quote:ANWB voorspelt zware ochtendspits
DEN HAAG - De ANWB verwacht donderdagochtend een zeer zware spits. In heel Nederland valt in de nacht van woensdag op donderdag sneeuw, vooral in het midden van het land.
Daarom voorspelt de ANWB files met een totale lengte van meer dan 400 kilometer.
Op een gemiddelde donderdagochtend in december staat er zo'n 280 kilometer file. De problemen doen zich volgens de ANWB pas donderdag voor. De spits van woensdagavond wordt niet drukker dan gebruikelijk.
Sneeuwballengevecht in de file.. goeie zaak ^^quote:Ochtendspits wordt drama - Mogelijk spitsalarm
AMSTERDAM - Het verkeer in Nederland komt morgenochtend in grote delen van het land muurvast te staan als gevolg van extreem lange files door winterse buien. Dat voorspellen de ANWB en de Verkeersinformatiedienst (VID). Afhankelijk van de situatie wordt er nog voor de ochtendspits een spitsalarm afgegeven.
Er wordt morgenochtend minstens 400 tot mogelijk 500 kilometer aan files verwacht. Beide verkeersdiensten spreken van een zeer zware ochtendspits die veel chaos op de snelwegen zal veroorzaken. De gemiddelde filelengte op een donderdagochtend is 280 km.
"Als de files boven de 500 kilometer komen, dan zullen wij een spitsalarm afgeven", aldus ANWB-zegsman Ad Vonk. De snelwegcapaciteit zal met 40 procent afnemen tijdens de sneeuwval omdat vooral de linkerbanen onbegaanbaar zullen zijn. "Wij adviseren automobilisten daarom vooraf goed na te denken of het verstandig is de weg op te gaan."
Door aanhoudende sneeuwval in het hele land komende avond en nacht zal het verkeer in de ochtendspits te maken krijgen met veel vertraging. Bovendien zullen de wegen erg glad zijn doordat er op sommige plaatsen ruim 5 cm sneeuw zal vallen. Vooral in een strook van Groningen tot het westen van Noord-Brabant zal het verkeer veel hinder ondervinden. ,,We verwachten de meeste ellende in het midden van het land”, aldus de ANWB-zegsman. ,,Automoblisten moeten rekening houden met veel vertragingen.”
Mogelijk wordt er morgenochtend alsnog een spitsalarm afgegeven. ,,Afhankelijk van de laatste voorspellingen zullen wij met de weerstations overleggen.”
Doordat het kwik morgen onder nul blijft, zal de sneeuw lang blijven liggen. Rijkswaterstaat zal extra sneeuwploegen inzetten om de snelwegen in ons land schoon te vegen.
Tijdens de avondspits van vanavond zal de hinder nog beperkt blijven. In het westen van het land moet wel rekening worden gehouden met winterse buien. In de loop van de avond zal de sneeuwval toenemen waarbij het in delen van het land glad zal worden.
Ow ja dat geweldige weer alarm van de Anwb is ook leuk, meestal gebeurd er dan helemaal niks..quote:Op woensdag 16 december 2009 12:07 schreef Frutsel het volgende:
[..]
[..]
Sneeuwballengevecht in de file.. goeie zaak ^^
Das ook mooi... staat iedereen in de file en dán geef je een spitsalarm...quote:"Als de files boven de 500 kilometer komen, dan zullen wij een spitsalarm afgeven", aldus ANWB-zegsman Ad Vonk.
quote:KNMI verwacht witte dagen
DEN HAAG - Het KNMI verwacht dat de komende dagen in grote delen van Nederland sneeuw gaat vallen.
Vlak aan zee zal de neerslag zich waarschijnlijk beperken tot regen.
Ook ijzel is lokaal mogelijk. De regen zal vooral vallen in de kustgebieden. De sneeuw valt waarschijnlijk meer landinwaarts.
Dat meldde Harry Geurts van het KNMI woensdag. Hij beklemtoonde wel dat er weinig valt te vertellen over de hoeveelheid en de kwaliteit van de sneeuw.
Veel last
''Al kunnen we heel moeilijk lang van tevoren voorspellen waar en wanneer de meeste sneeuw gaat vallen'', stelt Geurts. Dit komt door een warmtegebied boven de Noordzee. ''Houd vooral de actuele weersinformatie in de gaten.''
Het meteorologische instituut denkt niet dat de woensdagavondspits al veel last heeft van de sneeuw.
Alert
Maar donderdagochtend moet het verkeer wel alert zijn op overlast door het winterweer. Dan zal het in een groot deel van het land wit zijn.
Aan een voorspelling voor een witte kerst durft het KNMI zich nog niet te wagen. ''De aanloop naar kerst wordt wit, maar of die dagen zelf ook sneeuw valt, is nu nog niet te voorzien.''
Van een witte kerst wordt gesproken als er op beide kerstdagen in De Bilt een dekkende laag sneeuw valt. Dit gebeurde voor het laatst in 1981.
Hopelijk niet, want dan moet ik erdoorquote:Op woensdag 16 december 2009 12:37 schreef o.us het volgende:
Morgen komt het weer niet uit en voorspellen ze weer zware vrijdagavondspits.
Dan weet je inderdaad dat je gewoon veilig over straat kunt.quote:Op woensdag 16 december 2009 12:49 schreef Lariekoek het volgende:
Als het KNMI een weer alarm afgeeft dan valt het allemaal wel mee.
Ja ik vind het altijd ongelooflijkquote:Op woensdag 16 december 2009 12:09 schreef minkuukel het volgende:
Jaja, 2 sneeuuwvlokken en heel Nederland staat weer stil.
Neuh, jij hebt pech.. blijft bij regenquote:Op woensdag 16 december 2009 13:25 schreef XcUZ_Me het volgende:
Ik werk in Scheveningen. Bereid me maar gewoon voor op glibberen. Neem m'n schaatsen wel mee.
Woon in Gouda, misschien daar nog wat dan!quote:Op woensdag 16 december 2009 13:38 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Neuh, jij hebt pech.. blijft bij regen
Bron: Meteoconsultquote:Het lagedrukgebied trekt in de loop van woensdag via de Nederlandse westkust naar het zuidwesten en de bijbehorende storing schuift tegelijkertijd van noordwest naar zuidoost, maar lijkt gedurende woensmiddag iets te gaan kantelen tot vooral boven de kuststrook. Vervolgens schuift hij later in de nacht opnieuw het binnenland in.
Sneeuwlaag
Met de iets hogere temperaturen in de kuststrook wordt daar uiteindelijk een laagje sneeuw van 1 tot 3 centimeter verwacht. In een strook over het midden van het land, zo’n beetje van de provincie Brabant tot aan Groningen activeert de storing, dat zal pas later in de nacht naar donderdag en donderdagochtend zijn, en in die gebieden wordt dan ook de meeste sneeuw verwacht, 5 tot met name in het westen van Brabant lokaal 10 centimeter. Als die storing in de buurt van Limburg komt, begint hij te kantelen en dat betekent dat er daar weer niet zoveel zal vallen, 1 tot 3 centimeter.
Langdurige sneeuwval
Ook donderdag blijft het dus verspreid over het land sneeuwen. Het lagedrukgebied vestigt zich boven het Kanaal en die storing blijft daarmee boven ons land liggen. Er gaat van tijd tot tijd langdurig lichte tot matige sneeuw vallen, dus een echte sneeuwdag morgen. De wind draait terug naar het oosten en daarmee wordt die echt koude lucht weer aangevoerd, wat overal resulteert in temperaturen rond het vriespunt. Later op de dag trekt de sneeuw weg, maar omdat het aardoppervlak koud is, zal een groot deel natuurlijk blijven liggen en dat heeft weer zijn effect op het weer op de langere termijn. De kou zijn we in ieder geval nog niet kwijt, want in een groot deel van Europa is het inmiddels koud en vanuit welke hoek de wind dan ook waait, er blijft koude lucht aangevoerd worden. En wat de sneeuw betreft, het blijft winters met vooral in de noordelijke provincies de komende dagen sneeuwbuien.
Die hebben ook altijd problemen met sneeuw en ijzel: de wissels gaan dan raar doen, ondanks de verwarming. En ik denk dat er nog veel meer mensen denken zoals jij, dus dat wordt veetransport. Dus nog ff snel griepvaccintje scoren als ik jou wasquote:
Ach, ondanks alle horrorverhalen ga ik nu al ruim 5 jaar regelmatig met de trein en tot nu toe ben ik elke keer op tijd op m'n werk gekomen. Eén ding weet ik zeker, als het vannacht sneeuwt kom ik met de auto never nooit niet op m'n werk morgenochtend terwijl ik met de trein nog een heel aardige kans maak. Vaak zit ik op dit soort dagen als eerste om 7:30 binnen terwijl de filekanjers pas om 9 uur ofzo binnendruppelen.quote:Op woensdag 16 december 2009 14:58 schreef AlmightyArjen het volgende:
[..]
Die hebben ook altijd problemen met sneeuw en ijzel: de wissels gaan dan raar doen, ondanks de verwarming. En ik denk dat er nog veel meer mensen denken zoals jij, dus dat wordt veetransport. Dus nog ff snel griepvaccintje scoren als ik jou was
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |