb geen haast hoor. Ik vind brood bakken erg leuk maar ik merk dat het me toch te veel tijd kost. Dan is een broodbakmachine vast veel handiger.
Spoilers!
pi_193653191
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 11:17 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ik heb geen haast hoor. Ik vind brood bakken erg leuk maar ik merk dat het me toch te veel tijd kost. Dan is een broodbakmachine vast veel handiger.
Ik kan ‘m gewoonweg niet kwijt op mijn aanrecht zonder steeds andere zware keuken-apparatuur naar mijn huiskamer te verplaatsen. En die dingen gebruik ik juist dagelijks.

Ik hou je op de hoogte. Mooiste zou zijn als ik een paar dagen naar mijn vader ga, rijden we toch praktisch langs jullie en kan ik eindelijk jullie huisje zien.
  dinsdag 16 juni 2020 @ 11:30:02 #196
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_193653266
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 11:24 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]

Ik kan ‘m gewoonweg niet kwijt op mijn aanrecht zonder steeds andere zware keuken-apparatuur naar mijn huiskamer te verplaatsen. En die dingen gebruik ik juist dagelijks.

Ik hou je op de hoogte. Mooiste zou zijn als ik een paar dagen naar mijn vader ga, rijden we toch praktisch langs jullie en kan ik eindelijk jullie huisje zien.
Ok, komt goed!
Spoilers!
pi_193719500
quote:
17s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 11:30 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ok, komt goed!
Had eerder deze week gebeld met mijn vader. De broodbakmachine is voor jullie. Hij wist ook gelijk over wie ik het had *O*
  zondag 21 juni 2020 @ 07:58:42 #198
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_193720261
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2020 01:51 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]

Had eerder deze week gebeld met mijn vader. De broodbakmachine is voor jullie. Hij wist ook gelijk over wie ik het had *O*
*;

Ik hoor het wel als jullie een keer in de buurt zijn. Of als ik hem daar kan ophalen.

[ Bericht 5% gewijzigd door Lucky_Strike op 21-06-2020 08:03:51 ]
Spoilers!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')