abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75674379
Ik had hier een aantal vragen over,

Hier in Finland heb ik sowieso al 2 producten gezien die we niet in NL hebben maar het wellicht best wel goed kunnen doen in NL. Zat te denken aan een shop-shop constructie, dus een kleine ruimte bij een supermarkt of warenhuis huren voor deze handel. Maar nu heb ik toch wel wat vragen, ben namelijk helemaal niet thuis in de wereld van import/export etc.

Stel, ik wil product A aan de man brengen in samenwerking met een supermarkt. Ik kan product A bij de fabriek in Finland afnemen en importeren naar NL. Hoe zit het met de eigenaren van product A (die vaak de productie bij de fabrikant geoutsourced hebben)? Moet ik die ook nog een deel betalen? Kort gezegd, waar moet ik in hoofdlijnen aan denken en met wie moet ik rekening houden als ik product A wil importeren vanuit Finland en aan de man brengen in NL (via supermarkt of bv warenhuis).

Over deze schakels heb ik niet zoveel verstand van, wel verstand van verkopen (en das toch wel het belangrijkste van ondernemerschap).

Wie kan mij van het nodige advies voorzien?
pi_75680829
Volgens mij heb je twee vragen:

1. kan ik product A afnemen van de fabrikant, of van de eigenaar/distributeur?

Dat ligt eraan. Kan de fabrikant direct product A aan jou leveren zonder tussenkomst van de 'eigenaar'? Dat zal in het contract tussen de fabrikant en 'eigenaar' staan.

2. hoe exporteer ik product A van Finland naar Nederland?

Je hebt dan te waarschijnlijk te maken met invoerrechten, transportkosten en eventueel andere belastingen. Dat kan complex zijn. Er zijn echter genoeg (transport)bedrijven die dat voor je kunnen doen.
pi_75681315
Enig idee hoe moeilijk het is om jou product bij een supermarkt op de plank te krijgen? Hier gaan vaak jaren overheen en dan nog begint het spelletje ieder jaar opnieuw.
pi_75681428
Een supermarkt lijkt me bij voorbaat kansloos als kleine speler. Echter is een warenhuis een betere optie gezien de horizontalisering die ze daar al reeds toe passen.
pi_75686785
quote:
Op woensdag 16 december 2009 11:17 schreef Duikelaar het volgende:
Volgens mij heb je twee vragen:

1. kan ik product A afnemen van de fabrikant, of van de eigenaar/distributeur?

Dat ligt eraan. Kan de fabrikant direct product A aan jou leveren zonder tussenkomst van de 'eigenaar'? Dat zal in het contract tussen de fabrikant en 'eigenaar' staan.

2. hoe exporteer ik product A van Finland naar Nederland?

Je hebt dan te waarschijnlijk te maken met invoerrechten, transportkosten en eventueel andere belastingen. Dat kan complex zijn. Er zijn echter genoeg (transport)bedrijven die dat voor je kunnen doen.
Finland hoort bij de EU, er zijn geen invoerrechten in eurogebied. Wellicht btw maar als bedrijf zal je daar vrijstelling van krijgen en alleen in het land van verkoop moeten heffen (Nederland dus).

Ik weet niet hoeveel je wil afnemen maar de fabriek kan je daar genoeg over vertellen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')