abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75673048
de titel verraadt al een vrij groot deel van mijn vraag, namelijk: is het mogelijk om van een studie je bachelor af te maken, dan (bijvoorbeeld een jaar) iets anders te gaan doen, en dan na dat jaar weer aan je master te beginnen?

als iemand hier meer over weet, ik hoor het graag!

woensdag 16 december 2009 @ 00:10:16 #2
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_75673102
Het kan en mag wel, maar je vergeet veel in zo'n jaar dus het is lastig om weer verder te gaan.

Je kunt ook halverwege je bachelor een jaar wat anders doen trouwens, als student ben je erg vrij
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_75673348
halverwege je bachelor? bedoel je als je je propedeuse diploma binnen hebt, daarna ofzo?
  woensdag 16 december 2009 @ 00:24:37 #4
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_75673466
quote:
Op woensdag 16 december 2009 00:19 schreef applesauce het volgende:
halverwege je bachelor? bedoel je als je je propedeuse diploma binnen hebt, daarna ofzo?
zodra je niet meer van de opleiding verwijderd kunt worden omdat je te lui bent je moet dan alleen wel zorgen dat je studieresultaten bewaard blijven.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_75676272
quote:
Op woensdag 16 december 2009 00:24 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

zodra je niet meer van de opleiding verwijderd kunt worden omdat je te lui bent je moet dan alleen wel zorgen dat je studieresultaten bewaard blijven.
dat.

Weet niet hoe lang je masterfase gaat duren, maar het is sowieso moeilijk om na je masterfase in een keer weg te gaan. Zelf ga ik het ook doen en ik neem wel een risico door niet meteen na master (en eventuele stage die daarbij hoort) door te gaan. Je bent aantrekkelijker op de arbeidsmarkt als je in een keer doorgaat
Ja doei.
pi_75681983
quote:
Op woensdag 16 december 2009 07:11 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Weet niet hoe lang je masterfase gaat duren, maar het is sowieso moeilijk om na je masterfase in een keer weg te gaan. Zelf ga ik het ook doen en ik neem wel een risico door niet meteen na master (en eventuele stage die daarbij hoort) door te gaan. Je bent aantrekkelijker op de arbeidsmarkt als je in een keer doorgaat
Je bent aantrekkelijker als je niet verder gaat studeren na je master? Zoiets hoor ik meerdere mensen zeggen, maar kun je misschien uitleggen waarom?
En waarom vind je dat je dan "een risico" neemt door meteen na de master het werkleven in te duiken?
pi_75686259
quote:
Op woensdag 16 december 2009 11:50 schreef Marurk het volgende:

[..]

Je bent aantrekkelijker als je niet verder gaat studeren na je master? Zoiets hoor ik meerdere mensen zeggen, maar kun je misschien uitleggen waarom?
En waarom vind je dat je dan "een risico" neemt door meteen na de master het werkleven in te duiken?
nee, een risico als je na je master gaat pauzeren door te reizen.

ik neem aan dat TS wil reizen en zich afvraagt wanneer hij dat het beste kan doen.

zelf ga ik na mijn master op wereldreis, en dat is een risico maar die neem ik wel.

Risico omdat je niet zomaar bij je afstudeerstage terecht kunt en omdat je meteen na afronden van je studie keruit' gaat en geen aansluiting houdt op recente ontwikkelingen (in de IT bijvoorbeeld )

werken na je masterfase is uiteraard prima aan te raden
Ja doei.
pi_75690519
ja, ik wil inderdaad gaan reizen, als dat natuurlijk mogelijk is.

ik studeer overigens geneeskunde. bachelor duurt dus drie jaar en de master ook, met uiteraard aansluitend de co-schappen. al hoor ik ook nog wel eens dat het een tijdje kan duren tot je met de co-schappen kan beginnen?
pi_75690932
mjah, ik ben niet de persoon om je advies te geven omdat ik zelf ook anderhalf tot 2 jaar na mijn master niet zal werken maar zal reizen ik wil in deze 4,5 jaar mijn gehele studie afronden en dan reizen, omdat het einde van de stufi nadert

als je nog zó lang moet, en het geen probleem is om tussen Ba en Msc weg te gaan zou ik het daar doen...
Ja doei.
pi_75692402
Wat zullen de meeste werkgevers er van denken?
pi_75694437
Gebeurt best vaak. Gaan studenten bijvoorbeeld een jaartje werken, reizen of een bestuursjaar doen. Dit kan in principe prima halverwege je studie (je resultaten blijven immers enkele jaren geldig) en tussen een bachelor en een master in is het al helemaal geen probleem aangezien je dan in principe gewoon een studie hebt afgerond (bachelor) waarmee je verderop in je leven toegang kan krijgen tot een master. Ik hoor alleen wel eens dat men het als zwaar ervaart om vervolgens weer aan de studie te gaan, maar dat zou je deze personen zelf moeten vragen.
Oh really?
  woensdag 16 december 2009 @ 17:09:21 #12
105905 peejdorie
... kinderpindakaas!
pi_75694710
ik heb na mjin 2e jaar een jaar uitgeschreven, gereisd en gewerkt en toen het weer gewoon opgepakt. Dat is vrij makkelijk te doen, en zoals eerder gezegd is het tussen bachelor en master in nog een stuk makkelijker. Je hoeft je trouwens ook niet per se aan een heel jaar te houden, achteraf kwam het goed uit maar je kunt net zo goed een paar maanden vrij nemen (zorg dat je je uitschrijft bij de ibg etc).
is aan te raden
  woensdag 16 december 2009 @ 18:12:27 #13
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_75696820
Werkgevers houden zich vooral bezig met je periode nadat je een Master hebt gehaald. Heb je dan een gat, dan moet je dat op zijn minst beargumenteren. Die studietijd an sich zullen ze minder interessant vinden (lees: een gat van een jaar tussen bachelor en master gaat niemand over piepen).
  woensdag 16 december 2009 @ 18:15:21 #14
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_75696925
quote:
Op woensdag 16 december 2009 17:09 schreef peejdorie het volgende:
ik heb na mjin 2e jaar een jaar uitgeschreven, gereisd en gewerkt en toen het weer gewoon opgepakt. Dat is vrij makkelijk te doen, en zoals eerder gezegd is het tussen bachelor en master in nog een stuk makkelijker. Je hoeft je trouwens ook niet per se aan een heel jaar te houden, achteraf kwam het goed uit maar je kunt net zo goed een paar maanden vrij nemen (zorg dat je je uitschrijft bij de ibg etc).
is aan te raden
Je kan ook best ingeschreven blijven staan. Voordelen zijn stufi en uitbetaling OV-kaart (bij reizen), en je kan het zo plannen dat je toch 1 a 2 lastige vakken alvast afrond. Enig nadeel is het collegeld, en een jaar extra lening terugbetalen. Oh, en als je een hele slechte student bent moet je in de gaten houden of je wel binnen de 10-jaar gaat afstuderen nog, maar dat is vaak meer een formele kwestie.

Dat is de afweging, voor ieder persoon anders.
pi_75793447
quote:
Op woensdag 16 december 2009 16:12 schreef Dawwa het volgende:
Wat zullen de meeste werkgevers er van denken?
kan je dat echt wat schelen?
pi_76143460
goed, dus tussen bachelor en master is in principe geen probleem? zoiets dacht ik al omdat je eigenlijk inderdaad een bachelorstudie hebt afgerond, en zo lang kan wachten als je wil voor je aan je master begint. het lijkt me natuurlijk wel leuker om eerder te gaan, maar ik weet nog niet hoe succesvol het eerste jaar aan het verlopen is, dus dat wacht ik nog even af..

en hoe zit het met de stufi? kan je na je bachelor je stufi stopzetten, en dan na een jaar, als je aan je master begint, je stufi weer beginnen op het punt waar je ermee gestopt bent? ik studeer geneeskunde, dus ik durf niet met zekerheid te zeggen dat ik die tien jaar niet nodig zal hebben (waarschijnlijk niet hoor..), maar goed, ik weet niet hoe verstandig het is om een jaar van die stufi alsnog te claimen terwijl ik bezig ben met geneeskunde studeren..

en last but not least; zijn er mensen die dit daadwerkelijk gedaan hebben, liefst mede geneeskunde studenten? is het echt moeilijk om na een tussenjaar nog verder te studeren aan deze uitdagende studie?

als mensen meer weten hoor ik het graag! en sowieso alvast bedankt voor alle reacties!
pi_76146340
Ja, je kunt je stufi tijdelijk stopzetten om het later weer te activeren. Btw, ben je in de veronderstelling dat je tien jaar lang stufi krijgt? Het recht op studiefinanciering in de vorm van een basisbeurs geldt namelijk voor het aantal jaren dat de reguliere opleiding duurt. Bij geneeskunde is dat vijf of zes jaar geloof ik?
pi_76147035
In de veronderstelling dat je binnen 10 jaar je diploma moet halen denk ik eerder
pi_76148355
ja precies, je moet wel je diploma binnen tien jaar halen, anders mag je terugbetalen. (poetisch.)

ik bedoelde er meer mee dat ik nu niet met zekerheid kan zeggen dat ik een studie als geneeskunde binnen die tijd haal.
pi_76169445
Ik heb ook een pauze genomen tussen bachelor en master. Is totaal geen punt, gewoon stufi stopzetten en weer starten zodra je met de master begint. Zelf was ik erg gemotiveerd om aan de master te beginnen dus opnieuw beginnen met studeren was niet echt een punt. Ik moet daar wel bij zeggen dat ik in die pauze alleen maar heb gewerkt en dus niet gereisd. De overgang van werk naar studie is denk ik wel een stuk makkelijker dan van reizen naar studie.
pi_76169459
quote:
Op woensdag 16 december 2009 15:28 schreef applesauce het volgende:
ja, ik wil inderdaad gaan reizen, als dat natuurlijk mogelijk is.

ik studeer overigens geneeskunde. bachelor duurt dus drie jaar en de master ook, met uiteraard aansluitend de co-schappen. al hoor ik ook nog wel eens dat het een tijdje kan duren tot je met de co-schappen kan beginnen?
Ik ken er een aantal die een jaar weg zijn gegaan voor hun co-schappen. Met name omdat je daarna vakantie helemaal wel even kan vergeten. Na de reis de co-schappen starten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')