Natuurlijk. Ik zal me dan ook schuldig voelen daarna, en dat vind ik gezond. Als ik het voor mezelf weg kon zetten als een foutje of vergissing zou ik dat niet sociaal of fraai van mezelf vinden. Dat is mijn 'straf' dan ook, dealen met dat schuldgevoel.quote:Op woensdag 9 december 2009 16:01 schreef Northside het volgende:
[..]
Ik vind het gebruik van het woord "vergissing" het behoorlijk downplayen van de ernst van de zaak. Je neukt niet "per vergissing" met een ander, dat doe je bewust. Je brengt jezelf bewust in zo'n situatie, je voelt ook wel aankomen wat er gaat gebeuren. Nou hebben wij wat dit betreft sowieso wel een verschillende moraal geloof ik, maar ik denk niet dat de gemiddelde Nederlander vreemdgaan als "vergissing" of "foutje" zou afdoen.
Dat vind ik niet. Ik vind dat een relatie, of laat ik zeggen mijn relatie, meer behelst dan monogamie of het nooit-speeksel-hebben-uitgewisseld met een ander. Ik probeer voor mezelf na te denken wat fysiek contact met iemand werkelijk betekent. Ik kan als ik vrijgezel ben rustig seksen met iemand waarmee ik geen relatie wil. Ik kan het zelfs beschouwen als een 'levend speeltje', puur voor de seks (met wederzijdse instemming). Als ik een relatie heb hoeft het 'slippertje' niet opeens op zichzelf een totaal andere betekenis te hebben. Het stelt niet zo veel voor, voor mij. Ik hou nog net zoveel van hem, ik hou nog net zo veel van ons, als koppel, en ik waardeer nog steeds alles wat we voor elkaar betekenen. Daar is de relatie op gebaseerd, en dat is allemaal geen leugen.quote:En dan is er natuurlijk de kwestie van wel of niet vertellen. Door het niet te vertellen wordt de relatie een leugen, hij heeft onjuiste informatie en baseert zijn beslissingen op onjuiste feiten (zij is mij trouw). Dan krijg je allemaal moeilijke onderwerpen als respect, eerlijkheid, vertrouwen, bla bla bla. Als je jezelf gewoon niet in dat soort situaties terecht laat komen is er helemaal geen probleem.
M'n ex dacht overigens ook dat een keer seks ofzo ze daar nog wel overheen zou komen, maar het bleef ook gewoon aan d'r knagen. We hebben het nog wel geprobeerd maar ik was zodanig van m'n voetstuk gevallen (wat natuurlijk 100% mijn schuld is, ik neem haar echt niks kwalijk) dat ze het voor haarzelf niet meer recht kon praten.quote:Op woensdag 9 december 2009 16:12 schreef Taurus het volgende:
Dat vind ik niet. Ik vind dat een relatie, of laat ik zeggen mijn relatie, meer behelst dan monogamie of het nooit-speeksel-hebben-uitgewisseld met een ander. Ik probeer voor mezelf na te denken wat fysiek contact met iemand werkelijk betekent. Ik kan als ik vrijgezel ben rustig seksen met iemand waarmee ik geen relatie wil. Ik kan het zelfs beschouwen als een 'levend speeltje', puur voor de seks (met wederzijdse instemming). Als ik een relatie heb hoeft het 'slippertje' niet opeens op zichzelf een totaal andere betekenis te hebben. Het stelt niet zo veel voor, voor mij. Ik hou nog net zoveel van hem, ik hou nog net zo veel van ons, als koppel, en ik waardeer nog steeds alles wat we voor elkaar betekenen. Daar is de relatie op gebaseerd, en dat is allemaal geen leugen.
Dat laatste zinnetje van je is natuurlijk een waarheid als een koe.
Kan ik inkomen. Het is en blijft een lastig dilemma, maar ik vind 'je moet hoe dan ook de waarheid zeggen' op een heleboel situaties niet van toepassing. Niet zonder meer. De waarheid is niet altijd welkom.quote:Op woensdag 9 december 2009 16:14 schreef Catbert het volgende:
[..]
M'n ex dacht overigens ook dat een keer seks ofzo ze daar nog wel overheen zou komen, maar het bleef ook gewoon aan d'r knagen. We hebben het nog wel geprobeerd maar ik was zodanig van m'n voetstuk gevallen (wat natuurlijk 100% mijn schuld is, ik neem haar echt niks kwalijk) dat ze het voor haarzelf niet meer recht kon praten.
Als je de waarheid niet verteld is er een leugen in de relatie. Of in ieder geval iets achterhouden en dus ben je niet eerlijk.quote:Op woensdag 9 december 2009 16:18 schreef Taurus het volgende:
[..]
Kan ik inkomen. Het is en blijft een lastig dilemma, maar ik vind 'je moet hoe dan ook de waarheid zeggen' op een heleboel situaties niet van toepassing. Niet zonder meer. De waarheid is niet altijd welkom.
Ja precies, maar als iemand ermee kan leven? Met dat schuldgevoel? En de ander weet het gewoon niet? Nogmaals, ik heb net nog wel over een eenmalig of enkelmalig iets, als je de frequentie van vreemdgaan verhoogt is de kans groot dat je partner er achter komt en dan berokken je nog twintig keer hogere schade. Dat risico moet je omwille van je partner dus niet lopen. Maar als het een keer gebeurd is, en hij of zij voelt zich daar niet schuldig over, vertelt het niet, en het komt nooit aan het licht. Wie bepaalt dan dat hij een slecht mens is? God? De wet? De koningin? Alleen hij of zij zelf, lijkt me. En de maatschappelijke norm.quote:Op woensdag 9 december 2009 16:19 schreef Catbert het volgende:
Nou, als je je niet schuldig voelt over seksen met anderen is er IMHO wel iets vreemds aan de hand. Als dat geen issue is voor je moet je m.i. voor een open relatie gaan want dan zou het je niet uit moeten maken als je partner datzelfde zou doen.
Het komt natuurlijk niet uit. Als ook maar de kleinste kans bestaat dat het uitkomt door andere factoren dan je eigen mond moet je het zelf vertellen. Los daarvan, nogmaals, is niet de hele relatie gebaseerd op het geloof dat de ander nooit 1 keer iets met 'n ander heeft gedaan. Dat is te beperkt. Een relatie heeft nog talloze andere facetten die de moeite van het behouden van de relatie waard zijn. De relatie klopt dus mijns inziens nog wel.quote:Op woensdag 9 december 2009 16:22 schreef HugoBaas het volgende:
[..]
Als je de waarheid niet verteld is er een leugen in de relatie. Of in ieder geval iets achterhouden en dus ben je niet eerlijk.
Zoals hierboven al gezegd gaat je partner dan keuzes maken voor een relatie die niet klopt.
Als dat ooit uitkomt doet dat nog veel meer pijn.
Echt not done wat je zegt maar ja dat is mijn mening.
Ja, dat is heel leuk een idealistisch, maar als jij vreemd zou gaan, daar spijt van zou hebben, en met je vriendin verder zou willen dan is die keuze een stuk moeilijker. Natuurlijk doet het pijn als ze erachter komt, maar tenzij je daar zelf voor zorgt zal dat in princiepe nooit gebeuren. Dus je hebt de keuze tussen niks vertellen, die spijt wegslikken, en gelukkig verder leven, of het wel vertellen en op z'n minst je vriendin heel veel pijn doen, en in het slechtste geval haar kwijt raken.quote:Op woensdag 9 december 2009 16:22 schreef HugoBaas het volgende:
Als je de waarheid niet verteld is er een leugen in de relatie. Of in ieder geval iets achterhouden en dus ben je niet eerlijk.
Ik begrijp je redenering, en zelf zou ik het ook niet vertellen (en heb ik het ook niet verteld), maar de moraal daarachter is natuurlijk totaal verrot. Verschil is (denk ik) dat ik me daar een hele tijd een "slecht mens" door heb gevoeld.quote:Op woensdag 9 december 2009 16:25 schreef Taurus het volgende:
Het komt natuurlijk niet uit. Als ook maar de kleinste kans bestaat dat het uitkomt door andere factoren dan je eigen mond moet je het zelf vertellen. Los daarvan, nogmaals, is niet de hele relatie gebaseerd op het geloof dat de ander nooit 1 keer iets met 'n ander heeft gedaan. Dat is te beperkt. Een relatie heeft nog talloze andere facetten die de moeite van het behouden van de relatie waard zijn. De relatie klopt dus mijns inziens nog wel.
OK. Dus vroegah deed je dat wel!quote:Op woensdag 9 december 2009 10:55 schreef Copycat het volgende:
Laat ik het zo stellen dat ik door de jaren slimmer ben geworden en mijn onvrede over een relatie niet meer zo snel via een ander bed zal uiten.
Dat is je strafquote:Op woensdag 9 december 2009 17:11 schreef Northside het volgende:
[..]
Ik begrijp je redenering, en zelf zou ik het ook niet vertellen (en heb ik het ook niet verteld), maar de moraal daarachter is natuurlijk totaal verrot. Verschil is (denk ik) dat ik me daar een hele tijd een "slecht mens" door heb gevoeld.
Dat komt omdat jij niet nadenkt. Jouw normen en waarden zijn niet die van een ander. Echt, 'vreemdgaan is fout, punt, en als je het toch doet is er iets mis in je relatie' is veel te beperkt, dat snap je toch wel?quote:Op donderdag 10 december 2009 11:08 schreef HugoBaas het volgende:
Hoe hier door bepaalde mensen dingen worden goed gepraat is echt niet te geloven.
Totale verrotheid m.i.
Ja, want alleen jouw normen en waarden zijn goed, en de rest sucks..quote:Op donderdag 10 december 2009 11:08 schreef HugoBaas het volgende:
Hoe hier door bepaalde mensen dingen worden goed gepraat is echt niet te geloven.
Totale verrotheid m.i.
In mijn relatie is dat wel het geval. Gewoon simpel. Vreemdgaan is fout en anders is er inderdaad iets aan de hand.quote:Op donderdag 10 december 2009 11:18 schreef Taurus het volgende:
[..]
Dat komt omdat jij niet nadenkt. Jouw normen en waarden zijn niet die van een ander. Echt, 'vreemdgaan is fout, punt, en als je het toch doet is er iets mis in je relatie' is veel te beperkt, dat snap je toch wel?
Weet niet of je ook op mijn reacties doelt, maar er is nogal een verschil tussen goedpraten en verklaren. Ik heb verklaard waarom het mis kan gaan, maar praat het absoluut niet goed. Ik heb m'n ex daar erg veel pijn mee gedaan (en mezelf ook, omdat het uit gegaan is, maar dat is secundair) en heb daar veel spijt van. Het spannende seks gebeuren weegt niet op tegen de shit die je er daarna krijgt.quote:Op donderdag 10 december 2009 11:08 schreef HugoBaas het volgende:
Hoor je me dat zeggen?quote:Op donderdag 10 december 2009 11:20 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja, want alleen jouw normen en waarden zijn goed, en de rest sucks..
Als je zo denkt is de kans veel groter dat het jezelf overkomt. Je bent een man. Als een erg mooie erg leuke vrouw je aandacht geeft, je wat met d'r zou gaan drinken, en samen in bed gaat liggen om gewoon te slapen geloof ik ook niet dat jouw driften niet de overhand zouden krijgen. Je moet gewoon zorgen dat je niet in zo'n situatie komt, en dat doe je niet door te blijven geloven dat het alleen gebeurt als je relatie niet goed is. Jouw vriendin is niet de perfecte vrouw, er zijn altijd mooiere meiden die ook nog eens heel leuk zijn.quote:Op donderdag 10 december 2009 11:23 schreef HugoBaas het volgende:
In mijn relatie is dat wel het geval. Gewoon simpel. Vreemdgaan is fout en anders is er inderdaad iets aan de hand.
Jou bedoelde ik er inderdaad niet mee.quote:Op donderdag 10 december 2009 11:23 schreef Catbert het volgende:
[..]
Weet niet of je ook op mijn reacties doelt, maar er is nogal een verschil tussen goedpraten en verklaren. Ik heb verklaard waarom het mis kan gaan, maar praat het absoluut niet goed. Ik heb m'n ex daar erg veel pijn mee gedaan (en mezelf ook, omdat het uit gegaan is, maar dat is secundair) en heb daar veel spijt van. Het spannende seks gebeuren weegt niet op tegen de shit die je er daarna krijgt.
Ok ik snap je punt en ik geef je gedeeltelijk gelijk.quote:Op donderdag 10 december 2009 11:26 schreef Catbert het volgende:
[..]
Als je zo denkt is de kans veel groter dat het jezelf overkomt. Je bent een man. Als een erg mooie erg leuke vrouw je aandacht geeft, je wat met d'r zou gaan drinken, en samen in bed gaat liggen om gewoon te slapen geloof ik ook niet dat jouw driften niet de overhand zouden krijgen. Je moet gewoon zorgen dat je niet in zo'n situatie komt, en dat doe je niet door te blijven geloven dat het alleen gebeurt als je relatie niet goed is. Jouw vriendin is niet de perfecte vrouw, er zijn altijd mooiere meiden die ook nog eens heel leuk zijn.
Maar je zou dus best in de verleiding kunnen komen terwijl er niks aan de hand is met je relatie?quote:Op donderdag 10 december 2009 11:27 schreef HugoBaas het volgende:
Maar wat je zegt: ik zou niet afspreken om wat te gaan drinken zodat ik niet in de verleiding kan komen. Snap je?
Dat heb je niet altijd zelf in de hand. Je kan namelijk (bijvoorbeeld) in een kroeg of bij een concert iemand ontmoeten die veel indruk op je maakt.quote:Op donderdag 10 december 2009 11:27 schreef HugoBaas het volgende:
[..]
Ok ik snap je punt en ik geef je gedeeltelijk gelijk.
Maar wat je zegt: ik zou niet afspreken om wat te gaan drinken zodat ik niet in de verleiding kan komen. Snap je?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |