abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 12 december 2009 @ 11:47:09 #1
24329 KNAK
ff w88,......
pi_75544662
Gegroet allen

Ik ben in het bezit van een 21 jaar oude kat die wellicht aan het einde van dr leven is.
Iemand met enig ervaring van oude katten die het volgende ook van dichtbij heeft meegemaakt?

- is al een jaar stokdoof
- moet al een tijdje dagelijks braken, soms erg heftig
- is als je het goed bekijkt zo dement als wat; je geeft haar eten, vreet het achter elkaar op en gaat dan 5 minuten later naar je kijken alsof ze wekenlang geen eten heeft gehad. Of het dementie is of vraatzucht is niet duidelijk. De kat wil altijd eten eten... kotst het met regelmaat eruit.
- voorheen woog de kat 7 kilo, erg dik... nu is de kat zeker 70% van gewicht en lichaamsvolume in het laatste jaar kwijtgeraakt. De kat is een schaduw van wat het al die jaren was.
- Achterzijde van rug, de vacht, vol met dikke klitten die ik zelfs niet met 2 handen (uiteraard zonder de kat pijn te doen) uitelkaar kan halen cq. trekken, laat staan borstelen. Verzorgt alleen maar gebied rond haar hals, voorpoten e.d. Achterzijde is behoorlijk ruw en smerig.
- staart soms met kop beetje gebogen voor zich uit.

Iemand die dit wel erg herkent? Zullen dit de laatste dagen zijn?

Is dit een lijdensweg voor een kat die naast deze kenmerken verder ergens rustig kan liggen slapen in huis?
Mai pben rai~!
pi_75544856
volgens mij lijdt die kat kei veel hiermee, beter laten inslapen
  zaterdag 12 december 2009 @ 11:58:22 #3
20103 FoXje
opgezegd@fok.nl
pi_75544885
Denk je eens in, dat is toch geen leven voor dat beestje. 21 jaar!!! Die heeft een mooi leven gehad
opgezegd@fok.nl
pi_75544894
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 11:56 schreef babipangang het volgende:
volgens mij lijdt die kat kei veel hiermee, beter laten inslapen
Dat dus, even langs de dierenarts ermee, kijken hoe die erover denkt. Maar klinkt niet alsof dat beestje nog een prettig leven heeft
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 12 december 2009 @ 11:59:22 #5
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_75544907
Ik zou eens even overleggen met de dierenarts of je haar dit nog aan moet doen. Ook al voelt ze zich kennelijk niet echt ziek, eigenlijk is dit ook voor haar niet leuk meer, toch?

21 jaar is heel oud voor een kat. Ergens houdt het op, en laat het einde dan alsjeblieft waardig zijn voor haar. Afscheid nemen blijft hoe dan ook moeilijk en verdrietig, maar als je weet dat je het beste voor haar hebt gedaan helpt dat. Sterkte!
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  Moderator / Miss SHO zaterdag 12 december 2009 @ 11:59:36 #6
22592 crew  Ole
pi_75544914
Tja, oude katten hebben vaak meerdere problemen.
Ik heb een kat gehad die 19 is geworden. Vaak hebben ze dan nierproblemen en bijvoorbeeld suiker.
Door die nierproblemen vallen ze af, en moeten ze veel spugen. Ze waste zich ook niet meer goed.

Ik heb toen gewacht tot ze niet meer rustig kon slapen en niet meer lekker bij me kwam liggen. Toen voor de laatste keer met haar naar de DA gegaan...
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_75544926
Moeilijk. Geen wijze woorden, alleen sterkte...
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_75544988
Gut, 21 jaar Maar het klinkt niet heel fijn meer..
  zaterdag 12 december 2009 @ 12:06:44 #9
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_75545068
Ik zou ook even kijken wat de DA zegt, inderdaad. Maar 21, mooie leeftijd hoor.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  zaterdag 12 december 2009 @ 12:07:37 #10
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_75545087
Je zal een keuze moeten maken TS. Overleg eens met de dierenarts. Ik had daar zelf baat bij. Maar was zeker erg verdrietig toen ik mijn laatste katje liet inslapen. Maar het ging gewoon niet meer.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  zaterdag 12 december 2009 @ 12:09:48 #11
24329 KNAK
ff w88,......
pi_75545136
erg lastig is het inderdaad.
Lijden is iets wat ik inderdaad niet wil, maar afgezien de kwalen komt de kat nog steeds in de avond naast me liggen en lijkt het wel ok.

Overleggen met een dierenarts gaat lastig, TS woont in Bangladesh waar ze dus amper een normale dokter voor mensen hebben. Er zijn er wel een aantal maar van verhalen hoor ik dat ze niet echt betrouwbaar zijn. Een spuitje geven is makkelijk, maar echt weten of de kat door een lijdensweg gaat niet.

TS moet er wel bij zeggen dat de kat een taaie is. Die woont nu 9 jaar buiten NL, eerst 6 jaar (noord en zuid) India, nu 3 jaar Bangladesh, heeft al dat gereis en de hitte goed doorstaan.

....lastige beslissing, ik wil het liever niet maar weet ergens wel dat het langzaam einde verhaal is
Mai pben rai~!
pi_75545662
wie verhuist er nu ook naar bangladesh, wetende dat je daar voor dit soort dingen zal komen te staan. Niet ALS heh... maar weten DAT. Onvermijdelijk namelijk.

Beste advies voor degene voor wie je de vraag gesteld hebt: ga weg uit BD.

En wat de kat betreft, weet je zeker dat het diertje daar wel op een waardige manier aan het einde komt dan, als er al niet even met de dierenarts overlegd kan worden?

Heel vervelend, dit soort situaties.
“Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something.”
  zaterdag 12 december 2009 @ 12:38:33 #13
55693 Radio-silence
Allememachies! Adri-anus toch
pi_75545875
Wij hadden er ook eentje van 22 jaar, kreeg op zijn 16de rot in zijn tand en toen zijn al zijn tanden getrokken. Hij kon vreten als de beste daarna nog. Maar zo rond zijn 21ste werd die slechter, magerder, beetje verward. Leek een beetje op dementie, daarna werd die ook vaker ziek en had die waarschijnlijk een aantal hersenbloedingen gehad. Je merkt het ook aan ze dat ze zich minder goed verzorgen. Slechtere vacht etc...
Op een gegeven moment werd die echt slecht en had die pijn en toen hebben we hem in laten slapen.

Dit was die ongeveer een maand voordat we hem in lieten slapen.
Maar als een kat(dier) pijn heeft die niet meer te verhelpen is moet je hem eigenlijk laten inslapen, want dan heeft de kat er zelf niks meer aan en hou je hem alleen bij je voor je eigen gevoel. Hoe rot dat ook is.

[ Bericht 9% gewijzigd door Radio-silence op 12-12-2009 12:45:21 ]
  zaterdag 12 december 2009 @ 12:44:58 #14
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_75546027
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 12:09 schreef KNAK het volgende:
erg lastig is het inderdaad.
Lijden is iets wat ik inderdaad niet wil, maar afgezien de kwalen komt de kat nog steeds in de avond naast me liggen en lijkt het wel ok.

Overleggen met een dierenarts gaat lastig, TS woont in Bangladesh waar ze dus amper een normale dokter voor mensen hebben. Er zijn er wel een aantal maar van verhalen hoor ik dat ze niet echt betrouwbaar zijn. Een spuitje geven is makkelijk, maar echt weten of de kat door een lijdensweg gaat niet.

TS moet er wel bij zeggen dat de kat een taaie is. Die woont nu 9 jaar buiten NL, eerst 6 jaar (noord en zuid) India, nu 3 jaar Bangladesh, heeft al dat gereis en de hitte goed doorstaan.

....lastige beslissing, ik wil het liever niet maar weet ergens wel dat het langzaam einde verhaal is
Huh, heeft ze dan nooit eerder een arts nodig gehad?
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_75546472
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 12:38 schreef Radio-silence het volgende:
Wij hadden er ook eentje van 22 jaar, kreeg op zijn 16de rot in zijn tand en toen zijn al zijn tanden getrokken. Hij kon vreten als de beste daarna nog. Maar zo rond zijn 21ste werd die slechter, magerder, beetje verward. Leek een beetje op dementie, daarna werd die ook vaker ziek en had die waarschijnlijk een aantal hersenbloedingen gehad. Je merkt het ook aan ze dat ze zich minder goed verzorgen. Slechtere vacht etc...
Op een gegeven moment werd die echt slecht en had die pijn en toen hebben we hem in laten slapen.
[ afbeelding ]
Dit was die ongeveer een maand voordat we hem in lieten slapen.
Maar als een kat(dier) pijn heeft die niet meer te verhelpen is moet je hem eigenlijk laten inslapen, want dan heeft de kat er zelf niks meer aan en hou je hem alleen bij je voor je eigen gevoel. Hoe rot dat ook is.
“Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something.”
  zaterdag 12 december 2009 @ 13:16:42 #16
280121 Bostrol
Paranoia Querulans
pi_75546768
TS je verhaal is exact hetzelfde als onze kat die we afgelopen zomer hebben moeten inslapen. Was een probleem met de schildklier. Nog geprobeert met medicijnen te ondervangen, maar kat werd steeds dunner en dementer. 21 is een mooie leeftijd.
Handle every stressful situation like a dog.
If you can’t eat it or play with it,
Just pee on it and walk away.
  zaterdag 12 december 2009 @ 13:29:03 #17
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_75547058
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 11:47 schreef KNAK het volgende:
- staart soms met kop beetje gebogen voor zich uit.
Pijn
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_75548605
Katten zijn meesters in het verbergen van pijn en andere ongemakken.
Zoals je het beschrijft klinkt het als een kat die op is. Of ze nu pijn heeft of niet, voor een kat is rondlopen met een vieze, verklitte vacht heel erg naar. Als ze dementerend is, heeft ze er misschien niet zoveel leed meer van omdat ze zich minder bewust is van de omgeving, maar wat is voor haar dan nog kwaliteit van leven?
Zoals ik het lees is de kat toe aan een dierwaardig einde. Maar als baasje zie je natuurlijk zoveel meer als wat je hier beschrijft..... moeilijke keuze.

Dus het is niet zo 1 2 3 te zeggen. Dat je in Bangladesh woont met minder toegang tot medische voorzieningen maakt het nog moeilijker. Maar ik zou er zeker mee naar een DA gaan. Dan kun je samen met hem overleggen welke toekomstperspectieven de kat nog heeft.

Het is altijd te vroeg je huisdier te laten gaan, maar 21 jaar is een mooie leeftijd voor een kat. Sterkte met je beslissing!
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_75548652
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 14:34 schreef Cat22 het volgende:
Het is altijd te vroeg je huisdier te laten gaan, maar 21 jaar is een mooie leeftijd voor een kat. Sterkte met je beslissing!
Met alles behalve dit stukje eens.

Je wil je dier nooit missen, maar ik vind 21 jaar en in deze conditie niet 'te vroeg' om dat beessie te laten gaan
pi_75549343
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 14:35 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

Met alles behalve dit stukje eens.

Je wil je dier nooit missen, maar ik vind 21 jaar en in deze conditie niet 'te vroeg' om dat beessie te laten gaan
Wat ik bedoel is dat je je huisdier het liefste bij je wil houden zolang jijzelf leeft. Maar aangezien katten minder oud worden dan mensen en dat dus in de meeste gevallen niet gaat lukken, is 21 jaar een mooie tijd om je huisdier bij je te hebben gehad.
Ik had gewild dat ik zoveel jaar met mijn katten had gekregen, maar die zijn op 10 jarige en 13 jarige leeftijd helaas al overleden.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_75551443
holy moly, 21 jaar!

Dat ze honger heeft zelfs ná het eten + een stuk magerder is geworden duidt meestal op een te snel werkende schidklier. Dat had mijn kat het laatste jaar van z'n leven ook.

Braken kan door heel veel dingen komen...ze kan bv ook gewoon teveel hebben gegeten of last van haar niertjes hebben.

Maar aangezien een dierenarts niet om de hoek is, uhm...moet je de boel maar een beetje aanzien denk ik? Als je geen medicijnen kunt halen dan kun je m ook moeilijk een spuitje geven...
(:
  zaterdag 12 december 2009 @ 20:01:58 #22
24329 KNAK
ff w88,......
pi_75557905
dank voor de reacties

Zojuist is besloten morgen (of echter vandaag, het is bijna 2am) de kat in te laten slapen
Als ik morgen naar mn werk gaat zal ik het beestje voor de laatste keer een knuffel geven, als ik thuis kom is ze er niet meer....

Medicatie/medische informatie is erg lastig, zoals ik al eerder aangegeven hebt is het erg lastig voor mij om een goed advies van een DA in te winnen, dat is hier nou eenmaal niet, maar als ik haar vergelijk met jaren (of zelfs een jaar) terug, is ze niets meer dan een schaduw van wat ze was..

TS was 10 jaar toen de kat zn intrede deed in het leven van TS, het zal een gemis zijn, na al die jaren, al het reizen... maar zoals genoemd door de mensen hier moet ik maar denken aan het welzijn van het beestje wat me jaren lang voor plezier en warmte gezorgd heeft ipv egoistisch zijn en denken dat het nog wat langer kan... uiteindelijk heeft ze 21 jaar lang vollop liefde gekregen en zal ze in volle tevredenheid kunnen gaan.

Na wat info via internet komt een schildkliedaandoening aardig in de richting van wat ze heeft.... op die leeftijd heeft het volgens de expert weinig zin om het einde nog langer uit te stellen... het zij zo, het leed mn kat is belangrijker dan het 'plezier' wat ik ontvang van haar aanwezigheid...

.............zwaar klote kan ik wel zeggen....
Mai pben rai~!
  zaterdag 12 december 2009 @ 20:07:39 #23
24329 KNAK
ff w88,......
pi_75558063
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 12:44 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

Huh, heeft ze dan nooit eerder een arts nodig gehad?
Op sterilisatie 19 jaar terug en medicijnen wat 4 jaar geleden wat er met haar gebeurde (volgende indiase DA iets met 1 van dr organen) niet nee........ze was/is een taaie......
Mai pben rai~!
  Moderator / Miss SHO zaterdag 12 december 2009 @ 20:20:10 #24
22592 crew  Ole
pi_75558447
Sterkte ermee!
Mooie leeftijd, maar het blijft erg om afscheid te nemen van zo'n diertje.
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_75558490
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 12:03 schreef heaven7 het volgende:
Gut, 21 jaar Maar het klinkt niet heel fijn meer..
dat..

21! wow

sterkte iig
Ja doei.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')