Nouja, je kunt ze gewoon laten `solliciteren'. Als je iemand uitgebreid interviewt voordat je een contract maakt kan het prima werken.quote:Op maandag 14 december 2009 11:30 schreef willempjewever het volgende:
2 woorden: niet doen
Een en al gedonder met huurders die je huis slopen, de huur niet op tijd betalen, geluidsoverlast veroorzaken etc.
Eerstejaars studenten gaan vrijwel elk weekend terug naar paps en mams.quote:Op maandag 14 december 2009 11:34 schreef HarryP het volgende:
Kan me niet voorstellen dat iemand de voorkeur heeft om jouw huurder te worden.
- Alleen door de weeks.
- Maximaal voor 1 jaar.
Of je moet een hele domme student vinden.
Een dame is inderdaad verstandiger, het waren allemaal manenn in de situaties die ik ken. Studenten willen wel een kamer voor door de week trouwens, daar is wel iets te behalen.quote:Op maandag 14 december 2009 11:32 schreef _Michiel_ het volgende:
Nouja, je kunt ze gewoon laten `solliciteren'. Als je iemand uitgebreid interviewt voordat je een contract maakt kan het prima werken.
Ik zou dan zeker een dame nemen en geen man
Maar stel dat je onderling afspreekt dat de huur deze manier werkt (op zaterdag en zondag ergens anders heen) en de huurder er mee instemd. Zou het dan kunnen zijn dat de huurder als deze er eenmaal zit mag zeggen: Ik blijf de hele week want daar heb ik volgens de wet recht op?quote:Op maandag 14 december 2009 11:14 schreef RemcoDelft het volgende:
Voor zover ik weet is het niet legaal mogelijk om een kamer te verhuren waar je alleen doordeweeks mag zijn, en in het weekend "naar je ouders" moet. Andersom zal dus ook niet legaal mogelijk zijn, om de simpele reden dat als iemand ergens WOONT, hij daar ook daadwerkelijk altijd moet kunnen zijn.
Wat denk je van een vakantiehuisje o.i.d. in de andere plaats waar je gaat wonen? Dat is snel beschikbaar en ook snel weer opzegbaar, terwijl je er niet permanent woont dus dat is geen probleem.
Ik zou iig goed scannen aan wie ik het verhuur, vooral omdat ik mijn slaapkamer ook niet op slot kan doen en ik er dus op moeten kunnen vertrouwen dat er van mijn spullen af gebleven wordt. Overigens heb ik genoeg ingangen om aan een betrouwbare huurder te komen.quote:Op maandag 14 december 2009 11:30 schreef willempjewever het volgende:
2 woorden: niet doen
Een en al gedonder met huurders die je huis slopen, de huur niet op tijd betalen, geluidsoverlast veroorzaken etc.
Ken een paar mensen die het gedaan hebben en niemand heeft er wat aan verdiend, maar de ergernis was groot bij allen. Vooral toen bleek dat bij 2 vrienden de huurders de hele huisraad meegenomen hadden en de huur incasseren? Ach, ze zaten al in de schuldsanering.
Je krijgt alleen probleemgevallen zo. Serieuze huurders huren wel via de woningbouw zelf.
Er zijn genoeg studenten die nooit in het weekend op hun kamer zijn. Het voordeel is wel dat ze verder geen huisgenoten hebben zoals in een studentenhuis (of een nadeel als iemand dat gezelliger vindt)quote:Op maandag 14 december 2009 11:34 schreef HarryP het volgende:
Kan me niet voorstellen dat iemand de voorkeur heeft om jouw huurder te worden.
- Alleen door de weeks.
- Maximaal voor 1 jaar.
Of je moet een hele domme student vinden.
Ik heb even wat van mijn oude boeken voor je doorgenomen, en dit is wat ik gevonden heb:quote:Op maandag 14 december 2009 11:45 schreef maok het volgende:
[..]
Maar stel dat je onderling afspreekt dat de huur deze manier werkt (op zaterdag en zondag ergens anders heen) en de huurder er mee instemd. Zou het dan kunnen zijn dat de huurder als deze er eenmaal zit mag zeggen: Ik blijf de hele week want daar heb ik volgens de wet recht op?
[..]
Ik zou dus zeggen dat de door jouw geschetste huurovereenkomst mag. Je moet hierbij wel rekening houden dat de huurder alsnog te maken krijgt met de verregaande huurbescherming voor huurders van woningen.quote:(...) bleek dat gebruik (art. 7:201) kan bestaan in "met anderen gedeeld genot". Van gedeeld genot of gedeeld gebruik is ook sprake in het geval de huurder weliswaar op het moment waarop hij het gebruik heeft een exclusief recht bezit, maar dit gebruik slechts periodiek mag uitoefenen. Men denke daarbij aan orkesten die een of twee dagen per week de beschikking hebben over repetitieruimte annex ruimte om instrumenten op te slaan.
Ja, als je onwettige bepalingen in je contract opneemt, dan mag dat. Een beetje om misbruik van de woningnood te voorkomen.quote:Op maandag 14 december 2009 11:45 schreef maok het volgende:
[..]
Maar stel dat je onderling afspreekt dat de huur deze manier werkt (op zaterdag en zondag ergens anders heen) en de huurder er mee instemd. Zou het dan kunnen zijn dat de huurder als deze er eenmaal zit mag zeggen: Ik blijf de hele week want daar heb ik volgens de wet recht op?
Die huurbescherming is inderdaad iets waar ik goed rekening mee moet houden. Als het geen hospitahuur is wordt het tussenhuur, dan kan ik het maximaal een jaar op die manier verhuren (1 jaar is door mijn verhuurder bepaald).quote:Op maandag 14 december 2009 14:36 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Ik heb even wat van mijn oude boeken voor je doorgenomen, en dit is wat ik gevonden heb:
[..]
Ik zou dus zeggen dat de door jouw geschetste huurovereenkomst mag. Je moet hierbij wel rekening houden dat de huurder alsnog te maken krijgt met de verregaande huurbescherming voor huurders van woningen.
Ik denk zelf overigens niet dat er sprake is van hospita-verhuur als jij door de week niet in je woning woont. In principe geldt de huurovereenkomst dan niet in het weekend, waardoor jij niet "inwoont" bij de huurder.
Dat snap ik niet, je mag onwettige bepalingen in je contract opnemen om misbruik van de woningnood te voorkomen? Wat voor misbruik en hoe voorkom je dat met onwettige dingen in een contact?quote:Op maandag 14 december 2009 14:42 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ja, als je onwettige bepalingen in je contract opneemt, dan mag dat. Een beetje om misbruik van de woningnood te voorkomen.
Inderdaad iets om op een goede manier mee om te gaan.quote:Op maandag 14 december 2009 14:58 schreef fris het volgende:
Ik sprak laatst (informeel) een kantonrechter over het verhuren van kamers met als voorwaarde dat de huurder er enkel van maandag tot en met vrijdag is. Deze man zei dat hij naar de omstandigheden zou kijken, belangenafweging, of hij de bepaling al dan niet in stand zou houden. Wat ook heel belangrijk was, was of er gehandhaafd wordt. Dus je kan wel de afspraak hebben dat ze in het weekend moeten opbokken, maar als ze er altijd zijn in het weekend en je zegt er nooit iets van, dan sta je niet meer sterk.
Het probleem is dat je vrijwel geen mogelijkheid hebt om een huurcontract voor slechts één jaar aan te gaan. Daar is de huurbescherming te extensief voor. Naar alle waarschijnlijkheid krijg je volhoudende huurders er niet uit na de periode van één jaar.quote:Op maandag 14 december 2009 15:53 schreef maok het volgende:
[..]
Die huurbescherming is inderdaad iets waar ik goed rekening mee moet houden. Als het geen hospitahuur is wordt het tussenhuur, dan kan ik het maximaal een jaar op die manier verhuren (1 jaar is door mijn verhuurder bepaald).
Tussenhuur is toch gewoon een vorm van tijdelijke huur waarbij je een huurder er weer uit kunt krijgen na een jaar. Lijkt me dus geen probleem als ik na een jaar weer terug wil.quote:Op maandag 14 december 2009 18:13 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Het probleem is dat je vrijwel geen mogelijkheid hebt om een huurcontract voor slechts één jaar aan te gaan. Daar is de huurbescherming te extensief voor. Naar alle waarschijnlijkheid krijg je volhoudende huurders er niet uit na de periode van één jaar.
Als je na dat jaar daadwerkelijk weer je huis gaat betrekken wel ja. Als je na dat jaar je huis slechts voor een week of iets dergelijks gaat betrekken om het vervolgens weer een jaar te verhuren, dan is het uiteraard anders.quote:Op maandag 14 december 2009 20:45 schreef maok het volgende:
[..]
Tussenhuur is toch gewoon een vorm van tijdelijke huur waarbij je een huurder er weer uit kunt krijgen na een jaar. Lijkt me dus geen probleem als ik na een jaar weer terug wil.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |