abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75578225
Goeiemiddag,

Net even wat gegoogled en niks concreets kunnen vinden op de volgende vraag:

Je bent bestuurder van een bestelautootje met grijs kenteken. Je vervoert meer dan het toegestane aantal personen. In totaal 5 (inclusief bestuurder), waarvan 1 op de bijrijdersstoel, de rest in de laadruimte. Je veroorzaakt een eenzijdig ongeval, waarbij meerdere inzittenden zwaar letsel oplopen en één ervan direct overlijdt. De bestuurder komt eraf met lichte verwondingen.

Hoe zit dit met aansprakelijkheid, verzekering en/of strafrechtelijke vervolging?
Never regret anything, beacuse one time it was exaclty what you wanted.
Op donderdag 29 mei 2014 01:52 schreef Tamashii het volgende:
Aan Ado vraagt iedereen toestemmming
pi_75578457
denk dat je als bestuurder zijnde een groot probleem hebt.

je bent verzekerd voor maximaal 2 personen. Daar komt nog bij dat een laadruimte niet gebruikt mag worden om mensen te vervoeren.
Lijkt me dat geen enkele verzekering heir ook maar iets uit gaat keren en dat de volledige kosten op de bestuurder verhaald worden + berecht worden met dood door schuld oid
  Moderator zondag 13 december 2009 @ 15:03:07 #3
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_75578647
quote:
Op zondag 13 december 2009 14:57 schreef babipangang het volgende:
denk dat je als bestuurder zijnde een groot probleem hebt.

je bent verzekerd voor maximaal 2 personen. Daar komt nog bij dat een laadruimte niet gebruikt mag worden om mensen te vervoeren.
Lijkt me dat geen enkele verzekering heir ook maar iets uit gaat keren en dat de volledige kosten op de bestuurder verhaald worden + berecht worden met dood door schuld oid
Wat hij zegt.
pi_75578767
Waarom deze vraag?
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_75578840
quote:
Op zondag 13 december 2009 15:07 schreef Ridocar het volgende:
Waarom deze vraag?
Omdat dit zaterdagavond gebeurd is?
Syl moet winnen!
pi_75578906
Sorry, ik volg het nieuws niet zo.

*checkt.
pi_75578924
Qua aansprakelijkheid zal het overigens wel meetellen of de inzittenden meerderjarig waren of niet; als jij 3 kinderen in de laadbak vervoert dan kun je van die kinderen niet verwachten dat ze weten dat ze op illegale wijze vervoerd worden.
Als er 3 volwassenen zelf achterin de laadcabine stappen dan lijkt mij dat daar ook een stukje eigen verantwoording meespeelt en de bestuurder niet alleen verantwoordelijk kan worden gehouden.

Dat de verzekering zich niet genoodzaakt voelt uit te keren lijkt me in het laatste geval ook redelijk.
Syl moet winnen!
pi_75579050
quote:
Op zondag 13 december 2009 15:12 schreef Paris_Texas het volgende:
Qua aansprakelijkheid zal het overigens wel meetellen of de inzittenden meerderjarig waren of niet; als jij 3 kinderen in de laadbak vervoert dan kun je van die kinderen niet verwachten dat ze weten dat ze op illegale wijze vervoerd worden.
Als er 3 volwassenen zelf achterin de laadcabine stappen dan lijkt mij dat daar ook een stukje eigen verantwoording meespeelt en de bestuurder niet alleen verantwoordelijk kan worden gehouden.

Dat de verzekering zich niet genoodzaakt voelt uit te keren lijkt me in het laatste geval ook redelijk.
Meestal keren ze wel uit, maar plukken ze daarna wel de bestuurder kaal.
pi_75579054
quote:
Op zondag 13 december 2009 15:07 schreef Ridocar het volgende:
Waarom deze vraag?
Ik las onderstaand bericht en vroeg me dus af hoe het dan zit met aansprakelijkheid e.d. Inderdaad omdat de verzekering volgens mij niks betaald en er inderdaad ook nog een strafrechtelijk iets bij komt kijken.
quote:
Dode door ongeval Haaksbergen
ANP op 12 december '09, 11:16

HAAKSBERGEN - Een 18-jarige man uit Haaksbergen is zaterdagmorgen omgekomen na een ongeval aan de Hasseltweg in zijn woonplaats. Dat meldt een politiewoordvoerder zaterdag.

Het slachtoffer werd uit de laadbak geslingerd van een zogeheten caddyauto, een voertuig dat plaats biedt aan twee inzittenden met een laadbak, toen de 19-jarige bestuurder om onduidelijke redenen de macht over het stuur verloor. De wagen sloeg over de kop en kwam op de linkerzijde in de sloot tot stilstand.

De 18-jarige jongen overleed ter plekke aan zijn verwondingen. Een 18- en 19-jarige en twee 20-jarigen, allen uit Haaksbergen, werden met onbekend letsel door ambulances naar het ziekenhuis overgebracht.
Bron

Dus inderdaad, een groot probleem.
pi_75579302
In veel verzekeringspolissen staan uitsluitingen van de verzekering. Vaak staat daar ook 'roekeloosheid' bij. Ik denk dat de combinatie 'personen in de laadruimte' met 'macht over het stuur verliezen' (wat doorgaans niet snel gebeurd als je normaal rijdt) aardig in aanmerking komt voor roekeloos rijgedrag.
pi_75579358
Het vervoeren van personen in een laadruimte is een overtreding van de wet,als je betrapt word krijg je een bekeuring maar bij ongelukken zijn de gevolgen een stukje erger en inderdaad het zal uitmaken of de passagiers wettelijk meerderjarig waren.
Beloftes en uitspraken van politici gedaan in het verleden & heden bieden geen garantie voor de toekomst.
pi_75579453
In mijn polisvoorwaarden staat zelfs expliciet vermeld dat passagiers in de laadruimte 'niet gedekt' zijn.
  zondag 13 december 2009 @ 15:30:17 #13
169780 Marijkezwolle
Queen multiquote
pi_75579535
quote:
Op zondag 13 december 2009 15:17 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Meestal keren ze wel uit, maar plukken ze daarna wel de bestuurder kaal.
Dat dus. Wettelijk is bepaald dat benadeelden (in dit geval de inzittenden met letsel en de nabestaanden van de overledene) geen nadeel mogen ondervinden van uitsluitingen in de polis van het verzekerde voertuig. Dat wil dus zeggen dat een verzekeraar verplicht is te betalen, maar die zal dit vervolgens verhalen op de verzekerde.
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
pi_75579788
Ok, maar een 19 jarige bestuurder heeft natuurlijk weinig kapitaal. De verzekering zal hem kaal willen plukken, maar van een kale kip valt weinig te plukken.

Betekend dit in de praktijk dat hij de rest van zijn leven een flink maandelijks bedrag moet gaan betalen ofzo? En hoe zit dit met strafrecht, is hier iets van jurisprudentie over?
pi_75579912
quote:
Op zondag 13 december 2009 15:37 schreef Adolecens het volgende:
Ok, maar een 19 jarige bestuurder heeft natuurlijk weinig kapitaal. De verzekering zal hem kaal willen plukken, maar van een kale kip valt weinig te plukken.
Is denk ik zelfs gunstig dat 'ie nog zo jong is, heeft 'ie meer tijd om terug te betalen (nadat 'ie z'n gevangenisstraf voor dood door schuld heeft uitgezeten)
  zondag 13 december 2009 @ 15:44:50 #16
169780 Marijkezwolle
Queen multiquote
pi_75579996
quote:

Betekend dit in de praktijk dat hij de rest van zijn leven een flink maandelijks bedrag moet gaan betalen ofzo? En hoe zit dit met strafrecht, is hier iets van jurisprudentie over?
Ik denk inderdaad dat dit een meerjaren projectje wordt Ik heb zelf als schadebehandelaar eens gezien dat de bestuurder in kwestie een schade van meer dan 20.000 euro in 100 euro per maand afbetaalde (ook een jonge knul), maar hij moest echt alles terugbetalen (en terecht natuurlijk).

Strafrecht heb ik geen verstand van, dat staat denk ik ook los van de verzekeringskant van het verhaal. Behalve dan dat zij mogelijk naar de rechter moeten als de bestuurder niet wil betalen oid.
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
pi_75580016
quote:

De verzekering zal de kosten van het afvoeren van de gewonden en de auto waarschijnlijk willen verhalen, maar ik denk niet dat de verzekering eventuele claims van andere slachtoffers gaat honoreren.

Die waren immers allemaal meerderjarig en waarschjinlijk vrijwillig ingestapt.
Syl moet winnen!
  Moderator zondag 13 december 2009 @ 15:47:13 #18
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_75580177
quote:
Op zondag 13 december 2009 15:42 schreef anboni het volgende:

[..]

Is denk ik zelfs gunstig dat 'ie nog zo jong is, heeft 'ie meer tijd om terug te betalen (nadat 'ie z'n gevangenisstraf voor dood door schuld heeft uitgezeten)
Stel je voor dat ie een miljoen moet betalen in 40 jaar tijd, kan ie bijna 2100 euro per maand gaan betalen
quote:
Wetboek van Strafrecht
Titel XXI. Veroorzaken van de dood of van lichamelijk letsel door schuld
Artikel 307
1.
Hij aan wiens schuld de dood van een ander te wijten is, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie.
2.
Indien de schuld bestaat in roekeloosheid, wordt hij gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.
quote:
Categorieën

In het Nederlandse strafrecht worden de geldboetes die ten hoogste door de rechter kunnen worden opgelegd, vastgesteld volgens de categorie die voor een strafbaar feit is bepaald. Ieder strafbaar feit wordt door de wet aan een van deze zes categorieën verbonden.

Rekening houdend met deze maximale bedragen zal de rechter uiteindelijk de feitelijke hoogte van de boete bepalen. Zo wordt diefstal bv. bestraft met een geldboete van de vierde categorie, wat betekent dat de rechter maximaal een boete van 18.500 euro kan opleggen. De bedragen, genoemd in onderstaande categorieën gelden vanaf 1 januari 2008.[1]

Eerste ¤370
Tweede ¤3.700
Derde ¤7.400
Vierde ¤18.500
Vijfde ¤74.000
Zesde ¤740.000
  Moderator zondag 13 december 2009 @ 15:53:56 #20
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_75580300
quote:
Op zondag 13 december 2009 15:50 schreef Adolecens het volgende:

[..]

Stel je voor dat ie een miljoen moet betalen in 40 jaar tijd, kan ie bijna 2100 euro per maand gaan betalen
[..]

[..]
Bovenop de rekening van je verzekering, lekker hoor.
pi_75580355
Maar zijn de slachtoffers gevallen doordat de bestuurder roekeloos reed of doordat ze op een gevaarlijke en verboden plaats zaten??

Of is de bestuurder ongeacht zijn rijgedrag sowieso schuldig aan roekeloos rijden omdat er personen in zijn laadruimte zaten?

Dat de bestuurder roekeloos is geweest daar ben ik het wel mee eens, maar de inzittenden waren dat ook. Alleen al door daar plaats te nemen.
Syl moet winnen!
pi_75583181
checkt.
pi_75591457
quote:
Op zondag 13 december 2009 15:53 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Bovenop de rekening van je verzekering, lekker hoor.
Ik ga er niet vanuit dat ie nog meer dan een miljoen zou moeten betalen. Denk dat de verzekering wel een deel ofzo zou uitkeren, maar dat die vervolgens de rekeningen op hem zal gaan verhalen.

Vraag me alleen dus af waar zo iemand dan rekening mee kan gaan houden.
pi_75593100
quote:
Op zondag 13 december 2009 21:07 schreef Adolecens het volgende:

[..]

Ik ga er niet vanuit dat ie nog meer dan een miljoen zou moeten betalen. Denk dat de verzekering wel een deel ofzo zou uitkeren, maar dat die vervolgens de rekeningen op hem zal gaan verhalen.

Vraag me alleen dus af waar zo iemand dan rekening mee kan gaan houden.
Het ligt eraan. Er zijn nogal wat gewonden in het spel. Bij (blijvende) invaliditeit kunnen de kosten best hoog uitvallen. Denk aan tonnen per geval. Het klinkt cru, maar een dode is financieel gezien 'gunstiger' voor de verantwoordelijke dan een zwaargewonde.
pi_75607473
quote:
Op zondag 13 december 2009 21:33 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Het ligt eraan. Er zijn nogal wat gewonden in het spel. Bij (blijvende) invaliditeit kunnen de kosten best hoog uitvallen. Denk aan tonnen per geval. Het klinkt cru, maar een dode is financieel gezien 'gunstiger' voor de verantwoordelijke dan een zwaargewonde.
Dat is waar ja. En als ik het zo las is er wel flink kans op.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')