Daar ben ik mee bezig. Hier is niet tegen af te lossen zo, ook al had ik een keer 200 afgelost, en zakte mijn schuld met 212 euro. Maar over het grote stuk, 450 te weinig.quote:Op zondag 13 december 2009 11:54 schreef vigier het volgende:
Dus je hebt al vaker overgemaakt en het klopte al vaker niet? Waarom bel je niet na de eerste keer IBG op en zeg je hoeveel je over hebt gemaakt en dat er wat anders op de "bevestiging" staat?
Evt een brief sturen met een uitdraai uit internetbankieren en om opheldering vragen?
Je bent ook de rente aan het aflossen.quote:Op zondag 13 december 2009 11:51 schreef Marmex het volgende:
Nu heb ik 3160 euro al afgelost, en is mijn schuld maar gezakt met 2709,13. Oftewel 450,87 aan wat dan ook.....![]()
Iemand hier ervaring mee? Dit is wel even wat meer dan de 2% die ze heffen jaarlijks.
Kan het ermee te maken hebben dat ik een MBO- en HBO-opleiding gedaan heb? Dat de aflosperiode al begonnen was toen ik nog op de HBO-opleiding zat?quote:Wanneer u moet beginnen met terugbetalen is afhankelijk van het moment dat uw recht op studiefinanciering eindigt. De terugbetalingsperiode begint op 1 januari daaropvolgend. De terugbetalingsperiode begint met een aanloopfase van twee jaar. Twee jaar later start de daadwerkelijke aflosfase.
Voorbeeld
U hebt tot 31 augustus 2009 recht op studiefinanciering. Op 1 januari daaropvolgend, 1 januari 2010, begint voor u de aanloopfase. Tijdens de aanloopfase mag u wel terugbetalen, maar het hoeft niet. Het kan voordelig voor u zijn om alvast te beginnen met terugbetalen, omdat u dan minder rente hoeft te betalen.
Twee jaar later, op 1 januari 2012, begint voor u de aflosfase. Vanaf dat moment bent u verplicht om het voor u vastgestelde maandbedrag te betalen.
*
de aflosfase van uw lening duurt in principe vijftien jaar
het maandbedrag hangt af van de hoogte van uw schuld en de rente.
*
Ja natuurlijk weet ik dat wel, alleen ik ben 1,5 jaar geleden afgestudeerd. Ik moet in die aanloopperiode zitten.quote:Op zondag 13 december 2009 12:28 schreef jitzzzze het volgende:
ik denk dat TS even vergeten is dat een aflossing uit 2 delen bestaat; rente en de daadwerkelijke aflossing. Ik vermoed dan ook dat die 450 is 'verdwenen' in de rente.
Wat bedoel je daarmee? De aanloopperiode is rentevrij, de aflosperiode heeft de rente van het jaar waarin je afgestudeerd bent, voor mij 3,58% (2008). Toch?quote:Op zondag 13 december 2009 13:29 schreef eleusis het volgende:
De aflosperiode heeft geen invloed op de rente.
Het is toch algemeen bekend dat de rente gaat lopen zodra je gestopt bent?quote:Op zondag 13 december 2009 13:44 schreef Marmex het volgende:
Ja de rente loopt al.
Als ik bereken wat de rente moet zijn komt het overeen met:
((datum brief 2 - datum brief 1)/365)*0,358*13000 + daadwerkelijke daling schuld = afgeloste bedrag. Op de cent af.
Grrrrrrrr
Ja ik zie hetquote:Op zondag 13 december 2009 13:49 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Het is toch algemeen bekend dat de rente gaat lopen zodra je gestopt bent?
Ik dacht dat het renteloos was in de aanloopperiode, dan had ik 0 euro rente betaald. Dit is gewoon kut.quote:Op zondag 13 december 2009 17:26 schreef eleusis het volgende:
Helaas
Ach ja joh, een betere lening krijg je nog steeds nergens
Inderdaad, en niet pas vanaf het moment dat je stopt met je studiequote:Op maandag 14 december 2009 03:03 schreef wibraman het volgende:
Je betaalt zelfs al rente vanaf het moment dat je het geld krijgt. Dus je daadwerkelijk geleende bedrag is een stuk lager.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |