Ik maak graag klassieke Franse uiensoep, naar recept van de illustere Julia Child.. Kost je wel even een uur of twee, maar dan heb je ook wat.

In dit topic zijn er al een paar soortgelijke recepten gepost, maar hier even iets uitgebreider..
(En zoals al gezegd, suiker is niet écht nodig, maar ik durf niet van Julia Child af te wijken..

)
Ingrediënten (voor zes personen):700 gram uien, gepeld en in dunne plakken gesneden
40 gram roomboter
1 eetlepel olijfolie
snufje suiker
3 eetlepels bloem
1 liter runderbouillon
120 ml droge witte wijn
zout en peper
stevige pan met dikke bodem en deksel
extra pannetje
Bereiding:- Boter en olie smelten in stevige pan met dikke bodem. Uien erin, vuur laag draaien uien met deksel op de pan een kwartier laten bakken.
- Deksel van pan af, vuur iets hoger zetten. Theelepel zout en snufje suiker toevoegen en uien onder af en toe roeren in zo'n 40 minuten laten karamelliseren, langer indien nodig. Je weet dat je goed zit als je uien diep goudbruin zijn geworden. Ondertussen runderbouillon in andere pan aan de kook brengen.
- Bloem in de pan strooien en gedurende drie minuten flink roeren
- Bouillon en witte wijn aan uien toevoegen, goed roeren. Nu 40 minuten met deksel half op de pan heel zachtjes laten pruttelen. Je kunt af en toe het bovendrijvende vet afscheppen.
- Al proevende zout en peper toevoegen tot soep goed is.
Je kunt de soep heel goed vooraf maken - als de soep is afgekoeld en daarna weer wordt opgewarmd is -ie eigenlijk nog lekkerder. Extra lekker: klein scheutje cognac erdoor.
En als je het helemaal goed wilt doen, dan maak je er
croûtes bij: plakken stokbrood inwrijven met een teentje knoflook en dan een poosje knapperig laten worden in de oven. Als je soep klaar is, verdelen over ovenvaste kommen, croûtes erop leggen en een dikke laag Gruyère overheen raspen. Even in de oven onder de grill tot de kaas gesmolten is en dan gauw opeten!
Het lijkt misschien nogal wat werk, maar het is supermakkelijk en ik heb in geen enkel restaurant ooit lekkerder uiensoep gegeten dan deze.
[ Bericht 1% gewijzigd door minilot op 15-12-2009 11:33:59 ]