Maar hier heb je dus alleen de eerste paar jaar last van.quote:Op donderdag 10 december 2009 17:52 schreef Biancavia het volgende:
Je kan er pas na drie vier jaar bijkomen.
Nee, je inleg blijft 4 jaar vas staan. Het is dus niet zo dat na 4 jaar je hele inle vrijkomt; alleen het deel wat je ervoor hebt ingelegd.quote:Op donderdag 10 december 2009 17:59 schreef ruud.nl het volgende:
[..]
Maar hier heb je dus alleen de eerste paar jaar last van.
Dat zeg ik ook niet.quote:Op donderdag 10 december 2009 18:19 schreef error_404 het volgende:
[..]
Nee, je inleg blijft 4 jaar vas staan. Het is dus niet zo dat na 4 jaar je hele inle vrijkomt; alleen het deel wat je ervoor hebt ingelegd.
Oftewel groter dan menig spaarrente je kan geven. 30-40% reëel rendement is het in feite want de lage rente is meestal wel minstens zo hoog als de inflatie.quote:Op donderdag 10 december 2009 18:53 schreef anboni het volgende:
Ander nadeel is dat het voor die 4 jaar vast staat op een rekening met doorgaans een erg lage rente. Daar staat tegenover dat het er bruto opgaat en netto afkomt, dus je rendement is zegmaar gelijk aan je hoogste belastingtarief.
Op mijn spaarloonrekening krijg ik anders 4,5%. Het is wel een goed idee om dat van tevoren even te checken, je hebt geen keuze in waar je werkgever het geld op stort.quote:Op donderdag 10 december 2009 18:53 schreef anboni het volgende:
Ander nadeel is dat het voor die 4 jaar vast staat op een rekening met doorgaans een erg lage rente. Daar staat tegenover dat het er bruto opgaat en netto afkomt, dus je rendement is zegmaar gelijk aan je hoogste belastingtarief.
En in sommige gevallen kun je het zelfs nog eenmaal per jaar van je vakantiegeld doen (kon in ieder geval bij m'n vorige werkgever wel)quote:Op donderdag 10 december 2009 21:02 schreef Cottleston-Pie het volgende:
(bij maximaal sparen van de circa 50 euro/maand) circa 30 euro per maand netto mist aan vaste inkomsten.
Dat heb je dan niet handig gedaan, want dit jaar voor het eerst: eind december bruto sparen en op 1 januari 2010 netto cashen. Dat is dan toch een dikke 300 euro extra cash.quote:Op donderdag 10 december 2009 18:19 schreef error_404 het volgende:
[..]
Nee, je inleg blijft 4 jaar vas staan. Het is dus niet zo dat na 4 jaar je hele inle vrijkomt; alleen het deel wat je ervoor hebt ingelegd.
Ik heb in het verleden wel meegedaan, maar vond het persoonlijk te veel rompslomp, wilde toen gewoon direct mijn geld, etc. Maar op zich wel een interessante regeling.
Waarom is het een nadeel dat je niet mee kan doen aan een fiscaal onaantrekkelijkere spaarregeling?quote:Op donderdag 10 december 2009 21:02 schreef Cottleston-Pie het volgende:
Het enige echte nadeel is volgens mij dat je niet mee kunt doen aan een levensloopregeling. Mocht je dit in de toekomst willen, dan kan je altijd nog 'wisselen'. Het niet noemenswaardige nadeel is dat je (bij maximaal sparen van de circa 50 euro/maand) circa 30 euro per maand netto mist aan vaste inkomsten.
Als je structureel de paar tientjes per maand kunt missen en niet mee wilt doen aan een levensloopregeling; dan is er geen verder nadeel. Het levert je elk jaar netto zonder enige moeite extra spaargeld op (waar je weliswaar pas voor het eerst na 4 jaar aan kunt komen, uitzonderingen daargelaten).
dat is een wettelijke eis. Net zoals je de heffingskorting bij die werkgever moet laten toepassen.quote:Op vrijdag 11 december 2009 08:52 schreef sanger het volgende:
@ TS; let wel op dat je pas mee mag doen als je nog niet bij een andere werkgever in hetzelfde jaar aan een spaarregeling hebt meegedaan. De meeste werkgevers spaarloonreglementen stellen dan ook als eis dat je op 1 januari van het jaar waarin je gaat sparen bij hen in dienst moet zijn geweest.
Klopt inderdaad. Het spaarloon wordt geminderd op je brutoloon om het Loon SV te bepalen.quote:Op vrijdag 11 december 2009 10:56 schreef anboni het volgende:
Dankzij dit topic (thanks for the reminder) zelf ook even bij P&O langsgelopen om een inschrijfformulier op te pikken. Hier staat nog een ander nadeel op: Omdat de spaarloon storting van je brutoloon afgaat, heeft dit invloed op het "sociaal coordinatieloon", wat de grondslag schijnt te zijn voor de berekening van WW en WAO uitkeringen. (is natuurlijk peanuts met die E613 per jaar, maar goed, we gaan natuurlijk voor het meest volledige antwoord hier
)
je hebt gelijk ja. het is zelfs een wettelijke eisquote:Op vrijdag 11 december 2009 11:33 schreef desub het volgende:
[..]
dat is een wettelijke eis. Net zoals je de heffingskorting bij die werkgever moet laten toepassen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |