Ik hoor veel mensen praten over hyperinflatie, maar hoor nooit inhoudelijke argumenten waarom die zou ontstaan. Ik hou zelf rekening met het tegenpovergestelde, namelijk deflatie. Dit zie je aan de m3-geldgroei en de strengere kredieteisen in de toekomst. Ook de enorm lage productiecapactiteit geeft een drukkend effect aan prijzen. Verder zullen overheden allang voor hyperinflatie ontstaat zo goed als failliet zijn omdat de rentestanden dan exploderen. Overheden laten dit scenario dus nooit werkelijkheid worden.quote:Op zondag 6 december 2009 16:27 schreef Mertofzo het volgende:
tegen die tijd zal de dollar niets waard zijn ivm hyperinflatie, ik denk persoonlijk dat de rente Q2 het komend jaar omhoog moet.
Een op import gebaseerde economie zoals de VS kan natuurlijk ook met hyperinflatie te maken krijgen door een sterke depreciatie van de Amerikaanse Dollar, door de stijgende interestlasten kan de VS zich genoodzaakt zien dit monetair te financieren (defaulten lijkt mij ook niet echt aantrekkelijk). En dan is er natuurlijk ook nog het stijgende prijspeil als gevolg van de depreciatie van de Amerikaanse Dollar (in de niet Oostenrijkse economische definitie van inflatie).quote:Op zondag 6 december 2009 23:54 schreef piepeloi55 het volgende:
Ik hoor veel mensen praten over hyperinflatie, maar hoor nooit inhoudelijke argumenten waarom die zou ontstaan. Ik hou zelf rekening met het tegenpovergestelde, namelijk deflatie. Dit zie je aan de m3-geldgroei en de strengere kredieteisen in de toekomst. Ook de enorm lage productiecapactiteit geeft een drukkend effect aan prijzen. Verder zullen overheden allang voor hyperinflatie ontstaat zo goed als failliet zijn omdat de rentestanden dan exploderen. Overheden laten dit scenario dus nooit werkelijkheid worden.
Overheden heb niet alles in de hand.quote:Op zondag 6 december 2009 23:54 schreef piepeloi55 het volgende:
Overheden laten dit scenario dus nooit werkelijkheid worden.
De lange rente hangt toch af van wat de coupon op lange termijn obligaties is? Als de FED die blijft opkopen tegen een lage coupon bij gebrek aan kopers in de markt kan zij de lange termijn rentes wel degelijk flink beinvloeden. Voor zover mij bekent gebeurt dit ook nog steeds. Bovendien koopt de FED zelfs lange termijn commercieel papier op tegen lage coupons. Daarmee is de invloed op de lange termijn rente nog verder vergroot.quote:Op maandag 7 december 2009 10:51 schreef SeLang het volgende:
Met "de rente" worden meestal de hele kortlopende tarieven bedoeld die de FED kan beinvloeden. Maar de rente die er toe doet (de kapitaalmarktrente) hebben ze maar heel beperkt invloed op (wordt door de markt bepaald). Ik denk dat die begin 2010 al gaat stijgen.
Niet alles maar met een bepaald monetair beleid kun je hyperinflatie zeker voorkomen. Maar ik hoor nog steeds niks inhoudelijks waarom die hyperinflatie zou moeten komen.quote:Op maandag 7 december 2009 09:00 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Overheden heb niet alles in de hand.![]()
De enige reden waarom de dollar nog relatief zo hoog staat is omdat er een constante vraag naar dollars is, door zijn status als wereldreservemunt. Het mooi aan het markt mechanisme is dat onevenwichtigheden vroeg of laat toch uit het systeem worden gehaald. Daarom bestaan er recessies en depressies.quote:Ik geloof er niet in dat er economien kunnen bestaan die alleen maar importeren en interne diensten aan elkaar verlenenen. Zolang de VS niet hun eigen economie naar een normale verhouding tussen productie en diensten kan terug brengen zal de dollar alleen nog maar meer zakken.
Coupon heeft niets te maken met 'yield', wat een combinatie is van koers en coupon.quote:Op maandag 7 december 2009 11:25 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De lange rente hangt toch af van wat de coupon op lange termijn obligaties is? Als de FED die blijft opkopen tegen een lage coupon bij gebrek aan kopers in de markt kan zij de lange termijn rentes wel degelijk flink beinvloeden. Voor zover mij bekent gebeurt dit ook nog steeds. Bovendien koopt de FED zelfs lange termijn commercieel papier op tegen lage coupons. Daarmee is de invloed op de lange termijn rente nog verder vergroot.
Als bewijs hiervoor kan men verwijzen naar de exploderende FED balance sheet.
De FED kan hier maar tot een bepaald bedrag en tijdsduur mee doorgaan. Dit heeft te maken met het vertrouwen van de markt in deze zaken. Gaat de FED hier op een te grote schaal en duur mee door, groeit het wantrouwen dat op termijn een hoge rente zou kunnen veroorzaken. Vandaar dat de FED hier ook niet eeuwig mee door blijft gaan.quote:Op maandag 7 december 2009 11:25 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De lange rente hangt toch af van wat de coupon op lange termijn obligaties is? Als de FED die blijft opkopen tegen een lage coupon bij gebrek aan kopers in de markt kan zij de lange termijn rentes wel degelijk flink beinvloeden. Voor zover mij bekent gebeurt dit ook nog steeds. Bovendien koopt de FED zelfs lange termijn commercieel papier op tegen lage coupons. Daarmee is de invloed op de lange termijn rente nog verder vergroot.
Als bewijs hiervoor kan men verwijzen naar de exploderende FED balance sheet.
quote:Op maandag 7 december 2009 11:40 schreef SeLang het volgende:
Zo'n beetje alle landen hebben nu oplopende tekorten, dus dat wordt concurrentie op de obligatiemarkten (=hogere yields).
Jij wilt graag een deflatie scenario schetsen maar hoe strookt dit met de eerder door jou geplaatste opmerking dat overheden zich geen hogere rentes kunnen permiteren ? Voorspel wanneer de US rente omhoog gaat.quote:Op maandag 7 december 2009 11:50 schreef piepeloi55 het volgende:
Daarbij komen nog de bedrijven en banken die geld uit de markt moeten ophalen. Geld word weer schaars -> hogere rente.
Die deflatie (en op dit moment lage inflatie) onstaat eigenlijk maar door 2 redenen: kredietcontractie dat op zich weer zorgt voor een lage productiecapaciteit(bedrijven moeten met elkaar concurreren-> prijsdrukkend effect), aangezien de economie door die kredietcontractie niet meer lekker loopt. De echte deflatie moet nog komen. Deze is alleen uitgesteld omdat men de grote kredietconstractie voor zich uitschuift door boekhoudregels aan te passen en overheidsingrijpen. Zolang men hiermee doorgaat blijft de inflatie dus stabiel, waardoor de nominale rente enorm kan stijgen doordat er veel geld nodig is uit overige beleggingscatogorien. Wanneer de echte deflatie onstaat zal er een grote vraag naar deze obligaties komen, omdat de overige beleggingspcatogorien ineenzakken. Dit veroorzaakt normaal gezien een lagere nominale rente, wel een hoge reele rente. Ondanks die deflatie kunnen nominale rentestanden nog stijgen, als geld maar schaars genoeg is.quote:Op maandag 7 december 2009 12:51 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Jij wilt graag een deflatie scenario schetsen maar hoe strookt dit met de eerder door jou geplaatste opmerking dat overheden zich geen hogere rentes kunnen permiteren ? Voorspel wanneer de US rente omhoog gaat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |