FOK!forum / Brave New World / Ethanol
mediaconsumentvrijdag 4 december 2009 @ 16:33
Dit keer geen topic over de teloorgang van de westerse maatschappij door het overmatig gebruik van alcohol. Nee, nu een topic over pure vormen van dit vermaak. Oftewel door de toevoegingen in onze brandstoffen, veelal onder het 'groene' keurmerk. Maar ook door effecten mbt. onze gezondheid, door blootstelling aan deze stof op onder andere de werkplek, of tijdens het desinfecteren van een wond.

Met google is over ethanol en de eventuele gevolgen voor de gezondheid en het milieu genoeg te vinden. Echter wil ik dit topic aftrappen dmv. twee naar mij idee goed onderbouwde links. Die een duidelijk beeld kunnen geven aan dit geheel.
quote:
Nationwide transition to E15 could damage vehicle emission control systems, decrease fuel economy, pose fire risks during transportation and retail, degrade water quality, worsen emissions of some air pollutants and escalate health risks for children and other vulnerable people, according to scientific studies by the Department of Energy, Department of Transportation Pipeline and Hazardous Materials Safety Administration, National Research Council, independent academic researchers and EPA scientists (DOE 2009a; DOT 2008; NRC 2008; U.S. EPA 2009a).
E15 staat voor 15% toegevoegde ethanol aan benzine bijvoorbeeld.

http://www.ewg.org/letter(...)r-Act-Fuel-Standards

Korte verduidelijking: http://www.ewg.org/biofue(...)ks-and-Engine-Damage
quote:
Ethanol, beter bekend als alcohol, is een kleurloze, heldere vloeistof, die in veel productieprocessen wordt gebruikt. Werknemers kunnen ermee in aanraking komen in de vorm van damp, die ze dan inademen, of via de huid, bijvoorbeeld bij het desinfecteren.
Kans op kanker door ethanol op werkplek

Dat kan nadelige gezondheidseffecten hebben. Zo kan ethanol onder meer kanker veroorzaken. Daarom stelt de overheid voor ethanol op de werkplek, net als voor veel andere stoffen, een maximaal aanvaarde concentratie (MAC-waarde) vast. In dat kader heeft de Gezondheidsraad berekend welke concentratie ethanol in de lucht samenhangt met een bepaalde kans op overlijden door kanker, na blootstelling gedurende een heel arbeidsleven. Dit is de eerste stap op weg naar wettelijke normen voor beroepsmatige blootstelling aan ethanol. Het advies wordt vandaag aangeboden aan de staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
http://www.gezondheidsnet(...)-ethanol-op-werkplek

Dit onderwerp is vrij groot, daar het een bekend feit is dat er tegenwoordig vrij veel auto's rondrijden, en dat ethanol als stof regelmatig gebruikt wordt. Daarbij is het ook goed om te vermelden dat een andere toevoeging aan brandstof, namelijk MTBE, inmiddels in een groot deel van de wereld verboden is, en dat dit vervangen is door ethanol.

Daarbij wil ik ook nog vermelden dat door de uitstoot van ethanol, er mogelijk effecten kunnen optreden in ons klimaat, zoals minder, maar hevigere regenbuien, die op zichzelf de aardplaten kunnen laten trillen. http://rglsun1.geol.vt.edu/HydroseismicityHomePage.html

Oftewel een breed onderwerp, waar ik graag wat meer duidelijkheid over zou willen zien!

ps.Er valt dan ook veel geld te verdienen aan benzine, en waarschijnlijk nog meer als hier percentages ethanol aan worden toegevoegd. Tel daarbij op de mogelijkheid dat dit het verbruik zou kunnen beïnvloeden, en je maakt nog meer geld. Dat is dan ook de reden waarom dit verhaal in BNW past namelijk.

[ Bericht 1% gewijzigd door mediaconsument op 04-12-2009 17:07:05 ]
Bommenleggervrijdag 4 december 2009 @ 16:37
Open dit topic in W & T en je krijgt meer duidelijkheid dan je zou durven dromen.

Dus verzoek aan de mods...schopje W & T.
mediaconsumentvrijdag 4 december 2009 @ 16:39
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 16:37 schreef Bommenlegger het volgende:
Open dit topic in W & T en je krijgt meer duidelijkheid dan je zou durven dromen.

Dus verzoek aan de mods...schopje W & T.
Daarom had ik er nog een stuk aan toegevoegd. Dit forum kan bovendien wel een nieuw onderwerp gebruiken denk ik. Een van de grote vragen voor mij is dan ook waarom je hier zo weinig over hoort? Onderzoeken genoeg over dit onderwerp, blijkbaar.
mvdejongvrijdag 4 december 2009 @ 16:44
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 16:33 schreef mediaconsument het volgende:
Dit onderwerp is vrij groot, daar het een bekend feit is dat er tegenwoordig vrij veel auto's rondrijden, en dat ethanol als stof regelmatig gebruikt wordt. Daarbij is het ook goed om te vermelden dat een aanverwant van deze stof, namelijk MTBE, inmiddels in een groot deel van de wereld verboden is, en dat dit vervangen is door ethanol zelf.
Ethanol een aanverwant noemen van MTBE zegt mij voldoende over de kennis die je hebt van de materie.
mediaconsumentvrijdag 4 december 2009 @ 16:46
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 16:44 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Ethanol een aanverwant noemen van MTBE zegt mij voldoende over de kennis die je hebt van de materie.
Al is het maar omdat de E staat voor ethanol. Dat er MTBE in onze benzine heeft gezeten, of nog zit, is een vaststaand feit. Dat dit vervangen is door ethanol, is dat ook. Bedankt voor je bijdrage in ieder geval.
fruityloopvrijdag 4 december 2009 @ 16:56
Je zoekt er van alles over op (toch vooral de negatieve effecten), zet dat hier neer, en zegt dat je er meer over wilt weten.. Waarom zoek je dan niet eerst zelf wat meer basic chemische gegevens op over ethanol, MTBE, de nog gevaarlijker voorloper van MTBE, TEL, en de gauw verlaten tussenoplossing in de vorm van Benzeen? En niet geheel belangrijk, de reden waarom dit überhaupt in autobrandstoffen zit..
fruityloopvrijdag 4 december 2009 @ 16:58
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 16:46 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Al is het maar omdat de E staat voor ethanol. Dat er MTBE in onze benzine heeft gezeten, of nog zit, is een vaststaand feit. Dat dit vervangen is door ethanol, is dat ook. Bedankt voor je bijdrage in ieder geval.
Die "E" staat voor Ether volgens mijn chemiekaarten? In totaal staat MTBE voor Methyl-tert-butylether.
mediaconsumentvrijdag 4 december 2009 @ 16:59
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 16:56 schreef fruityloop het volgende:
Je zoekt er van alles over op (toch vooral de negatieve effecten), zet dat hier neer, en zegt dat je er meer over wilt weten.. Waarom zoek je dan niet eerst zelf wat meer basic chemische gegevens op over ethanol, MTBE, de nog gevaarlijker voorloper van MTBE, TEL, en de gauw verlaten tussenoplossing in de vorm van Benzeen? En niet geheel belangrijk, de reden waarom dit überhaupt in autobrandstoffen zit..
De reden waarom dit in autobrandstoffen zit, lijkt mij een geldelijke om eerlijk te zijn. Verder is dit verhaal mij ook nog niet helemaal duidelijk, oftewel zal dit topic mij daarmee helpen.

TEL kende ik nog niet overigens, daar ga ik eens wat over opzoeken. Bedankt.
Jumparoundvrijdag 4 december 2009 @ 17:00
quote:
Daarbij wil ik ook nog vermelden dat door de uitstoot van ethanol, er mogelijk effecten kunnen optreden in ons klimaat, zoals minder, maar hevigere regenbuien, die op zichzelf de aardplaten kunnen laten trillen. http://rglsun1.geol.vt.edu/HydroseismicityHomePage.html
Volgens mij interperteer je de site verkeerd. Ik denk dat ze bedoelen dat hevige regen invloed heeft op rivieren, die door de extra water op extreme diepte (8km oid) een breuk in de tectonische plaat kunnen veroorzaken.
quote:
For many scholars, the influence of underground water in tectonic processes is a line to be followed for explaining the puzzle of intracontinental seismicity. Considering the rainfall as the main source feeding the surface stream flows and, in turn, the underground water, in this approach a preliminary statistical investigation is performed and some results are obtained regarding the seasonality of seismic activity and the intercorrelation between rainfall and earthquakes in the Balkan area. Employing rainfall as well as seismological data, our study points out that there are zones in this peninsula where unusual rainfall could influence the natural trend of seismic activity.
Maar dit gaat dus over trends, sommige wel van 90 jaar.
quote:
The earthquake seasonality of Albania is observed for the period 1901-1990. Of the included 211 earthquakes with magnitude >=4.5, 70% occurred in the year's period November-April. One-third of all earthquakes occur in November and December. The Schuster test is employed to asses the significance of the apparent earthquake seasonality. For five zones of the country, an attempt is made to cross-correlate rainfall and seismic activity. It is found that some zones show a better cross-correlation coefficient than others. Detailed observation has been carried out for all the "felt" earthquakes in Albania with inland epicenters for the period 1969-1990. Some of them followed heavy precipitation. A suggestion that changing underground waters can act as a valve allowing accumulated seismic ebergy to be released earlier than without groundwater recharge is proposed for the case of Albania.
Imho zal dit alleen effect kunnen hebben op plaatsen die nu toch al vatbaar zijn voor dit fenomeen
mediaconsumentvrijdag 4 december 2009 @ 17:01
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 16:58 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Die "E" staat voor Ether volgens mijn chemiekaarten? In totaal staat MTBE voor Methyl-tert-butylether.
Ok, dan zit ik daarmee verkeerd. Het blijven echter beiden toevoegingen voor brandstof. Zal het aanpassen.
fruityloopvrijdag 4 december 2009 @ 17:02
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 16:59 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

De reden waarom dit in autobrandstoffen zit, lijkt mij een geldelijke om eerlijk te zijn. Verder is dit verhaal mij ook nog niet helemaal duidelijk, oftewel zal dit topic mij daarmee helpen.

TEL kende ik nog niet overigens, daar ga ik eens wat over opzoeken. Bedankt.
Nee, het is een technische reden volgens mijn zwager de automonteur.. Als je toch aan het zoeken bent, check dan even wat "pingelen" is, en wat dat doet voor het verbrandingsproces, vermogensopbouw en duurzaamheid van een benzine motor.
mediaconsumentvrijdag 4 december 2009 @ 17:05
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 17:00 schreef Jumparound het volgende:

[..]

Volgens mij interperteer je de site verkeerd. Ik denk dat ze bedoelen dat hevige regen invloed heeft op rivieren, die door de extra water op extreme diepte (8km oid) een breuk in de tectonische plaat kunnen veroorzaken.
[..]

Maar dit gaat dus over trends, sommige wel van 90 jaar.
[..]

Imho zal dit alleen effect kunnen hebben op plaatsen die nu toch al vatbaar zijn voor dit fenomeen
Die breuken veroorzaken volgens mij dan ook de aardbevingen. New Madrid is zo'n gebied bijvoorbeeld. De precieze oorzaak van die aardbevingen zijn nogsteeds niet duidelijk volgens mij.

Daarbij hebben we ook te maken met luchtstromingen etc, oftewel kunnen dit soort verhalen op een andere plek ontstaan. Om deze reden zijn er dan ook verhalen te vinden over bijvoorbeeld de effecten van het aanzetten van de MTBE installaties. Sommigen denken zelfs dat de grote aardbevingen in IRAN hierdoor zijn veroorzaakt.

Daarom is dit ook een BNW topic, ben benieuwd of er mensen zijn die hier meer over kunnen vertellen. Verder dan wat gissen kom ik nu nog niet namelijk.
mediaconsumentvrijdag 4 december 2009 @ 17:10
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 17:02 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Nee, het is een technische reden volgens mijn zwager de automonteur.. Als je toch aan het zoeken bent, check dan even wat "pingelen" is, en wat dat doet voor het verbrandingsproces, vermogensopbouw en duurzaamheid van een benzine motor.
Volgens het artikel in de OP zouden deze toevoegingen ook voor schade aan de motor kunnen zorgen.

[ Bericht 12% gewijzigd door mediaconsument op 04-12-2009 17:18:50 ]
Jumparoundvrijdag 4 december 2009 @ 17:10
Met bovenstaande beredenatie lijkt het meer op een TRU topic...
maar dat is mijn mening
quote:
MTBE is manufactured via the chemical reaction of methanol and isobutylene. Methanol is derived from natural gas, and isobutylene is derived from butane obtained from crude oil or natural gas, thus MTBE is a fossil fuel. In the United States, it was produced in very large quantities (more than 200,000 barrels per day in 1999) during its use as a fuel additive. Due to widespread releases of MTBE-containing gasoline from underground storage tanks all over the US, various jurisdictions banned the use of MTBE and production was reduced. MTBE contamination in drinking water aquifers is a serious concern in many states (the most famous cases are Lake Tahoe and Santa Monica). Most American gasoline retailers have ceased using MTBE as an oxygenate and US production has declined. Similarly, lack of growth or even decline of MTBE production has been seen in Western Europe.
Aaardbeving Iran
quote:
The 2003 Bam earthquake was a major earthquake that struck Bam and the surrounding Kerman province of southeastern Iran at 1:56 AM UTC (5:26 AM Iran Standard Time) on December 26, 2003.
een lange tijd daarna dus
mediaconsumentvrijdag 4 december 2009 @ 17:12
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 17:10 schreef Jumparound het volgende:
Met bovenstaande beredenatie lijkt het meer op een TRU topic...
maar dat is mijn mening
[..]

Aaardbeving Iran
[..]

een lange tijd daarna dus
Hoe zit het met de MTBE installaties in Europa dan? Ik heb verder ook geen link van dat verhaal, zal er nog eens naar zoeken.
Jumparoundvrijdag 4 december 2009 @ 17:13
quote:
Similarly, lack of growth or even decline of MTBE production has been seen in Western Europe.
mediaconsumentvrijdag 4 december 2009 @ 17:15
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 17:13 schreef Jumparound het volgende:

[..]


Dat is geen antwoord op mijn vraag, Er zijn namelijk wel MTBE installaties geweest, of zijn er nogsteeds hier in Europa.
Jumparoundvrijdag 4 december 2009 @ 17:17
ja, maar hoe wil je met een toevoeging aan een brandstof een aarbeving opwekken in een regio die sowieso seismisch actief is? Dat is het zelfde als zeggen dat als de Filipijnen getroffen worden door een Orkaan rond oktober het een "act of god" is..
mediaconsumentvrijdag 4 december 2009 @ 17:19
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 17:17 schreef Jumparound het volgende:
ja, maar hoe wil je met een toevoeging aan een brandstof een aarbeving opwekken in een regio die sowieso seismisch actief is? Dat is het zelfde als zeggen dat als de Filipijnen getroffen worden door een Orkaan rond oktober het een "act of god" is..
Daarom ga ik hier nog niet over verder. Heb zoals ik al zei dat verhaal van de aarbevingen niet bij de hand nu.
Jumparoundvrijdag 4 december 2009 @ 17:19
oke, ik wacht af
ToTvrijdag 4 december 2009 @ 18:51
Fijn dat je er even een apart topic van hebt gemaakt!
(Even komma'tje uit de TT weggehaald.)
mediaconsumentvrijdag 4 december 2009 @ 19:47
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 19:40 schreef ToT het volgende:
@ Mediaconsument: Ik weet niet precies hoe heet de explosie in een verbrandingsmotor is, maar iets zegt me dat het wel boven de 12 graden van het vlampunt van ethanol uitkomt. Ik denk dat ik heel erg raar zou gaan kijken als de ethanol doodleuk in grote hoeveelheden vrij zou komen.
Waar haal je eigenlijk vandaan dat pure ethanol met 12 graden al ontbrand? Verdampen en ontbranden zijn 2 verschillende termen namelijk. Daarom kan ik er inkomen dat 12 graden de verdampingstemperatuur zou zijn, en de ontbrandingstemperatuur heel wat hoger ligt.
ToTvrijdag 4 december 2009 @ 19:48
Vanaf 12 graden is het brandbaar. (Google er maar op los)
Vlammetje er bij, en woosh!
fruityloopvrijdag 4 december 2009 @ 19:52
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 17:12 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Hoe zit het met de MTBE installaties in Europa dan? Ik heb verder ook geen link van dat verhaal, zal er nog eens naar zoeken.
Die staan bij ons in de botlek..
mediaconsumentvrijdag 4 december 2009 @ 20:01
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 19:48 schreef ToT het volgende:
Vanaf 12 graden is het brandbaar. (Google er maar op los)
Vlammetje er bij, en woosh!
Mits er genoeg damp is uiteraard, weet verder dan ook niet wat er precies in de motor gebeurt en hoe het zit als er sprake is van een mengsel. Weet jij zo rond welke temperatuur benzine brandbaar is?
mediaconsumentvrijdag 4 december 2009 @ 20:13
http://www.theoutboardwiz(...)nger_precaution.html

Hier wordt verteld dat ethanol schade doet aan motoren doordat het water (condens) in de motor opneemt, en hierdoor schade doet aan de onderdelen.
mediaconsumentvrijdag 4 december 2009 @ 20:18
quote:
This is not just hype — it's dangerous, delusional bullshit. Ethanol doesn't burn cleaner than gasoline, nor is it cheaper. Our current ethanol production represents only 3.5 percent of our gasoline consumption — yet it consumes twenty percent of the entire U.S. corn crop, causing the price of corn to double in the last two years and raising the threat of hunger in the Third World. And the increasing acreage devoted to corn for ethanol means less land for other staple crops, giving farmers in South America an incentive to carve fields out of tropical forests that help to cool the planet and stave off global warming.
http://www.rollingstone.c(...)olitical_boondoggles

Het BNW voer waar we op zitten wachten. Daar wordt ook de link gelegd tussen hongersnood en ethanol, omdat er gigantisch veel mais nodig is om dit te maken.

http://welovenature.blogs(...)nst-environment.html

Hier wordt het punt aangevoerd dat het de landbouwgrond van normaal voedsel inneemt, en doordat er bepaalde bewerkingen nodig zijn met chemicaliën, dit ook sporen achterlaat in het ecosysteem.

http://www.businessweek.c(...)c20060519_225336.htm

Hier 10 vragen en antwoorden, oftewel myths and realities.
quote:
Are there any problems with ethanol?
Oh, yes. Ethanol can't travel in pipelines along with gasoline, because it picks up excess water and impurities. As a result, ethanol needs to be transported by trucks, trains, or barges, which is more expensive and complicated than sending it down a pipeline. As refiners switched to ethanol this spring, the change in transport needs has likely contributed to the rise in gas prices. Some experts argue that the U. S. doesn't have adequate infrastructure for wide ethanol use.

Also, ethanol contains less energy than gas. That means drivers have to make more frequent trips to the pump.
Hier zelfs nog een stap verder.
quote:
Alcohol Dries You Out and Eats Through Your Food Security

Disturbing facts about ethanol production in the US:

* In 2008, the United States was responsible for 52 percent of ethanol production in the world production, fermenting mostly corn to 9 billion gallons (~34.1 billion liters) of fuel ethanol.

* Ethanol production rose by 38.5 percent in 2008 compared to the previous year (from 6.5 billion gallons, or 24.6 billion liters in 2007).

* United States imported an addition 557 million gallons of ethanol in 2008, from Brazil, Jamaica, El Salvador, Trinidad and Tobago, Costa Rica.

* Federal mandates encourage more ethanol production [not less overall consumption.]

* The U.S. target for for 2015 is 15 billion gallons, though it’s difficult to see where the industry is planning to get the water from. [Data from the Renewable Fuels Association.]

* As of January 2009, at least 170 ethanol biorefineries were operating in the United States with 24 additional ones (new location or expanding plants) being planned.

* Corn is a thirsty crop requiring about 109 gallons of water for each pound (910 liters of water for each kg) of corn (shelled maize). [Other estimates include 20 inches of soil moisture per acre of maize planted, producing about 150 bushels of corn per acre). Most of the water usually comes from the rain.

* Research performed at Cornell University showed that 26.1 pounds of corn is needed to produce a gallon of ethanol (3.13kg of corn per liter).

* Based on various sources, fresh water consumption is increasing globally by at least 1.2 percent per year, and the rate is rising.

* Typical ethanol plants use about 4.2 gallons of water to make one gallon of ethanol, says the Institute for Agriculture and Trade Policy. However, the ethanol industry insists the water requirement is 'only' a ratio of 3 to 1.

* Annual harvest of corn in the US (2008) was 12,101 million bushels (307.37 MMT). [Source: USDA]

* Total amount of corn used to produce ethanol in 2008 was a staggering 3,600 million bushels (91.44MMT), or 29.75 percent of the annual US corn harvest.[Source: USDA]

* Total amount of water needed to produce 15 billion gallons of ethanol, the US production target for 2015, is about 22 million-million gallons (83.5 trillion liters). That is about a fifth of the estimated volume of water in Lake Erie.
http://feww.wordpress.com/2009/04/18/alcohol-dries-you-out/

[ Bericht 20% gewijzigd door mediaconsument op 04-12-2009 20:31:12 ]
fruityloopvrijdag 4 december 2009 @ 20:37
Niks nieuws, daarom wordt er ook al hard gewerkt aan zgn. 2e generatie biobrandstoffen die gemaakt worden door algen...
mediaconsumentvrijdag 4 december 2009 @ 20:39
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 20:37 schreef fruityloop het volgende:
Niks nieuws, daarom wordt er ook al hard gewerkt aan zgn. 2e generatie biobrandstoffen die gemaakt worden door algen...
Algen hebben dan ook een goed effect op het ecosysteem, dmv. onthouding van zuurstof etc. Maargoed, dat is in onderzoek inderdaad.

Hier nog wat meer informatie overigens. Dat topic vat het goed samen volgens mij:
http://www.abovetopsecret.com/forum/thread508282/pg1
quote:
1- The weather pattern changes we call global warming are not caused by carbon dioxide (CO2) but rather methane(CH4), low level ozone forming pollutants (VOC’s), low level ozone (O3), and their reactions with sun light and atmospheric water vapor (H2O).

2- Gasoline and diesel fuel can be refined to give 20% more mileage with 70 percent less pollution using polymer additives that are produced in the same kinds of refineries that gasoline is.

3- Anhydrous (water removed) ethanol, the kind of ethanol added to gasoline now, causes high emissions of volatile organic compounds (VOC’s), a low level ozone precursor. It also causes loss of mileage, produces huge amounts of ozone forming pollutants where it’s refined while pumping billions of tons of water vapor into the atmosphere mixed with pollutants, and has to be transported in trucks, trains, or barges because it’s too corrosive for pipelines.

4- Hydrous ethanol (water left in or added) can be used as fuel by itself or mixed with gasoline while causing no mileage loss, no increase in emissions, and can be transported through pipelines. It’s also cheaper to produce greater volumes of it while causing fewer emissions at the refinery.
Resonancervrijdag 4 december 2009 @ 20:40
Andere invalshoek dan aardbevingen::
quote:
The Ethanol monopoly could not exist without massive subsidies to agribusiness giants, who in turn can pay giant lobbies to control your Congressmen. The present system assures shortages for everyone except the subsidized ethanol plants seen along our highways. The monopoly's capacity to burn food is unlimited, so long as Congress pays for the subsidies. No other argument is relevant, no excuses should be accepted. The subsidy is the only issue that counts.

This paper only scratches the surface of the criminal acts surrounding ethanol. America has been known as the land of plenty and the land that shares its plenty. The corn-to-alcohol monopoly is the engine of planned poverty for the entire world. Who will stop it?
http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=6933
Zeg je corn dan zeg je Monsanto, past weer mooi in elkaar
http://www.monsanto.com/r(...)allenges/energy.asp.

Ethanol en ExxonMobil past dan weer minder:
Who doesn't like a good conspiracy tale? Stanford ethanol study under fire.
mediaconsumentvrijdag 4 december 2009 @ 20:46
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 20:40 schreef Resonancer het volgende:
Andere invalshoek dan aardbevingen::
[..]

Zeg je corn dan zeg je Monsanto, past weer mooi in elkaar
http://www.monsanto.com/r(...)allenges/energy.asp.

Ethanol en ExxonMobil past dan weer minder:
Who doesn't like a good conspiracy tale? Stanford ethanol study under fire.
Planned poverty is een eng idee.

Het aardbevingenverhaal ga ik overigens nog verder uitzoeken, moet nog even de plek vinden waar ik dat gelezen heb. Daarom dat het ook geen groot deel van de OP betreft.

Je inbreng wordt dan ook gewaardeerd, mijn doel is dan ook om middels dit topic een beeld te kunnen krijgen over dit verhaal. Het is dan ook een onderwerp waar ik verder ook niet veel over hoor, vandaar de interesse.

ps. Monsanto weer.

ps2. goed filmpje uit je 1ste link!

BasementDwellervrijdag 4 december 2009 @ 21:05
Je hebt het over uitstoot van ethanol. Maar als het goed is wordt die ethanol verbrand in de motor, waardoor het geen ethanol meer is maar CO2 + H2O+ nog iets.

Ik ben geen scheikundige dus ik weet niet wat dat nog iets is... ik zou zeggen zoek dat eens uit en check dan of het een schadelijke stof is.
mediaconsumentvrijdag 4 december 2009 @ 21:09
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 21:05 schreef BasementDweller het volgende:
Je hebt het over uitstoot van ethanol. Maar als het goed is wordt die ethanol verbrand in de motor, waardoor het geen ethanol meer is maar CO2 + H2O+ nog iets.

Ik ben geen scheikundige dus ik weet niet wat dat nog iets is... ik zou zeggen zoek dat eens uit en check dan of het een schadelijke stof is.
Wat ik ergens gelezen heb een tijdje terug is dat er een verschil is tussen ethanol motoren en benzinemotoren mbt. de verbranding van ethanol en de uitstoot die dan ontstaat. Het lijkt mij dan ook logisch dat het grootste deel van de motoren hier niet goed op is voorbereid. Dit ben ik sowieso nog aan het uitzoeken, dus als het meezit kan ik hierover binnenkort meer vertellen.
1-of-6Billionzaterdag 5 december 2009 @ 14:27
Haha, hier piepen over de schadelijkheid van de "uitstoot" van ethanol en vanavond jezelf de tyfus zuipen in de kroeg
mediaconsumentzaterdag 5 december 2009 @ 14:41
quote:
Op zaterdag 5 december 2009 14:27 schreef 1-of-6Billion het volgende:
Haha, hier piepen over de schadelijkheid van de "uitstoot" van ethanol en vanavond jezelf de tyfus zuipen in de kroeg
Nog een klein maandje, en ik heb 2 jaar aan een stuk geen alcohol aangeraakt.
1-of-6Billionzaterdag 5 december 2009 @ 14:45
quote:
Op zaterdag 5 december 2009 14:41 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Nog een klein maandje, en ik heb 2 jaar aan een stuk geen alcohol aangeraakt.
Hah, da's een keuze. Maar ik denk dat het op fok niet de norm is
ToTzaterdag 5 december 2009 @ 15:46
Precies.

Met mate kan het echt geen kwaad!

Sowieso lijkt het me gezonder om alles met mate te doen en zo van het leven te genieten, dan krampachtig alles proberen te ontwijken.
mediaconsumentzaterdag 5 december 2009 @ 15:59
quote:
Op zaterdag 5 december 2009 15:46 schreef ToT het volgende:
Precies.

Met mate kan het echt geen kwaad!

Sowieso lijkt het me gezonder om alles met mate te doen en zo van het leven te genieten, dan krampachtig alles proberen te ontwijken.
Het heeft bij mij weinig te maken met krampachtig ontwijken. Het is een weloverwogen keus geweest die tot op heden zeer goed heeft uitgepakt. Naar mijn ervaring heeft zelfs het met mate nuttigen van alcohol een flinke invloed op je leven, mede doordat je lichaam toch elke keer weer moet herstellen, de energie die daarvoor nodig is kun je wel beter gebruiken volgens mij. Wat andere mensen doen zal mij een worst wezen, echter ben ik wel van mening dat er vaak wel wat bewuster omgegaan mag worden met dit verhaal.

Daarbij is het bijna een understatement dat je bijna nooit wat hoort over medische onderzoeken mbt. alcohol. Zo schijnt er een verband te zijn tussen bepaalde soorten kanker en matig alcoholgebruik. Echter wil ik daar niet verder over discussiëren, dit topic gaat over de pure vorm die in brandstoffen en op werkplekken wordt gebruikt.
JoepiePoepiezaterdag 5 december 2009 @ 20:50
quote:
Op zaterdag 5 december 2009 19:55 schreef mediaconsument het volgende:
Het is en blijft namelijk een feit dat alcohol een vergif is dat verwerkt moet worden door de lever en dat elk beetje alcohol zijn sporen achterlaat. Echter ga ik hier niet over verder, daar dit topic daar niet voor bedoeld is.
Als je alleen nog maar dingen eet en drinkt die 100% goed voor je zijn, blijft er erg weinig over.

[ Bericht 3% gewijzigd door ToT op 06-12-2009 11:11:42 ]
ToTzondag 6 december 2009 @ 10:53
Als je kijkt naar mensen boven de 100, dat zijn vaak levensgenieters die dingen in het leven niet zo serieus nemen, regelmatig een borreltje en eventueel een sigaartje nemen en gewoon genieten van het leven.

Maar goed, idd: het gaat om ethanol als brandstof, en nu dus blijkbaar ook wat op werkplekken wordt gebruikt.

Tja, wat dat laatste betreft, dan zou je ook weer kunnen denken aan desinfecterende hand-gels enzo. Ikzelf heb hier een klein spray-flesje staan met 70% ethanol, om wondjes mee te desinfecteren, of tussendoor even op mijn handen te doen als ik te lui ben om naar de kraan te lopen.

Ik denk dat ethanol uiteraard wel zo z'n gezondheidsrisico's met zich meebrengt bij chronisch gebruik, maar vergeleken met oplosmiddelen als tolueen en dat soort gein is het zeer acceptabel.

Ook humor trouwens, wat oplosmiddelen betreft: ik gebruik zeer regelmatig spierbalsem (Midalgan, Perskindol) wegens chronische klachen aan mijn nek en rug, maar daar blijkt verdorie dus terpentine in te zitten! Daar word je blij van zeg!
ToTzondag 6 december 2009 @ 11:12
Even wat onderling gekissebis verwijderd.
Sjibblezondag 6 december 2009 @ 13:56
Ethanol zie je niet branden, en daarom mag het niet gebruikt worden.
Als het alleen maar voordelen had, vanzelfsprekend werd het dan toegevoegd!
ToTzondag 6 december 2009 @ 14:46
quote:
Op zondag 6 december 2009 13:56 schreef Sjibble het volgende:
Ethanol zie je niet branden, en daarom mag het niet gebruikt worden.
¿Que?
Erasmozondag 6 december 2009 @ 16:21
Uit de SP:
quote:
pose fire risks during transportation and retail,
Dus uitkijken allemaal, benzine wordt brandbaar als je er ethanol aan toevoegt!
fruityloopmaandag 7 december 2009 @ 10:40
quote:
Op zondag 6 december 2009 14:46 schreef ToT het volgende:

[..]

¿Que?
De vlam kleur is heel licht, dus je ziet het letterlijk niet echt goed branden..
Erasmomaandag 7 december 2009 @ 12:38
Dat is met propaan en aardgas ook zo, en toch wordt dat gebruikt... Verklaar je nader?
fruityloopmaandag 7 december 2009 @ 12:54
quote:
Op maandag 7 december 2009 12:38 schreef Erasmo het volgende:
Dat is met propaan en aardgas ook zo, en toch wordt dat gebruikt... Verklaar je nader?
Aardgas en propaan branden met een wat gelige vlam (en een blauwe rand in de vlam) over het algemeen, zeker thuis/op de camping. Een bunsenbrander op aardgas die voluit staat, dus met de max aan luchttoevoer geeft al een vrij lichte vlam, daarom leren ze je bij je eerst lab-practicum ook dat je als je er bij weg loopt, de luchttoevoer helemaal dicht draait, want dan zie je een gele/blauwe vlam net zoals thuis.

Ethanol en ook alcohol branden nog veel lichter, tijdens practica gebruikten wij 96% schoonmaakalcohol om te desinfecteren bij microbiologie, en geloof me, als een werkblad in de hens staat, zie je het niet, je voelt het alleen..
ToTmaandag 7 december 2009 @ 14:44
quote:
Op maandag 7 december 2009 10:40 schreef fruityloop het volgende:

[..]

De vlam kleur is heel licht, dus je ziet het letterlijk niet echt goed branden..
Ja dat weet ik, maar:

1) Veel fondue-setjes branden op spiritus. Waarom mag dat wel?
2) 15% toevoeging van ethanol aan benzine =/= puur ethanol.
3) Who fucking cares wat voor kleur vlam het is, als het toch in de benzinemotor zelf brandt?
Sjibbledonderdag 24 december 2009 @ 01:20
Onderzoek eerst maar eens hoe makkelijk ethanol te verkrijgen is + de kosten hiervan.
Tot je bewijst dat het makkelijk te doen is, is het nog geen conspiracy of wat voor geval dan ook.
Nu is het gewoon een uit de duim gezogen idee.
ToTdonderdag 24 december 2009 @ 01:35
Ethanol als spiritus: Ehhh nog geen 2 euro bij elke supermarkt?

70% ethanol voor pakweg 12 euro per liter bij de apotheek.
96% zal zo rond de 2 tientjes per liter liggen, overigens moet ik wel zeggen dat ethanol tegenwoordig wel een heel stuk moeilijker te krijgen is bij apotheken i.v.m. de verscherpte anti-terrorisme-wetten! (Serieus!!! I shit you not!)
cerrordonderdag 24 december 2009 @ 01:37
Het maken van Ethanol kost meer energie dan het levert. Jammer dan.
Sjibbledonderdag 24 december 2009 @ 01:38
quote:
Op donderdag 24 december 2009 01:37 schreef cerror het volgende:
Het maken van Ethanol kost meer energie dan het levert. Jammer dan.
Maar die energie is goedkoper dan dat het voor wordt verkocht.
Dus hoe zit het met die energie? Of is dat electriciteit? In dat geval is het dan helemaal waardeloze brandstof.
cerrordonderdag 24 december 2009 @ 01:41
quote:
Op donderdag 24 december 2009 01:38 schreef Sjibble het volgende:

[..]

Maar die energie is goedkoper dan dat het voor wordt verkocht.
Dus hoe zit het met die energie? Of is dat electriciteit? In dat geval is het dan helemaal waardeloze brandstof.
Nu heb je het over marktwerking.
Ik heb het over simpele wiskunde, 1 + 1 is geen 3.

Een belletje dus (bubble, zoals veel aluhoedjes het noemen).
Naast wind + zonne energie is er geen andere vorm van energie dat meer levert dan opbrengt.
Sjibbledonderdag 24 december 2009 @ 02:12
quote:
Op donderdag 24 december 2009 01:41 schreef cerror het volgende:

[..]

Nu heb je het over marktwerking.
Ik heb het over simpele wiskunde, 1 + 1 is geen 3.

Een belletje dus (bubble, zoals veel aluhoedjes het noemen).
Naast wind + zonne energie is er geen andere vorm van energie dat meer levert dan opbrengt.
Behalve energie dat al klaarligt, zoals olie.
Maar gezien de markt, zou dat lukken? Daar gaat het om.
(en voorraad, is het altijd te leveren, of beperkt)
Gavin_de_Beckerdonderdag 24 december 2009 @ 02:42
het gevaar van ethanol?
kanker??
kom nou
mediaconsumentdonderdag 24 december 2009 @ 10:13
quote:
Op donderdag 24 december 2009 02:42 schreef Gavin_de_Becker het volgende:
het gevaar van ethanol?
kanker??
kom nou
Ethanol beschadigt alles, hoe hoger geconcentreerd, hoe meer het beschadigd. Je lichaam kan veel repareren, echter op een gegeven moment houdt dat op. En dan, worden we ziek.

Mjah, dit is erg lastig te geloven voor veel mensen, die toch stiekem vrij veel te danken hebben aan dit goedje. Mjah, de kater komt altijd later.
quote:
If the body witnesses the lack of essential fatty acids for a prolonged period of time, it can lead to many problems, such as loss of development, infertility and also a series of physiological and biochemical abnormalities.

Scientists conducted a study on over 4,000 adults who have known alcohol problems and they monitored the fatty acid levels. The results showed that the amount of EFA drops as the consumption of alcohol increases and this pattern has been more accentuated in the men who took part in the survey. The changes medics found indicate that those who drink alcohol make food selections in such a way as to decrease foods with this important nutrient.
http://ezinearticles.com/?Alcoholism-And-Omega-3-Fish-Oils&id=888308

Die vetzuren repareren het lichaam, oftewel als dit verminderd, ontstaat er meer schade welke niet goed wordt gerepareerd. En dat is niet goed voor het lichaam, een beschadigde cell kan namelijk veel invloed hebben op zijn omgeving.

Overigens geeft die site aan dat vette vis de beste omega3 zuren geven, echter durf ik dat te betwijfelen. In veel van onze achtertuinen staat een veel betere bron! Namelijk de notenboom, oftewel de walnoot. Slimme mensen eten dan ook regelmatig wat walnoten.

[ Bericht 2% gewijzigd door mediaconsument op 24-12-2009 10:24:18 ]
ToTdonderdag 24 december 2009 @ 10:33
Maar met olie-producten stoot je weer CO2 uit die miljoenen jaren lang onder de grond vast heeft gezeten in een verbinding. Met (bio)ethanol heb je dat weer niet.

@ Gavin_de_Becker en mediaconsument: dit topic zou specifiek over ethanol als brandstof gaan. Dat je van langdurig veel zuipen allerlei gezondheidsklachten krijgt, is wel bekend.
mediaconsumentdonderdag 24 december 2009 @ 10:44
quote:
Op donderdag 24 december 2009 10:33 schreef ToT het volgende:
Maar met olie-producten stoot je weer CO2 uit die miljoenen jaren lang onder de grond vast heeft gezeten in een verbinding. Met (bio)ethanol heb je dat weer niet.

@ Gavin_de_Becker en mediaconsument: dit topic zou specifiek over ethanol als brandstof gaan. Dat je van langdurig veel zuipen allerlei gezondheidsklachten krijgt, is wel bekend.
Dat is dan ook van degelijk belang. Het is dezelfde stof, waarvan dan ook de invloed op het milieu zeker aanwezig is.

Het gaat dus om ethanol als brandstof, en de risico's hieromtrent. Dan mag best aangestipt worden wat daarvan de schade is op kleine schaal, je weet namelijk dat er veel auto's rondrijden met benzine en de daaraan toegevoegde ethanol. Je kunt uit de op dan ook opmaken dat er tot 15% ethanol wordt toegevoegd, en dat dit in de plaats is gekomen van MTBE.

Oftewel, wat is er nu belangrijker, de gezondheid en het milieu, of de portemonnee van de bedrijven die hierdoor rijk worden, oftewel de oliebedrijven en alles wat ook maar iets van alcohol produceert.

Je hebt echter gelijk dat dit topic geen discussie wordt over drinkbare alcohol, echter heeft het gezondheidseffect een duidelijk verband met het verhaal omtrent de brandstoffen. Laten we daarom eens wat meer op zoek gaan naar informatie hierover, en wat minder snel conclusies trekken.
ToTdonderdag 24 december 2009 @ 12:34
Sorry maar da's onzin wat "minder snel conclusies trekken" betreft als het om het effect van ethanol op het menselijk lichaam gaat: je eigen lichaam maakt ZELF al ethanol aan, daarom is het onmogelijk om bij alcoholcontroles op de weg een primilage van 0,0 te eisen. Maar goed, je wil het dus blijkbaar toch wél over het effect van alcohol op het lichaam hebben, zij het niet de drinkbare versie.

Ik denk dat de hoeveelheid ethanol die standaard al in je lichaam zit, HOGER is dan de hoeveelheid die je door verdamping van ethanol uit benzinedampen zou krijgen.

Daarbij zitten in veel standaard voedingsmiddelen ook vaak spoortjes aan alcohol door de natuurlijke werking van bacteriën e.d. die er in zitten.

Als je denkt dat zelfs de kleinste spoortjes alcohol al schadelijk voor je zou zijn, moet je heel, HEEL erg ontzettend opletten met wat je eet. Bij het bakken van brood komt het al vrij. Goed, het verdampt al snel, maar er zal altijd wel een spoortje in blijven zitten.

Overigens heeft alcohol ook wel positieve effecten op het lichaam:

"Het stimuleert de activiteiten van het enzym dat schadelijke vetten afbreekt (paraoxanase). Door het gunstige effect tegen het dichtslibben van de bloedvaten is dit een beschermende factor tegen hart- en vaatziekten.

Evenals polifenolen verhoogt ook alcohol het gehalte gunstige HDL-cholesterol en wordt het gehalte ongunstige LDL-cholesterol verlaagd. De gunstige effecten van beide versterken elkaar.
Alcohol helpt trombose/bloedstolling te verhinderen omdat het aankoeken van bloedplaatjes in de aderen voorkomen wordt. Het verkalken en afsterven van bloedvatweefsel in de hersenen wordt tegengegaan. De kans op een herseninfarct neemt met 50% af

Het proces van veroudering gaat bij matig gebruik van alcohol juist niet extra hard.
Dementie (Alzheimer) heeft kan worden tegengegaan met beperkte alcoholconsumptie.

Alcohol bevordert de botdichtheid. Vooral voor oudere vrouwen is dit positief om osteoporose (botontkalking) tegen te gaan. Wie drie glazen per dag drinkt heeft dit voordeel. Wie niet drinkt of meer dan drie glazen heeft dit voordeel niet. De positieve werking wordt toegeschreven aan een hormoon, calcitine, dat door de beperkte alcohol vrijkomt in het lichaam.
De kans op borstkanker wordt groter bij toenemende alcoholconsumptie. Hoe meer alcohol, hoe groter het risico. De precieze werking is nog onbekend

Doordat alcohol de werking van het hormoon Antidiuretine tegengaat is het gunstig voor nierpatiënten, zij hebben minder nierstenen. Ook galstenen zullen minder voorkomen.
Matige drinkers hebben 70% minder kans op een goedaardige prostaatvergroting. Hoe dit komt is nog onbekend

Maag en darmen hebben de kans dat ongewenste bacteriën aanwezig zijn. Eén is die voor de maagzweer zorgt: Helicobacter pylori. Matig alcohol zullen deze organismen niet op prijs stellen"



Als je het wilt hebben over de stoffen die benzine bij verbranding onder invloed met ethanol vormt, da's dan weer een ander verhaal. Het effect echter van ethanol op je lichaam? Tjah, als iemand eenmaal anti-alcohol is, zal hij zich ook echt alleen maar op de negatieve kanten ervan hyperfocussen.
mediaconsumentdonderdag 24 december 2009 @ 13:16
Het lijkt mij duidelijk dat er meer duidelijkheid omtrent dit onderwerp nodig is. Als je alleen al kijkt hoe bijvoorbeeld roken wordt aangepakt, dan zou ik daar eenzelfde informatie van willen zien over alcohol.

Ik ben dan ook niet anti-alcohol, daar ik begin door te krijgen waarom mensen daadwerkelijk alcohol tot zich nemen. En daar kan ik niets anders dan respect voor hebben, oftewel de stress die door een verdovende werking wordt verminderd. Je krijgt dan ook meer zelfvertrouwen omdat je hersenen simpelweg minder hard werken, oftewel dat je minder twijfelt. Dit is bij alle soorten drugs, inclusief caffeïne en suiker bijvoorbeeld het doel. Drugs = drogeren = verdoven, en dat kan op heel veel verschillende manieren. Ik vind overigens dat borstkanker verhaal dan ook redelijk indrukwekkend, want wat is een toenemende mate aan alcohol? 10 glazen of meer in de week?

Dat gezegd hebbende, gaat het in dit topic uiteraard over de brandstoffen. Hierover is net zoveel onduidelijkheid, over dit onderwerp word dan ook haast niet nagedacht, echter komen we er wel erg veel mee in aanraking. Er rijden immers vele miljoenen auto's rond, en veel van deze motoren zijn niet voorbereid op ethanol. Oftewel komen er schadelijke gassen vrij welke een bepaalde invloed hebben op de omgeving, en deze omgeving heeft ook invloed op jou. Oftewel, wat is die invloed?

Daarom zeg ik ook dat we geen conclusies kunnen trekken, en dat we dit topic beter kunnen gebruiken om informatie bij elkaar te rapen om er een beeld van te krijgen, anders zullen we altijd met onze vooroordelen blijven rondlopen. Oftewel kunnen we dan wat bewuster bezig gaan met dit soort zaken.