http://www.volkskrant.nl/(...)ing_tijdens_Koranlesquote:AMSTERDAM - De gemeente Den Haag heeft aangifte gedaan bij het Openbaar Ministerie van 49 gevallen van mishandelingen van kinderen in Haagse moskeeën tijdens Koranlessen.
De mishandeling kwam aan het licht tijdens het reguliere onderzoek van tienjarigen door de jeugdgezondheidszorg. Ondanks gesprekken met de verantwoordelijke moskeebesturen, die maatregelen hadden toegezegd, kreeg jeugdzorg nog steeds gevallen van mishandeling onder ogen.
Signalen
Volgens een woordvoerder van de gemeente vond het College van Burgemeester en Wethouders 'het hoog tijd om actie te ondernemen'. De directeur van de GGD, waar jeugdgezondheidszorg onder valt, heeft dinsdag het dossier met 49 'geregistreerde signalen' aan de politie en het OM overgedragen.
In een brief aan de gemeenteraad schrijft het stadsbestuur dat de helft van de signalen, die niet nader worden omschreven, komen uit de El Islam-moskee. Bronnen in de Marokkaanse gemeenschap melden dat soms stevig is geslagen en dat striemen en blauwe plekken zijn aangetroffen. De El Islam-moskee zou ook lang hebben geweigerd aan een onderzoek mee te werken.
Maandag hebben burgemeester Van Aartsen en wethouder Sander Dekker van Jeugdzaken, het bestuur van El Islam op het matje geroepen. In de brief meldt B&W dat 'een indringend' gesprek is gevoerd met het bestuur. Dat heeft inmiddels toegezegd het strafrechtelijk onderzoek 'ten volle te ondersteunen'.
Ouderavonden
Woordvoerder Ali Belhaj van de El Islam-moskee zegt dat er slechts 'klachten' zijn en dat hij van de gemeente 'nog geen concrete bewijzen' heeft gezien. Hij is hoogst verbaasd over de aantijgingen. 'We hebben geen enkele klacht van ouders binnen gekregen. Elke twee maanden organiseren we ouderavonden. Wij hebben nooit iets gehoord', aldus Belhaj. Volgens Belhaj baseert de gemeente zich op anonieme telefoontjes.
SP-raadslid Hiek van Driel, die de gemeente in april om onderzoek naar mishandeling in moskeeën vroeg, kan zich niet voorstellen dat het El Islam-bestuur niet weet dat er wordt geslagen. Dat het nu meewerkt aan het onderzoek, juicht ze toe. 'Maar dat is niet genoeg.'
De partij wil weten hoe lang deze kindermishandeling al gaande is en om hoeveel kinderen het in deze moskee gaat. Van Driel: 'En ook door wie de leerkrachten worden aangesteld. Hebben ze enige opleiding gehad in Nederland? Hebben de ouders inspraak, weten zij van de mishandeling?' De SP heeft voor donderdag een spoeddebat aangevraagd.
Striemen en blauwe plekken is anders heel wat meer dan een tik op de vingersquote:Op dinsdag 15 december 2009 18:46 schreef EchoAlpha het volgende:
Tegenwoordig is schreeuwen tegen je kind al kindermishandeling
Corrigerende tikken
Ze weten van aanpakken in de moskee.quote:Op dinsdag 15 december 2009 19:00 schreef moussie het volgende:
[..]
Striemen en blauwe plekken is anders heel wat meer dan een tik op de vingers
Ik denk eerder dat ze de verwerpelijkheid van op die manier lesgeven weergeven.quote:Op dinsdag 15 december 2009 20:34 schreef voyeur het volgende:
Heeft de PVV zich al verheugd getoond over deze ferme aanpak van jonge moslims?
Ik dacht dat ze in het debat over de corrigerende tik tegen Donner´s verbod waren?quote:Op dinsdag 15 december 2009 20:42 schreef De_Ruyter het volgende:
[..]
Ik denk eerder dat ze de verwerpelijkheid van op die manier lesgeven weergeven.
Sinds wanneer is je kinderen slaan tot striemen aan toe een corrigerende tik?quote:Op dinsdag 15 december 2009 20:52 schreef voyeur het volgende:
[..]
Ik dacht dat ze in het debat over de corrigerende tik tegen Donner´s verbod waren?
Dat vind ik ook vreemd, maar bijvoorbeeldbovenstaande dominee Goldschmeding pleitte in zijn preek zelfs voor doorslaan als ze al huilen (´tot ze breken´) en noemde dat een corrigerende tik. Het is kennelijk een rekkelijk begrip.quote:Op dinsdag 15 december 2009 20:56 schreef De_Ruyter het volgende:
[..]
Sinds wanneer is je kinderen slaan tot striemen aan toe een corrigerende tik?
Niet in mijn atheïstische boek, en normen der westerse samenleving.quote:Op dinsdag 15 december 2009 21:02 schreef voyeur het volgende:
[..]
Dat vind ik ook vreemd, maar bijvoorbeeldbovenstaande dominee Goldschmeding pleitte in zijn preek zelfs voor doorslaan als ze al huilen (´tot ze breken´) en noemde dat een corrigerende tik. Het is kennelijk een rekkelijk begrip.
Ok, ik heb ook Koranles gehad, daar hoorde gewoon een degelijke kets bij. Ik ben er blij mee, ik lees goed Arabisch nu. Ook van mijn ouders heb ik op zijn tijd een goed stuk "achterwerk-koek" gehad. Dat heeft me succesvol gemaakt. Met alleen praten dwing je toch geen respect af?quote:Op dinsdag 15 december 2009 21:22 schreef De_Ruyter het volgende:
Die auto maakt je succesvol, derhalve die auto rechtvaardigt de mishandeling in je jeugd?
Je gaat toch niet Andre van Duin bashen he?quote:Op dinsdag 15 december 2009 21:14 schreef BansheeBoy het volgende:
Kinderen met een Arabische achtergrond krijg je niet of moeilijk opgevoed zonder (verfijnde) klappen. Als je alleen tegen ze praat lachen ze je in je gezicht uit als ware je de reïncarnatie van de nog niet overleden maar in de toekomst zeker wijlen André van Duin.
Neen, ik ben één van zijn grootste fans. Oh ja? Ja.quote:Op dinsdag 15 december 2009 21:28 schreef N.icka het volgende:
[..]
Je gaat toch niet Andre van Duin bashen he?
Als je kind je in je gezicht uitlacht heb je al zo veel fout gedaan tijdens de opvoeding, dat slaan geen zin meer heeft.quote:Op dinsdag 15 december 2009 21:14 schreef BansheeBoy het volgende:
Kinderen met een Arabische achtergrond krijg je niet of moeilijk opgevoed zonder (verfijnde) klappen. Als je alleen tegen ze praat lachen ze je in je gezicht uit als ware je de reïncarnatie van de nog niet overleden maar in de toekomst zeker wijlen André van Duin.
Dit heeft echt met cultuur te maken. Ik heb vroeger ook een paar stevige ketsen gehad, en kijk wat er van me geworden is.
Deze auto rijd ik:
[ afbeelding ]²
En dit is een probleem? Kennen wij elkaar?quote:Op dinsdag 15 december 2009 21:32 schreef clumsy_clown het volgende:
Crap, ik reageerde op BSB in een moslimtopic in NWS.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |