Tot vanochtend wist ik niet wie hij was.
Nu weet ik dat ik hem niet mag.
Ik las een interview met 'm in de Spits. Cas Jansen is een acteur die een rol gespeeld heeft in de film 'De Hel van '63'. Daarvoor moest hij leren schaatsen, want dat heeft hij al twintig jaar niet gedaan.
Maar wat hij vervolgens zegt: "Chris en ik hebben een battletje lopen. Dat 'als die nog een keertje komt dat wij hem gaan rijden, die tocht. We zijn dan wel geen lid van de Friesche Elfsteden maar ik mag toch aannemen dat wij met de film zo'n bijdrage hebben geleverd aan het monument voor de Elfstedentocht dat wij toch wel een oproep mogen verwachten", aldus een trotse Jansen lachend. "Dat zijn ze aan ons verplicht. Ik ga 'm rijden!".
Welk monument? Welke bijdrage?
Die kerel kan amper schaatsen. Anderen, die moeite hebben genomen om lid te worden van de Vereniging de Friesche Elf Steden, daarvoor zich hebben aangemeld in de 2 maanden per jaar dat dat kan, die daarvoor een schaatsvaardigheidsverklaring hebben geregeld ondertekend door twee ervaren schaatsers, die jaar in jaar uit hard oefenen om de tocht te kunnen voltooien zouden uitgeloot worden omdat dit snotjong het wel een grappig avontuurtje lijkt?
Rot toch op vent. Niemand is iets aan jou verplicht. Zeker de Elfstedenvereniging niet. Als je hem wilt rijden, moet je lid worden. Net als ieder ander.
Cas Jansen