abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75739123
Vandaag was ik bij een kennis waar een gedichtenbundel van Ingmar Heytze op de tafel lag. Ik had nog nooit van Heytze gehoord dus mijn interesse was gewekt. In dat boekje stond het gedicht Poete Benit:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar nu vroeg ik het af, wat betekent Poete Benit(Heeft het iets met Poete Maudit te maken?) ? Is dit gedicht ergens een reactie op, dicht Heytze volgens een bepaalde stroming? Als iemand hier meer van weet, zou ik graag wat horen.
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, its dark, and we're wearing sunglasses. Hit it.
pi_75750610
Ik neem aan van wel:
quote:
A počte maudit (French: accursed poet) is a poet living a life outside or against society. Abuse of drugs and alcohol, insanity, crime, violence, and in general any societal sin, often resulting in an early death are typical elements of the biography of a počte maudit.
(van wikipedia)

dit gedicht gaat over een dichter die het te "goed" gaat. hij roept aan om hem aan te doen wat eigenlijk de počte maudit, de onbegrepen of vervloekte dichter, overkomt. alhoewel, de dingen die hij aanroept lijken meer op praktische ongemakken van een marginaal dichtersbestaan - slechte zaaltjes, weinig aandacht, etc.

het is een soort kleinburgerlijke versie van de poete maudit die hij beschrijft als de tegenstelling van zijn poete benit (te vertalen als gezegend dichter denk ik). in die zin heel Hollands en onromantisch.
Kwak
pi_75801591
Bedankt voor het antwoord.
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, its dark, and we're wearing sunglasses. Hit it.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')