Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Mijn ouders zijn in november verhuisd. De vorige bewoners namen de energie van Essent af. Mijn ouders hebben besloten over te gaan op Energie Direct. Ze hebben online de meterstanden moeten doorgeven zoals die op de dag van de sleuteloverdracht waren. Vervolgens hebben ze een voorlopige aanslag ontvangen van Energie Direct wat ze per maand moeten gaan betalen. Ik meen 120 euro.
Nu vonden ze deze week een briefje in de bus dat er iemand aan de deur was geweest om de meterstanden op te meten. Dit was iemand van Essent die blijkbaar ook voor andere bedrijven de meterstanden opmeten. Overigens is het correct dat in hun nieuwe woonplaats de standen in december worden opgemeten. De meterstandenopnemer had een briefje in de bus gedaan omdat mijn ouders niet thuis waren. Ze moesten hem terugbellen om een nieuwe afspraak te maken. Nadat de meterstanden waren genoteerd zouden ze een jaarafrekening ontvangen......
Wat is zo'n jaarafrekening??? Ze hebben namelijk net pas van Energie Direct de voorlopige maandelijkse aanslag ontvangen. Moeten zij dan enkel de maanden november en december betalen? Want de vorige bewoners hebben er toch tot halverwege november gewoond....
Toevallig is er bij van de week ook iemand aan de deur geweest om de meterstanden op te nemen.
Volgens mij is het zo dat eens in de zoveel jaar er een "check" wordt gedaan door de netbeheerder om te controleren of de meterstanden die jaarlijks door de consumenten worden doorgegeven (via website/telefoon/post) wel juist zijn.