abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77093633
Wat Light zegt. Probeer Position zoveel mogelijk te vermijden. Er zijn situaties waarbij je niet zonder kunt (elementen die over elkaar moeten vallen, of die bewust op afwijkende plaats in de HTML moeten komen), maar in alle andere gevallen maak je het jezelf er alleen maar lastig mee.
  vrijdag 22 januari 2010 @ 08:49:17 #27
25889 Sitethief
Fulltime Flapdrol
pi_77129574
Wat is het voordeel van alles laten floaten?
Laten we zeggen dat ik 4 layers heb

Header
Searchbox
Content
Footer

En alleen de inhoud van content varieert , de rest is statisch. Hoe zou ik dat dan het beste kunnen doen?
Stroek: Sitethief, die is heel groot en sterk :Y.
Faat: *zucht* zoals gewoonlijk hoor Sitethief weer in de bocht >:)
pi_77131501
Ligt er maar net aan hoe je indeling is.

En het voordeel van alles laten floaten is dat dat simpelweg het makkelijkst is.

Ik denk dat je ongeveer aan zo'n indeling zit:

1
2
3
4
5
6
7
<container>
   <header>
      <search></>
   </>
   <content></>
   <footer></>
</>

Waarschijnlijk wil je ook nog ergens een menu....
  vrijdag 22 januari 2010 @ 10:57:12 #29
25889 Sitethief
Fulltime Flapdrol
pi_77132658
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 10:20 schreef KomtTijd... het volgende:
Ligt er maar net aan hoe je indeling is.

En het voordeel van alles laten floaten is dat dat simpelweg het makkelijkst is.

Ik denk dat je ongeveer aan zo'n indeling zit:
[ code verwijderd ]

Waarschijnlijk wil je ook nog ergens een menu....
Ik heb het nu zo, mijn hele layout is nu absolute..... en je kunt blijkbaar niet zomaar ombouwen naar float.
Ik snap niet echt hoe ik dit met float kan doen, dan valt mijn hele layout uit elkaar............... Hoe zorg je er dan ooit voor dat de plaatsing ten opzichte van de container en elkaar nog klopt?
Faat: *zucht* zoals gewoonlijk hoor Sitethief weer in de bocht &gt;:)
pi_77132974
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 10:57 schreef Sitethief het volgende:

[..]

Ik heb het nu zo, mijn hele layout is nu absolute..... en je kunt blijkbaar niet zomaar ombouwen naar float.
Ik snap niet echt hoe ik dit met float kan doen, dan valt mijn hele layout uit elkaar............... Hoe zorg je er dan ooit voor dat de plaatsing ten opzichte van de container en elkaar nog klopt?
Nondeju wat moet dát in hemelsnaam voorstellen? Ja met zo'n paginabron zou ik er ook niet meer uitkomen.

Ik zou zeggen, maak eens met 3 of 4 div's zo'n structuur al ik hierboven beschreef maar dan met die search in de content. Zet je css in een aparte stylesheet. Geef alle elementen even een goed opvallende achtergrondkleur zodat je kunt zien wat er gebeurt. Volgens mij hoef je nieteens de float aan te passen, alles staat van zichzelf dan al goed.
  vrijdag 22 januari 2010 @ 11:17:18 #31
25889 Sitethief
Fulltime Flapdrol
pi_77133308
Het was een gesliced design in een table met cellen..... ik ben hem aan het ombouwen. Maar ik zet meestal pas mijn css in een apart css bestand als de pagina enigzinswerkt. Nu kan ik alles in één document wijzigen en raak ik zelf de weg niet kwijt, dat heb ik nogal snel als de css in een apart bestand staat. Wel handig als je nog met de layout enzo bezig bent.

Tjah, ik kan het ook niet helpen dat ze mij de slices zo hebben aangeleverd. Ik kan er niet minder divjes van maken omdat elk divje een aparte image heeft die samen de layout vormen.
  vrijdag 22 januari 2010 @ 11:20:14 #32
25889 Sitethief
Fulltime Flapdrol
pi_77133394
Ik zag trouwens dat al mijn tabs weg waren na het uploaden, die heb ik ff hersteld.
pi_77133757
Dan zou ik toch maar eens een bronbestand vragen. Of zelf de plaatjes weer aan elkaar plakken. Dit is gewoon onwerkbaar. Hoe was je in hemelsnaam van plan om content toe te voegen als die verdeeld moet zijn over 20 divjes?

Wat je zegt over die table is ook wel treffend. Zo te zien heeft hier iemand geprobeerd met divjes een table na te maken. Dat is niet, ik herhaal NIET het idee van semantische HTML!!!!!

En ik begrijp niet hoe je in hemelsnaam die inline-styles overzichtelijk kunt vinden. Als je het in één bestand wilt houden, gebruik dan gewoon de <style> tag in je head.
  vrijdag 22 januari 2010 @ 12:25:35 #35
25889 Sitethief
Fulltime Flapdrol
pi_77135553
Dank je KomtTijd, ik ga toch eens overleggen of de layout ietsjes anders kan.
pi_77313915
Okay, ik heb niet gek veel verstand CSS maar hoe kan ik het volgende het beste aanpakken om dit te bereiken?

Dus 3 van deze blokken even ver van elkaar (hoogte + breedte) en in elke resolutie gecentreerd....
Chris van Nijnatten: "Het gevoel dat NAC iets onmetelijks was, iets Bredaas en iets ongelooflijk moois en warms, zelfs zo mooi en warm dat je er letterlijk voor ten strijde wilde trekken"
pi_77314144
plaats ze in een container

1
2
3
#container {
  margin: 0 auto 0 auto;
  }

En geef vervolgens elk blok:

1
2
3
4
.blok {
  float: left;
  margin: 10px;
  }

margin staat voor ruimte om het item heen, je kan ook een shorthand gebruiken voor alle kanten, dat is:

1margin: 0 5px 0 5px;

Dan heeft hij rechts en links 5 pixels ruimte om zich heen.

de shorthand gaat uit van top, right, bottom, left
pi_77314897
Zoals al eerder gezegd weinig tot geen ervaring en of kennis, maar als ik het goed begrijp moet elk blok in een container zetten en dan zou je bijvoorbeeld het volgende kunnen krijgen als html?

1
2
3
<div class="container" id="blokblauw">
inhoud blauwe blok
</div>

En zo voor elk blok (kleur) een ander .blokkleur stuk aanmaken in de css?
Chris van Nijnatten: "Het gevoel dat NAC iets onmetelijks was, iets Bredaas en iets ongelooflijk moois en warms, zelfs zo mooi en warm dat je er letterlijk voor ten strijde wilde trekken"
pi_77315104
Nee, je moet één container gebruiken dus je html ziet er dan zo uit:

1
2
3
4
5
<div id="container">
   <div class="blok1"> Hier je tekst</div>
   <div cllass="blok2">Hier je tekst</div>
   <div class="blok3">Hier je tekst</div>
</div>

en je css zo:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
#container {
  width: de totale breedte in px;
  margin: 0 auto 0 auto;
  }

.blok1 {
 width: 200px;
 float: left;
 margin: 5px;
 }

Je snapt het idee
pi_77315838
Bedankt voor alle hulp, ben nu al een stuk verder .

Hoe krijg je het nu alleen (in de breedte) in alle browsers en resoluties geconcentreerd?
pi_77315911
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 23:15 schreef Superheld het volgende:
Bedankt voor alle hulp, ben nu al een stuk verder .

Hoe krijg je het nu alleen (in de breedte) in alle browsers en resoluties geconcentreerd?
margin: 0 auto 0 auto;

dat is centreren, daarom moest je het in een container zetten
pi_77316123
Haha oeps, vergeten :
1width: de totale breedte in px;

te veranderen .

Nou nogmaals bedankt, ik kan weer verder klooien .
pi_77316157
np
  woensdag 27 januari 2010 @ 08:54:04 #44
25889 Sitethief
Fulltime Flapdrol
pi_77322519
Waarom zet je een gefixeerde grote in onderdelen die binnen de container vallen? Daar word je website niet echt flexibel van.....
pi_77325037
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 22:47 schreef TwyLight het volgende:

de shorthand gaat uit van top, right, bottom, left
Kan nog korter: als je twee waardes opgeeft gaat shorthand uit van [top&bottom] [left&right]

Dus: "margin: 0 auto;" is ook goed.
pi_77424313
Hoi.

Ik heb dit bij mijn h2 als code:
1
2
3
h2 {
   text-color:f37c7c;
}

Maar de kleur verandert niet. Ook niet als ik gewoon color:#... doe, doet hij ook niet veranderen.
Wat doe ik verkeerd?
pi_77425477
In je voorbeeld kloppen 2 dingen niet: het hekje ontbreekt en het moet inderdaad niet "text-color" maar gewoon "color" zijn.

Als het dan nog niet wil heb je waarschijnlijk verderop in de css nog een keer de kleur gedefineerd. Even met firebug bekijken watvoor stijlen er allemaal van toepassing zijn op dat element.
pi_77667603
Ben een beetje aan het spelen met css en nu heb ik in een header een background gezet
alleen is deze veels te groot
is er een manier om met css de background-image even groot te maken als mijn header?

ik heb dit al staan

body {background-color:#b0c4de; margin: 0; padding: 0; font-family: Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 110%;}
div#wrapper {width: 856px; margin: 0 auto;}
div#header {height: 100px; padding: 10px; background-image: url('banner1.jpg'); text-align: center;}
h1, h2 {margin: 0; font-family: Tahoma, sans-serif; font-size: 1.5em;}
h2 {font-size: 1.2em;}
div#header p {margin: 0;}
div#menu {height: 30px; background: black; color: white; text-align: center;}
div#menu p {margin: 0; padding: 15px;}
div#content {background: blue; overflow: hidden;}
div#content p {text-indent: 10px;}
div#links {background-color:red; float: left; width: 60%; padding: 10px;}
div#rechts {background-color:green ;float: right; width: 30%; padding: 10px;}
pi_77667716
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 13:46 schreef MrNiles het volgende:
is er een manier om met css de background-image even groot te maken als mijn header?
Nee. Probeer je fotobewerkprogramma.
pi_77698531
CSS3 heeft wel een background-size property. Maar dat werkt alleen nog maar in webkit als ik me niet vergis.
Nee.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')