abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75287896
Dit keer geen topic over de teloorgang van de westerse maatschappij door het overmatig gebruik van alcohol. Nee, nu een topic over pure vormen van dit vermaak. Oftewel door de toevoegingen in onze brandstoffen, veelal onder het 'groene' keurmerk. Maar ook door effecten mbt. onze gezondheid, door blootstelling aan deze stof op onder andere de werkplek, of tijdens het desinfecteren van een wond.

Met google is over ethanol en de eventuele gevolgen voor de gezondheid en het milieu genoeg te vinden. Echter wil ik dit topic aftrappen dmv. twee naar mij idee goed onderbouwde links. Die een duidelijk beeld kunnen geven aan dit geheel.
quote:
Nationwide transition to E15 could damage vehicle emission control systems, decrease fuel economy, pose fire risks during transportation and retail, degrade water quality, worsen emissions of some air pollutants and escalate health risks for children and other vulnerable people, according to scientific studies by the Department of Energy, Department of Transportation Pipeline and Hazardous Materials Safety Administration, National Research Council, independent academic researchers and EPA scientists (DOE 2009a; DOT 2008; NRC 2008; U.S. EPA 2009a).
E15 staat voor 15% toegevoegde ethanol aan benzine bijvoorbeeld.

http://www.ewg.org/letter(...)r-Act-Fuel-Standards

Korte verduidelijking: http://www.ewg.org/biofue(...)ks-and-Engine-Damage
quote:
Ethanol, beter bekend als alcohol, is een kleurloze, heldere vloeistof, die in veel productieprocessen wordt gebruikt. Werknemers kunnen ermee in aanraking komen in de vorm van damp, die ze dan inademen, of via de huid, bijvoorbeeld bij het desinfecteren.
Kans op kanker door ethanol op werkplek

Dat kan nadelige gezondheidseffecten hebben. Zo kan ethanol onder meer kanker veroorzaken. Daarom stelt de overheid voor ethanol op de werkplek, net als voor veel andere stoffen, een maximaal aanvaarde concentratie (MAC-waarde) vast. In dat kader heeft de Gezondheidsraad berekend welke concentratie ethanol in de lucht samenhangt met een bepaalde kans op overlijden door kanker, na blootstelling gedurende een heel arbeidsleven. Dit is de eerste stap op weg naar wettelijke normen voor beroepsmatige blootstelling aan ethanol. Het advies wordt vandaag aangeboden aan de staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
http://www.gezondheidsnet(...)-ethanol-op-werkplek

Dit onderwerp is vrij groot, daar het een bekend feit is dat er tegenwoordig vrij veel auto's rondrijden, en dat ethanol als stof regelmatig gebruikt wordt. Daarbij is het ook goed om te vermelden dat een andere toevoeging aan brandstof, namelijk MTBE, inmiddels in een groot deel van de wereld verboden is, en dat dit vervangen is door ethanol.

Daarbij wil ik ook nog vermelden dat door de uitstoot van ethanol, er mogelijk effecten kunnen optreden in ons klimaat, zoals minder, maar hevigere regenbuien, die op zichzelf de aardplaten kunnen laten trillen. http://rglsun1.geol.vt.edu/HydroseismicityHomePage.html

Oftewel een breed onderwerp, waar ik graag wat meer duidelijkheid over zou willen zien!

ps.Er valt dan ook veel geld te verdienen aan benzine, en waarschijnlijk nog meer als hier percentages ethanol aan worden toegevoegd. Tel daarbij op de mogelijkheid dat dit het verbruik zou kunnen beïnvloeden, en je maakt nog meer geld. Dat is dan ook de reden waarom dit verhaal in BNW past namelijk.

[ Bericht 1% gewijzigd door mediaconsument op 04-12-2009 17:07:05 ]
As your walls tumble down, they crack into a smile, and the illumination of self shines through.
pi_75288043
Open dit topic in W & T en je krijgt meer duidelijkheid dan je zou durven dromen.

Dus verzoek aan de mods...schopje W & T.
pi_75288109
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 16:37 schreef Bommenlegger het volgende:
Open dit topic in W & T en je krijgt meer duidelijkheid dan je zou durven dromen.

Dus verzoek aan de mods...schopje W & T.
Daarom had ik er nog een stuk aan toegevoegd. Dit forum kan bovendien wel een nieuw onderwerp gebruiken denk ik. Een van de grote vragen voor mij is dan ook waarom je hier zo weinig over hoort? Onderzoeken genoeg over dit onderwerp, blijkbaar.
As your walls tumble down, they crack into a smile, and the illumination of self shines through.
  vrijdag 4 december 2009 @ 16:44:44 #4
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_75288275
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 16:33 schreef mediaconsument het volgende:
Dit onderwerp is vrij groot, daar het een bekend feit is dat er tegenwoordig vrij veel auto's rondrijden, en dat ethanol als stof regelmatig gebruikt wordt. Daarbij is het ook goed om te vermelden dat een aanverwant van deze stof, namelijk MTBE, inmiddels in een groot deel van de wereld verboden is, en dat dit vervangen is door ethanol zelf.
Ethanol een aanverwant noemen van MTBE zegt mij voldoende over de kennis die je hebt van de materie.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_75288341
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 16:44 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Ethanol een aanverwant noemen van MTBE zegt mij voldoende over de kennis die je hebt van de materie.
Al is het maar omdat de E staat voor ethanol. Dat er MTBE in onze benzine heeft gezeten, of nog zit, is een vaststaand feit. Dat dit vervangen is door ethanol, is dat ook. Bedankt voor je bijdrage in ieder geval.
pi_75288654
Je zoekt er van alles over op (toch vooral de negatieve effecten), zet dat hier neer, en zegt dat je er meer over wilt weten.. Waarom zoek je dan niet eerst zelf wat meer basic chemische gegevens op over ethanol, MTBE, de nog gevaarlijker voorloper van MTBE, TEL, en de gauw verlaten tussenoplossing in de vorm van Benzeen? En niet geheel belangrijk, de reden waarom dit überhaupt in autobrandstoffen zit..
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_75288700
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 16:46 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Al is het maar omdat de E staat voor ethanol. Dat er MTBE in onze benzine heeft gezeten, of nog zit, is een vaststaand feit. Dat dit vervangen is door ethanol, is dat ook. Bedankt voor je bijdrage in ieder geval.
Die "E" staat voor Ether volgens mijn chemiekaarten? In totaal staat MTBE voor Methyl-tert-butylether.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_75288733
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 16:56 schreef fruityloop het volgende:
Je zoekt er van alles over op (toch vooral de negatieve effecten), zet dat hier neer, en zegt dat je er meer over wilt weten.. Waarom zoek je dan niet eerst zelf wat meer basic chemische gegevens op over ethanol, MTBE, de nog gevaarlijker voorloper van MTBE, TEL, en de gauw verlaten tussenoplossing in de vorm van Benzeen? En niet geheel belangrijk, de reden waarom dit überhaupt in autobrandstoffen zit..
De reden waarom dit in autobrandstoffen zit, lijkt mij een geldelijke om eerlijk te zijn. Verder is dit verhaal mij ook nog niet helemaal duidelijk, oftewel zal dit topic mij daarmee helpen.

TEL kende ik nog niet overigens, daar ga ik eens wat over opzoeken. Bedankt.
  vrijdag 4 december 2009 @ 17:00:07 #9
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_75288758
quote:
Daarbij wil ik ook nog vermelden dat door de uitstoot van ethanol, er mogelijk effecten kunnen optreden in ons klimaat, zoals minder, maar hevigere regenbuien, die op zichzelf de aardplaten kunnen laten trillen. http://rglsun1.geol.vt.edu/HydroseismicityHomePage.html
Volgens mij interperteer je de site verkeerd. Ik denk dat ze bedoelen dat hevige regen invloed heeft op rivieren, die door de extra water op extreme diepte (8km oid) een breuk in de tectonische plaat kunnen veroorzaken.
quote:
For many scholars, the influence of underground water in tectonic processes is a line to be followed for explaining the puzzle of intracontinental seismicity. Considering the rainfall as the main source feeding the surface stream flows and, in turn, the underground water, in this approach a preliminary statistical investigation is performed and some results are obtained regarding the seasonality of seismic activity and the intercorrelation between rainfall and earthquakes in the Balkan area. Employing rainfall as well as seismological data, our study points out that there are zones in this peninsula where unusual rainfall could influence the natural trend of seismic activity.
Maar dit gaat dus over trends, sommige wel van 90 jaar.
quote:
The earthquake seasonality of Albania is observed for the period 1901-1990. Of the included 211 earthquakes with magnitude >=4.5, 70% occurred in the year's period November-April. One-third of all earthquakes occur in November and December. The Schuster test is employed to asses the significance of the apparent earthquake seasonality. For five zones of the country, an attempt is made to cross-correlate rainfall and seismic activity. It is found that some zones show a better cross-correlation coefficient than others. Detailed observation has been carried out for all the "felt" earthquakes in Albania with inland epicenters for the period 1969-1990. Some of them followed heavy precipitation. A suggestion that changing underground waters can act as a valve allowing accumulated seismic ebergy to be released earlier than without groundwater recharge is proposed for the case of Albania.
Imho zal dit alleen effect kunnen hebben op plaatsen die nu toch al vatbaar zijn voor dit fenomeen
Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
Ecosia
ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
pi_75288784
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 16:58 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Die "E" staat voor Ether volgens mijn chemiekaarten? In totaal staat MTBE voor Methyl-tert-butylether.
Ok, dan zit ik daarmee verkeerd. Het blijven echter beiden toevoegingen voor brandstof. Zal het aanpassen.
pi_75288836
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 16:59 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

De reden waarom dit in autobrandstoffen zit, lijkt mij een geldelijke om eerlijk te zijn. Verder is dit verhaal mij ook nog niet helemaal duidelijk, oftewel zal dit topic mij daarmee helpen.

TEL kende ik nog niet overigens, daar ga ik eens wat over opzoeken. Bedankt.
Nee, het is een technische reden volgens mijn zwager de automonteur.. Als je toch aan het zoeken bent, check dan even wat "pingelen" is, en wat dat doet voor het verbrandingsproces, vermogensopbouw en duurzaamheid van een benzine motor.
pi_75288931
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 17:00 schreef Jumparound het volgende:

[..]

Volgens mij interperteer je de site verkeerd. Ik denk dat ze bedoelen dat hevige regen invloed heeft op rivieren, die door de extra water op extreme diepte (8km oid) een breuk in de tectonische plaat kunnen veroorzaken.
[..]

Maar dit gaat dus over trends, sommige wel van 90 jaar.
[..]

Imho zal dit alleen effect kunnen hebben op plaatsen die nu toch al vatbaar zijn voor dit fenomeen
Die breuken veroorzaken volgens mij dan ook de aardbevingen. New Madrid is zo'n gebied bijvoorbeeld. De precieze oorzaak van die aardbevingen zijn nogsteeds niet duidelijk volgens mij.

Daarbij hebben we ook te maken met luchtstromingen etc, oftewel kunnen dit soort verhalen op een andere plek ontstaan. Om deze reden zijn er dan ook verhalen te vinden over bijvoorbeeld de effecten van het aanzetten van de MTBE installaties. Sommigen denken zelfs dat de grote aardbevingen in IRAN hierdoor zijn veroorzaakt.

Daarom is dit ook een BNW topic, ben benieuwd of er mensen zijn die hier meer over kunnen vertellen. Verder dan wat gissen kom ik nu nog niet namelijk.
pi_75289051
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 17:02 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Nee, het is een technische reden volgens mijn zwager de automonteur.. Als je toch aan het zoeken bent, check dan even wat "pingelen" is, en wat dat doet voor het verbrandingsproces, vermogensopbouw en duurzaamheid van een benzine motor.
Volgens het artikel in de OP zouden deze toevoegingen ook voor schade aan de motor kunnen zorgen.

[ Bericht 12% gewijzigd door mediaconsument op 04-12-2009 17:18:50 ]
  vrijdag 4 december 2009 @ 17:10:58 #14
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_75289066
Met bovenstaande beredenatie lijkt het meer op een TRU topic...
maar dat is mijn mening
quote:
MTBE is manufactured via the chemical reaction of methanol and isobutylene. Methanol is derived from natural gas, and isobutylene is derived from butane obtained from crude oil or natural gas, thus MTBE is a fossil fuel. In the United States, it was produced in very large quantities (more than 200,000 barrels per day in 1999) during its use as a fuel additive. Due to widespread releases of MTBE-containing gasoline from underground storage tanks all over the US, various jurisdictions banned the use of MTBE and production was reduced. MTBE contamination in drinking water aquifers is a serious concern in many states (the most famous cases are Lake Tahoe and Santa Monica). Most American gasoline retailers have ceased using MTBE as an oxygenate and US production has declined. Similarly, lack of growth or even decline of MTBE production has been seen in Western Europe.
Aaardbeving Iran
quote:
The 2003 Bam earthquake was a major earthquake that struck Bam and the surrounding Kerman province of southeastern Iran at 1:56 AM UTC (5:26 AM Iran Standard Time) on December 26, 2003.
een lange tijd daarna dus
Ecosia
pi_75289105
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 17:10 schreef Jumparound het volgende:
Met bovenstaande beredenatie lijkt het meer op een TRU topic...
maar dat is mijn mening
[..]

Aaardbeving Iran
[..]

een lange tijd daarna dus
Hoe zit het met de MTBE installaties in Europa dan? Ik heb verder ook geen link van dat verhaal, zal er nog eens naar zoeken.
  vrijdag 4 december 2009 @ 17:13:55 #16
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_75289139
quote:
Similarly, lack of growth or even decline of MTBE production has been seen in Western Europe.
Ecosia
pi_75289175
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 17:13 schreef Jumparound het volgende:

[..]

Dat is geen antwoord op mijn vraag, Er zijn namelijk wel MTBE installaties geweest, of zijn er nogsteeds hier in Europa.
  vrijdag 4 december 2009 @ 17:17:28 #18
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_75289243
ja, maar hoe wil je met een toevoeging aan een brandstof een aarbeving opwekken in een regio die sowieso seismisch actief is? Dat is het zelfde als zeggen dat als de Filipijnen getroffen worden door een Orkaan rond oktober het een "act of god" is..
Ecosia
pi_75289306
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 17:17 schreef Jumparound het volgende:
ja, maar hoe wil je met een toevoeging aan een brandstof een aarbeving opwekken in een regio die sowieso seismisch actief is? Dat is het zelfde als zeggen dat als de Filipijnen getroffen worden door een Orkaan rond oktober het een "act of god" is..
Daarom ga ik hier nog niet over verder. Heb zoals ik al zei dat verhaal van de aarbevingen niet bij de hand nu.
  vrijdag 4 december 2009 @ 17:19:54 #20
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_75289314
oke, ik wacht af
Ecosia
pi_75291874
Fijn dat je er even een apart topic van hebt gemaakt!
(Even komma'tje uit de TT weggehaald.)
pi_75294286
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 19:40 schreef ToT het volgende:
@ Mediaconsument: Ik weet niet precies hoe heet de explosie in een verbrandingsmotor is, maar iets zegt me dat het wel boven de 12 graden van het vlampunt van ethanol uitkomt. Ik denk dat ik heel erg raar zou gaan kijken als de ethanol doodleuk in grote hoeveelheden vrij zou komen.
Waar haal je eigenlijk vandaan dat pure ethanol met 12 graden al ontbrand? Verdampen en ontbranden zijn 2 verschillende termen namelijk. Daarom kan ik er inkomen dat 12 graden de verdampingstemperatuur zou zijn, en de ontbrandingstemperatuur heel wat hoger ligt.
pi_75294346
Vanaf 12 graden is het brandbaar. (Google er maar op los)
Vlammetje er bij, en woosh!
pi_75294507
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 17:12 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Hoe zit het met de MTBE installaties in Europa dan? Ik heb verder ook geen link van dat verhaal, zal er nog eens naar zoeken.
Die staan bij ons in de botlek..
pi_75294970
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 19:48 schreef ToT het volgende:
Vanaf 12 graden is het brandbaar. (Google er maar op los)
Vlammetje er bij, en woosh!
Mits er genoeg damp is uiteraard, weet verder dan ook niet wat er precies in de motor gebeurt en hoe het zit als er sprake is van een mengsel. Weet jij zo rond welke temperatuur benzine brandbaar is?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')