Hangt af van hoeveel jij in één jaar (dus het totaal van ál je inkomsten) verdient.quote:Op maandag 14 december 2009 22:47 schreef Rawedni het volgende:
Heb een bijbaantje gevonden bij iemand thuis (huishoudelijke hulp) die een persoonsgebonden budget heeft speciaal daarvoor. ¤230,- per maand. Dat zou ze dan direct naar mij sluizen en ik moet er zelf belasting over afdragen. Maar hoe werkt dit? Ik woon (bijna) samen, mijn vriend krijgt zo'n 750 euro binnen (waarvan 250 euro stufi) en ik ¤500,- (buiten die ¤230,- dus).
Hoe moet ik dit regelen? Hoeveel moet er afgedragen worden?
In principe jaarlijks, achteraf. Je kan een voorlopige aanslag aanvragen, dan maandelijks, vooraf (in het jaar zelf).quote:Gaat dit jaarlijks of maandelijks, vooraf of achteraf?
Ik heb ook geen officiële werkgever, maar toch mag ik doen wat ik doe.quote:Op maandag 14 december 2009 23:31 schreef florisje het volgende:
maar mag dat wel zomaar?
ze heeft, als ik het goed lees, niet echt een officiële werkgever.
Dat geldt voor de 'werkgever' van TSquote:Op dinsdag 15 december 2009 08:51 schreef GirlGoneBad het volgende:
Geldt dit niet voor TS? bron
* dienstverlening aan huis
Er is sprake van dienstverlening aan huis als u een dienstverlener inhuurt voor huishoudelijke taken voor wie u geen aangifte loonheffingen hoeft te doen, omdat hij op maximaal 3 dagen per week bij u werkt.
* personeel aan huis
Er is sprake van personeel aan huis als u een dienstverlener inhuurt voor huishoudelijke taken voor wie u wel aangifte loonheffingen moet doen, omdat hij op 4 of meer dagen per week bij u werkt.
Dat de werkgever geen loonheffing hoeft in te houden, betekent niet dat TS dan geen loonheffing hoeft af te dragen, uiteraard.quote:Op dinsdag 15 december 2009 09:02 schreef GirlGoneBad het volgende:
Dat begrijp ik. Maar als TS dit aan de werkgever kan laten zien (mits ze natuurlijk aan de criteria voldoet), hoeft de werkgever toch geen loonheffing in te houden, dus TS geen loonheffing af te dragen?
Of is het voor mij nou nog even te vroeg om hard na te denken?
quote:U doet huishoudelijk werk voor iemand
U bent particulier en u doet huishoudelijk werk voor iemand in en om het huis voor maximaal 3 dagen per week. Dan geldt voor u waarschijnlijk de Regeling dienstverlening aan huis. Deze regeling houdt in dat u voor de Belastingdienst niet in loondienst bent. U krijgt daardoor de afgesproken vergoeding voor uw werkzaamheden volledig uitbetaald. U moet dan wel aan de voorwaarden voldoen.
Het maakt verder dus niet uit hoeveel er aan inkomsten binnenkomt bij ons?quote:Voorwaarden Regeling dienstverlening aan huis
Om gebruik te kunnen maken van de Regeling dienstverlening aan huis moet u voldoen aan de volgende voorwaarden:
•Het gaat om huishoudelijke werkzaamheden in en om het huis.
•U bent particulier (u hebt geen bedrijf) en uw opdrachtgever is ook particulier.
•U werkt niet meer dan 3 dagen per week bij elke opdrachtgever.
Het aantal uren dat u per dag werkt, is niet belangrijk. Werkt u 1 uur per dag, dan geldt dat dus als 1 gewerkte dag.
Je kunt fiscaal partner zijn, maar dan nog is zijn inkomen niet direct relevant voor de hoogte van de door jou te betalen belastingen.quote:Op dinsdag 15 december 2009 09:22 schreef Rawedni het volgende:
Voor het UWV zijn wij ook met gehuwden gelijkgesteld.. Voor de belastingdienst dus niet?
Hier worden minimaal net zo goede antwoorden gegeven als bij de Belastingtelefoon.quote:Op dinsdag 15 december 2009 09:27 schreef Rawedni het volgende:
We zijn geen fiscale partnersIk ga toch maar even bellen!
Ze heeft nóg een baan en ze moet niet vergeten dat ze de inkomensafhankelijke bijdrage ZVW nog heeft.quote:Op dinsdag 15 december 2009 09:32 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Ik doe hetzelfde, werk ook bij mensen die een pgb hebben. Is het een bijbaantje? Dan hoef je niet veel af te dragen, bij mij was het zo'n 5% die ik achteraf nog moest betalen. I
Hm, ok. Dan is de situatie iets anders. Ik zou dus gewoon even bellen... dan weet je het zeker.quote:Op dinsdag 15 december 2009 09:33 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ze heeft nóg een baan en ze moet niet vergeten dat ze de inkomensafhankelijke bijdrage ZVW nog heeft.
Waar staat op de site dat jij niets zou hoeven afdragen? Dat geldt voor de 'werkgever' wel, inderdaad. Niet voor jou. Dat is puur vanwege de administratieve rompslomp.quote:Op dinsdag 15 december 2009 09:34 schreef Rawedni het volgende:
@Five, ik weet het, maar ik lees nu tegenstrijdige dingen want op www.belastingdienst.nl lees ik dat als het valt onder 'dienstverlening aan huis', ik niks hoef af te dragen.. Maar jullie zeggen hier van wel dus ik snap het niet meer
Heb net gebeld en ik betaal 34% als ik niet boven de 17.000 per jaar verdien inclusief uitkering. Mijn vriends inkomen telt niet mee. Op jaarbasis betaal ik dus zo'n ruime 900 euro belasting alleen is er nog een soort arbeidskorting? En dat zou maximaal 154 euro zijn. Snap ik allemaal niet maargoed, er moet dus 34% worden afgedragen. Dat kan ook maandelijks.quote:Deze regeling houdt in dat u voor de Belastingdienst niet in loondienst bent. U krijgt daardoor de afgesproken vergoeding voor uw werkzaamheden volledig uitbetaald. U moet dan wel aan de voorwaarden voldoen.
Wat een heisa, en dan willen ze niet dat mensen zwart gaan werkenquote:Als je werkt, heb je recht op de arbeidskorting. Je mag de arbeidskorting aftrekken van de belasting die is berekend. Je krijgt de arbeidskorting alleen als je werkt. Als je een uitkering krijgt, heb je er dus geen recht op.
De hoogte van de arbeidskorting is afhankelijk van de hoogte van je inkomen uit dat werk.
Het maximale bedrag dat je per jaar mag aftrekken voor de arbeidskorting is:
Arbeidskorting (tot 57 jaar) 2004 2005 2006 2007 2008
Maximale bedragen per jaar (in euro's) 1.213 1.287 1.357 1.392 1.443
Zoals je kunt lezen zijn dat maximale bedragenquote:Op dinsdag 15 december 2009 09:56 schreef Rawedni het volgende:
Huh maar zij had het over ¤154,- maar is dat dan per maand of per jaarOp de website lees ik nu weer dit:
[..]
Wat een heisa, en dan willen ze niet dat mensen zwart gaan werken
quote:Op dinsdag 15 december 2009 13:47 schreef Rawedni het volgende:
Ik snap er helemaal niks meer van, denk dat ik het afzeg want ik heb geen zin in onduidelijk gezeur met de belasting.
Afzeggen zou ik niet doen. Het is idd het eerste jaar een hoop heisa. En van de belastingdienst site word je niet veel wijzer ( ook niet als je ze belt). Gewoon 40% van het bruto bedrag parkeren op een spaarrekening zodat je het niet uitgeeft. Bij de belastingaangifte geef je het op bij overige werkzaamheden. Die 5% ziektekosten ga je zowiezo betalen over het bruto bedrag wat je hebt verdiend. Daarnaast nog inkomstenbelasting wat afhangt van het totale brutobedrag wat je hebt verdiend. Hoe meer je hebt verdiend hoe meer je moet betalen qua %. Daar is een rijtje voor die weet ik even niet te vinden. Met die 40% zit je ruim goed als je niet boven de 17000 euro komt dat jaar.quote:Op dinsdag 15 december 2009 13:47 schreef Rawedni het volgende:
Ik snap er helemaal niks meer van, denk dat ik het afzeg want ik heb geen zin in onduidelijk gezeur met de belasting.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |