abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zondag 6 december 2009 @ 13:01:15 #1
42184 crew  DaMart
pi_75334579
Uitgeverij Augustus stelt vijf boeken beschikbaar uit de populaire en steeds uitbreidende Schrijfbibliotheek.

Schrijfwijzer voor het web - Chrétien Breukers & Merel Roze
Van kort verhaal naar roman - Inge Schouten
Schrijfstijl - Heidi Aalbrecht
Spanning in verhalen - René Appel
De zesendertig dramatische situaties - Jan Veldman

Schrijfwijzer voor het web

Schrijven voor het web is anders dan schrijven voor papieren media. Dat geldt voor zakelijke teksten, maar evengoed voor creatievere tekstsoorten als verhalen, gedichten, columns, essays en besprekingen. Wat voor regels en wetten gelden er in de digitale wereld? Hoe moet je je website, blog of twittersoap bedenken, schrijven en uitvoeren? Hoe profileer je je als merk?
Chrétien Breukers en Merel Roze geven in Schrijfwijzer voor het web tips en aanwijzingen voor creatieve schrijvers om het beste uit de wereld van het web te halen.

Van kort verhaal naar roman

Een kort verhaal: daarmee beginnen prozaschrijvers hun carrière vrijwel altijd. Maar hoe moet dat als je een groter geheel wilt opzetten en streeft naar een novelle of zelfs een roman? Hoe doe je dat, zo’n grote structuur en spanningsboog opzetten? Waarin verschilt een personage in een kort verhaal van dat in een roman? Hoe zit het met het conflict en de setting? Niet elk verhaal is geschikt om als roman door het leven te gaan. En sommige korte verhalen willen juist te veel vertellen en komen beter tot hun recht in een roman.
Aan de hand van verschillende verhaalelementen onderzoekt Inge Schouten de verschillen en overeenkomsten tussen een kort verhaal en een roman, en geeft aanwijzingen voor schrijvers die meer willen dan een kort verhaal.

Schrijfstijl

Wilt u uw tekst laten publiceren? Zorg er dan voor dat de vorm een beoordeling van de inhoud niet in de weg staat. Kromme zinnen, vreemde perspectiefwisselingen, een woordkeuze die plotseling uit de toon valt – bij het schrijven liggen meer gevaren op de loer dan u wellicht denkt. Zelfs voor ervaren auteurs. Wat zijn de valkuilen, waar moet u op letten, en vooral: hoe moet het dan wel?
Schrijfstijl. De basis van een goede tekst neemt u mee op een spectaculaire bergwandeling door de literatuur. Op sneeuwwitte toppen schitteren pareltjes van zinnen, maar het pad voert ook langs afgronden waarin huiveringwekkende gedrochten schuilen — misvormde zinnen waarvan sommige zelfs in druk zijn verschenen. U leert door de vele voorbeelden een gevoel ontwikkelen voor het verschil tussen een spannende zin en een zin die over het randje de afgrond in tuimelt.

Spanning in verhalen

Spanning is een van de sleutelingrediënten van het schrijven. Het bepaalt of een lezer verder leest dan de eerste alinea’s, pagina’s of hoofdstukken. Maar hoe doe je dat: een verhaal onder spanning zetten? René Appel laat zien welke inzichten, technieken en instrumenten de schrijver kan gebruiken om de aandacht en nieuwsgierigheid op te wekken, vast te houden en te verhogen. Met interviews, voorbeelden en veel verrassende inzichten.

De zesendertig dramatische situaties

'Er zijn maar zesendertig dramatische situaties!' Iedere schrijver kent deze stelling in allerlei variaties, van: 'Er zijn maar een stuk of dertig plots', tot 'Eigenlijk zijn er maar een stuk of dertig moppen, de rest is allemaal variatie.' De uitspraak is afkomstig van de Italiaan Carlo Gozzi. Hij heeft er echter nooit bij verteld welke zesendertig dat dan wel waren.
Friedrich Schiller heeft geprobeerd er meer te vinden maar kwam niet eens tot dat aantal. Het moest tot het begin van de 20ste eeuw duren voor de Fransman Georges Polti met zijn Les trente-six situations dramatiques kwam.
Schrijver Jan Veldman bewerkt het boekje in zijn eigen stijl. Hij houdt de classificatie van Polti aan, maar voegt er voorbeelden aan toe uit de klassieke en moderne literatuur, uit toneelstukken, romans, uit de geschiedenis, de actualiteit en uit films en strips.
Uit dit boek kan de potentiële schrijver, op zoek naar een goed verhaal of idee, inspiratie halen.
</center>

[ Bericht 1% gewijzigd door DaMart op 12-12-2009 08:40:07 ]
  vrijdag 11 december 2009 @ 13:29:44 #2
159367 Phedre77
To what end do I read?
pi_75515113
Schrijfwijzer voor het Web is nieuw, die moet ik nog aanschaffen! Ik heb negen boeken uit deze reeks! Ik vind ze erg de moeite waard. Ook heel leuk om als reeksje in de kast te hebben staan, maar compleet krijg ik hem niet, want ik heb niks met songteksten schrijven, essays of in het openbaar spreken. Gats. Maar kan eigenlijk ook niet bedenken wat ik nog mis in de reeks. Misschien herschrijven? Ja, die is er nog niet, dat lijkt me een goeie.
  vrijdag 18 december 2009 @ 12:32:10 #3
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_75764327
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 13:29 schreef Phedre77 het volgende:
Schrijfwijzer voor het Web is nieuw, die moet ik nog aanschaffen! Ik heb negen boeken uit deze reeks! Ik vind ze erg de moeite waard. Ook heel leuk om als reeksje in de kast te hebben staan, maar compleet krijg ik hem niet, want ik heb niks met songteksten schrijven, essays of in het openbaar spreken. Gats. Maar kan eigenlijk ook niet bedenken wat ik nog mis in de reeks. Misschien herschrijven? Ja, die is er nog niet, dat lijkt me een goeie.
Herschrijven lijkt mij ook wel een goeie ja .
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
pi_75771144
'Van kort verhaal naar roman' klinkt ook wel interessant!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')