abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75394123
hallo mensen,

Mijn vriendin en ik hebben momenteel een discussie m.b.t. de eventuele aankoop van een huis. Ik heb het idee dat mijn vriendin meer aan hypotheek wil lenen wat verantwoord is, daarom leg ik de zaak bij jullie neer, en ben benieuwd hoe jullie erover denken.

Situatie:

Ik en vriendin wonen in Friesland (goedkope koophuizen) prijzen voor een eenvoudig koophuis ligt hier tussen de 100.000 en 150.000 euro. Om verstandige redenen, geef ik de voorkeur om een hypotheek af te sluiten op 1 inkomen (op haar) vriendin verdient momenteel 2300 euro bruto per maand.

Hoeveel hypotheek kunnen wij krijgen op basis van dit bruto-maandsalaris. Hoeveel hypotheek is verstandig? (er vanuit gaande als er bijvoorbeeld een inkomen weg valt).
  maandag 7 december 2009 @ 23:17:10 #2
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_75394151
Hebben jullie nog eigen geld?
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_75394190
quote:
Op maandag 7 december 2009 23:17 schreef ElisaB het volgende:
Hebben jullie nog eigen geld?
ik heb een eigen vermogen van ongeveer 10.000 euro. Maar wil niet alles in het huis stoppen.
  maandag 7 december 2009 @ 23:19:36 #4
176420 Dibble
Neqschot...?
pi_75394230
heel simpel

2300x100=230.000

Je kunt dus tot 230.000 euro een huis keaupen.
*Hosselcopter*
pi_75394248
quote:
Op maandag 7 december 2009 23:16 schreef Leonidas82 het volgende:
hallo mensen,

Mijn vriendin en ik hebben momenteel een discussie m.b.t. de eventuele aankoop van een huis. Ik heb het idee dat mijn vriendin meer aan hypotheek wil lenen wat verantwoord is, daarom leg ik de zaak bij jullie neer, en ben benieuwd hoe jullie erover denken.

Situatie:

Ik en vriendin wonen in Friesland (goedkope koophuizen) prijzen voor een eenvoudig koophuis ligt hier tussen de 100.000 en 150.000 euro. Om verstandige redenen, geef ik de voorkeur om een hypotheek af te sluiten op 1 inkomen (op haar) vriendin verdient momenteel 2300 euro bruto per maand.

Hoeveel hypotheek kunnen wij krijgen op basis van dit bruto-maandsalaris. Hoeveel hypotheek is verstandig? (er vanuit gaande als er bijvoorbeeld een inkomen weg valt).
Volgens mij is het inkomen niet echt van belang bij het al dan niet berekenen van de hypotheek, maar de hoogte van de maandlasten.

Niemand kan hier aangeven wat verstandig is voor jullie; we kennen immers jullie financiële situatie niet (maandelijkse uitgaven, risico's, wensen).

Volgens mij moeten jullie dus kijken naar wat de lasten zijn voor dergelijke woningen en dan kijken of jullie dat na het wegvallen van het inkomen nog kunnen dragen
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  maandag 7 december 2009 @ 23:20:50 #6
33954 ElisaB
pi_75394269
quote:
Op maandag 7 december 2009 23:19 schreef Dibble het volgende:
heel simpel

2300x100=230.000

Ja, vast

TS, niet naar luisteren; dit is echt bullshit
pi_75394299
quote:
Op maandag 7 december 2009 23:19 schreef Dibble het volgende:
heel simpel

2300x100=230.000

Misschien kun je het voortaan bij [ONZ] en [KLB] houden? Fijn.
  maandag 7 december 2009 @ 23:22:32 #8
33954 ElisaB
pi_75394318
quote:
Op maandag 7 december 2009 23:20 schreef Five_Horizons het volgende:
Volgens mij is het inkomen niet echt van belang bij het al dan niet berekenen van de hypotheek, maar de hoogte van de maandlasten.

Niemand kan hier aangeven wat verstandig is voor jullie; we kennen immers jullie financiële situatie niet (maandelijkse uitgaven, risico's, wensen).

Volgens mij moeten jullie dus kijken naar wat de lasten zijn voor dergelijke woningen en dan kijken of jullie dat na het wegvallen van het inkomen nog kunnen dragen
Maar het is toch in zn algemeenheid wel zo dat financieren lastiger wordt naarmate een groter deel van de aanschafwaarde gefinancierd moet worden. Oftewel: als het voor 100% (of meer) gefinancierd moet worden, staat geen bank echt vooraan om van zn plek te komen bij een te laag inkomen.

Of is dat van vroeger
pi_75394342
Is huren geen betere mogelijkheid?
pi_75394346
de basisregel schijnt toch te zijn dat je ongeveer 5x je jaarsalaris aan hypotheek kunt krijgen toch?
pi_75394408
we huren al jaren.

Vriendin wil graag kopen, om heel eerlijk te zijn zou ik nog wel een paar jaartjes willen huren. Maar als je ziet wat hier betaald voor een particuliere huurwoning (!) dan kun je idd beter gaan kopen..
pi_75394435
quote:
Op maandag 7 december 2009 23:22 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Maar het is toch in zn algemeenheid wel zo dat financieren lastiger wordt naarmate een groter deel van de aanschafwaarde gefinancierd moet worden. Oftewel: als het voor 100% (of meer) gefinancierd moet worden, staat geen bank echt vooraan om van zn plek te komen bij een te laag inkomen.

Of is dat van vroeger
Wat bedoel je eigenlijk te zeggen?

Er zijn nu (blijkbaar) twee inkomens. Als ze beide inkomens nodig hebben (volgens ' de norm' kom je met het enkele inkomen tot ongeveer 140.000) om bijvoorbeeld 160.000 te kunnen lenen en 1 van de inkomens valt weg, dan heeft de verstrekker er natuurlijk niets mee te maken. Van belang is dan gewoon of ze de lasten van die 160.000 kunnen dragen.

Het lenen 'op basis' van twee inkomens is niet wezenlijk anders, eigenlijk. Het is een moment-opname.
pi_75394442
quote:
Op maandag 7 december 2009 23:23 schreef Leonidas82 het volgende:
de basisregel schijnt toch te zijn dat je ongeveer 5x je jaarsalaris aan hypotheek kunt krijgen toch?
4 - 4,5 x. Maar check anders even een site van de bank of hypotheker.
Let trouwens wel op, met zn inkomen heb je recht op koopsubsidie of een starterslening.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_75394459
quote:
Er is niet echt een vaste basisregel (de 'norm' loopt van 3,5 tot 6,1x het inkomen). Hier mag van worden afgeweken (per volgend jaar een stuk minder....)

[ Bericht 3% gewijzigd door Five_Horizons op 07-12-2009 23:42:51 ]
pi_75394516
Wat huur je nu en is dat koophuis beter?
  maandag 7 december 2009 @ 23:28:06 #16
33954 ElisaB
pi_75394518
quote:
Maar toch echt niet zondermeer?

Wij kochten een huis in 2003. We konden iets meer dan een kwart contant afrekenen en we hadden bovendien nog een kleine 80k over aan contanten. Wat overbleef om te financieren was een bedrag dat net iets meer dan 4x mijn bruto jaarsalaris was. En toch stond de bank niet te springen.

Dus 5x... ik twijfel
pi_75394548
quote:
Op maandag 7 december 2009 23:28 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Maar toch echt niet zondermeer?

Wij kochten een huis in 2003. We konden iets meer dan een kwart contant afrekenen en we hadden bovendien nog een kleine 80k over aan contanten. Wat overbleef om te financieren was een bedrag dat net iets meer dan 4x mijn bruto jaarsalaris was. En toch stond de bank niet te springen.

Dus 5x... ik twijfel
In 2003 was het nog gewoon 'feest'. Toen kon 6-7x ook nog wel, hoor. (alsof dat wat zegt over je lasten, maar dat is een andere discussie)

Daarnaast was je toen ook al ondernemer?
  maandag 7 december 2009 @ 23:31:10 #18
33954 ElisaB
pi_75394605
quote:
Op maandag 7 december 2009 23:29 schreef Five_Horizons het volgende:

In 2003 was het nog gewoon 'feest'. Toen kon 6-7x ook nog wel, hoor. (alsof dat wat zegt over je lasten, maar dat is een andere discussie)

Daarnaast was je toen ook al ondernemer?
Yups... 7 jaar

Detail inderdaad: ondernemers hebben ze niet graag

Mag je eigenlijk per ongeluk vergeten te vermelden dat je ondernemer bent als je in loondienst bent bij je eigen BV's?
pi_75394627
Uiteraard is dit maar een indicatie, maar ik ga van de NHG norm van 4,5 uit. Totaal te lenen bedrag is:

4.5 x 12 x 2300 = 124200

Het huis wat je kan kopen is mag maximaal kosten.

124200: 1,1 = 112909 + kosten koper.

Heb je reden om aan te nemen dat er een inkomen weg zal vallen? Als je bijvoorbeeld ooit kinderen wilt en dan allebij nog blijven werken kun je misschien beter toch een duurder huis kopen dat beter geschikt is voor de toekomst. Anders moet wellicht met een paar jaar alweer verhuizen omdat een woning van 112k niet voldoet. (kan er overigens geen voorstelling van maken, woon zelf in de randstad).

Dat zou zonde zijn.
.
pi_75394698
Even de normen op een rij (deze normen zijn gelijk aan de normen voor de NHG (die is ook geen 4,5x het inkomen): http://www.nvb.nl/scrivo/asset.php?id=116064 (pagina 3, en dan kijken naar het rentepercentage dat voor je hypotheek geldt, bij een rentevaste periode van 10 jaar of langer)
pi_75394730
quote:
Op maandag 7 december 2009 23:31 schreef ElisaB het volgende:

Mag je eigenlijk per ongeluk vergeten te vermelden dat je ondernemer bent als je in loondienst bent bij je eigen BV's?
Nee dat moet je invullen op je werkgevers verklaring, dat je geen aandeelhouder/directeur bent.
.
  maandag 7 december 2009 @ 23:35:45 #22
33954 ElisaB
pi_75394774
quote:
Op maandag 7 december 2009 23:34 schreef Fer het volgende:
Nee dat moet je invullen op je werkgevers verklaring, dat je geen aandeelhouder/directeur bent.
Nooit geweten. Niet dat ik van plan ben of het nodig vind de boel te belazeren. Ik vroeg het me zomaar af
pi_75394867
quote:
Op maandag 7 december 2009 23:33 schreef Five_Horizons het volgende:
Even de normen op een rij (deze normen zijn gelijk aan de normen voor de NHG (die is ook geen 4,5x het inkomen): http://www.nvb.nl/scrivo/asset.php?id=116064 (pagina 3, en dan kijken naar het rentepercentage dat voor je hypotheek geldt, bij een rentevaste periode van 10 jaar of langer)
Je hebt wel gelijk, maar 4,5 is voor de leek makelijker dan jouw maandlasten tabellen.
.
pi_75394985
quote:
Op maandag 7 december 2009 23:38 schreef Fer het volgende:

[..]

Je hebt wel gelijk, maar 4,5 is voor de leek makelijker dan jouw maandlasten tabellen.
Volgens mij verwees ik naar pagina 3. Lijkt me duidelijk zat. Daarnaast is 4,5 gewoonweg niet correct. (waar dat überhaupt vandaan komt, mag Joost weten)
pi_75395032
Er zijn natuurlijk ook mogelijkheden om een wegvallend inkomen op te vangen (woonlastenbeschermers worden ze door sommige geldverstrekkers genoemd). Die zijn ongetwijfeld in lang niet alle situaties interessant, maar kan geen kwaad om je daarop in te lezen.

Verder zou ik het voor mezelf niet zo'n probleem vinden om uit te gaan van een zekere loonstijging in de komende jaren, waardoor een hypotheek nu misschien op beide inkomens moet, maar over 'n paar jaar prima op 1 inkomen lukt (maar goed, dat is natuurlijk van een heleboel factoren afhankelijk, die je alleen zelf redelijk kunt inschatten)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')