Nou, het zal wel zo zijn. Waaruit maar blijkt dat loyaliteit niet voor geld te koop is en men meteen zijn biezen pakt wanneer het bedrijf waarvoor men werkt een jaar niet een maximale bonus kan uitkeren. For beter and not for worse zullen we maar zeggen.quote:Exodus bankiers RBS wegens bonussen
6 december 2009, 14:43 uur | FD.nl
4
Al meer dan 1.000 topbankiers en -handelaren hebben dit jaar hun werkgever Royal Bank of Scotland (RBS) ingeruild voor concurrenten, die wel gegrandeerde bonussen en betere salarissen bieden.
Dit meldt de Britse krant Sunday Times, die zich baseert op bronnen in de bankenwereld.
De uittocht van de bankiers, die grote gaten heeft geslagen in het hogere management van RBS, is dit jaar begonnen nadat de Britse regering het bonusbeleid van de bank aan banden legde. De handelaren en zakenbankiers die in 2009 zijn vertrokken, hadden bij RBS in 2008 tussen de GBP 600 mln en 700 mln (euro 663 mln tot euro 773 mln) te verdelen.
Nieuwe exodus dreigt
Volgens de krant dreigt nu een nieuwe exodus omdat de bank en de regering het niet eens kunnen worden over de omvang van de bonussen dit jaar. Barclays Capital, Nomura en Société Générale worden genoemd als banken, die de bankiers van RBS binnenhalen met de belofte van gegarandeerde bonussen en betere salarissen.
* Dossier Bonussen
In een poging om het personeel te behouden, wil RBS de bonuspot voor de zakenbankiers en handelaren dit jaar met 50% ophogen naar ongeveer GPB 1,5 mrd, maar de overheid zal volgens onbevestigde berichten weigeren om die stijging van het bedrag aan bonussen goed te keuren.
Bankbonussen belasten
Volgens een andere Britse krant, de Sunday Observer, gaat de Groot-Brittanie bankbonussen belasten. De regering wil op die manier tegemoet komen aan de toegenomen ergernis van de bevolking over de hoge bonussen. Deskundigen hebben berekend dat de uitgekeerde bonussen dit jaar goed zijn voor zo'n GPB 6 mrd (euro 6,6 mrd).
De bonusbelasting maakt deel uit van een pakket belastingen voor vermogende mensen. De Britse minister van Financiën Alistair Darling bekijkt hoe de rijken meer kunnen bijdragen aan de staatskas.
Mijn god, dit is met stip de slechtste vergelijking van deze week.quote:Op zondag 6 december 2009 23:35 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik zou bankiers die daar weg willen of onder de maat presteren tegen een sowieso toch redelijk salaris gewoon in het gevang gooien! Lees maar eens een boek over de slag bij de Somme, waarbij honderdduizenden Britse soldaten, op een "salaris" van een paar penny per dag, hun leven gaven. Uit eergevoel en loyaliteit. Gewoon, omdat het hun baan was.
Kun je dit ook motiveren of is het gewoon een random quote uit je onderbuikgevoel?quote:Op zondag 6 december 2009 23:41 schreef Poepoog het volgende:
[..]
Mijn god, dit is met stip de slechtste vergelijking van deze week.
Hij heeft gewoon een punt.quote:Op zondag 6 december 2009 23:41 schreef Poepoog het volgende:
[..]
Met een een kern van waarheid. Mensen met hoge functies mogen best wel wat meer maatschappelijke verantwoording nemen, ipv alleen maar voor het geld gaan.quote:Op zondag 6 december 2009 23:41 schreef Poepoog het volgende:
[..]
Ja, wat maakt het uit dat er straks weer een schep geld bij moet...?quote:
Voor goed personeel is er altijd werk. Kortom: de kneusjes blijven. Daar zal RBS beter van worden...quote:Maar wat ik nu niet begrijp is dat er plaats is voor al die RBS-bankiers bij die andere banken. De financiele sector heeft toch heel wat veren moeten laten. Je zou eigenlijk verwachten dat door de crisis er een overschot is aan bankpersoneel!
Makkelijk, als dat goedkoper is. Maar goed, politiek en feiten combineert slecht.quote:Anderzijds is het dilemma voor de UK-regering ook haarzuiver: na miljarden staatssteun kunnen ze het niet maken tov het publiek dat er daar nog bonussen van miljoenen ponden op jaarbasis worden uitgereikt.
Als jij de uitleg al kan verzinnen, waarom denk je dan dat het publiek dat niet kan snappen?quote:Maar doen ze het niet dan raken ze het beste personeel kwijt en was al het geld dat geïnvesteerd werd in RBS weggegooid geld!
Ik vind jouw post onder de maat. Ga jij je nu ook vrijwillig melden bij de bajes? En voordat je begint over "ik heb geen arbeidscontract bij fok": dwangarbeid hebben we in de EU al lang geleden afgeschaft.quote:Ik zou bankiers die daar weg willen of onder de maat presteren tegen een sowieso toch redelijk salaris gewoon in het gevang gooien!
Ga jij voor een euro per dag naar het slagveld? Of gelden jouw normen vooral voor anderen?quote:Lees maar eens een boek over de slag bij de Somme, waarbij honderdduizenden Britse soldaten, op een "salaris" van een paar penny per dag, hun leven gaven. Uit eergevoel en loyaliteit. Gewoon, omdat het hun baan was.
Maar Jan met de Pet mag wel switchen als hij elders meer geld krijgt...quote:Op maandag 7 december 2009 10:07 schreef Boris_Karloff het volgende:
Mensen met hoge functies mogen best wel wat meer maatschappelijke verantwoording nemen, ipv alleen maar voor het geld gaan.
Ik begrijp best wel dat het voor jou als autist erg lastig is om tussen de regels door te lezen, maar je kunt moeilijk verwachten dat ik in al mijn posts daar rekening mee houd. Je bent je toch wel bewust dat er meer mensen hier meelezen dan alleen jij?quote:Op maandag 7 december 2009 10:23 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ja, wat maakt het uit dat er straks weer een schep geld bij moet...?
[..]
Voor goed personeel is er altijd werk. Kortom: de kneusjes blijven. Daar zal RBS beter van worden...
[..]
Makkelijk, als dat goedkoper is. Maar goed, politiek en feiten combineert slecht.
[..]
Als jij de uitleg al kan verzinnen, waarom denk je dan dat het publiek dat niet kan snappen?
[..]
Ik vind jouw post onder de maat. Ga jij je nu ook vrijwillig melden bij de bajes? En voordat je begint over "ik heb geen arbeidscontract bij fok": dwangarbeid hebben we in de EU al lang geleden afgeschaft.
[..]
Ga jij voor een euro per dag naar het slagveld? Of gelden jouw normen vooral voor anderen?
Goh, wat een inhoudelijke reactie. Vooral doorgaan met dit kleutergedrag.quote:Op maandag 7 december 2009 11:25 schreef LXIV het volgende:
Ik begrijp best wel dat het voor jou als autist erg lastig is om tussen de regels door te lezen, maar je kunt moeilijk verwachten dat ik in al mijn posts daar rekening mee houd. Je bent je toch wel bewust dat er meer mensen hier meelezen dan alleen jij?
Als jij op jouw werk er een puinhoop van maakt hoef je ook niet verplicht te blijven om de rommel op te ruimen.quote:Het punt is dat het helemaal niet te veel gevraagd zou zijn wanneer deze mensen dus mee zouden werken aan het opruimen van de puinhoop die ze zelf mede veroorzaakt hebben en ontzettend veel UK-belastinggeld gekost heeft. Zelfs al zouden ze elders een hogere beloning kunnen krijgen.
Moeten ze ook vooral blijven doen.quote:Er zijn immers allerlei mensen die ook dingen doen waarvoor ze slecht of helemaal niet betaald worden. Gewoon omdat ze geloven dat het rechtvaardig of juist is.
Ik ken de redenen niet van de mensen die opstappen, maar ik begrijp donders goed dat er werknemers zijn die nu minder geld krijgen (om politieke redenen!) die nu denken "stik er maar in, ik ga lekker bij de concurrent werken".quote:Ook nu verstrekt de RBS nog vele miljoenen aan bonussen, maar misschien iets minder dan elders. Zo'n ramp is het dan toch niet om daar gewoon je werk te blijven doen?
Een bankier mag ook switchen, maar hij mag ook wel eens bij zichzelf te rade gaan als de bank waar hij werkt bijna ten gronde is gericht door hun gedrag en de belastingbetaler moet bijspringen. Wat gebeurt er de volgende keer als de bank waar ze nu gaan werken weer overeind moet worden gehouden met belastinggeld. Gaan we dan lynchpartijen door de vingers zien?quote:Op maandag 7 december 2009 10:24 schreef DS4 het volgende:
[..]
Maar Jan met de Pet mag wel switchen als hij elders meer geld krijgt...
Het merendeel van de medewerkers treft geen blaam bij hetgeen er mis is gelopen.quote:Op maandag 7 december 2009 11:56 schreef Boris_Karloff het volgende:
Een bankier mag ook switchen, maar hij mag ook wel eens bij zichzelf te rade gaan als de bank waar hij werkt bijna ten gronde is gericht door hun gedrag en de belastingbetaler moet bijspringen.
Lynchpartijen... Ja, die woordkeuze zegt mij weer voldoende. Fijn voor je dat jij een zondebok hebt gevonden. Maar de gemiddelde medewerker bij een bank is niets anders dan iedere andere werknemer: doet het werk naar behoren binnen de opgedragen kaders.quote:Wat gebeurt er de volgende keer als de bank waar ze nu gaan werken weer overeind moet worden gehouden met belastinggeld. Gaan we dan lynchpartijen door de vingers zien?
Maar stel dat amsterdam de club redt (want dat is de praktijk, zie onder meer RKC) en er wordt meteen de eis neergelegd dat alle contractspelers binnen de Balkenendenorm moeten blijven, dan gaan we Suarez toch ook niet verwijten dat hij lekker verkast?quote:Op maandag 7 december 2009 11:57 schreef raptorix het volgende:
stel je eens voor dat Ajax voor 300 miljoen spelers zou kopen, en over 2 jaar op de rand van het faillisement staat, dan zegt toch iedereen ook: Failliet laten gaan.
Tuurlijk. Dat hebben we in NL verzonnen. Echt, als je dit serieus durft op te schrijven, dan houdt het echt op.quote:Maar in Nederland, kwam men plots met de flauwekul van: Systeembank.
Nee, zeker niet, dat is toch ook wat ik zeg? Je moet ze niet redden maar gewoon kapot laten gaan.quote:Op maandag 7 december 2009 12:14 schreef DS4 het volgende:
[..]
Maar stel dat amsterdam de club redt (want dat is de praktijk, zie onder meer RKC) en er wordt meteen de eis neergelegd dat alle contractspelers binnen de Balkenendenorm moeten blijven, dan gaan we Suarez toch ook niet verwijten dat hij lekker verkast?
[..]
Uh ik doelde niet zozeer op dat Nederland dit verzonnen heeft, maar wel op het feit dat we plotseling banken moeten gaan redden omdat ze groot zijn. Heel jammer dat veel mensen hun geld kwijt zijn, maar daar krijg je gewoon risico vergoeding voor. Daarnaast was het al jaren bekend dat banken zich arrogant opstelden en miljarden weggaven aan bonussen, helaas pindakaas.quote:Tuurlijk. Dat hebben we in NL verzonnen. Echt, als je dit serieus durft op te schrijven, dan houdt het echt op.
We hadden gewoon geen enkele bank steun moeten verlenen. Dan hadden ze ook ander werk kunnen zoeken en had het ons geen belastinggeld gekost.quote:Op maandag 7 december 2009 12:09 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het merendeel van de medewerkers treft geen blaam bij hetgeen er mis is gelopen.
En natuurlijk is het prima dat men de schouders eronder zet en het bedrijf voort laat bestaan. Alleen die mentaliteit van "dit is mijn bedrijf en wij gaan er wat van maken" is al heel lang verdwenen. Bij (vrijwel) iedereen. Job-hoppen is normaal.
Dan vind ik het wat vreemd om nu ineens deze mensen dat verwijt te maken. Kijk, als de kapitein het zinkende schip snel verlaat moet je je achter de oren krabben. Maar ik zie hier meer mensen die hun werk altijd goed gedaan hebben, niets te maken hadden met hetgeen er mis ging, maar die vanwege de publieke opinie financieel gestraft worden.
Nou, dan zou ik ook verkassen!
Ja. Als jij stelt dat loyaliteit totaal achterhaald is en dat iedereen enkel naar zichzelf moet kijken dan heb je gelijk. Maar er bestaan dus nog wel degelijk loyale mensen. Als jij een paar euro belastingvoordeel kunt krijgen door van vrouw te veranderen doe je dat dan toch ook niet meteen?quote:Op maandag 7 december 2009 12:09 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het merendeel van de medewerkers treft geen blaam bij hetgeen er mis is gelopen.
En natuurlijk is het prima dat men de schouders eronder zet en het bedrijf voort laat bestaan. Alleen die mentaliteit van "dit is mijn bedrijf en wij gaan er wat van maken" is al heel lang verdwenen. Bij (vrijwel) iedereen. Job-hoppen is normaal.
De gevolgen zijn economisch net effe wat zwaarder dan jij hier voor spiegelt.quote:Op maandag 7 december 2009 12:32 schreef raptorix het volgende:
Uh ik doelde niet zozeer op dat Nederland dit verzonnen heeft, maar wel op het feit dat we plotseling banken moeten gaan redden omdat ze groot zijn. Heel jammer dat veel mensen hun geld kwijt zijn, maar daar krijg je gewoon risico vergoeding voor.
Dat laatste is nu juist waar je fout zit. Het had veel meer gekost.quote:Op maandag 7 december 2009 12:49 schreef Boris_Karloff het volgende:
We hadden gewoon geen enkele bank steun moeten verlenen. Dan hadden ze ook ander werk kunnen zoeken en had het ons geen belastinggeld gekost.
Dat staat er niet. Er staat dat de loyaliteit die jij vanzelfsprekend acht niet vanzelfsprekend is.quote:Op maandag 7 december 2009 13:05 schreef LXIV het volgende:
Ja. Als jij stelt dat loyaliteit totaal achterhaald is en dat iedereen enkel naar zichzelf moet kijken dan heb je gelijk.
Nou vind ik het huwelijk wat anders dan een arbeidsrelatie, dus voor mij is dat een vrij scheve vergelijking. Maar verder zul je wel gelijk hebben...quote:Als jij een paar euro belastingvoordeel kunt krijgen door van vrouw te veranderen doe je dat dan toch ook niet meteen?
Persoonlijk denk ik dat er meer speelt dan alleen het geld. Dat schreef ik hierboven ook: het feit dat ze minder geld krijgen omdat ze door "het volk" schuld in de schoenen geschoven krijgen lijkt mij voor mensen die helemaal geen schuld hebben een verdomd goede reden om te verkassen. En dat draait dan helemaal niet meer om geld.quote:Ik zeg ook nergens dat ik niet snap dat dit gebeurt, ik roep dat juist expliciet van wel, maar zeg enkel dat deze bankers dit helemaal niet hoeven te doen en dat er genoeg mensen zijn die naar meer aspecten kijken dan enkel de locatie waar ze het meest kunnen verdienen.
Als het huurlingen zijn zou ik dat normaal vinden. Maar meestal hebben we het over soldaten die hun eigen land verdedigen en het is inderdaad bijzonder vreemd om te gaan schieten in de richting van het land waar jouw familie woont.quote:Stel nu dat de officieren in het leger op deze manier zouden denken. Dan waren ze door slecht beleid (waar ze tenminste deel van uitgemaakt hebben) in een zeer ongunstige positie beland. Via de radio horen ze dat de vijand 1000 euro per maand meer betaald. Zou jij het dan ook "normaal" vinden wanneer ze meteen overlopen naar de vijand? Want dat komt in feite op hetzelfde neer.
Het heeft niets met moraliteit te maken. Iedere werknemer heeft er oren naar om bij de concurrent te gaan werken voor meer geld. Sommigen doen dat niet, maar velen wel. Maar nu ineens is het schandalig? Omdat het bankiers zijn en dat nu eenmaal inmorele klootzakken zijn oid?quote:Je kunt niet alle acties van de bankiers goedkeuren omdat ze nu eenmaal met die acties het meest verdienen. Dat is een omgekeerde moraal.
De democratie in werking.quote:De regering wil op die manier tegemoet komen aan de toegenomen ergernis van de bevolking over de hoge bonussen.
Mwah, het gevang is wat overdreven. Maar ik snap wel wat je bedoelt met loyaliteit. Het komt niet veel meer voor. Vervagende grenzen, mengende volkeren en toenemend individualisme zie ik op het eerste gezicht als redenen hiervoor.quote:Op zondag 6 december 2009 23:35 schreef LXIV het volgende:
Ik zou bankiers die daar weg willen of onder de maat presteren tegen een sowieso toch redelijk salaris gewoon in het gevang gooien! Lees maar eens een boek over de slag bij de Somme, waarbij honderdduizenden Britse soldaten, op een "salaris" van een paar penny per dag, hun leven gaven. Uit eergevoel en loyaliteit. Gewoon, omdat het hun baan was.
Bij bankiers is die moraal nu eenmaal het meest duidelijk vertegenwoordigd. Het is net alsof ze op dit moment bji de RBS niet een zeer ruim salaris krijgen en geen keuze hebben omdat ze hun kindjes anders niet kunnen voeden! Ze verlaten letterlijk als ratten het zinkende schip omdat voor hen persoonlijk net meer profijt oplevert. Ze hadden ook kunnen zeggen:"Ik ben medeverantwoordelijk aan de val van de bank, er is miljarden belastinggeld dat is opgebracht door mensen die nog geen 10% van mijn salaris verdienen nodig geweest om de boel te stutten, ik krijg nog steeds een uitstekend salaris, dus ik ga gemotiveerd hard werken om de boel weer zo goed mogelijk op de rails te krijgen." Dat is een optie die ze kunnen verkiezen. Maar dat doen ze dus niet.quote:Op maandag 7 december 2009 13:22 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat staat er niet. Er staat dat de loyaliteit die jij vanzelfsprekend acht niet vanzelfsprekend is.
[..]
Nou vind ik het huwelijk wat anders dan een arbeidsrelatie, dus voor mij is dat een vrij scheve vergelijking. Maar verder zul je wel gelijk hebben...![]()
[..]
Persoonlijk denk ik dat er meer speelt dan alleen het geld. Dat schreef ik hierboven ook: het feit dat ze minder geld krijgen omdat ze door "het volk" schuld in de schoenen geschoven krijgen lijkt mij voor mensen die helemaal geen schuld hebben een verdomd goede reden om te verkassen. En dat draait dan helemaal niet meer om geld.
[..]
Als het huurlingen zijn zou ik dat normaal vinden. Maar meestal hebben we het over soldaten die hun eigen land verdedigen en het is inderdaad bijzonder vreemd om te gaan schieten in de richting van het land waar jouw familie woont.
Ook dit vind ik een krom vergelijk derhalve, maar het ligt natuurlijk aan mij...
[..]
Het heeft niets met moraliteit te maken. Iedere werknemer heeft er oren naar om bij de concurrent te gaan werken voor meer geld. Sommigen doen dat niet, maar velen wel. Maar nu ineens is het schandalig? Omdat het bankiers zijn en dat nu eenmaal inmorele klootzakken zijn oid?
Boude stelling.quote:Op maandag 7 december 2009 13:36 schreef LXIV het volgende:
Bij bankiers is die moraal nu eenmaal het meest duidelijk vertegenwoordigd.
Dat maak jij ervan.quote:Het is net alsof ze op dit moment bji de RBS niet een zeer ruim salaris krijgen en geen keuze hebben omdat ze hun kindjes anders niet kunnen voeden! Ze verlaten letterlijk als ratten het zinkende schip omdat voor hen persoonlijk net meer profijt oplevert.
Als dat niet zo is, dan is dat toch een vreemde opstelling...quote:Ze hadden ook kunnen zeggen:"Ik ben medeverantwoordelijk aan de val van de bank,
Dat is een optie.quote:er is miljarden belastinggeld dat is opgebracht door mensen die nog geen 10% van mijn salaris verdienen nodig geweest om de boel te stutten, ik krijg nog steeds een uitstekend salaris, dus ik ga gemotiveerd hard werken om de boel weer zo goed mogelijk op de rails te krijgen." Dat is een optie die ze kunnen verkiezen.
Ze zijn toch niet allemaal vertrokken?quote:Maar dat doen ze dus niet.
Maar waarom verwacht je loyaliteit van werknemers die van hun werkgever te horen krijgen dat ze nu even minder geld krijgen "omdat ze teveel hebben lopen graaien" en "omdat het nu even tijd is om minder te doen"?quote:Vergeet niet dat het hele functioneren van de maatschappij afhankelijk is van mensen die wél loyaal zijn. Voor een salaris dat nog geen fractie is van dat der bankiers. Wanneer deze "bankiersmoraal" zich onder alle leden van de maatschappij zou verspreiden dan houdt het gewoon op.
Dus vanwege de publieke opinie die negatief werd zijn die bankiers zo hebberig geworden in plaats van andersom!quote:Op maandag 7 december 2009 13:46 schreef DS4 het volgende:
[..]
Boude stelling.
[..]
Dat maak jij ervan.
[..]
Als dat niet zo is, dan is dat toch een vreemde opstelling...
[..]
Dat is een optie.
[..]
Ze zijn toch niet allemaal vertrokken?
[..]
Maar waarom verwacht je loyaliteit van werknemers die van hun werkgever te horen krijgen dat ze nu even minder geld krijgen "omdat ze teveel hebben lopen graaien" en "omdat het nu even tijd is om minder te doen"?
Het is een beetje de omgekeerde wereld. Eerst "straffen" en dan nog gek opkijken als men dan zegt "flikker maar op".
Loyaliteit komt van twee kanten. Als de publieke opinie niet zo negatief over de banken was geweest was de maatregel wellicht anders aangekomen. Dan vertrekken er nog steeds mensen, maar ik denk wel minder. Loyaal aan een belastingbetaler die je een graaier noemt, die je de schuld geeft van alles en nogwat... Nee, dat zit er natuurlijk niet in.
En dan nog wat: EG roept al tijden dat de bonussen lager moeten. Toen ik zei dat dan de goeden weglopen was het "laat maar gaan". Nu blijkt dat ze weglopen is het "opsluiten die graaiers!".
Tsja...
In principe ben ik ook aanhanger van die theorie, maar godverdomme zeg, als je ziet wat RBS allemaal voor beslissingen heeft gemaakt de afgelopen paar jaar, dan moet je je toch afvragen wat die mensen waard waren.quote:Op maandag 7 december 2009 10:23 schreef DS4 het volgende:
Voor goed personeel is er altijd werk. Kortom: de kneusjes blijven. Daar zal RBS beter van worden...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |