abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75508022
Een vriend van mij dreigt in de deeltijd ww te belanden, voor 20 uur per week. Dat stuk deeltijd ww ligt op 70-75%. Is hij het verschil nu kwijt of dient de werkgever het verschil aan te vullen tot 100%?
pi_75508226
Ik snap je vraag niet.
Hoe bedoel je dat 20 uur per week minder werken op 70-75% ligt?

Als hij gedeeltelijk in de ww raakt, dan moet hij ww-uitkering voor dat deel (20uur) vragen. Over het aangevraagde deel krijgt hij dan een percentage (afhankelijk van bepaalde voorwaarden) van het UWV....

Ik zie niet in waarom de werkgever dat zou moeten aanvullen, in dat geval zou de werkgever je vriend net zo goed in dienst kunnen houden.

Bedoel je niet arbeidsongeschikt?
pi_75508367
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 09:44 schreef jack4ya het volgende:
Ik snap je vraag niet.

Als hij gedeeltelijk in de ww raakt, dan moet hij ww-uitkering voor dat deel (20uur) vragen. Over het aangevraagde deel krijgt hij dan een percentage (afhankelijk van bepaalde voorwaarden) van het UWV....

Ik zie niet in waarom de werkgever dat zou moeten aanvullen, in dat geval zou de werkgever je vriend net zo goed in dienst kunnen houden.

Nee, hij werkt normaliter 40 uur per week. De deeltijd ww is in het levenm geroepen om bedrijven die financieel in moelijk weer zijn geraakt geen mensen hoeven te ontslaan en mogen hun werknemer(s) voor maximaal 50% werkloos melden (na max 15 maanden moet de werknemer weer volledig in dienst zijn).
Hierdoor krijgt de werknemer tijdelijk over de helft van zijn salaris slechts 70% van zijn salaris (in totaal dus 85% van zijn salaris incl. ww en salaris). Dit stukje inkomstenderving... is dit niet voor rekening van de werkgever?
  vrijdag 11 december 2009 @ 09:54:30 #4
16845 L3IPO
I am...MEGATRON!
pi_75508395
Hij hoeft dus nog maar 50% te werken tegen 85% van zijn loon? En dan nog klagen?
Humans dont deserve to live...
  vrijdag 11 december 2009 @ 09:56:42 #5
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_75508444
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 09:44 schreef jack4ya het volgende:
Ik snap je vraag niet.

Nee hij bedoeld deeltijd WW.

De vriend van TS verliest 20 uur per week. Hij blijft de resterende 20 uur in dienst van de werkgever. Het UWV betaald een WW uitkering van 70-75% van de verloren 20 uur.

@ TS, let wel op dat als het bedrijf tijdens de deeltijd WW, of vlak daarna, alsnog failliet gaat dat die vriend dan geen recht meer heeft op WW.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_75508672
My bad...

Sowieso lijkt me het deel derving niet voor de werkgever.
Het lijkt me dat de vriend inderdaad een stuk inkomen zal missen.

Maar ik zal het wel fout hebben.
pi_75509887
Mag je de overige 20 uur ook bijklussen ergens anders of word je dan alsnog gekort?
  vrijdag 11 december 2009 @ 10:55:28 #8
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_75510211
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 10:46 schreef Hardrebel het volgende:
Mag je de overige 20 uur ook bijklussen ergens anders of word je dan alsnog gekort?
Dan wordt je gekort
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_75551019
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 09:56 schreef sanger het volgende:

[..]
@ TS, let wel op dat als het bedrijf tijdens de deeltijd WW, of vlak daarna, alsnog failliet gaat dat die vriend dan geen recht meer heeft op WW.
Klopt niet hoor. De uitkeringsduur die je opsoupeert tijdens Deeltijd-WW ben je inderdaad kwijt, maar je hoeft niet altijd je volledige maximale uitkeringsduur die je hebt, in de Deeltijd-WW te zitten. Als het bedrijf voor een half jaar gebruik maakt van de regeling en je hebt recht op een jaar WW, dan heb je dus nog een half jaar over.

Bovendien blijf je voor de overige 20 uur, gewoon werken en rechten opbouwen. Die rechten gebruik je niet (je zit immers maar voor de helft in de WW) en kan je gewoon krijgen als je alsnog volledig werkloos wordt.

En daarnaast is het ook nog eens zo dat je na 26 weken volledig werken, weer je volledige rechten terug hebt. Vaak is de afspraak die -vooral met grotere bedrijven- gemaakt wordt, dat mensen in ieder geval nog 26 weken na het aflopen van Deeltijd-WW in dienst blijven. Om die reden dus.

@TS: de werkgever is niet verplicht aan te vullen tot 100%. Meestal gaat de Deeltijd-WW echter in de praktijk wel naar het bedrijf, die het aanvult tot 100% en uitbetaalt aan de medewerkers. Het is echter geen verplichting, het is maar net wat de personeelsvertegenwoordiging, vakbonden of de OR afspreken met de werkgever.
Draai het om.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')