abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76113242
quote:
Op zondag 27 december 2009 02:10 schreef paddy het volgende:

[..]

Volgens mij was het een vorm van sarcasme
Ja, en? Bij mij is het geen sarcasme. Als je meer dan 1 x per week in de topictitels van de fp een verwijzing ziet naar nazi's, Holocaust etc. dan is er toch sprake van een obsessie, of niet?
Langs twee kanten, want het gaat in een x-aantal gevallen ook nog eens om ontkenning van de Holocaust.
Blijkbaar vraagt dit verschijnsel toch om nadere duiding, daar komt geen sarcasme bij kijken.
I´m back.
pi_76113702
quote:
Op zondag 27 december 2009 19:26 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, en? Bij mij is het geen sarcasme. Als je meer dan 1 x per week in de topictitels van de fp een verwijzing ziet naar nazi's, Holocaust etc. dan is er toch sprake van een obsessie, of niet?
Langs twee kanten, want het gaat in een x-aantal gevallen ook nog eens om ontkenning van de Holocaust.
Blijkbaar vraagt dit verschijnsel toch om nadere duiding, daar komt geen sarcasme bij kijken.
Even voor de duidelijkheid. heb je het nu over de user NS of de FP?

En even voor de user.NorthernStar ...had een vraag die ik graag beantwoord zie Jaaroverzicht van users voor users
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_76113970
quote:
Op zondag 27 december 2009 19:39 schreef paddy het volgende:

[..]

Even voor de duidelijkheid. heb je het nu over de user NS of de FP?

En even voor de user.NorthernStar ...had een vraag die ik graag beantwoord zie Jaaroverzicht van users voor users
Ik heb het erover dat in 64 topics iets staat over nazi's, Holocaust of iets anders mbt Het Derde Rijk.
Dus meer dan 1 x per week wordt die vergelijking gemaakt. Wij zijn dus nog lang niet klaar met dat duistere verleden in de Europese geschiedenis.
I´m back.
pi_76115378
quote:
Op zondag 27 december 2009 19:46 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ik heb het erover dat in 64 topics iets staat over nazi's, Holocaust of iets anders mbt Het Derde Rijk.
Dus meer dan 1 x per week wordt die vergelijking gemaakt. Wij zijn dus nog lang niet klaar met dat duistere verleden in de Europese geschiedenis.
Denk dat het juist weer iets van de laaste jaren is. Het ontkennen van de holocaust en mijn mening daarover is niet relevant. Wel relevant is dat er steeds meer van dat soort geluiden komen. Nee, ik denk ook niet dat Nederland klaar is met de nieuwe ontwikkelingen qua holocaustontkenning. (bedoel het twijfelen aan de holocaust) Denk dat de mensen alles zwart op wit gezet moeten krijgen (volgens zijn die bewijzen er ook gewoon)

Volgens mij gaat dit verhaal op voor meerdere rassenvervolgingen.

Ik heb er geen problemen mee. Denk zelfs dat het iets heeft van Pas op...laten we op de tekenen letten en dit niet weer toelaten.

Vooral dat toelaten denk ik dan aan.

Het leeft dus nog steeds. Alhoewel het iedere keer een andere vorm krijgt.

[ Bericht 3% gewijzigd door paddy op 27-12-2009 20:41:40 ]
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
pi_76115591
Goh, NorthernStar maakt weer eens een link tussen 'de joden' en Israel. Maar ze is geen antisemiet hoor!
All those moments will be lost, like tears in rain... Time to die.
  † In Memoriam † zondag 27 december 2009 @ 20:56:28 #56
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_76116447
quote:
Op zondag 27 december 2009 19:14 schreef paddy het volgende:

[..]

Een bron zou toch welkom zijn.

Waren dat niet die Rabbijnen die dat deden?(orgaanhandel) Of zeg je dat de regering dit deed? Van die Rabbijnen wist ik. Van een opdracht vanuit de regering weet ik niets van. Een nuance die toch wel belangrijk is. Dus welke is het? En waar heb je die weg?
Zoek maar op organ theft
quote:
En dit jaaroverzicht is gewoon nieuw voor NWS hoor. Er heeft nooit een traditie in gezeten.
Dat zullen een aantal van je voorgangers minder leuk vinden om te horen.
quote:
Ikzelf voeg POL en evt de FP toe, omdat een user vroeg of ze ook linkjes van de FP mochten toevoegen. Ik vond het geen probleem. Je punt maken hier is dus jammer, want daarvoor moet je bij de FP zijn En jammer dat je niet mee wil helpen qua voor jou boeiende topics. Of ze moeten je geen van allen boeien. Kan natuurlijk ook
Oorlog tegen Gaza, Financiele Crisis en de Verkiezingen in Iran zijn op Fok voor mij de top drie. Dat waren ook allemaal reeksen en of meerdere topics. Financiele crisis zit alleen ook deels in AEX.

Ander nieuws dat ik persoonlijk belangrijk en interessant vind komt helaas niet of nauwelijks aan bod op het forum. Het steekspel van Poetin en de geo-politieke manoeuvres van de VS in Azië bijvoorbeeld. Dus die kan ik wel noemen maar daar zijn hier geen topics voor aan te wijzen.
quote:
Ik vind dat je als mod juist niet voor de interesse van de user moet gaan beslissen qua jaaroverzicht
Maar dat doe je ook niet wanneer je kijkt naar het aantal posts en views. Dat zijn dan de topics en onderwerpen die ook echt leefden onder users.

@Ryan en Roi: Pavlov
pi_76117134
quote:
Op zondag 27 december 2009 20:56 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Zoek maar op organ theft
Dank je. Meteen het eerste artikel deze al interessant maar zie er geen opdracht van de regering in? Waren het überhaupt mensen die geen toestemming hebben gegeven? Niet boos worden wanneer ik niet meteen een bron als waarheid ga beschouwen. Het kan zoals jijzelf zegt, ook propaganda zijn. Geloof wel in orgaanhandel...zijn wel bewijzen voor dat dit in bepaalde landen gebeurt. Maar een regering die opdracht geeft?
quote:
Israel's parliament has begun hearings on the theft of human organs from Palestinians, Israelis and foreign workers without their relatives' permission. Israeli health officials testified on Wednesday that Israeli authorities harvested organs from the dead bodies of Israelis and Palestinians in the 1990s for transplant purposes.

The testimony came three days after the government admitted to the practice, following previous denials.

Al Jazeera's Sherine Tadros, reporting from Jerusalem, said Wednesday's hearing was not the first time Israeli officials have had to face difficult questions in parliament about the organ theft issue.

"What we tended to see in the past was officials trying to skirt around the issue, really not wanting to confirm or deny that organ theft took place," she said.

"What we had on Wednesday was a very public admission by an Israeli official that organ theft was in fact taking place.

"But the health ministry said it was a practice that happened in the past and is no longer a problem."

Practice 'continuing'

However, Ahmed Tibi, an Israeli Palestinian member of parliament, told the assembly on Wednesday that he had evidence that organ theft was still taking place.

"You said that it was ended in the '90s. But Fadul Ordul Shaheen who was from Gaza passed away. He died of diabetes this year. When his body was given back to his family, his eyes were bleeding and there was a deep cut through his body," he said.

In depth

Video: Israel angered over Swedish 'body parts' story
Video: Israel in 'organ theft' row
Palestinians seek organ theft probe
"The family is saying that both the corneas and the kidneys were taken.

"I am asking you if you're willing to look into this complaint and see if this activity is continuing, if organs are being harvested from Palestinian prisoners."

Yaacov Litzman, the Israeli deputy health minister, said he would investigate the case "with all seriousness" to determine if any wrongdoing was committed.

Tibi later told Al Jazeera that he would continue to pursue the health ministry for answers for the families of those who were affected.

'Highly informal'

The government's admission this week followed the release of an interview with Jehuda Huss, the former head of Israel's forensic institute, in which he said that workers at the institute had harvested skin, corneas, heart valves and bones from Israelis, Palestinians and foreign workers.

In the interview, which was conducted in 2000 when Hiss was head of Tel Aviv's Abu Kabir forensic institute, he said: "We started to harvest corneas ... Whatever was done was highly informal. No permission was asked from the family."

Nancy Scheper-Hughes, who conducted the interview, said that she made the article public because of the controversy last summer over allegations of organ harvesting made by a Swedish newspaper.

In August the Aftonbladet newspaper ran an article alleging that the Israeli army had stolen body organs from Palestinian men after killing them.

Israel denied the claims, calling them anti-Semitic, and the incident raised tensions when Sweden refused to apologise for the article, saying that press freedom prevented it from intervening.
En waar staat dan dat Israëlische regering het toe geeft?
quote:
The government's admission this week followed the release of an interview with Jehuda Huss, the former head of Israel's forensic institute, in which he said that workers at the institute had harvested skin, corneas, heart valves and bones from Israelis, Palestinians and foreign workers.
Dit was genoeg geweest voor een topic? Waarom heb je die niet zelf geopend?
[..]
quote:
Dat zullen een aantal van je voorgangers minder leuk vinden om te horen.
Ik kan me alleen die van DH herinneren. Ik zit er nu bijna drie jaar en dus 1 jaar een jaaroverzicht gezien
[..]
quote:
Oorlog tegen Gaza, Financiele Crisis en de Verkiezingen in Iran zijn op Fok voor mij de top drie. Dat waren ook allemaal reeksen en of meerdere topics. Financiele crisis zit alleen ook deels in AEX.
Het begin van de oorlog is van vorig jaar, maar er is dus wel wat uitgepikt. AEX weet ik zo niet
quote:
Ander nieuws dat ik persoonlijk belangrijk en interessant vind komt helaas niet of nauwelijks aan bod op het forum. Het steekspel van Poetin en de geo-politieke manoeuvres van de VS in Azië bijvoorbeeld. Dus die kan ik wel noemen maar daar zijn hier geen topics voor aan te wijzen.
Waarom heb je dat nieuws dan niet gepost ?
[..]
quote:
Maar dat doe je ook niet wanneer je kijkt naar het aantal posts en views. Dat zijn dan de topics en onderwerpen die ook echt leefden onder users.
Die achter die andere zin aan volg ik niet

[ Bericht 48% gewijzigd door paddy op 27-12-2009 21:25:58 ]
pi_76121415
December is klaar qua linkjes. Nog in een maandbericht verwerken en eindelijk zijn we klaar. De users die wilden meehelpen met linkjes? Heel erg bedankt!

En een speciale pluim voor Ferdo en Hukkie !!!!
  zondag 27 december 2009 @ 23:00:55 #59
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_76122580
Was een puist werk, maar -ondanks de vierkante ogen- wel leuk om te doen. Hopen dat het een beetje in de smaak valt bij de medeusers.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
  † In Memoriam † zondag 27 december 2009 @ 23:22:07 #60
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_76123745
quote:
Op zondag 27 december 2009 21:14 schreef paddy het volgende:

[..]

En waar staat dan dat Israëlische regering het toe geeft?
Onder andere de 2e zin die je quote

"Israeli health officials testified on Wednesday that Israeli authorities harvested organs from the dead bodies of Israelis and Palestinians in the 1990s for transplant purposes."
quote:
Dit was genoeg geweest voor een topic? Waarom heb je die niet zelf geopend?
Nah ik open eigenlijk sowieso geen topics meer.
quote:
Ik kan me alleen die van DH herinneren. Ik zit er nu bijna drie jaar en dus 1 jaar een jaaroverzicht gezien
Ik weet uit betrouwbare bron dat het in het verleden vaker is gedaan.
quote:
Het begin van de oorlog is van vorig jaar, maar er is dus wel wat uitgepikt. AEX weet ik zo niet
Ok
quote:
Waarom heb je dat nieuws dan niet gepost ?
Oa. omdat topics over dat soort ingewikkelde onderwerpen totaal niet lopen.
quote:
Die achter die andere zin aan volg ik niet
Jij zegt dat je niet de keuze wilt maken om de onderwerpen te kiezen. Oplossing: neem de topics met de meeste posts en views. Dat zijn de onderwerpen die in NWS leefden.

Maar het is al klaar inmiddels.
  maandag 28 december 2009 @ 00:11:36 #61
798 voyeur
bemoeit zich
pi_76126250
quote:
Op zondag 27 december 2009 23:22 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

"Israeli health officials testified on Wednesday that Israeli authorities harvested organs from the dead bodies of Israelis and Palestinians in the 1990s for transplant purposes."
[..]

[..]

[..]

Ok
[..]

[..]

Jij zegt dat je niet de keuze wilt maken om de onderwerpen te kiezen. Oplossing: neem de topics met de meeste posts en views. Dat zijn de onderwerpen die in NWS leefden.

QFA

en inderdaad open ik daarom ook geen topics.
Here we are now, entertain us.
pi_76129253
Dan zeg ik;
quote:
Oa. omdat topics over dat soort ingewikkelde onderwerpen totaal niet lopen
Probeer het onderwerp begrijpend uit te leggen.

Ooit zei een wijs man tegen mij; Het getuigt van intelligentie wanneer jij je begrijpbaar kunt maken. Meer dan wanneer je verwacht dat iedereen je maar moet begrijpen.

Maar jullie maken die keuze dus helemaal zelf
pi_76146256
quote:
Op zondag 27 december 2009 23:22 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

[..]

[..]

[..]

Ok
[..]

[..]

Het hele verhaal is ook in Israël en/of Palestina #62 - Nu met VOC Mentaliteit! besproken. Daar heb ik ook uitgelegd dat er twee zaken door elkaar gehaald worden. Enerzijds is er een schandaal rond illegale orgaantransplantaties in een kliniek in Tel Aviv. Slachtoffers daarbij zijn overleden Israëli, Palestijnen en gastarbeiders, zonder aanziens des persoons. Geen specifieke actie tegen Palestijnen dus. Nog steeds schokkend, maar niets anders dan vergelijkbare schandalen in bijvoorbeeld het VK. Dit schandaal in eind jaren '90 aan het licht gekomen. De hoofdverdachte heeft in 2004 al schuld bekend maar is er met een waarschuwing vanaf gekomen. Dit verhaal wordt door Israël dan ook erkend.

Ten tweede is er de ongefundeerde beschuldiging van een Zweedse journalist dat Israëlische soldaten willens en wetens Palestijnen zouden hebben gedood om hun organen te stelen. Dat verhaal is deze zomer in het nieuws geweest en heeft geen enkel bewijs. Dit verhaal wordt met kracht ontkent en in de hoek van bloedsprookjes geplaatst.

Afgelopen week heeft een Amerikaanse arts, die bekend was met het eerste verhaal, naar aanleiding van het tweede verhaal de behoefte gehad om haar verhaal te doen op de Israëlische commerciële televisie. Niets mis mee, maar in kranten en op internet zijn de twee verhalen door elkaar gaan lopen, zodat zelfs het NRC en Trouw er ten onrechte een verband tussen legde en op allerlei anti-Israëlische sites de erkenning over het eerste verhaal wordt behandeld als een erkenning van de fantasieën van de Zweedse journalist.

Mijn verzoek bij dezen dus om deze twee zaken duidelijk uit elkaar te houden.
Anti-globalisten aller landen verenigt u!
bron
Mjin eerste AKQ: Algemene Kennis Quiz Deel 547
  † In Memoriam † maandag 28 december 2009 @ 17:16:27 #64
137949 Disana
pi_76147123
quote:
Op maandag 28 december 2009 16:50 schreef PhysicsRules het volgende:

[..]

Het hele verhaal is ook in Israël en/of Palestina #62 - Nu met VOC Mentaliteit! besproken. Daar heb ik ook uitgelegd dat er twee zaken door elkaar gehaald worden. Enerzijds is er een schandaal rond illegale orgaantransplantaties in een kliniek in Tel Aviv. Slachtoffers daarbij zijn overleden Israëli, Palestijnen en gastarbeiders, zonder aanziens des persoons. Geen specifieke actie tegen Palestijnen dus. Nog steeds schokkend, maar niets anders dan vergelijkbare schandalen in bijvoorbeeld het VK. Dit schandaal in eind jaren '90 aan het licht gekomen. De hoofdverdachte heeft in 2004 al schuld bekend maar is er met een waarschuwing vanaf gekomen. Dit verhaal wordt door Israël dan ook erkend.

Ten tweede is er de ongefundeerde beschuldiging van een Zweedse journalist dat Israëlische soldaten willens en wetens Palestijnen zouden hebben gedood om hun organen te stelen. Dat verhaal is deze zomer in het nieuws geweest en heeft geen enkel bewijs. Dit verhaal wordt met kracht ontkent en in de hoek van bloedsprookjes geplaatst.

Afgelopen week heeft een Amerikaanse arts, die bekend was met het eerste verhaal, naar aanleiding van het tweede verhaal de behoefte gehad om haar verhaal te doen op de Israëlische commerciële televisie. Niets mis mee, maar in kranten en op internet zijn de twee verhalen door elkaar gaan lopen, zodat zelfs het NRC en Trouw er ten onrechte een verband tussen legde en op allerlei anti-Israëlische sites de erkenning over het eerste verhaal wordt behandeld als een erkenning van de fantasieën van de Zweedse journalist.

Mijn verzoek bij dezen dus om deze twee zaken duidelijk uit elkaar te houden.
Moeilijk.

http://www.joop.nl/wereld(...)organen_palestijnen/

Men kan wel ontkennen dat de Palestijnen niet om die reden werden gedood, maar dat is natuurlijk op geen enkele manier te bewijzen. Er zijn wel redenen te bedenken waarom de soldaten dit gedaan zouden kunnen hebben.
pi_76147247
quote:
Op maandag 28 december 2009 17:16 schreef Disana het volgende:

[..]

Moeilijk.

http://www.joop.nl/wereld(...)organen_palestijnen/

Men kan wel ontkennen dat de Palestijnen niet om die reden werden gedood, maar dat is natuurlijk op geen enkele manier te bewijzen. Er zijn wel redenen te bedenken waarom de soldaten dit gedaan zouden kunnen hebben.
Zoals al in je link zelf staat:
quote:
zowel Palestijnse slachtoffers als Israëliers.
Het waren blijkbaar toevallig Palestijnen die het eerst ontdekt hebben. Dat maakt het nog niet een gerichte actie tegen Palestijnen. Ik vind het ronduit stuitend dat bij een dergelijk schandaal waarbij zowel Palestijnen en Israëliërs het slachtoffer zijn geworden van een onethisch handelende arts er meteen weer en draai aan gegeven wordt zoals velen dat op internet doen.

[ Bericht 0% gewijzigd door PhysicsRules op 28-12-2009 17:34:14 ]
bron
  † In Memoriam † maandag 28 december 2009 @ 17:26:36 #66
137949 Disana
  maandag 28 december 2009 @ 17:30:28 #67
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_76147548
Het nieuws wat mij is bijgebleven:

* Wederom privacy inbreuk burgers: a.o. biometrische gegevens worden opgeslagen in je paspoort zonder dat er door wetenschappers ooit controle heeft plaatsgevonden of de manier waarop de data opgeslagen is daadwerkelijk veilig is. Dit is een gevalletje security through obscurity.

* Dat zeilmeisje: laat der toch lekker

* Pechtold vs verdonk: http://www.dumpert.nl/med(...)telijk_gepwoned.html

* Al het andere kutnieuws omtrent de oorlogen waarin we in verwikkeld zijn en het uitblijven van echte onderzoeken.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
pi_76147639
idd, Disana. Kleine tekstuele wijziging gemaakt.
bron
  † In Memoriam † maandag 28 december 2009 @ 17:35:27 #69
137949 Disana
pi_76147712
Edit: okee, dan ik ook

Kijk ons eens ons best doen
  maandag 28 december 2009 @ 18:10:11 #70
798 voyeur
bemoeit zich
pi_76148913
quote:
Op maandag 28 december 2009 17:20 schreef PhysicsRules het volgende:

[..]

Zoals al in je link zelf staat:
[..]

Het waren blijkbaar toevallig Palestijnen die het eerst ontdekt hebben. Dat maakt het nog niet een gerichte actie tegen Palestijnen. Ik vind het ronduit stuitend dat bij een dergelijk schandaal waarbij zowel Palestijnen en Israëliërs het slachtoffer zijn geworden van een onethisch handelende arts er meteen weer en draai aan gegeven wordt zoals velen dat op internet doen.
Dit is niet de plek voor een inhoudelijke reactie, maar er vallen in de conflicten véél meer Palestijnse slachtoffers. Ghaza was iets van 1400 om 13 of zo. Dus dit valt in de categorie ´Het is iedereen verboden onder de bruggen van de Seine te slapen´
pi_76150445
quote:
Op maandag 28 december 2009 18:10 schreef voyeur het volgende:

[..]

Dit is niet de plek voor een inhoudelijke reactie, maar er vallen in de conflicten véél meer Palestijnse slachtoffers. Ghaza was iets van 1400 om 13 of zo. Dus dit valt in de categorie ´Het is iedereen verboden onder de bruggen van de Seine te slapen´
Het punt is dat het nieuwsbericht juist NIETS met het conflict te maken heeft, maar wel door de anti-Israëlpropaganda in dat licht wordt geplaatst. Als je hier verder over wilt discussiëren kan dat in het hierboven aangehaalde topic. Ik zie daar wel een reactie verschijnen.
bron
  maandag 28 december 2009 @ 19:10:23 #72
798 voyeur
bemoeit zich
pi_76151402
quote:
Op maandag 28 december 2009 18:47 schreef PhysicsRules het volgende:

[..]

Het punt is dat het nieuwsbericht juist NIETS met het conflict te maken heeft, maar wel door de anti-Israëlpropaganda in dat licht wordt geplaatst. Als je hier verder over wilt discussiëren kan dat in het hierboven aangehaalde topic. Ik zie daar wel een reactie verschijnen.
Ik stel voor dat jij reageert in dit topic in Pol Israel steelt organen voor transplantaties. Dat is meer to the point dan dat centrale topic. Ik vind je daar wel.
  † In Memoriam † maandag 28 december 2009 @ 23:20:12 #73
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_76163443
quote:
Op maandag 28 december 2009 02:26 schreef paddy het volgende:
Dan zeg ik;
[..]

Probeer het onderwerp begrijpend uit te leggen.

Ooit zei een wijs man tegen mij; Het getuigt van intelligentie wanneer jij je begrijpbaar kunt maken. Meer dan wanneer je verwacht dat iedereen je maar moet begrijpen.

Met "ingewikkeld onderwerp" bedoel ik niet dat je bijzonder intelligent moet zijn om het te kunnen begrijpen ofzo. Geinformeerd misschien maar dat is wat anders. Nu lijkt het net alsof ik arrogant beweer dat de meeste users te dom zijn oid en dat zeg ik niet.

Het is eerder dat zulke onderwerpen nuance vragen. Neem bijvoorbeeld de onrusten in Iran. Alles dat afwijkt van de versimpeling dat het authentiek volksverzet is wordt gesmoord. Er is geen of weinig ruimte voor andere geluiden zonder gelijk voor rotte vis te worden uitgemaakt of dat je maar moet ophoepelen naar BNW ofzo. Dus dan denk je na een tijdje "laat maar"
pi_76167891
quote:
Op maandag 28 december 2009 23:20 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Met "ingewikkeld onderwerp" bedoel ik niet dat je bijzonder intelligent moet zijn om het te kunnen begrijpen ofzo. Geinformeerd misschien maar dat is wat anders. Nu lijkt het net alsof ik arrogant beweer dat de meeste users te dom zijn oid en dat zeg ik niet.

Het is eerder dat zulke onderwerpen nuance vragen. Neem bijvoorbeeld de onrusten in Iran. Alles dat afwijkt van de versimpeling dat het authentiek volksverzet is wordt gesmoord. Er is geen of weinig ruimte voor andere geluiden zonder gelijk voor rotte vis te worden uitgemaakt of dat je maar moet ophoepelen naar BNW ofzo. Dus dan denk je na een tijdje "laat maar"
Ah, snap je. Deze leg ik even achter neer Dank je voor je verduidelijking .

Ik haal dit topic van stickey af want het jaaroverzicht staat er nu
NWS Jaaroverzicht 2009 userbased
pi_76167918
En open
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')