E15 staat voor 15% toegevoegde ethanol aan benzine bijvoorbeeld.quote:Nationwide transition to E15 could damage vehicle emission control systems, decrease fuel economy, pose fire risks during transportation and retail, degrade water quality, worsen emissions of some air pollutants and escalate health risks for children and other vulnerable people, according to scientific studies by the Department of Energy, Department of Transportation Pipeline and Hazardous Materials Safety Administration, National Research Council, independent academic researchers and EPA scientists (DOE 2009a; DOT 2008; NRC 2008; U.S. EPA 2009a).
http://www.gezondheidsnet(...)-ethanol-op-werkplekquote:Ethanol, beter bekend als alcohol, is een kleurloze, heldere vloeistof, die in veel productieprocessen wordt gebruikt. Werknemers kunnen ermee in aanraking komen in de vorm van damp, die ze dan inademen, of via de huid, bijvoorbeeld bij het desinfecteren.
Kans op kanker door ethanol op werkplek
Dat kan nadelige gezondheidseffecten hebben. Zo kan ethanol onder meer kanker veroorzaken. Daarom stelt de overheid voor ethanol op de werkplek, net als voor veel andere stoffen, een maximaal aanvaarde concentratie (MAC-waarde) vast. In dat kader heeft de Gezondheidsraad berekend welke concentratie ethanol in de lucht samenhangt met een bepaalde kans op overlijden door kanker, na blootstelling gedurende een heel arbeidsleven. Dit is de eerste stap op weg naar wettelijke normen voor beroepsmatige blootstelling aan ethanol. Het advies wordt vandaag aangeboden aan de staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
Daarom had ik er nog een stuk aan toegevoegd. Dit forum kan bovendien wel een nieuw onderwerp gebruiken denk ik. Een van de grote vragen voor mij is dan ook waarom je hier zo weinig over hoort? Onderzoeken genoeg over dit onderwerp, blijkbaar.quote:Op vrijdag 4 december 2009 16:37 schreef Bommenlegger het volgende:
Open dit topic in W & T en je krijgt meer duidelijkheid dan je zou durven dromen.
Dus verzoek aan de mods...schopje W & T.
Ethanol een aanverwant noemen van MTBE zegt mij voldoende over de kennis die je hebt van de materie.quote:Op vrijdag 4 december 2009 16:33 schreef mediaconsument het volgende:
Dit onderwerp is vrij groot, daar het een bekend feit is dat er tegenwoordig vrij veel auto's rondrijden, en dat ethanol als stof regelmatig gebruikt wordt. Daarbij is het ook goed om te vermelden dat een aanverwant van deze stof, namelijk MTBE, inmiddels in een groot deel van de wereld verboden is, en dat dit vervangen is door ethanol zelf.
Al is het maar omdat de E staat voor ethanol. Dat er MTBE in onze benzine heeft gezeten, of nog zit, is een vaststaand feit. Dat dit vervangen is door ethanol, is dat ook. Bedankt voor je bijdrage in ieder geval.quote:Op vrijdag 4 december 2009 16:44 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Ethanol een aanverwant noemen van MTBE zegt mij voldoende over de kennis die je hebt van de materie.
Die "E" staat voor Ether volgens mijn chemiekaarten? In totaal staat MTBE voor Methyl-tert-butylether.quote:Op vrijdag 4 december 2009 16:46 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Al is het maar omdat de E staat voor ethanol. Dat er MTBE in onze benzine heeft gezeten, of nog zit, is een vaststaand feit. Dat dit vervangen is door ethanol, is dat ook. Bedankt voor je bijdrage in ieder geval.
De reden waarom dit in autobrandstoffen zit, lijkt mij een geldelijke om eerlijk te zijn. Verder is dit verhaal mij ook nog niet helemaal duidelijk, oftewel zal dit topic mij daarmee helpen.quote:Op vrijdag 4 december 2009 16:56 schreef fruityloop het volgende:
Je zoekt er van alles over op (toch vooral de negatieve effecten), zet dat hier neer, en zegt dat je er meer over wilt weten.. Waarom zoek je dan niet eerst zelf wat meer basic chemische gegevens op over ethanol, MTBE, de nog gevaarlijker voorloper van MTBE, TEL, en de gauw verlaten tussenoplossing in de vorm van Benzeen? En niet geheel belangrijk, de reden waarom dit überhaupt in autobrandstoffen zit..
Volgens mij interperteer je de site verkeerd. Ik denk dat ze bedoelen dat hevige regen invloed heeft op rivieren, die door de extra water op extreme diepte (8km oid) een breuk in de tectonische plaat kunnen veroorzaken.quote:Daarbij wil ik ook nog vermelden dat door de uitstoot van ethanol, er mogelijk effecten kunnen optreden in ons klimaat, zoals minder, maar hevigere regenbuien, die op zichzelf de aardplaten kunnen laten trillen. http://rglsun1.geol.vt.edu/HydroseismicityHomePage.html
Maar dit gaat dus over trends, sommige wel van 90 jaar.quote:For many scholars, the influence of underground water in tectonic processes is a line to be followed for explaining the puzzle of intracontinental seismicity. Considering the rainfall as the main source feeding the surface stream flows and, in turn, the underground water, in this approach a preliminary statistical investigation is performed and some results are obtained regarding the seasonality of seismic activity and the intercorrelation between rainfall and earthquakes in the Balkan area. Employing rainfall as well as seismological data, our study points out that there are zones in this peninsula where unusual rainfall could influence the natural trend of seismic activity.
Imho zal dit alleen effect kunnen hebben op plaatsen die nu toch al vatbaar zijn voor dit fenomeenquote:The earthquake seasonality of Albania is observed for the period 1901-1990. Of the included 211 earthquakes with magnitude >=4.5, 70% occurred in the year's period November-April. One-third of all earthquakes occur in November and December. The Schuster test is employed to asses the significance of the apparent earthquake seasonality. For five zones of the country, an attempt is made to cross-correlate rainfall and seismic activity. It is found that some zones show a better cross-correlation coefficient than others. Detailed observation has been carried out for all the "felt" earthquakes in Albania with inland epicenters for the period 1969-1990. Some of them followed heavy precipitation. A suggestion that changing underground waters can act as a valve allowing accumulated seismic ebergy to be released earlier than without groundwater recharge is proposed for the case of Albania.
Ok, dan zit ik daarmee verkeerd. Het blijven echter beiden toevoegingen voor brandstof. Zal het aanpassen.quote:Op vrijdag 4 december 2009 16:58 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Die "E" staat voor Ether volgens mijn chemiekaarten? In totaal staat MTBE voor Methyl-tert-butylether.
Nee, het is een technische reden volgens mijn zwager de automonteur.. Als je toch aan het zoeken bent, check dan even wat "pingelen" is, en wat dat doet voor het verbrandingsproces, vermogensopbouw en duurzaamheid van een benzine motor.quote:Op vrijdag 4 december 2009 16:59 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
De reden waarom dit in autobrandstoffen zit, lijkt mij een geldelijke om eerlijk te zijn. Verder is dit verhaal mij ook nog niet helemaal duidelijk, oftewel zal dit topic mij daarmee helpen.
TEL kende ik nog niet overigens, daar ga ik eens wat over opzoeken. Bedankt.
Die breuken veroorzaken volgens mij dan ook de aardbevingen. New Madrid is zo'n gebied bijvoorbeeld. De precieze oorzaak van die aardbevingen zijn nogsteeds niet duidelijk volgens mij.quote:Op vrijdag 4 december 2009 17:00 schreef Jumparound het volgende:
[..]
Volgens mij interperteer je de site verkeerd. Ik denk dat ze bedoelen dat hevige regen invloed heeft op rivieren, die door de extra water op extreme diepte (8km oid) een breuk in de tectonische plaat kunnen veroorzaken.
[..]
Maar dit gaat dus over trends, sommige wel van 90 jaar.
[..]
Imho zal dit alleen effect kunnen hebben op plaatsen die nu toch al vatbaar zijn voor dit fenomeen
Volgens het artikel in de OP zouden deze toevoegingen ook voor schade aan de motor kunnen zorgen.quote:Op vrijdag 4 december 2009 17:02 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Nee, het is een technische reden volgens mijn zwager de automonteur.. Als je toch aan het zoeken bent, check dan even wat "pingelen" is, en wat dat doet voor het verbrandingsproces, vermogensopbouw en duurzaamheid van een benzine motor.
Aaardbeving Iranquote:MTBE is manufactured via the chemical reaction of methanol and isobutylene. Methanol is derived from natural gas, and isobutylene is derived from butane obtained from crude oil or natural gas, thus MTBE is a fossil fuel. In the United States, it was produced in very large quantities (more than 200,000 barrels per day in 1999) during its use as a fuel additive. Due to widespread releases of MTBE-containing gasoline from underground storage tanks all over the US, various jurisdictions banned the use of MTBE and production was reduced. MTBE contamination in drinking water aquifers is a serious concern in many states (the most famous cases are Lake Tahoe and Santa Monica). Most American gasoline retailers have ceased using MTBE as an oxygenate and US production has declined. Similarly, lack of growth or even decline of MTBE production has been seen in Western Europe.
een lange tijd daarna dusquote:The 2003 Bam earthquake was a major earthquake that struck Bam and the surrounding Kerman province of southeastern Iran at 1:56 AM UTC (5:26 AM Iran Standard Time) on December 26, 2003.
Hoe zit het met de MTBE installaties in Europa dan? Ik heb verder ook geen link van dat verhaal, zal er nog eens naar zoeken.quote:Op vrijdag 4 december 2009 17:10 schreef Jumparound het volgende:
Met bovenstaande beredenatie lijkt het meer op een TRU topic...
maar dat is mijn mening
[..]
Aaardbeving Iran
[..]
een lange tijd daarna dus
quote:Similarly, lack of growth or even decline of MTBE production has been seen in Western Europe.
Dat is geen antwoord op mijn vraag, Er zijn namelijk wel MTBE installaties geweest, of zijn er nogsteeds hier in Europa.quote:
Daarom ga ik hier nog niet over verder. Heb zoals ik al zei dat verhaal van de aarbevingen niet bij de hand nu.quote:Op vrijdag 4 december 2009 17:17 schreef Jumparound het volgende:
ja, maar hoe wil je met een toevoeging aan een brandstof een aarbeving opwekken in een regio die sowieso seismisch actief is? Dat is het zelfde als zeggen dat als de Filipijnen getroffen worden door een Orkaan rond oktober het een "act of god" is..
Waar haal je eigenlijk vandaan dat pure ethanol met 12 graden al ontbrand? Verdampen en ontbranden zijn 2 verschillende termen namelijk. Daarom kan ik er inkomen dat 12 graden de verdampingstemperatuur zou zijn, en de ontbrandingstemperatuur heel wat hoger ligt.quote:Op vrijdag 4 december 2009 19:40 schreef ToT het volgende:
@ Mediaconsument: Ik weet niet precies hoe heet de explosie in een verbrandingsmotor is, maar iets zegt me dat het wel boven de 12 graden van het vlampunt van ethanol uitkomt. Ik denk dat ik heel erg raar zou gaan kijken als de ethanol doodleuk in grote hoeveelheden vrij zou komen.
Die staan bij ons in de botlek..quote:Op vrijdag 4 december 2009 17:12 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Hoe zit het met de MTBE installaties in Europa dan? Ik heb verder ook geen link van dat verhaal, zal er nog eens naar zoeken.
Mits er genoeg damp is uiteraard, weet verder dan ook niet wat er precies in de motor gebeurt en hoe het zit als er sprake is van een mengsel. Weet jij zo rond welke temperatuur benzine brandbaar is?quote:Op vrijdag 4 december 2009 19:48 schreef ToT het volgende:
Vanaf 12 graden is het brandbaar. (Google er maar op los)
Vlammetje er bij, en woosh!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |