Ik geloof er zelf niet zo in. Het zou zomaar wel kunnen en dat hoop ik ook maar de afgelopen tijd hebben we 1 ding kunnen leren en dat is dat een weerbericht dat langer dan 12 uur vooruit voorspeld zo goed als met een korrel zout te nemen is.
Ik woon vlak bij Dokkum en er ligt nog geen vierkante centimeter ijs in de route en ze zijn ook nog een aantal dagen aan het pompen om het overtollige water van de afgelopen weken kwijt te raken. Pas in het weekeind is er kans dat ze klaar zijn. Tot die tijd is het water in beweging en vriest het niet dicht en doet het dat wel dan is het te gevaarlijk om op te schaatsen omdat er dan holtes onder het ijs ontstaan, als dat gebeurt krijg je zeker geen tocht. Al met al, voor er goed en wel ijs kan ontstaan zijn we al zoveel dagen verder dat er een kans is dat het weer al weer snel om slaat. Mooie grafiekjes kun je wel posten maar die zijn nergens op gebasseerd. Ik ben zelf fantiek natuurijs schaatser en heb in 1997 als 13 jarige ook een deel van de route, de noordelijk route boven Leeuwarden geschaatst en elke dag als het even kan probeer ik te schaatsen maar ik zie het zo snel niet gebeuren. Mensen in heel Nederland hebben geen idee waar ze het over hebben. Er is onder de Friezen zelf volgens mij niet eens 1 te vinden die er in gelooft op dit moment. Er zijn gewoon teveel onzekerheden en de aanloop is gewoon niet ideaal met waterstanden. Als het gebeurt dan is het zeker pas over meer dan 2 weken en dat is een uitzondelijk lange vorstperiode. Als we ook nog eens sneeuw krijgen dan is het helemaal gebeurt. Onder een laag sneeuw dooit het vaak terwijl het er boven vriezen kan. Weer is gewoon een zeer onstabiele factor.
Doe vandaag niet wat morgen kan!
Wat nou werken??? Niet zo vloeken waar ik bij ben!!