abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75680645
Ben bijna afgestudeerd op alle topics rondom isolatie van een schuin dak.
Maar graag zou ik een bevestiging van iemand horen die er ook werkelijk verstand van heeft.

Het gaat dus om het isoleren van een schuin dak.
Aan de buitenzijde zitten dakpannen, daaronder eternit (vezelcementplaten).
Tegen deze platen wil ik een damp-open folie maken.
Daar strak tegenaan de isolatie platen.
Tegen de isolatie, een dampwerende folie, ook weer zonder lucht/circulatieruimte.
Dan maak ik een rachelwerk waar ik de gipsplaten op vastzet.

Klopt deze volgorde??
Mag ik in de ruimte die ik creeer met het rachelwerk draden/buizen doen voor het licht ed?
Mag ik in diezelfde ruimte ook een verwarmingspijp laten lopen?

Heeft er iemand sowieso nog goeie tips waar ik op moet letten tijdens het isoleren??
pi_75681144
Wat voor isolatie wordt het dan? Want rachelen tegen glaswol wordt lastig en piepschuim-achtige materialen lijken me ook niet echt solide..
  woensdag 16 december 2009 @ 11:32:11 #3
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_75681354
Je maakt bewust geen luchtspouw, waarom niet?
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_75681417
quote:
Op woensdag 16 december 2009 11:26 schreef Thrilled het volgende:
Wat voor isolatie wordt het dan? Want rachelen tegen glaswol wordt lastig en piepschuim-achtige materialen lijken me ook niet echt solide..
steen/glaswol
misschien eerst rachel maken oid voor de isolatie aan te brengen

kan ook de rachel op de kepers/sporen aanbrengen
pi_75681452
quote:
Op woensdag 16 december 2009 11:32 schreef error_404 het volgende:
Je maakt bewust geen luchtspouw, waarom niet?
dat lees ik overal

bijv op deze site
http://www.dakplus.be/isolatie.html

Belangrijke punten

* Dakisolatie platen of rollen moeten perfect op elkaar aansluiten (geen openingen of open voegen)
* Luchtdicht dampscherm tegen isolatiemateriaal aanbrengen;
* geen ruimte of opening tussen het dampscherm en de dakisolatie;
* Luchtscherm mag geen scheuren of gaten vertonen.
  woensdag 16 december 2009 @ 11:50:01 #6
134304 dnn-
Ping to de wing
pi_75681973
Je moet je voorstellen dat die isolatie een grote condensvanger is. Al dat vocht wat condenseert in de isolatie blijft er dan inhangen oftewel je krijgt dan ergens een vochtprobleem. Als je een natuurlijk isolatiemateriaal gebruik, die vergaan onder invloed van vocht. Normaliter maak je een luchtspouw aan de buitenkant van je isolatie. Die dampdichte folie zit aan de binnenkant. De dampopen aan de buitenkant.
I'm prepared to scour the Earth for that motherfucker. If Butch goes to Indochina, I want a nigger waiting in a bowl of rice ready to pop a cap in his ass.
pi_75682988
quote:
Op woensdag 16 december 2009 11:50 schreef dnn- het volgende:
Je moet je voorstellen dat die isolatie een grote condensvanger is. Al dat vocht wat condenseert in de isolatie blijft er dan inhangen oftewel je krijgt dan ergens een vochtprobleem. Als je een natuurlijk isolatiemateriaal gebruik, die vergaan onder invloed van vocht. Normaliter maak je een luchtspouw aan de buitenkant van je isolatie. Die dampdichte folie zit aan de binnenkant. De dampopen aan de buitenkant.
klinkt logisch maar omdat de folie toch dampopen is en de eternit dan zal de damp toch...verdampen??
en daarbij komt dat stilstaande lucht beter isoleert dan tocht

maar jij zou de folie aan de koude zijde laten vervallen en een ruimte laten tussen de eternit en de isolatie?
pi_75683566
Wij hebben het net gedaan met dit systeem, supermakkelijk. Maar voor de gevorderde klusser is waarschijnlijk isolatie met gewoon houten regelwerk ook goed te doen. Behalve uiteraard de isolatie heb je de dampdichtfolie + tape absoluut wel nodig

http://www.isover.nl/toep(...)ie_dak/vario_system/

Geen folie aan de koude zijde dus, dat is ook bijna nutteloos. Het folie aan de koude zijde is bedoeld om het water dat eventueel tussen de pannen doorloopt op te vangen en af te voeren. Als je dat aan de binnenkant van de dakplaat doet, doet het dus niks, daarbij deed de dakplaat dat nu al en zal hij dat dadelijk dus ook nog wel doen. Verder is het gewoon moeilijk maar wel belangrijk om alles goed dicht te krijgen met dampdichtfolie aan de binnenkant, met name in een verwarmde ruimte is dat érg belangrijk.
pi_75684111
misschien een domme vraag, maar heb jij geen gordingen of sporen in je dak? Daar kan je toch mee weg als het aankomt op rachelen en gipsplaten?
pi_75684184
quote:
Op woensdag 16 december 2009 12:31 schreef Zolena het volgende:

Geen folie aan de koude zijde dus, dat is ook bijna nutteloos. Het folie aan de koude zijde is bedoeld om het water dat eventueel tussen de pannen doorloopt op te vangen en af te voeren. Als je dat aan de binnenkant van de dakplaat doet, doet het dus niks, daarbij deed de dakplaat dat nu al en zal hij dat dadelijk dus ook nog wel doen. Verder is het gewoon moeilijk maar wel belangrijk om alles goed dicht te krijgen met dampdichtfolie aan de binnenkant, met name in een verwarmde ruimte is dat érg belangrijk.
Heb je isolatie tegen de dakplaat gedaan of heb je een ruimte overgelaten?

En wat voor dampdichte folie heb je gebruikt? Gewoon "boerenbond"plastic+tape of ook van isover

Mag ik weten wat de kosten ongeveer waren??
pi_75684307
quote:
Op woensdag 16 december 2009 12:47 schreef Thrilled het volgende:
misschien een domme vraag, maar heb jij geen gordingen of sporen in je dak? Daar kan je toch mee weg als het aankomt op rachelen en gipsplaten?
tuurlijk heb ik die maar de gordingen staan te ver uit elkaar om de gipsplaat op vast te maken
en de sporen zijn denk ik niet waterpas tov elkaar en dan krijg ik een gegolft plafond
maar dat moet ik nog nakijken anders is het idd dubbel
gipsplaten moeten uiteraard wel haaks op de sporen staan
maar de richting waarin je de gipsplaten gebruikt in het dak zal niets uitmaken denk ik
pi_75686804
Ik heb inmiddels ook m'n schuine dak geisoleerd. Ik heb deels het Variosysteem aangehouden (alleen raggelwerk van hout).
Mijn volgorde van buiten naar binnen:
Pannen - Latten - Dakbeschot zonder naad (groef/mes systeem) - kleine ruimte (enkele cm's) luchtspouw - 12 cm isolatie - houten raggels - Vario Klimaatfolie (of hoe het ook mag heten) - Gips/Stuckplaten

Ik heb geen folie tegen dakbeschot i.v.m. naaddicht dakbeschot. De folie laat je bij de naden voldoende (ik heb ca'10 cm aangehouden) overlappen en afplakken met de tape van het Vario systeem (40 m1 á ¤ 1,- p/m1). De kosten voor de folie weet ik zo niet maar ik was voor een rol 100 euro kwijt en moest er 3 kopen.

Hopelijk helpt deze info iets.

Gegroet
Astie
pi_75688168
quote:
Op woensdag 16 december 2009 12:53 schreef MrNiles het volgende:

[..]

tuurlijk heb ik die maar de gordingen staan te ver uit elkaar om de gipsplaat op vast te maken
en de sporen zijn denk ik niet waterpas tov elkaar en dan krijg ik een gegolft plafond
maar dat moet ik nog nakijken anders is het idd dubbel
gipsplaten moeten uiteraard wel haaks op de sporen staan
maar de richting waarin je de gipsplaten gebruikt in het dak zal niets uitmaken denk ik
je hebt óf gordingen, óf sporen En die staan vast wel waterpas want anders zou de buitenkant van je dak golven
pi_75689202
quote:
Op woensdag 16 december 2009 12:49 schreef MrNiles het volgende:

[..]

Heb je isolatie tegen de dakplaat gedaan of heb je een ruimte overgelaten?

En wat voor dampdichte folie heb je gebruikt? Gewoon "boerenbond"plastic+tape of ook van isover

Mag ik weten wat de kosten ongeveer waren??
Ik heb een dak dat helemaal doorloopt van de 1e naar de 2e verdieping en een schuur, en ik heb 12 cm isolatie gebruikt ik weet eigenlijk niet precies meer hoeveel vierkante meter het was dus de exacte prijs kan ik je niet meer vertellen totaal was ik 3000 euro kwijt. Dat vario systeem klikt in elkaar heel simpel dus je hebt je dak zo vol met die dingen en voor ons was het nogal makkelijk omdat wij een raar gevormd dak hadden. Dus overal knikjes en dingetjes. Met het variosysteem kun je de verticale staven inschuiven dus dat scheelde bij ons ontzettend veel zaagwerk.

Gipsplaten erop schroeven was wat lastiger want minder body, maar ging ook wel. Maar daarom zou ik bij een normaal dak wel kiezen voor gewone latten.

Isolatie heb ik helemaal tegen het dakbeschot gedrukt. En de dampdichte folie ook van isover, met overlap inderdaad en ook die tape van isover.
  woensdag 16 december 2009 @ 16:03:15 #15
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_75692017
quote:
Op woensdag 16 december 2009 14:28 schreef Thrilled het volgende:

[..]

je hebt óf gordingen, óf sporen En die staan vast wel waterpas want anders zou de buitenkant van je dak golven
Daar ging het idd fout
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_75696094
quote:
Op woensdag 16 december 2009 16:03 schreef error_404 het volgende:

[..]

Daar ging het idd fout
volgens mij heb je gordingen (de dikke balken) en daar liggen de sporen(kepers) op
daarop ligt het onderdak
pi_75697831
ik heb ook van die cementvezelplaten, aan de buitenkant zit een zwarte laag op, weet niet wat dat is?

ik heb het gewoon uitgestrookt met 22x50mm ruw vuren, stukken goedkoper dan met dat variosysteem...

ik ga aan de binnenkant folie van miofol gebruiken, schijnbaar is dat genoeg, daar meteen tegen komen dan de gipsplaten...

voor foto;s zie mijn klus-topique....
pi_75706094
quote:
Op woensdag 16 december 2009 18:38 schreef TheOneAndOnly het volgende:
ik heb ook van die cementvezelplaten, aan de buitenkant zit een zwarte laag op, weet niet wat dat is?

ik heb het gewoon uitgestrookt met 22x50mm ruw vuren, stukken goedkoper dan met dat variosysteem...

ik ga aan de binnenkant folie van miofol gebruiken, schijnbaar is dat genoeg, daar meteen tegen komen dan de gipsplaten...

voor foto;s zie mijn klus-topique....
mooi topic, doet me denken aan mijn eigen huis
ook voor onder tot boven onderhanden genomen..naja..bijna tot boven
nu dus de zolder
ik zal ook eens een klus topic aanmaken wel geinig om weer terug te zien
  FOK!Fotograaf donderdag 17 december 2009 @ 08:48:57 #19
17893 Forno
pi_75716934
Ik heb zelf ook mijn schuine dak geisoleerd. Bij mij is de dakopbouw als volgt: Pannen, panlatten en tengels met daartussen blauwe XPS plaat, dakbeschot, 15cm glaswoldeken met aluminium cachering (afgetaped), en gipsplaat. Belangrijk is dat de dampremmende laag geen 'lekkage' bevat, dus naden en gaten aftapen.
  woensdag 23 december 2009 @ 00:16:51 #20
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_75951096
uhm, heb jij dan niet eigelijk je dak aan de binnen en buitenzijde geisoleerd????

het is toch of of ? Of warm dak, of koud dak ?
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')