quote:
AMSTERDAM - Er is een nieuwe trend gaande onder jonge, hippe meiden: ze verven hun haar steeds vaker oma-grijs.
Een groeiend aantal vrouwen walgt niet langer van grijze lokken, maar omarmt de kleur juist. Met name in Londen is de trend goed zichtbaar, maar ook op de catwalks in Parijs kwam de nieuwe haarkleur veelvuldig langs.
Ook verschillende sterren, zoals Victoria Beckham en Karen O, verdoezelen hun grijze haren niet langer.
Allemaal blond
“We zijn een lange tijd allemaal blond geweest,” zegt Brownsell, topkapper uit Londen, tegen de Times. “We waren obsessief bezig zo blond mogelijk te zijn.”
Uiteindelijk leidde juist dit volgens de kapper tot het grijs verven van het haar. “Ik hou er wel van”, zegt Brownsell. “Ik zie er een beetje uit als een oma. Ik kleed me ook een beetje zo.” Brownsell noemt de grijze coup verder 'klassiek' en 'perfect voor nu'.
Pixie
Ook it-girl Pixie Geldof adopteerde de oma-look. “Ik ben drie jaar blond geweest en had zin in een verandering,” zo zegt ze. “Ik dacht niet na over de kleur, ik gebruikte een toner en daar was het. Ik was verbaasd. Ik wilde geen opvallende kleur, grijs leek gewoon het beste.”
“Grijs werd altijd gezien als statig voor een man,” zegt Neil Moodie van de beroemde kapsalon Bumble and Bumble. “Bij vrouwen wordt het meer gezien als veroudering, maar dat hoeft niet zo te zijn. Kristen McMenamy, model, ziet er onweerstaanbaar uit met grijs haar. Normaal, als je je lokken bleekt, kun je er een as-toon aan toevoegen, dit wordt soms een beetje grijs-blauw zodat het ook een punk-element krijgt.”
Catwalk
Niet alleen in Londen, maar ook op de catwalks werd de oma-look gespot, zoals bij de laatste shows van Giles Deacon en Gareth Pugh.
bronEen paar foto's ter illustratie:
![]()
![]()
![]()
![]()
Wat vreselijk zeg. Dat wordt geen trend. Duh.