abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 16 februari 2010 @ 22:23:43 #226
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78078471
Nederlandse middelbare scholen wel te verstaan waarschijnlijk.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_78078744
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 22:23 schreef BasementDweller het volgende:
Er stond een bruin stukje bij met een paar formules, goniometrische identiteiten enzo. Maar wij kregen daarvoor een apart formuleblad zodat we binas niet meer nodig hadden.
BINAS in kleur. Ik ben nog uit de tijd van de zwart-witpagina's. Alleen het spectrum dat je krijgt als je wit licht door een prisma leidt en emissiespectra van enkele stoffen zijn bij mij in kleur.
pi_78079000
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 22:28 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

BINAS in kleur. Ik ben nog uit de tijd van de zwart-witpagina's. Alleen het spectrum dat je krijgt als je wit licht door een prisma leidt en emissiespectra van enkele stoffen zijn bij mij in kleur.
The good ol' times
pi_78132135
Deze vraag is voor mij niet echt duidelijk.... het is logisch dat je een ijklijn moet maken maar ik heb te weinig onderliggende kennis om deze opdracht te kunnen maken.
Zou iemand me een eindje op weg kunnen helpen ?

pi_78132495
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 19:59 schreef Zuivelkoe het volgende:
Net in een verkeerd topic gepost. hier maar eens proberen :p

We weten inmiddels dat licht een dualistisch karakter vertoont, namelijk een deeltjes- en golfkarakter. Bij watergolven is het gewoon het water dat "trilt" en golven maakt. Wat trilt er eigenlijk bij licht?
Eigenlijk "niets".

Pas als je de Maxwell vergelijkingen hebt gehad, zul je helemaal begrijpen hoe het zit. Maar in een paar regels, om je een idee te geven:

Licht plant zich op een geniale manier voort: het is namelijk een opeenvolging van een elektrisch veld, dat een magnetisch veld creeert, dat op zichzelf weer voor een elektrisch veld zorgt en ga zo maar verder. En dat gebeurt allemaal zonder dat er ook maar het kleinste beetje energie verloren gaat.

Dat er niets trilt, blijkt ook wel uit het feit dat licht zich zonder problemen in een vacuum kan verplaatsen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_78132757
Even een kleine vraag:

Wat is de halfwaardetijd van Po-216?
pi_78132975
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 11:18 schreef Pas259 het volgende:
Even een kleine vraag:

Wat is de halfwaardetijd van Po-216?
http://en.wikipedia.org/wiki/Isotopes_of_polonium

Zie tabel .
pi_78133166
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 10:58 schreef horned_reaper het volgende:
Deze vraag is voor mij niet echt duidelijk.... het is logisch dat je een ijklijn moet maken maar ik heb te weinig onderliggende kennis om deze opdracht te kunnen maken.
Zou iemand me een eindje op weg kunnen helpen ?

[ afbeelding ]
Absorbtiespectrometrie

Is dat in excel of op papier?

Anyway, wetten van Lambert/Beer = lineair verband tussen absorbtie en concentratie.
Je maakt een scatterplot van de metingen, en tekent de trendlijn (lineair dus). Via voorspellen kan je evt. regressieanalyse toepassen.

Indien je de waarden wil berekenen kan je dat via de functievergelijking van de trendlijn, of via de functies =snijpunt en =richting (=slope en =intersect ofzo?). De functies zijn wel nauwkeuriger. Stel dat excel als snijpunt 0,0009 geeft in de vergelijking, dan zit je er meer dan 40% af indien de werkelijke waarde via de functie 0,00094 is!

Vervolgens kan je je concentratie zoeken via deze parameters.

Heb zo'n hele reeks excelletjes voor zo'n labo's (was een goeie leekracht).
Is er eentje om een equivalentiepunt van een titratie te bepalen bv.:

[ Bericht 11% gewijzigd door tony_clifton- op 18-02-2010 11:52:08 ]
pi_78133848
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 11:31 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

Absorbtiespectrometrie

Is dat in excel of op papier?

Anyway, wetten van Lambert/Beer = lineair verband tussen absorbtie en concentratie.
Je maakt een scatterplot van de metingen, en tekent de trendlijn (lineair dus). Via voorspellen kan je evt. regressieanalyse toepassen.

Indien je de waarden wil berekenen kan je dat via de functievergelijking van de trendlijn, of via de functies =snijpunt en =richting (=slope en =intersect ofzo?). De functies zijn wel nauwkeuriger. Stel dat excel als snijpunt 0,0009 geeft in de vergelijking, dan zit je er meer dan 40% af indien de werkelijke waarde via de functie 0,00094 is!

Vervolgens kan je je concentratie zoeken via deze parameters.

Heb zo'n hele reeks excelletjes voor zo'n labo's (was een goeie leekracht).
Is er eentje om een equivalentiepunt van een titratie te bepalen bv.:

[ afbeelding ]

Heel erg bedankt voor je antwoord !
Alleen moeten wij dit soort opgaven helaas op papier maken, dus de excel codes zijn dan niet echt van toepassing!
Maar wel fijn dat je hier even wat tijd in wou stoppen !
pi_78134005
Snap niet goed waarom je dat op papier moet doen, want de methode kan niet erg anders zijn...
Je hebt daar een trendlijn voor nodig die je berekent via de methode van de kleinste kwadraten, maar da's niet echt simpel om manueel te doen...

Of op 't zicht, maar da's niet echt wetenschappelijk natuurlijk...
pi_78142862
Scheikundig vraagje:

Weet iemand per ongeluk of ijzer(II)oxalaat (Fe2C2O4 * 2H2O) onder "kameromstandigheden" in zuiverheid kan afnemen? Als in, dat er CO2 vrijkomt en er ijzer ontstaat (zoals gebeurd wanneer het wordt verwarmt).

Het heeft gewoon in een potje gestaan op de kast.
"Everything we are, we are when we're alone."
pi_78143413
Nattevingerwerk: de C-C binding in oxaalzuur breekt bij 60°, dus op 't eerste zicht denk ik 't niet. Hydraten zijn meestal hygroscopisch, dus foute resultaten kunnen aan het kristalwater liggen?
pi_78144486
Nadat het een paar weken in een potje in de woonkamer heeft gestaan moesten we opnieuw de zuiverheid meten - dit keer spectrofotometrisch.
Ik kom nu op een zuiverheid van 120%. (Vorige keer 98%)

Mijn berekeningen kloppen volgens mij gewoon, maar de fout kan aan vanalles liggen..
"Everything we are, we are when we're alone."
pi_78145945
Heeft iemand weet van een toepassing van Ne@C60, of is dit een louter theoretisch molecule? Het is een Ne-atoom 'gevangen' in een buckyball (fullereen).

Wikipedia is wel interessant... Nooit gehoord van edelgasverbindingen, maar blijkbaar bestaan ze toch...
pi_78210808
och, dr bestaan wel meer edelgasverbindingen hoor. Hoe lager je gaat in het rechterrijtje van de tabel van Mendelejev, hoe lager de 1ste ionisatiespanning van het atoom komt te liggen. Krypton en Xenon zijn electropositief genoeg om directe verbindingen met zuurstof en fluor aan te gaan.

een toepassing van Ne@C60 zou ik niet zo 1,2,3 kunnen noemen.
pi_78224452
Beste brontosaurussen der Wiskunde. Ik wou graag de top van een sinusperiode zijn voor julie door deze heerlijke vraag die ik ga stellen.

Mijn vraag gaat over, het voor jullie bekende, Matlab. We zijn net begonnen en de introductie opdracht is met een beetje bloed zweet en tranen goed en snel verlopen. We werken in groepjes van 2 en mijn groepje is een voorloper (met als nadeel dat we alle antwoorden voor "moeten" kauwen aan collegé).

Onze eerste echte opdracht is al een tandje moeilijker, maar toch zijn we vrijwel uit bijna alle vragen gekomen. Toch zijn er nog een paar onbeantwoorde vragen, waarmee ik hoopte dat één van jullie ons op weg zouden kunnen helpen.

We weten niet zeker of we een goed antwoord hebben, maar hier gaat ie:

4. We intend to make a plot of Xn as a function of n for a given x0. Write a Matlab program wich determines xn, n=1,...,50 for a given x0 and a given a.

Hiervoor hebben wij geschreven:

a=0.5
for n=1:50
x0=1
x(1)=x0*a
x(n+1)=x(n)*a
end

nu weet ik niet of dit antwoord goed is, maar de volgende vraag is ons echt een vraagteken

5. Suppose one is only interested in x50. Write a Matlab program that calculates x50 given x0 and a. This program must use less memory space than the program created in question 4. In question 4 you probably have used a vector of length 51 (klopt), among others saving up intermediate results ( ik neem aan dat hij hiermee de lengte van de verwerking in het command menu bedoelt, dat klopt die is erg lang ). This time usage of a vector of length 51 is not allowed for and intermediate results are overwritten (NB: do not attempt to solve the recursive equation!)

Nu hebben wij zelf al wat geprobeerd door bijvoorbeeld heel vals dit te doen:

a=0.5
for n=50
x0=1
x(1)=x0*a
x(n+1)=x(n)*a
end

Maar dit zal wel niet de bedoeling zijn? Iemand die ons uit de brand helpt?

Bij voorbaat dank,

Burak
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
  zaterdag 20 februari 2010 @ 12:13:07 #242
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78224603
Bij die tweede verloopt je berekening niet goed natuurlijk, je kunt x51 niet uitrekenen als x50 niet bekend is. Wat hij wil is dat je alleen maar het laatste antwoord bewaart: immers, nadat je x1 hebt uitgerekend, heb je x0 niet nodig om x2 uit te rekenen, en heb je x2, dan kun je x1 weggooien.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_78224710
Dat is toch weg te halen door een --> ; <--- ????

Ik kan even geen command vinden waar ik dit kan doen.. hmm..

Zeer slechte begeleiding op school ook.
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
  zaterdag 20 februari 2010 @ 12:31:47 #244
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78225120
Je hebt dus dit programma (merk op dat x0 = 1 en x(1) = x(0) uit de for-loop kunnen worden gehaald en je maar tot 49 hoeft):

1
2
3
4
5
a=0.5
x(0)=1
for n=0:49
   x(n+1)=x(n)*a
end

Je het dus de vector x, en die begint zo:

1
2
x: 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 .. 50
   1 ? ? ? ? ? ? ? ? ? ?  .. ?

Na 1 iteratie heb je:

1
2
x: 0  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 .. 50
   1 .5 ? ? ? ? ? ? ? ? ?  .. ?

Na 2:

1
2
x: 0  1   2 3 4 5 6 7 8 9 10 .. 50
   1 .5 .25 ? ? ? ? ? ? ? ?  .. ?

Na 3:

1
2
x: 0  1   2    3 4 5 6 7 8 9 10 .. 50
   1 .5 .25 .125 ? ? ? ? ? ? ?  .. ?

En zo voort.

Die onderste rij zijn je intermediate results. Maar uiteindelijk ben je alleen in x(50) geïnteresseerd, wat x(0) t/m x(49) precies, is niet boeiend. En je ziet dat je ook alleen telkens de vorige waarde nodig hebt om de nieuwe uit te rekenen, als je x43 weet kun je in principe x44 uitrekenen, ook al weet je x0 t/m x42 niet. Daar kun je gebruik van maken.

Wat je dan dus wilt is dit (pseudo code):

1
2
3
4
5
6
a = 0.5
antwoord = 1
doe 50 keer:
   antwoord = antwoord * a
eind
print antwoord

Als je dan kijkt dan zie je dat je dus maar 1 (of 2, inclusief a) variabele hebt, namelijk ‘antwoord’, die zo verloopt:

1
2
3
4
5
6
start      : antwoord = 1
1 iteratie : antwoord = .5
2 iteraties: antwoord = .25
3 iteraties: antwoord = .125
...
50 iteraties, klaar

Dat is het idee dat je moet implementeren.
pi_78226051
Ehm, één opmerking. Als ik x(0)= 1 invoer geeft het programma een error aan. Het geeft aan dat wat tussen de haakjes staat een positieve of integere ofzo getal moet zijn. ... Ik heb daarom zoals je misschien heb opgemerkt niet x(0) getikt, maar x0=1 . En dit trouwens in de For-loop.

Tevens had ik ook door dat x(1) er niet in hoefde, maar dat werd nogal stug volgehouden door mede-collega , maar goed.
  zaterdag 20 februari 2010 @ 13:07:27 #246
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78226259
Oh ja, Matlab vectoren beginnen op 1, nou ja, maakt ook niet zoveel uit. Die x0 kan in ieder geval ook buiten de forloop, die hoeft niet telkens uitgevoerd te worden. Als je het programma snapt kun je ook beredeneren waarom die x0 niet telkens opnieuw gedaan hoeft te worden.
pi_78226305
Oke dus kortgezegd. Ik wil een n=49:50, maar ik moet er voor zorgen dat het programma de n=49 niet laat zien. hmm....
pi_78226341
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 13:07 schreef Iblis het volgende:
Oh ja, Matlab vectoren beginnen op 1, nou ja, maakt ook niet zoveel uit. Die x0 kan in ieder geval ook buiten de forloop, die hoeft niet telkens uitgevoerd te worden. Als je het programma snapt kun je ook beredeneren waarom die x0 niet telkens opnieuw gedaan hoeft te worden.
Ja klopt die slaat hij toch "op" in het venstertje rechtsboven van command. Even vergeten hoe het heet .
  zondag 21 februari 2010 @ 20:12:57 #249
109533 MichielPH
Let maar niet op mij.
pi_78274889
Zou je 'power()' niet mogen gebruiken?

Edit: niet, lijkt me.

[ Bericht 30% gewijzigd door MichielPH op 21-02-2010 20:52:54 ]
'To alcohol, the cause of and the solution to all of life's problems' - Homer J. Simpson
  zondag 21 februari 2010 @ 20:44:27 #250
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78276330
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 13:09 schreef Burakius het volgende:
Oke dus kortgezegd. Ik wil een n=49:50, maar ik moet er voor zorgen dat het programma de n=49 niet laat zien. hmm....
Nee, het gaat alleen om het geheugengebruik, niet om het cpu-gebruik. Dus je kunt het wel 50x uitvoeren, maar je moet niet 50 resultaten opslaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')