menmulder | zaterdag 19 december 2009 @ 14:35 |
Vanochtend was het dan zover mijn trouwe bolide een vw golf 3 1.4 gaf de geest, hik hik het olie lampje ging branden en het was over. De motorkap open, alles onder de olie, de pijlstok was eruit gesprongen, dus ik dacht nog nieuwe olie erin en doorgaan maar hetzelfde gebeurt weer. Ik gok erop dat dit de koppaking is die overdruk geeft op het systeem? iemand andere ideeen? | |
Oldenzaal | zaterdag 19 december 2009 @ 14:36 |
Zat er nog sneeuw in de uitlaat? | |
densmee | zaterdag 19 december 2009 @ 14:37 |
quote:carterdruk is meestal lekke koppakking | |
menmulder | zaterdag 19 december 2009 @ 14:37 |
uhh nee gesneeuwd heeft het hier niet echt de afgelopen dagen, als der 2 mm is gevallen is het veel .... | |
kabelhaspel | zaterdag 19 december 2009 @ 14:42 |
Die is kapot ![]() | |
edkedk | zaterdag 19 december 2009 @ 14:43 |
Als de koppakking stuk / lek is dan verlies je meestal koelvloeistof en niet zozeer olie. Misschien de oliepomp defect ? | |
Black_Ninja | zaterdag 19 december 2009 @ 15:05 |
Heb je al je carterontluchting gecontrolleerd? | |
Sounddragon | zaterdag 19 december 2009 @ 15:08 |
quote:túúrlijk, daardoor bouw je zoveel druk op in je carter dat het er bij de peilstok uit komt ![]() TS: koppakking of erger.. bereid je voor op een kerst met droog brood en gaarkeukenvoer; dit gaat geld kosten ![]() Beste optie: blok scoren en swappen; dat is de helft goedkoper als repareren denk ik.. als het alleen een koppakking is (denk ik niet) en je kent een (goed en betrouwbaar) 'mannetje' die het voor je kan doen is dat misschien nog een optie, maar als je aangewezen bent op een bedrijf gaat het je vet geld kosten, meer als de dagwaarde vrees ik.. Ik durf het bijna niet te vragen maarrehhh.. koelvloeistof of water in je koelsysteem ?? ![]() | |
densmee | zaterdag 19 december 2009 @ 15:28 |
quote:als het in een keer is dat je carterdruk hebt dan is het de koppakking voor 90 % maar als het langzaam erger werd en steeds een beetje meer druk zijn het meestal de zuigerveren | |
Sounddragon | zaterdag 19 december 2009 @ 15:37 |
Da's slijtage.. ik gok in dit geval dat hij niet genoeg vorstbestendig was (ouwe koelvloeistof/antivries, of zelfs gewoon water).. en dat hij vanncht naar de kl#te is gevroren. Zo klinkt het iig voorzover je dat via een internepverhaaltje kunt beoordelen ![]() | |
menmulder | zaterdag 19 december 2009 @ 16:38 |
Er zat gewoon koelvloeistof in, eigenlijk nooit eerder last gehad van carterdruk en het blokje heeft nog maar 160000 km gereden. Net even de koelvloeistof gecontroleerd en er is ook nog niks uit verdwenen, als er iets kapot gevroren was geweest zou ik denken dat er ook koelvloeistof moet verdwijnen of heb ik dat mis | |
Sounddragon | zaterdag 19 december 2009 @ 19:07 |
Hoeft niet noodzakelijk.. zoals ik al zei: het is lastig dit soort dingen te analyseren via internet.. Het beste raadplaag je gewoon je lokale garagebedrijf als je hier geen kaas van hebt gegeten.. je hebt in ieder geval een serieus probleem wat je niet via internet kunt oplossen ![]() | |
FransDeens | zaterdag 19 december 2009 @ 20:02 |
Gebeurde het tijdens het rijden, of startte je de auto en was hij direct 'stuk'? | |
blup | zaterdag 19 december 2009 @ 21:25 |
Bizar, mijn tante had dit een keer nadat ze veelste veel olie in de auto had gegooit. [ Bericht 77% gewijzigd door blup op 19-12-2009 21:40:30 ] | |
Breaker.Faker | zaterdag 19 december 2009 @ 21:48 |
Controleer of bij de koelvloeistof olie bij zit. Dat zie je drijven. Als dit zo is dan heb je een lekke koppakking. Kan ook zijn dat je oliefilter verstopt zit. Deze moet warm zijn tijdens het draaien. Als de filter koud is is die verstopt. | |
Maharbal | zaterdag 19 december 2009 @ 21:52 |
Makkelijkst is het dan om te controleren of er witte "sludge" op je oliedop zit. Met een vuurtje erbij om te zien of het knettert helpt ook (knetteren = vaak koelvloeistof = lekke koppakking) | |
dutch-mamma | zondag 20 december 2009 @ 10:33 |
Zit het in de lucht of zo...? MIjn Polo is gisteren precies zo overleden ![]() Reparatie wordt reteduur, maar er zitten al wat nieuwe onderdelen in dus ik heb het er wel voor over. Repareren is i.i.g. goedkoper dan een nieuwe... | |
menmulder | zondag 20 december 2009 @ 11:14 |
Owke hier komt het ![]() | |
Maharbal | zondag 20 december 2009 @ 11:16 |
Bestaat er dan niet kans dat de olie bij het starten minder aan het rondpompen is geweest (of met minder druk) en dat je interne schade hebt? | |
menmulder | zondag 20 december 2009 @ 11:23 |
Tja alles kan, maar hij draaid weer als een zonnetje, kan hem moeilijk uit elkaar gaan draaien omdat er heel misschien schade is | |
Sounddragon | zondag 20 december 2009 @ 12:06 |
quote:Top!!! lekkere goedkope oplossing ![]() Is dat kleppie niet gewoon dicht/vastgevroren ?? | |
FransDeens | zondag 20 december 2009 @ 14:08 |
quote:Dat dacht ik dus ook. Het kan nog wel eens voorkomen dat je een beetje vocht in je carterontluchting krijgt en wellicht is dat nu bevroren geweest. | |
dutch-mamma | zondag 20 december 2009 @ 19:48 |
Had net mijn broer aan de telefoon, die zei ook al dat het iets dergelijks zou kunnen zijn. Zeker met de kou van gisteren (het was rond -9 toen ik strandde). Vraagje aan TS: had jij ook dat je stationair toerental opeens "raar" deed en heen en weer "zweefde" tussen 1000 en 2000? Net alsof ik geïrriteerd telkens peutjes gas zat te geven bij een stoplicht. Morgen op vakantie (met de huurauto die ik effe heb geregeld), daarna zien we wel verder. Ben al enigszins opgelucht dat het misschien toch géén financiële aderlating hoeft te worden! PS HULDE aan Routemobil! | |
dutch-mamma | zondag 20 december 2009 @ 19:50 |
quote:Dat was ook het eerste dat de routemobilmeneer vroeg ![]() | |
menmulder | zondag 20 december 2009 @ 20:51 |
Mhh nee mijn toertal zweefde niet, maar door het tekort aan olie begon hij wel uit te slaan, en liep hij bijna niet meer. Na het bijvullen was dit over, had waarschijndelijk niet meer genoeg druk | |
Tjabbo | zondag 20 december 2009 @ 23:10 |
quote:stationair schommelen en dan ook nog die olie problemen is vrijwel zeker : ![]() | |
Turquaz52 | maandag 21 december 2009 @ 01:39 |
zelfde meegemaakt met mijn Corsa, had een Corsa A blok in een Corsa B gestopt, maar de blokken zijn ietsjes verschillend qua emissies e.d. dus ook met de carterontluchting, de Corsa A heeft origineel een oilcatchcan achtig iets, en de Corsa B niet.. ![]() | |
kikoooooo | maandag 21 december 2009 @ 13:23 |
laatmaar | |
dutch-mamma | dinsdag 29 december 2009 @ 21:12 |
quote: Ehhh... Die ontgaat me even... ![]() Maar de garage belde vanmiddag. Technisch verhaal dat ik half ben vergeten maar de kou speelde zeker mee. Motor is in orde *pfew!!!* en het feit dat ik direct na het rode olielampje ben gestopt heeft meer schade voorkomen. Morgen staat hij klaar...! | |
dutch-mamma | dinsdag 29 december 2009 @ 21:14 |
quote:Carterontluchting... Dat was het magische woord...! ![]() Daar was een kleinigheidje mee, en gecombineerd met de vorst ging dat mis. [ Bericht 5% gewijzigd door dutch-mamma op 29-12-2009 21:21:40 ] | |
GizartFRL | dinsdag 29 december 2009 @ 21:33 |
Sludge bevroren, geen carterontluchting meer, bouwt druk op in carter. weg van deminste weerstand: peilstok. ben het al een paar keer tegengekomen hier in PTA de laatste maand. | |
dutch-mamma | woensdag 30 december 2009 @ 01:03 |
quote:Dit klinkt héél erg naar de uitleg van "mijn" garage, vanmiddag...! ![]() Bedankt! By the way: begin volgende week wordt weer veel vorst verwacht. ![]() Vallen dit soort dingen te voorkomen? Ik ben qua autotechniek een volkomen noob (heb wel weer andere talenten ![]() | |
Sounddragon | woensdag 30 december 2009 @ 02:13 |
De sludge, die bevroren was in dat kleppie, ontstaat doordat olie zich vermengt met water, dat komt vaak doordat de auto voor kleine stukjes wordt gebruikt, waardoor de olie niet warm genoeg wordt, en dan verdampt het vocht (condens in je motorblok) in de olie niet, en dan onstaat dat gelige goedje, wat dit soort ellende gaat veroorzaken als het koud wordt.. olie bevriest niet, water wel, en daarom kan dat spul dus wel bevriezen ![]() Voorkomen wordt dus lastig, of je moet elke keer een omweggetje maken van een minuutje of 20 zodat de olie goed warm wordt.. een opoe rijstijl heeft trouwens hetzelfde effekt, maar wel iets minder.. het kan geen kwaad om af en toe dat ding eens goed de sporen te geven, laat hem maar eens werken voor zijn geld, met dat 'nieuwe rijden' bespaar je op brandstof, maar je krijgt er dit soort shit voor terug. Als je echt alleen maar korte stukjes rijdt, kan het ook helpen om de olie wat vaker te verversen, maar echt voorkomen wordt lastig ![]() | |
dutch-mamma | woensdag 30 december 2009 @ 11:16 |
Bedankt voor je antwoord! Ik rij zowel lange als korte stukken. Was toevallig net van huis vertrokken voor een rit van 110 km en strandde na een paar km. Ik hou van pittig optrekken, maar wel snel doorschakelen. | |
Sounddragon | woensdag 30 december 2009 @ 12:12 |
Af en toe eens lekker doorstampen tot het rooie vlakkie kan heeeelemaal geen kwaad, dan wordt 'ie lekker warm en blijft 'ie mooi schoon van binnen ![]() [edit] ALS HIJ WARM IS HE (na minimaal 10 - 15 minuten) ![]() | |
ibaneX | zaterdag 2 januari 2010 @ 14:33 |
Carterontluchting. | |
dutch-mamma | zaterdag 2 januari 2010 @ 21:33 |
Dinsdag heb ik 'm terug! En ik zal eens wat vaker lekker doortrekken (ja, Sounddragon, als hij warm is... Bedankt voor de waarschuwing! ;-)) | |
MC-Shithead | zaterdag 2 januari 2010 @ 22:07 |
quote:Me stiefvader ook een keer, alleen het zat zo hoog(denk maar aan 5 a 6 liter olie in een relatief klein blokje(1.6 liter Volkswagen)) dat het via de kop in de inlaat terecht kwam(vacuumslang van de kop naar de luchtfilter) dus die ging lekker pruttelen op olie, alles schoongemaakt in de carb, nieuwe luchtfilter, en doorstarten maar ![]() Heeft een week en na 400km liep ie eindelijk weer een beetje goed, maarja, hij heeft zijn doorsmeerbeurt wel gehad en geen carter explosie. |