'Roze duwt meisjes in stereotypen'
Britse feministes tegen typische meisjeskleur
NVT - 'Pink stinks', zeggen de Britse feministes Abi en Emma Moore. 'Roze stinkt'. Met hun gelijknamige campagne willen ze mensen bewust maken van het rolbevestigende en seksistische karakter van al het roze speelgoed dat meisjes in hun schoen en onder de kerstboom vinden. Annelies Rutten
Seksistisch, rolbevestigend en op termijn nefast voor de ontwikkeling van meisjes. De dames achter Pinkstinks voeren een ware kruistocht tegen roze. Door meisjes van jongs af met de prinsessenkleur te overstelpen worden ze in een richting geduwd die hen hun hele leven lang dreigt te achtervolgen. Ze leren zich te nestelen in traditionele rollenpatronen, stemmen hun zelfbeeld erop af en worden via prinsessenjurken en glinsterende make-updoosjes als kind meteen ingewijd in de lichaams- en schoonheidscultuur. 'Ze krijgen een verkeerde boodschap over wat het is om een meisje te zijn', aldus Emma Moore. 'Meisjes worden herleid tot prinsesjes met als voornaamste missie het wachten op een prins om mee te trouwen.'
De campagne weekt in Groot-Brittannië veel reacties los. Staatssecretaris voor Justitie Bridget Prentice heeft zich openlijk achter de actie geschaard. Maar er zijn ook hevige tegenstanders die het allemaal maar onzin vinden, want 'meisjes houden nu eenmaal van roze en is daar dan iets mis mee?'
Ook jongens in keukentje
Vraag is natuurlijk of de voorkeur voor roze, en alles wat daarmee geassocieerd wordt, echt zo'n invloed heeft als de dames beweren. Pedagoog Bruno Vanobbergen deelt de mening dat de commerciële wereld zwaar op de stereotiepen hamert. 'De verschillen tussen jongens en meisjes, die er onmiskenbaar zijn, worden door de commercie uitvergroot. Maar ik denk dat je de consument toch niet mag onderschatten. Ouders en kinderen nemen die opgelegde rolverdeling niet klakkeloos over. Jongens spelen ook met het keukentje in de klas, en een meisje zal ook wel eens een auto laten bollen. Ik zou dus niet te pessimistisch zijn.'
Zelfs Mega Mindy stereotiep
Het Vrouwen Overleg Komitee toont zich sceptischer. 'De stereotypering neemt alsmaar toe', zegt woordvoerster Sofie Degraeve. 'Jongens en meisjes worden in aparte hokjes geduwd en het is zeer moeilijk om daaruit te breken. We houden ons hart vast voor de gevolgen. En ook wij stellen de kritische zin van ouders niet in vraag, maar er is zo'n overvloed aan stereotiepe informatie dat er altijd wel iéts blijft hangen. Speelgoedcatalogi met pagina's Voor lieve prinsesjes en kleine mama's geven een zeer duidelijke boodschap. Zelfs superheldin Mega Mindy, die nochtans een goede start had gemaakt, is in het klassieke straatje verzeild toen het allemaal om haar verliefdheid op Toby begon te draaien. Dus ja, ik kan me in die Pinkstinks-campagne wel vinden.'
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=G3P2JELMD