Je brood zal het niet leuk vinden de volgende keer, meer kans dat je brood steeds meer vast komt te zitten na het bakken want de anti-aanbaklaag is kapot op dat deel.quote:Op donderdag 25 april 2013 13:33 schreef casper019 het volgende:
nou ben ik zo intelligent geweest om met een bod mes mn brood eruit te wippen: resultaat krassen aan de binnenkant van mijn broodpan (dus inde broodvorm zeg maar)
kan dit nu kwaad dat daar krassen inzitten (nja paar) of ??
Voorzichtig met een houten spatel lang de rand van het brood steken (zo beschadig je de anti-aanbaklaag niet) en volgende keer de kneedhaken goed invetten (ook eronder) zodat ze makkelijker loskomen van de pennen)....nu moet je gewoon flink doorschudden.quote:Op woensdag 24 april 2013 20:22 schreef casper019 het volgende:
nu heb ik net mn 1e brood gebakken
krijg alleen het brood niet uit t bakje zeg maar doe ik wat fout??
Minder broodbakmachine, meer gewone ovenquote:Op donderdag 25 april 2013 14:02 schreef Reflectionne het volgende:
Niemand tips voor luchtiger brood? Minder/meer van iets toevoegen?
Ik maak alleen het deeg in de BBM, bak het brood daarna in de oven. Bedankt voor je tip, ga het properen!quote:Op donderdag 25 april 2013 14:27 schreef MaximusTG het volgende:
[..]
Minder broodbakmachine, meer gewone oven.
Maar serieus - ik zie dat je 240 ml water op 420 gram bloem gebruikt.
Een universele taal die bakkers over de hele wereld gebruiken is het formuleren van recepten in bakkerspercentages. Dat is van elk ingredient bepalen hoeveel procent (qua gewicht) het is van de totale hoeveelheid bloem.
Jouw bloemhoeveelheid is 420 gram. Water, 240 gram. Geeft een percentage van 57% voor het water.
Als je dat berekent voor een brood zie je heel snel hoe droog/nat het deeg is tov een ander recept. Probeer je hoeveelheid water eens te verhogen, bv naar 60-63%.
63% = 0.63*420 = 264,6 -> 265 gram water (afwegen!!).
Gebruik je de BBM dan alleen voor het kneden, of gebruik je ook een rijsstand of zo (geen idee wat je allemaal in kan stellen op die dingen)?quote:Op donderdag 25 april 2013 15:45 schreef Reflectionne het volgende:
[..]
Ik maak alleen het deeg in de BBM, bak het brood daarna in de oven. Bedankt voor je tip, ga het properen!
quote:Op donderdag 25 april 2013 13:42 schreef trovey het volgende:
[..]
Je brood zal het niet leuk vinden de volgende keer, meer kans dat je brood steeds meer vast komt te zitten na het bakken want de anti-aanbaklaag is kapot op dat deel.
crap das kut... maar op dat na geen andere effecten? (dat het minder goed bakt ofzo?)quote:Op donderdag 25 april 2013 13:42 schreef trovey het volgende:
[..]
Je brood zal het niet leuk vinden de volgende keer, meer kans dat je brood steeds meer vast komt te zitten na het bakken want de anti-aanbaklaag is kapot op dat deel.
Dit is wat ie doet volgens de beschrijving:quote:Op donderdag 25 april 2013 15:53 schreef MaximusTG het volgende:
[..]
Gebruik je de BBM dan alleen voor het kneden, of gebruik je ook een rijsstand of zo (geen idee wat je allemaal in kan stellen op die dingen)?
Heb je een wat uitgebreidere beschrijving van de stappen en bijbehorende tijd die je nu doet?
Er zijn namelijk wel meer dingen van invloed op een luchtig brood.
Als je je BBM alleen als mixer gebruikt kan je misschien beter eens een kijkje nemen in het CUL / Brood bakken in de oven #11: We bakken nog even door.. topic
En dan doe jij daarna?quote:Op donderdag 25 april 2013 16:33 schreef Reflectionne het volgende:
[..]
Dit is wat ie doet volgens de beschrijving:
- 20 min kneden
- 30 min rusten
- 30 min rijzen
Oke, ik zal het eens proberen.. Weer 30 minuten rijzen?quote:Op donderdag 25 april 2013 17:00 schreef MaximusTG het volgende:
Je laat het niet meer rijzen daarna?
Na dat programma zou je ze kunnen vormen, afdekken met folie, en als ze gerezen zijn -dán de oven inschuiven..
Heel erg bedankt, ik ga het op deze manier proberen!quote:Op donderdag 25 april 2013 17:08 schreef MaximusTG het volgende:
Eigenlijk vind ik dat veel te kort.. Afhankelijk van hoeveel gist je gebruikt zit je zo aan twee keer een uur. Minimaal. Laat je deeg nog een half uur langer in de bbm zitten, stort het dan op je werkblad, in stukken, goed! opbollen - dat moet strak, je moet een strakke buitenste "huid" maken. Dat doe je op bakpapier op een bakplaat als je geen steen hebt. Afdekken, laten rijzen tot het deeg ongeveer in volume verdubbeld is. Voel je deeg af en toe. Prik er met een vinger in; Als het deeg ingedrukt blijft ben je te laat, komt het meteen weer naar boven te vroeg, komt het langzaam omhoog is het klaar om te bakken.
Ondertussen had je natuurlijk je oven voorverwarmd, met een metalen bakje onderin. Schuif je bakplaat in de oven als het deeg goed is en giet wat water in het bakje. Dat geeft stoom. Deur dicht en bakken.
Hier nog een filmpje met een aantal manieren om bolletjes te vormen:quote:Op donderdag 25 april 2013 17:11 schreef Reflectionne het volgende:
[..]
Heel erg bedankt, ik ga het op deze manier proberen!
Nee, maar ik zou de bak bv. even invetten met wat boter zodat je het probleem van vastzitten voor bent.quote:Op donderdag 25 april 2013 16:06 schreef casper019 het volgende:
[..]
[..]
crap das kut... maar op dat na geen andere effecten? (dat het minder goed bakt ofzo?)
Dankjewel! M'n brood is al een stuk beter geworden!quote:Op donderdag 25 april 2013 17:19 schreef MaximusTG het volgende:
[..]
Hier nog een filmpje met een aantal manieren om bolletjes te vormen:
Hou niet te vast aan twee keer een uur rijzen - hoe je deeg gewoon goed in de gaten. Rijstijden zijn afhankelijk van tijd, temperatuur, beginhoeveelheid gist. Probeer het een keer uit, en hou goed bij wat je precies gedaan hebt. Dan kan je bepaalde dingen aanpassen als het niet helemaal beviel.
Succes.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |