Inderdaad. Zal je gewoon moeten betalen als Start de vordering kan onderbouwen.quote:Op vrijdag 11 december 2009 14:03 schreef error_404 het volgende:
Laatst was er een topic met hetzzelfde probleem; zal ff zoeken.
Verjaring met geld dat aan je over is gemaakt, maar waar je geen recht op hebt, is 5 jaar.
Preciesquote:Op vrijdag 11 december 2009 14:15 schreef Errrwin het volgende:
Laat ze eerst maar eens specificeren, dan praten we daarna wel verder.
Moet jij ondertussen wel effe je loonstroken enzo opduikelen. Succes.
Verschil is wel dat die persoon in dat topic op de hoogte was van het feit dat hij geen recht had op dat geld. Hier ging het zo dat ik een urenformulier invulde, daar werd een krabbel door een leidinggevende op gezet, en dat werd naar Start gestuurd. Daarna kreeg ik geld op mijn rekening. Het is toch niet de bedoeling dat ik dat zelf op de cent na ga na rekenen of het klopt? Ik kreeg elke week hetzelfde bedrag gestort.quote:Op vrijdag 11 december 2009 14:05 schreef error_404 het volgende:
Hier is meer info voor je, hoop ik.
maakt niet uit, als de vordering wordt doorgezet naar de gerechtsdeurwaarder trekt die je huidige gegevens wel uit de GBA en krijg je daar een sommatie / dagvaardingquote:Op vrijdag 11 december 2009 14:15 schreef Steeven het volgende:
Ok duidelijk mensenbedankt. Ik heb wel een voordeel: ze weten niet waar ik woon en ze hebben mijn tel.nr niet. Ze adresseren me op mijn oeroude adres, ik ben inmiddels al een paar keer verhuisd. Misschien dat ze me niet vinden
.
voor zover ik weet blijf je er voor verantwoordelijk als jij teveel geld hebt verkregen wat jou niet behoort toe te komen.quote:Op vrijdag 11 december 2009 14:19 schreef Steeven het volgende:
[..]
Verschil is wel dat die persoon in dat topic op de hoogte was van het feit dat hij geen recht had op dat geld. Hier ging het zo dat ik een urenformulier invulde, daar werd een krabbel door een leidinggevende op gezet, en dat werd naar Start gestuurd. Daarna kreeg ik geld op mijn rekening. Het is toch niet de bedoeling dat ik dat zelf op de cent na ga na rekenen of het klopt? Ik kreeg elke week hetzelfde bedrag gestort.
Als ze een procedure bij de rechtbank opstarten zal de gerechtsdeurwaarder jouw adresgegevens gewoon uit de GBA trekken.quote:Op vrijdag 11 december 2009 14:15 schreef Steeven het volgende:
Ok duidelijk mensenbedankt. Ik heb wel een voordeel: ze weten niet waar ik woon en ze hebben mijn tel.nr niet. Ze adresseren me op mijn oeroude adres, ik ben inmiddels al een paar keer verhuisd. Misschien dat ze me niet vinden
.
Met dat verweer stel je dan hooguit vast dat je te goeder trouw bent geweest en niet te kwader trouw. De vordering blijft daarmee echter net zo goed overeind staan.quote:Op vrijdag 11 december 2009 14:23 schreef x-tremed het volgende:
Je kan natuurlijk wel een verweer opstellen op grond van dat dit niet een buitensporig verschil was met je inkomen in het verleden bij Start dus dat het aannemelijk was dat het bedrag correct was.
Maar voordat je in dat traject komt, moet er nog wel het één en ander gebeuren.quote:Op vrijdag 11 december 2009 14:24 schreef Alicey het volgende:
[..]
Als ze een procedure bij de rechtbank opstarten zal de gerechtsdeurwaarder jouw adresgegevens gewoon uit de GBA trekken.
Wat is het ene en wat is het andere dat er nog moet gebeuren?quote:Op vrijdag 11 december 2009 14:26 schreef Errrwin het volgende:
[..]
Maar voordat je in dat traject komt, moet er nog wel het één en ander gebeuren.
quote:Geachte Heer X,
Wij hebben uw vraag uitgezet naar de juiste afdeling.
Zodra we daar een antwoordtvan terug hebben zullen wij contact met u opnemen
Met vriendelijke groet,
USG People The Netherlands
\quote:Op vrijdag 11 december 2009 14:33 schreef Steeven het volgende:
Ik werk zelf bij een groot bedrijf dus ik heb wel een idee hoe het zal gaan straks. Ze hebben het nu intern uitgezet, lukt het ze niet te innen dan zal het uitbesteed worden, dat kan een incassobureau zijn, maar ook een deurwaarder. Ik heb nu al 2x gevraagd om een specificatie en meer uitleg, dus het is even afwachten.
http://rechtenforum.nl/fo(...)gbetalen%3F/t/14518/quote:De werkgever heeft meer betaald dan hij op grond van de arbeidsovereenkomst had hoeven te betalen. Het meerdere is zonder rechtsgrond (dwz onverschuldigd) betaald. Uit art 6:203 lid 1 BW volgt dat de werkgever dit meerdere kan terugvorderen (tenzij dit in de gegeven omstandigheden naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar zou zijn). Of de werknemer ervan op de hoogte was doet er daarbij niet toe.
Terugbetaling kan alleen niet gevorderd worden wanneer dit in de gegeven omstandigheden naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar zou zijn (niet zo heel snel het geval), of wanneer de vordering verjaard zou zijn (pas na 5 jaar), of wanneer er sprake is van rechtsverwerking (bijv. wanneer de werkgever het vertrouwen heeft gewekt het erbij te laten, maar daar later op terugkomt).
Of de werknemer van het te veel betalen op de hoogte was speelt wel mee bij de vraag of de werknemer al vanaf het moment van de onverschuldigde betaling wettelijke rente verschuldigd is over het terug te betalen bedrag, zie art 6:205 BW. Maar nu de werknemer het niet wist of vermoedde is daar geen sprake van.
Ik denk het niet, want het klopt niet wat je zegtquote:Op vrijdag 11 december 2009 14:55 schreef HarryP het volgende:
Als werknemer heb je bij salaris uitbetaling zelfs nog een voordeel.
Als jij als werknemer niet kan weten dat je een verkeerd te hoog salaris hebt ontvangen dan mag de werkgever dat ook niet terugvorderen.
Iemand anders op Fok zal daar vast wel een wetsartikel of jurisprudentie over hebben.
Ja, maar zie daar ookquote:Op vrijdag 11 december 2009 15:01 schreef x-tremed het volgende:
[..]
http://rechtenforum.nl/fo(...)gbetalen%3F/t/14518/
Als dat zo is, is het nl. kansloos van ze. Want als ik het goed begrijp, is de vorderingstermijn maximaal 5 jaar als blijkt dat de ontvanger op de hoogte was van het feit dat hij/zij teveel ontving. Zo niet, dan is dat 2 jaar.quote:Voor een gedeelte van de teveel betaalde reiskostenvergoeding –
namelijk het gedeelte dat aan eiser is uitbetaald in de periode van 1
april 1994 tot juli1994- geldt echter dat de terugvorderingstermijn
van twee jaren is verstreken. Ter zitting heeft verweerder betoogd
dat ook dit gedeelte van het teveel betaalde bedrag door hem kan
worden teruggevorderd, omdat het gedrag van eiser -bestaande uit
het bewust niet melden aan verweerder dat er een te hoge
tegemoetkoming in de reiskosten werd uitbetaald- in zijn opvatting
geacht moet worden te zijn begrepen onder het in eerdergenoemde
jurisprudentie ontwikkelde begrip "toedoen", zodat de
terugvorderingstermijn moet worden verlengd van twee tot vijf jaar.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |