FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Verzekering bedrijfmatig te zwaar beladen
Bart1024woensdag 9 december 2009 @ 22:11
Ik rijd als bijbaan in een Mercedes Sprinter met losse laadbak. Hierin mag ik met rijbewijs B rijden, omdat het theoretische laadvermogen max. 3500 kg is. Echter, daar ik vooral zware spullen vervoer ben ik in praktijk 50% van de tijd te zwaar beladen. Naar schatting (ik sta wel eens op de weegbrug om afval te lozen) weegt alles bij elkaar incidenteel max. 4200 kg. Motorisch is dit geen probleem voor dit busje.
Ik weet wat de boetes zijn voor te zwaar beladen en dat deze flink hoog zijn wanneer het bedrijfsmatig is, maar dit risico is voor de baas.
Mijn vraag is echter: Hoe zit het verzekeringstechnisch als ik een ongeluk veroorzaak en iemand letsel toebreng, als ik flink te zwaar beladen ben? M.a.w. gaat de verzekering uitkeren?

Hoewel ik het een leuk baantje vind, wil ik geen risico lopen de rest van mijn leven krom te liggen door zo'n voorval.
tehoefwoensdag 9 december 2009 @ 22:16
Informeer bij je werkgever of die de benodigde rijopleiding vergoed.
Dennis101woensdag 9 december 2009 @ 22:18
quote:
Op woensdag 9 december 2009 22:16 schreef tehoef het volgende:
Informeer bij je werkgever of die de benodigde rijopleiding vergoed.
Daar heeft hij zo weinig aan als hij morgen een ongeluk veroorzaakt terwijl hij te zwaar beladen is...
Five_Horizonswoensdag 9 december 2009 @ 22:21
De verzekering keert sowieso uit, maar zou het daarna wél op de werkgever kunnen gaan verhalen. Wel is van belang of het gewicht een rol heeft gespeeld bij het ongeluk.

Als jij achteruit rijdt en iets of iemand aanrijdt, speelt het gewicht geen rol en zal dat hoogstwaarschijnlijk ook verzekeringstechnisch geen rol spelen.
Dennis101woensdag 9 december 2009 @ 22:23
quote:
Op woensdag 9 december 2009 22:21 schreef Five_Horizons het volgende:
De verzekering keert sowieso uit, maar zou het daarna wél op de werkgever kunnen gaan verhalen. Wel is van belang of het gewicht een rol heeft gespeeld bij het ongeluk.

Als jij achteruit rijdt en iets of iemand aanrijdt, speelt het gewicht geen rol en zal dat hoogstwaarschijnlijk ook verzekeringstechnisch geen rol spelen.
Ook als TS zelf de auto te zwaar beladen heeft (dus zonder toestemming van de werkgever)? Of moet de werkgever dan weer de schade op TS verhalen?
Bill_Ewoensdag 9 december 2009 @ 22:26
Bestuurder is verantwoordelijk.. Niemand anders!
Five_Horizonswoensdag 9 december 2009 @ 22:26
quote:
Op woensdag 9 december 2009 22:23 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Ook als TS zelf de auto te zwaar beladen heeft (dus zonder toestemming van de werkgever)? Of moet de werkgever dan weer de schade op TS verhalen?
De werkgever is de verzekerde/verzekeringnemer, dus daar zal verhaald worden, inderdaad. De vraag is natuurlijk of dit daadwerkelijk 'zonder toestemming' is. Ik gok dat de werkgever het niet leuk zou vinden als TS twee ritjes rijdt, waar het (in de praktijk) ook in één keer kan.
Dennis101woensdag 9 december 2009 @ 22:28
quote:
Op woensdag 9 december 2009 22:26 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

De werkgever is de verzekerde/verzekeringnemer, dus daar zal verhaald worden, inderdaad. De vraag is natuurlijk of dit daadwerkelijk 'zonder toestemming' is. Ik gok dat de werkgever het niet leuk zou vinden als TS twee ritjes rijdt, waar het (in de praktijk) ook in één keer kan.
Het was dan ook het hypothetische geval dat TS het nodig vond om zelf een keer een ritje minder te doen om eerder thuis of wat dan ook. Dat het snel zal voorkomen lijkt me duidelijk, maar was meer een vraag in z'n algemeenheid
Five_Horizonswoensdag 9 december 2009 @ 22:30
quote:
Op woensdag 9 december 2009 22:26 schreef Bill_E het volgende:
Bestuurder is verantwoordelijk.. Niemand anders!
Werkgever net zo goed, als eigenaar.
quote:
Artikel 5.1.2
Het is de bestuurder van een voertuig of een samenstel van voertuigen verboden daarmee te rijden en de eigenaar of houder verboden daarmee te laten rijden, indien niet wordt voldaan aan de in afdeling 18 van dit hoofdstuk ten aanzien van het gebruik van voertuigen of samenstellen van voertuigen van de categorie of categorieën, waartoe die voertuigen behoren, gestelde eisen.
mafkees01woensdag 9 december 2009 @ 22:37
Waarschijnlijk de eigenaar daarna. Maar toen met taxi rijden verplichte de werkgever mij ook weleens dingen die absoluut wettelijk verboden waren, maar het IVW heeft altijd gezegd: jij bent verantwoordelijk voor je eigen voertuig. Wat er ook gebeurt, de schade wordt jou verhaalt (jij bent immers strafbaar). En de baas betaalt dan mooi niets en zit jij met de problemen
Bill_Edonderdag 10 december 2009 @ 22:05
quote:
Op woensdag 9 december 2009 22:30 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Werkgever net zo goed, als eigenaar.
[..]


Alsof de eigenaar ooit toe gaat geven dat hij het wist
Ivo1985dinsdag 15 december 2009 @ 20:00
De bestuurder is ALTIJD verantwoordelijk voor de deugdelijkheid van het voertuig en/of de lading. In elk geval voor die zaken, waarvan je als bestuurder heel eenvoudig op de hoogte kunt zijn.
Als je gezien het laadvermogen van de auto en de omvang van de lading kunt vermoeden dat de boel is overbeladen, ben je dus als bestuurder fout. Zeker als het gaat om zo ongeveer het dubbele aan lading van wat je mee mag nemen, want zo'n sprinter met laadbak is eigenlijk alleen geschikt voor het volladen met donzen dekbedden en kussens. Bij nagenoeg alle andere soorten lading is zo'n ding overbeladen als je hem volpropt.

Bedenkt dat remmen, wielophanging en banden niet op dit gewicht berekend zijn (uitgezonder dubbellucht-uitvoeringen, die kunnen ook als vrachtauto besteld worden met een TMM van 5 a 6 ton). Even uitwijken zal niet zo makkelijk gaan en je hebt ook nog eens een behoorlijke remweg.

Eigenlijk zouden dit soort wagens VEEL vaker gecontroleerd moeten worden. Mijn vermoeden is namelijk dat een heel groot deel overbeladen is.