quote:
Op dinsdag 29 december 2009 00:49 schreef kevin2009 het volgende:Ik heb nu ook een goede sex-date gahad en dat is goed bevallen. Maar ik vindt wel dat je hier site's mag melden die nep zijn. Ik heb me ook wel is aangemeld op een site waar je voor 1.30 moest blijven sms-en en na het 10e smsje vond vrouw het toch ineens niks en dat bij 5 verschilende.
Puur oplichterij is het vaak.
Het volgende stukje vond ik op het internet. ( weliwaar van 2005, maar veel van die diensten is nog steeds pure oplichterij )
Niets wees erop dat het een bijzondere dag zou worden. In de brievenbus zat de gebruikelijke post. Een paar acceptgiro’s, een vakantiekaart en de telefoonrekening. Maar toen u die telefoonrekening las, sloeg de schrik u om het hart. Meer dan ¤ 1000! Hoe kan dat? Misschien bent u wel het slachtoffer geworden van een auto-dialer?
Het gebruik van betaalnummers voor het afnemen van diensten is een veelgebruikt systeem. Denkt u hierbij maar aan de inlichtingendienst voor telefoonnummers, inlichtingen openbaar vervoer, amusementslijnen en dergelijke. Sommige aanbieders van diensten op het internet gebruiken zogenoemde dialers als systeem om voor die diensten te laten betalen.
Wat is een dialer?De computer belt dan via een modem naar een betaalnummer. Een dialer is een toegestane manier om internetdiensten te verrekenen. Er moet dan wel aan een paar voorwaarden worden voldaan. Zo mag de dialer niet vanzelf op uw computer worden geïnstalleerd, maar moet daarvoor uw toestemming worden gevraagd. Ook moet bij ieder uitgaand gesprek dat de dialer vanaf uw computer maakt, vooraf worden aangegeven wat de kosten zijn en moet daarbij uw toestemming om te bellen worden gevraagd.
Kwaadwillende eigenaren van dure betaalnummers houden zich niet aan die regels. Zij zorgen ervoor dat zonder uw toestemming een dialer op uw computer wordt geïnstalleerd en dat deze vervolgens ook zonder dat u dat merkt automatisch gaat bellen met een duur betaalnummer zodra u uw computer gebruikt. Dit soort illegale dialers heet auto-dialers. Dialers zijn een legale toepassing; auto-dialers niet.
Hoe merkt u dat u slachtoffer van een auto-dialer geworden bent?Het grote probleem is vaak dat u veel te laat merkt dat u slachtoffer geworden bent. Het eerste signaal is meestal een telefoontje van uw telefoonmaatschappij die meldt dat uw ongebruikelijke belgedrag hen is opgevallen. Ook kan het zijn dat u onverwacht een hoge telefoonrekening krijgt. Eigenlijk bent u dus altijd te laat. De telefoonkosten zijn al gemaakt.
Neem contact op met uw telefoonmaatschappijHet is belangrijk om direct nadat u gemerkt hebt dat u het slachtoffer van een auto-dialer bent, contact op te nemen met uw telefoonmaatschappij. Samen met uw telefoonmaatschappij kunt u namelijk achterhalen waarheen de auto-dialer uit zichzelf heeft gebeld.
Hoe kan ik bewijzen dat ik ben opgelicht?Dat is nu de kern waarom het gaat: bent u het slachtoffer geworden van oplichting? Het is uw taak om aan te tonen dat de hoge kosten niet veroorzaakt zijn door een dialer maar door een auto-dialer. Als u de auto-dialer direct na het ontdekken ervan van uw systeem verwijdert, dan wordt het heel moeilijk om dat aan te tonen. Als u de dialer niet verwijdert, moet u natuurlijk wel maatregelen nemen om de kosten niet verder te laten oplopen. Zo kunt u bijvoorbeeld uw computer loskoppelen van uw telefoonlijn. De Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA) is belast met de controle op de naleving van de regels voor dialers. Als u een auto-dialer op uw computer aantreft, is het dus verstandig om contact op te nemen met de OPTA. De OPTA bemiddelt niet in individuele geschillen tussen aanbieders en consumenten, maar voert wel zelfstandig en op eigen initiatief onderzoek uit naar dialers.
De kosten werden veroorzaakt door een auto-dialer. Krijg ik nu mijn geld terug?U hebt ook kunnen aantonen dat de dialer niet aan de eisen voldeed en zonder uw toestemming uit zichzelf met een duur nummer belde. U weet nu welk nummer is gebeld. Kortom, u weet door wie u opgelicht bent. U kunt nu een klacht indienen bij de eigenaar van het betaalnummer. Ook moet u het volgens u ten onrechte in rekening gebrachte bedrag schriftelijk en beargumenteerd bij uw telefoonmaatschappij betwisten. Als de telefoonmaatschappij niet reageert of besluit uw nota niet te verminderen, hebt u een geschil met uw telefoonmaatschappij. Als deze maatschappij is aangesloten bij de Geschillencommissie Telecommunicatie van de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC, zie
http://www.sgc.nl) dan kunt u het geschil daar melden en om een bindende uitspraak vragen. Is uw maatschappij daar niet aangesloten, dan rest u slechts de gang naar de rechter.
De auto-dialer belde met een buitenlands nummer. Wat nu?De OPTA kan malafide binnenlandse betaalnummers, maar geen buitenlandse betaalnummers intrekken. Wel kan de OPTA malafide betaalnummers op een zwarte lijst plaatsen (zie
http://www.opta.nl/asp/co(...)rs/zwartelijst.asp). Telefoonmaatschappijen kunnen besluiten geen gesprekken meer tot stand te brengen met nummers op de zwarte lijst van de OPTA.
Gelukkig heeft de politiek het probleem rond malafide buitenlandse betaalnummers gesignaleerd en wordt er hard gewerkt aan nieuwe wetgeving (zie
http://www.ez.nl/content.jsp?objectid=31613). Zorgvuldige wetgeving is uiteraard een proces dat tijd kost. In de tussentijd bereidt de minister van Economische Zaken een maatregel voor waar geen wetswijziging voor nodig is. Deze maatregel zal het voor een consument mogelijk maken een tariefplafond op zijn telefoonrekening in te stellen (
http://www.minez.nl/content.jsp?objectid=31688&highlights=dialer). Daarmee zullen onverwacht hoge rekeningen definitief tot het verleden behoren.
'Van de Milan-spelers ben ik het meest bevreesd voor Seedorf', zei Rooney vooruitlopend op de confrontatie tegen Gazzetta dello Sport. 'Hij is waarschijnlijk de beste speler tegen wie ik ooit heb gespeeld.'