abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75632957
Heb een bijbaantje gevonden bij iemand thuis (huishoudelijke hulp) die een persoonsgebonden budget heeft speciaal daarvoor. ¤230,- per maand. Dat zou ze dan direct naar mij sluizen en ik moet er zelf belasting over afdragen. Maar hoe werkt dit? Ik woon (bijna) samen, mijn vriend krijgt zo'n 750 euro binnen (waarvan 250 euro stufi) en ik ¤500,- (buiten die ¤230,- dus).
Hoe moet ik dit regelen? Hoeveel moet er afgedragen worden? Gaat dit jaarlijks of maandelijks, vooraf of achteraf?
pi_75633069
Misschien is het handig om hiervoor een belastingadviseur in te schakelen? (Hoewel hun tarieven wel aan de hoge kant kunnen zijn, moet je even vergelijken.)
pi_75633117
quote:
Op maandag 14 december 2009 22:47 schreef Rawedni het volgende:
Heb een bijbaantje gevonden bij iemand thuis (huishoudelijke hulp) die een persoonsgebonden budget heeft speciaal daarvoor. ¤230,- per maand. Dat zou ze dan direct naar mij sluizen en ik moet er zelf belasting over afdragen. Maar hoe werkt dit? Ik woon (bijna) samen, mijn vriend krijgt zo'n 750 euro binnen (waarvan 250 euro stufi) en ik ¤500,- (buiten die ¤230,- dus).
Hoe moet ik dit regelen? Hoeveel moet er afgedragen worden?
Hangt af van hoeveel jij in één jaar (dus het totaal van ál je inkomsten) verdient.
quote:
Gaat dit jaarlijks of maandelijks, vooraf of achteraf?
In principe jaarlijks, achteraf. Je kan een voorlopige aanslag aanvragen, dan maandelijks, vooraf (in het jaar zelf).
pi_75633185
Ook handig om dus telkens een bedrag apart te zetten.
  maandag 14 december 2009 @ 23:31:47 #5
31922 florisje
er zit een aap in de koelkast!
pi_75634999
maar mag dat wel zomaar?
ze heeft, als ik het goed lees, niet echt een officiële werkgever.

je kunt ook altijd gratis de belastingtelefoon bellen:
http://belastingdienst.nl/contact/
knolraap en lof schorseneren en prei
pi_75636333
quote:
Op maandag 14 december 2009 23:31 schreef florisje het volgende:
maar mag dat wel zomaar?
ze heeft, als ik het goed lees, niet echt een officiële werkgever.
Ik heb ook geen officiële werkgever, maar toch mag ik doen wat ik doe.

Werken, iets verdienen (zonder arbeidscontract) mag uiteraard gewoon.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_75639873
Er is vanuit dat persoonsgebonden budget wel een contract dus het is wel volledig legaal ik ga er maar eens een belletje naar de belastingdienst aan wagen want vanaf half 2010 gaat mijn vriend ook een stuk meer verdienen waarschijnlijk (om en de nabij ¤1500,-), dit telt dan ook mee voor het hele jaar?
pi_75639934
Wat jouw vriend verdient is in principe niet belangrijk voor wat jij betaalt aan belasting.
pi_75640462
Geldt dit niet voor TS? bron

* dienstverlening aan huis
Er is sprake van dienstverlening aan huis als u een dienstverlener inhuurt voor huishoudelijke taken voor wie u geen aangifte loonheffingen hoeft te doen, omdat hij op maximaal 3 dagen per week bij u werkt.
* personeel aan huis
Er is sprake van personeel aan huis als u een dienstverlener inhuurt voor huishoudelijke taken voor wie u wel aangifte loonheffingen moet doen, omdat hij op 4 of meer dagen per week bij u werkt.
pi_75640549
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 08:51 schreef GirlGoneBad het volgende:
Geldt dit niet voor TS? bron

* dienstverlening aan huis
Er is sprake van dienstverlening aan huis als u een dienstverlener inhuurt voor huishoudelijke taken voor wie u geen aangifte loonheffingen hoeft te doen, omdat hij op maximaal 3 dagen per week bij u werkt.
* personeel aan huis
Er is sprake van personeel aan huis als u een dienstverlener inhuurt voor huishoudelijke taken voor wie u wel aangifte loonheffingen moet doen, omdat hij op 4 of meer dagen per week bij u werkt.
Dat geldt voor de 'werkgever' van TS
pi_75640638
Dat begrijp ik. Maar als TS dit aan de werkgever kan laten zien (mits ze natuurlijk aan de criteria voldoet), hoeft de werkgever toch geen loonheffing in te houden, dus TS geen loonheffing af te dragen?
Of is het voor mij nou nog even te vroeg om hard na te denken ?
pi_75640659
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 09:02 schreef GirlGoneBad het volgende:
Dat begrijp ik. Maar als TS dit aan de werkgever kan laten zien (mits ze natuurlijk aan de criteria voldoet), hoeft de werkgever toch geen loonheffing in te houden, dus TS geen loonheffing af te dragen?
Of is het voor mij nou nog even te vroeg om hard na te denken ?
Dat de werkgever geen loonheffing hoeft in te houden, betekent niet dat TS dan geen loonheffing hoeft af te dragen, uiteraard. (zie de vergelijking met een VAR-WUO)
pi_75640985
Voor het UWV zijn wij ook met gehuwden gelijkgesteld.. Voor de belastingdienst dus niet?
pi_75641023
Ik lees dit op www.belastingdienst.nl:
quote:
U doet huishoudelijk werk voor iemand
U bent particulier en u doet huishoudelijk werk voor iemand in en om het huis voor maximaal 3 dagen per week. Dan geldt voor u waarschijnlijk de Regeling dienstverlening aan huis. Deze regeling houdt in dat u voor de Belastingdienst niet in loondienst bent. U krijgt daardoor de afgesproken vergoeding voor uw werkzaamheden volledig uitbetaald. U moet dan wel aan de voorwaarden voldoen.
pi_75641027
Voorwaarden:
quote:
Voorwaarden Regeling dienstverlening aan huis
Om gebruik te kunnen maken van de Regeling dienstverlening aan huis moet u voldoen aan de volgende voorwaarden:

•Het gaat om huishoudelijke werkzaamheden in en om het huis.
•U bent particulier (u hebt geen bedrijf) en uw opdrachtgever is ook particulier.
•U werkt niet meer dan 3 dagen per week bij elke opdrachtgever.
Het aantal uren dat u per dag werkt, is niet belangrijk. Werkt u 1 uur per dag, dan geldt dat dus als 1 gewerkte dag.
Het maakt verder dus niet uit hoeveel er aan inkomsten binnenkomt bij ons?
pi_75641049
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 09:22 schreef Rawedni het volgende:
Voor het UWV zijn wij ook met gehuwden gelijkgesteld.. Voor de belastingdienst dus niet?
Je kunt fiscaal partner zijn, maar dan nog is zijn inkomen niet direct relevant voor de hoogte van de door jou te betalen belastingen.

Je kunt samen aangifte doen en wat schuiven met aftrekposten (als dat relevant is, maar met deze hoogte van inkomen waarschijnlijk niet), maar verder wordt niets op één hoop gegooid.
pi_75641076
Klik eens hier

Voor de zekerheid: die regeling is vooral makkelijk voor de opdrachtgever. Het is niet zo dat jij dan niets hoeft te betalen.
pi_75641082
We zijn geen fiscale partners Ik ga toch maar even bellen!
pi_75641128
Gelezen, bedankt! Maar ik zie nergens staan hoeveel er dan aan belasting afgedragen zou moeten worden. Wat een gedoe
pi_75641134
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 09:27 schreef Rawedni het volgende:
We zijn geen fiscale partners Ik ga toch maar even bellen!
Hier worden minimaal net zo goede antwoorden gegeven als bij de Belastingtelefoon. (al is dit wel een simpele vraag, dus daar kunnen ze misschien wél mee omgaan....)
pi_75641160
Nog een kleine toevoeging, je hebt een contract, de gegevens daarvan worden doorgegeven aan de belastingdienst. Het is dus van belang dat je het vermeld bij je aangifte als werkgever, de betaalde loonheffing is 0¤ bij het invullen van de aangifte.

Wat het "makkelijkste" is om te doen (lijkt mij), bij je andere baantje de loonheffingskorting uitzetten, daar betaal je dan belasting, meer dan je eigenlijk zou moeten over een jaar, gevolg is dat je met je aangifte meer terug krijgt.

In jouw geval verdien je namelijk meer dan de grens van de loonheffingskorting met deze 2 baantjes.
All management is Strategic Management.
pi_75641177
Ik doe hetzelfde, werk ook bij mensen die een pgb hebben. Is het een bijbaantje? Dan hoef je niet veel af te dragen, bij mij was het zo'n 5% die ik achteraf nog moest betalen. I
pi_75641195
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 09:32 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Ik doe hetzelfde, werk ook bij mensen die een pgb hebben. Is het een bijbaantje? Dan hoef je niet veel af te dragen, bij mij was het zo'n 5% die ik achteraf nog moest betalen. I
Ze heeft nóg een baan en ze moet niet vergeten dat ze de inkomensafhankelijke bijdrage ZVW nog heeft.
pi_75641217
Oh je hebt twee baantjes? Sorry, daar had ik overheen gelezen. Ik werk ook bij twee opdrachtgevers die PGB hebben (in mijn geval met lichamelijk/geestelijk beperkte kinderen). Deze inkomsten vul ik jaarlijks in bij de belastingaangifte onder twee verschillende werkgevers. De afgelopen jaren moest ik er zo'n 5% over afdragen, maar ik studeer nog, dus is het een bijbaantje.

Inmiddels heb ik er overigens een eigen bedrijf van gemaakt.
pi_75641218
Mijn andere inkomsten is een Wajong van het UWV (voor 20 uur), kun je dat zomaar uitzetten dan?

@Five, ik weet het, maar ik lees nu tegenstrijdige dingen want op www.belastingdienst.nl lees ik dat als het valt onder 'dienstverlening aan huis', ik niks hoef af te dragen.. Maar jullie zeggen hier van wel dus ik snap het niet meer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')