abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 8 december 2009 @ 23:00:11 #1
13684 Deadre
Schijt aan jou
pi_75429028
AMSTERDAM - De weduwen van de mannen die precies 62 jaar geleden werden geëxecuteerd door Nederlandse militairen in Indonesië, klagen de Nederlandse Staat aan. Ze willen dat Nederland erkent dat het onrechtmatig heeft gehandeld en ze willen financiële compensatie, lichtte hun advocaat Liesbeth Zegveld dinsdag toe.

Het is voor het eerst dat Indonesische slachtoffers van de strijd tussen Indonesië en Nederland in de periode 1945-1949, de Nederlandse overheid aanklagen voor misdrijven die destijds in Indonesië zijn begaan. Op 9 december 1947 vielen Nederlandse troepen het dorp Rawagedeh op Java (Indonesië) binnen. Daar doodden ze toen honderden mannelijke dorpsbewoners. Ook gevangenen en vluchtende mensen werden doodgeschoten.

Strafrechtelijk onderzoek

De weduwen dagvaarden Nederland niet alleen voor de executies zelf, maar ook voor het uitblijven van strafrechtelijk onderzoek naar de moorden.

Zegveld: ''De legerofficier onder wiens leiding het bloedbad werd aangericht, majoor Wynen, is na overleg tussen de toenmalige legercommandant en de procureur-generaal om opportuniteitsredenen niet vervolgd.''

Aansprakelijkheid

De raadsvrouw legt verder uit dat de Nederlandse Staat ondanks verschillende spijtbetuigingen, geen aansprakelijkheid op zich wil nemen. ''Het belangrijkste argument daarvoor van de Staat is dat de misdrijven verjaard zouden zijn'', aldus Zegveld.

''De slachtoffers vinden dat Nederland zich hier in redelijkheid niet op kan beroepen. Vorderingen van slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog worden immers nog steeds in behandeling genomen.''

Tweede Wereldoorlog

De nabestaanden vinden gezien de rechtsgelijkheid dat hun vordering niet anders moet worden behandeld, dan de eisen van de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. ''Overigens kan een beroep op verjaring ten aanzien van het uitblijven van strafrechtelijk onderzoek niet, omdat oorlogsmisdrijven niet verjaren'', benadrukt Zegveld.

Rapport

Een rapport van de Verenigde Naties uit januari 1948 noemde het optreden van de Nederlanders in Rawagedeh ''opzettelijk en meedogenloos''.

De militairen die daarvoor verantwoordelijk waren, zijn nooit strafrechtelijk vervolgd. Verder heeft Nederland nooit excuses aangeboden of compensatie betaald aan de nabestaanden van de mensen die zijn vermoord.

Rapport van de VN zegt meer dan voldoende
quote:
Een rapport van de Verenigde Naties uit januari 1948 noemde het optreden van de Nederlanders in Rawagedeh ''opzettelijk en meedogenloos''.
http://www.nu.nl/binnenla(...)edbad-rawagedeh.html
Schijt aan iedereen
  dinsdag 8 december 2009 @ 23:01:40 #2
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_75429080
En terecht. Gelijke monniken, gelijke kappen...
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  dinsdag 8 december 2009 @ 23:02:49 #3
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_75429119
terecht. Hebben we niet netjes gedaan.

Betalen en exuses maken. Al zal dat nog veel te weinig zijn
pi_75429179
Balkenende zal wel weer met een traag afgeraffeld sorry komen, vol omwegen.
  dinsdag 8 december 2009 @ 23:06:22 #5
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_75429212
Het heeft lang geduurd maar ze gaan hun gang.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  dinsdag 8 december 2009 @ 23:12:32 #6
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_75429394
Sleep dan ook meteen de verantwoordelijken voor het internationale gerechtshof, vanwege deze oorlogsmisdaden.
pi_75429448
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 23:12 schreef Yi-Long het volgende:
Sleep dan ook meteen de verantwoordelijken voor het internationale gerechtshof, vanwege deze oorlogsmisdaden.
Iets zeg me dat de verantwoordelijk al lang dood zijn.
  dinsdag 8 december 2009 @ 23:16:56 #8
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_75429571
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 23:13 schreef Doler12 het volgende:

[..]

Iets zeg me dat de verantwoordelijk al lang dood zijn.
MIsschien zijn er nog een paar in leven, net als met die etters uit de 2de w.o.
  dinsdag 8 december 2009 @ 23:20:11 #9
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_75429679
Op zich groot gelijk natuurlijk.

Aan de andere kant (en dit schiet me nu plots te binnen en geldt in algemene zin) is er ook iets krom aan de veroordeling van bejaarden door een generatie die geen benul heeft van wat oorlog is.

Oorlog en oorlogsmisdaden zijn helaas inherent aan elkaar. Maar daarmee zijn ze natuurlijk niet in orde.

Lastige zaken zijn het.
Intelligent, but fucked up.
pi_75429793
Verjaren dat soort zaken niet na 25 jaar?
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_75429830
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 23:12 schreef Yi-Long het volgende:
Dan kunnen die lui die de Molukkers hier hebben opgesloten in kazernes ook meteen veroordeeld worden.
  dinsdag 8 december 2009 @ 23:48:31 #12
798 voyeur
bemoeit zich
pi_75430576
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 23:23 schreef zquing het volgende:
Zie OP
Here we are now, entertain us.
  woensdag 9 december 2009 @ 07:50:33 #13
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_75434106
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 23:23 schreef zquing het volgende:
Er worden nog jaarlijks wel een paar oud-nazi's voor de rechter gesleept, dit is niet veel anders.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_75434279
En wanneer gaan we die tering javanen vervolgen?

Hypocrieten
Lawamena hitihala Lawamena haulala
  woensdag 9 december 2009 @ 08:16:37 #15
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_75434335
quote:
Op woensdag 9 december 2009 08:10 schreef EricT het volgende:
En wanneer gaan we die tering javanen vervolgen?

Hypocrieten
Ah, that'll be the day: We gaan mensen die door een vreemde macht onderdrukt worden en gekoloniseerd zijn en zich daartegen gaan verzetten, vervolgen voor dat verzet. Jij bent dus ook voor het vervolgen van verzetsmensen uit WO2?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  woensdag 9 december 2009 @ 08:25:24 #16
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_75434421
Gevolgen van verzet ? Stiekem soldaten die wacht lopen vermoorden ? Mensen die afgebeuld en ondervoed uit het jappenkamp kwamen direct na de oorlog vermoorden ?

Doe me een lol
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  woensdag 9 december 2009 @ 08:28:20 #17
66444 Lord_Vetinari
pi_75434451
quote:
Op woensdag 9 december 2009 08:25 schreef deedeetee het volgende:
Gevolgen van verzet ? Stiekem soldaten die wacht lopen vermoorden ? Mensen die afgebeuld en ondervoed uit het jappenkamp kwamen direct na de oorlog vermoorden ?

Doe me een lol
Lees je even in over de periode van een paar honderd jaar daarvoor en de dingen die 'wij' daar uitgehaald hebben. Voeg daarbij de geur van vrijheid die de Indiërs roken tijdens de Japanse overheersing, toen de Jappen onafhankelijkheid predikten, plus het feit dat in andere delen van de wereld de koloniën omvielen als dominostenen en kom dan nog eens terug.

Als jouw (voor)ouders generaties lang onderdrukt waren door een stel blanke heikneuters van de andere kant van de wereld, die geen enkel signaal afgaven dat ze bereid zijn over iets meer vrijheid te praten, dan ga jij ook rare dingen doen.

En nogmaals: Het verzet in WO2 haalde dezelfde dingen uit: Wachtposten vanuit hinderlagen overhoop schieten en zo.
  woensdag 9 december 2009 @ 08:35:28 #18
78780 deedeetee
pi_75434544
Mijn ouders zaten tijdens en in de periode na de 2 e wereld oorlog in Indonesië en de verhalen die ik erover gehoord heb liegen er niet om. Mijn moeder heeft hartnekkig geweigerd om ooit nog naar dit land terug te gaan. Haar vader is vermoord en ze heeft heel wat jongens op wacht zien gaan die niet meer terug kwamen.
De angst voor de javanen zat er diep in bij haar.

Zo braaf zijn die lui daar niet hoor. En zo netjes behandelen ze elkaar trouwens óók niet. Het kolonialiseren had niet alleen maar slechte kanten.

Als iedereen gaat jammeren en schade vergoeding gaat vragen voor zaken die in het verleden verkeerd waren dan zijn we nog wel ff bezig.
  woensdag 9 december 2009 @ 08:43:55 #19
66444 Lord_Vetinari
pi_75434666
quote:
Op woensdag 9 december 2009 08:35 schreef deedeetee het volgende:
Mijn ouders zaten tijdens en in de periode na de 2 e wereld oorlog in Indonesië en de verhalen die ik erover gehoord heb liegen er niet om. Mijn moeder heeft hartnekkig geweigerd om ooit nog naar dit land terug te gaan. Haar vader is vermoord en ze heeft heel wat jongens op wacht zien gaan die niet meer terug kwamen.
De angst voor de javanen zat er diep in bij haar.
Heel erg. Maar dat doet niets af aan het feit, dat de acties van de Indonesiërs na WO2 net zo begrijpelijk zijn als de acties van het verset in Nederland tijdens WO2. Men wilde af van een vreemde onderdrukker. Ik vind het des te vreemder (en heb dat altijd gevonden) dat Nederland, dat net 5 jaar bezetting achter de rug had, zo hypocriet was dat men gewoon weer verder wilde gaan met het zelf bezetten van een ander land. Hier werd na 5 jaar al geroepen dat het onmenselijk was, daar zaten we al 250 jaar een ander volk te onderdrukken. En het dan raar vinden dat daar op een gegeven moment iets gaat borrelen.
quote:
Zo braaf zijn die lui daar niet hoor. En zo netjes behandelen ze elkaar trouwens óók niet. Het kolonialiseren had niet alleen maar slechte kanten.
Nee? Wat zijn dan de goede kanten? Het verdwijnen van je eigen identiteit? Het verdwijnen van je land zoals dat is ontstaan zodat de ander er theeplantages kan bouwen? Het verdwijnen van je leefritme van duizend jaar omdat je van 9 tot 9 op een theeplantage moet werken?

En als ze elkaar slecht willen behandelen, is dat nog altijd hun eigen keuze. Het is hetzelfde als we nu in Afghanistan aan het doen zijn: Een ander volk onze normen en waarden opdringen omdat we ervan overtuigd zijn, dat die beter zijn. The White Man's Burden noemde men het in de 19e eeuw: Die arme zwartjes konden toch nooit voor zichzelf zorgen? Wij moesten ze maar aan het handje nemen en de weg wijzen naar de glorieuze toekomst. Okee, dat we in het voorbijgaan hun landen herindeelden, stammenstrijd in gang zetten, hun natuurlijke grondstoffen wegrausden... Ach, kleinigheidje.
quote:
Als iedereen gaat jammeren en schade vergoeding gaat vragen voor zaken die in het verleden verkeerd waren dan zijn we nog wel ff bezig.
Het gaat hier over één specifieke actie. Er wordt niet geklaagd of gejammerd over het verleden als geheel, maar gewoon over een gepleegde misdaad. Kijk anders even de grens over. Daar staat (terecht) ook een oude meneer die 60 jaar geleden een misdaad heeft gepleegd voor de rechtbank. Waarom hij wel en Nederlanders niet?
  woensdag 9 december 2009 @ 08:54:50 #20
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_75434858
Ze zijn er wel een beetje laat mee .

Dit wordt een proces dat weer lekker veel belastingcenten gaat kosten, met als uitkomst misschien over een een paar jaar een keer excuses van de Nederlandse regering. Meer valt er niet te halen. Ja, misschien nog een paar euro voor de nabestaanden van de weduwen (want die zijn ook op een leeftijd dat ze er zelf niet meer wat aan zullen hebben).
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
  woensdag 9 december 2009 @ 08:57:16 #21
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_75434896
jammer dat mijn opa dit niet meer meemaakt... Die heeft aardig moeten lijden onder de hollanders.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  woensdag 9 december 2009 @ 09:43:16 #22
78780 deedeetee
pi_75435789
@ Lord_Vetinari

Ik reageerde niet direct op de OP maar op de opmerking over het gedrag van de javanen.
quote:
De weduwen dagvaarden Nederland niet alleen voor de executies zelf, maar ook voor het uitblijven van strafrechtelijk onderzoek naar de moorden.
Dit deugt natuurlijk niet. Dat zo'n man daarmee weg komt. Ik zie er persoonlijk het nut niet van in om er nu nog moeilijk over te gaan doen.

En dat rechtvaardigd het optreden van de bevolking die zich bepaald niet van moordpartijen en berovingen onthield niet. Dat is een andere zaak.

Het veranderend mijn mening over gezanik over het verleden ook niet. De arbeiders hier werden slecht behandeld, de vrouwen werden slecht behandeld, in de koloniën vonden slechte zaken plaats. De textielarbeiders, de miijnwerkers..... De lijfeigenen in Rusland en ga zo maar door. Ow ja de slaven in Amerika enne de Indianen in Noord- en in Zuid -Amerika. Dat heet allemaal * verleden tijd *
  woensdag 9 december 2009 @ 09:57:09 #23
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_75436107
quote:
Op woensdag 9 december 2009 07:50 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Er worden nog jaarlijks wel een paar oud-nazi's voor de rechter gesleept, dit is niet veel anders.
Met dien verstande dat b.v. in Duitsland moord niet verjaarde. In Nederland wel, dat zal het juridisch aanzienlijk lastiger maken. Inmiddels verjaart moord ook in Nederland niet meer dacht ik, maar om zoiets nog toe te passen op iets wat onderwijl al verjaard was, ik vraag me af of dat een succes gaat worden.

Daarbij, de Nederlandse overheid heeft zich nooit erg makkelijk opgesteld ten aanzien van het verleden in Indonesië, dus ik denk dat ook zij niet hard zullen meewerken, en dan zal het heel, heel lastig worden.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  woensdag 9 december 2009 @ 10:06:54 #24
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_75436353
quote:
Op woensdag 9 december 2009 09:43 schreef deedeetee het volgende:
Het veranderend mijn mening over gezanik over het verleden ook niet. De arbeiders hier werden slecht behandeld, de vrouwen werden slecht behandeld, in de koloniën vonden slechte zaken plaats. De textielarbeiders, de miijnwerkers..... De lijfeigenen in Rusland en ga zo maar door. Ow ja de slaven in Amerika enne de Indianen in Noord- en in Zuid -Amerika. Dat heet allemaal * verleden tijd *
Het gaat hier niet om 'slecht behandelen'. Het gaat hier om het executeren van alle mannelijke inwoners van een heel dorp. Iets wat in die tijd ook al scherp veroordeeld werd, behalve intern in Nederland zelf. Sommige daders zijn misschien nog steeds in leven en de directe nabestaanden van de slachtoffers ook.

O ja, een moord van gisteren is ook *verleden tijd.*
pi_75436620
Ja, als je fout begaat koloniaal beleid te beëindigen is het gevolg dit soort gezeur.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')