FOK!forum / Klaagbaak / Techneuten
Northsidevrijdag 4 december 2009 @ 14:28
Is het een vereiste dat je contactgestoord bent als je techneut wil worden? Ik heb het hier over de die-hard IT-techneuten, de oracle database figuren enzo.

Hier hebben ze hun eigen hoekje van een verdieping, een donker hol waar de wanden volhangen met playmates en waar overal schijven, kabels en gebrande dvd's rondslingeren. Niemand komt er eigenlijk graag, maar soms is het onvermijdelijk.

Maar goed, dan haal je eens diep adem en spring je toch maar in het diepe. Hallo, techneuten, er zijn wat gebruikers die klagen over dit en dat, kunnen jullie daar iets aan doen? Nou, dan krijg je dus een onbegrijpelijk verhaal van 5 minuten over api's en ini's waarbij ze 4 van de 5 keer onderling ook nog even gaan discussieren over wat nou eigenlijk de beste manier is. HEY! Ik wil een ja of een nee, geen verhaal van 5 minuten. Hoe jullie het vervolgens doen is niet mijn probleem, daar betalen ze jullie voor.

Samengevat: techneuten, een geheime sekte met een eigen geheimtaal en een eigen secret handshake. Communicatief onhandig zijn is een pre om te mogen joinen.
garriejvrijdag 4 december 2009 @ 14:29
ja hier ook en ze zeggen geen woord
Bomilvrijdag 4 december 2009 @ 14:30
TS begrijpt niets
Agiathvrijdag 4 december 2009 @ 14:30
Hebben ze soms wolventruien aan?
Bomilvrijdag 4 december 2009 @ 14:31
http://www.birkoph.com/Wolf_tshirt.htm
Choadvrijdag 4 december 2009 @ 14:31
TS is te dom om intelligente mensen te begrijpen
mstxvrijdag 4 december 2009 @ 14:32
01000111 01101111 01100101 01100100 00100000 01110100 01101111 01110000 01101001 01100011 00100000 01011011 00110001 00110100 00101110 01100111 01101001 01100110 01011101
error_404vrijdag 4 december 2009 @ 14:34
-..---.-.-.-.---....-.-.--...-.-.-.-.-..---..-.-.--.-..-...--.-.-.-.-.-..--.-.--.-.--.-..--.-.-...--......---.-.-...--.-.-.-.---..-.-
boudemaniakvrijdag 4 december 2009 @ 14:34
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 14:32 schreef mstx het volgende:
01000111 01101111 01100101 01100100 00100000 01110100 01101111 01110000 01101001 01100011 00100000 01011011 00110001 00110100 00101110 01100111 01101001 01100110 01011101
01101111 kan al niet meer! Is geen deel van het ASCII Binary Character Table
Grippervrijdag 4 december 2009 @ 14:35
Ik ben dan ook heel blij dat ik als communicatief én technisch vaardige techneut tussen fabriek en onze vertegenwoordigers in mag zitten. Dat werkt heel leuk 2 kanten op: de pure techneutentaal vanuit onze fabriek vertalen naar iets waar de klant wat mee kan. En de wensen van mn klant zo vertalen naar de fabriek, dat ze bouwen wat ik ze probeer uit te leggen. Ik ben blij met mn werk

p.s. hopeloze gevallen, die nerds die TS beschrijft. Kunnen zelfs tijdens een bedrijfsborrel alleen maar over techniek lullen
FCZwolleZuidvrijdag 4 december 2009 @ 14:36
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 14:34 schreef boudemaniak het volgende:

[..]

01101111 kan al niet meer! Is geen deel van het ASCII Binary Character Table
De 1e techneut meldt zich.
Repeatvrijdag 4 december 2009 @ 14:37
IT'ers techneuten noemen Die kunnen nog geen distributieriem vervangen
omapietjevrijdag 4 december 2009 @ 14:37
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 14:31 schreef Choad het volgende:
TS is te dom om intelligente mensen te begrijpen
B-FliPvrijdag 4 december 2009 @ 14:38
Je zou de 4-delige reeks van "The website is down" een keer moeten bekijken...

In principe zou er bij een middelmatige IT-afdeling iemand moeten zitten die als
brug fungeert tussen de gebruikers en de specialisten... Iemand die IT-taal in
Jip en Janneke om kan zetten, en tegelijkertijd de wens of vraag van de gebruiker
in de juiste context en vraagstelling kan kneden zodat het de IT specialisten
duidelijk wordt wat de bedoeling is, dit vergt meestal een klein onderzoekje over
wat nou precies het probleem is (dat weten gebruikers zelf vaak ook niet precies
en zijn daar ook niet in geinteresseerd)...

Bij slecht management zie je dit soort kloven veelvuldig voorkomen... Nee techneuten
zijn niet per definitie contactgestoord, maar denken vanuit hun werkvlak... Zo zal
iemand die op logistiek of finance werkt ook smijten met vakjargon waar de meeste
mensen niks mee kunnen...
B-FliPvrijdag 4 december 2009 @ 14:39
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 14:37 schreef Repeat het volgende:
IT'ers techneuten noemen Die kunnen nog geen distributieriem vervangen
Een auto-monteur kan ook geen moederbord repareren of een probleem opsporen in de glasvezel connectie... Beide zijn echter techneut...
Bomilvrijdag 4 december 2009 @ 14:41
ASCII - Pronounced "Ass Key." This is a term used in most gay and bisexual news groups to let someone know you're interested in them. All ass pirates use an ASCII as their method of exploiting ass. (No relation to real pirates.)

API - This is a short way of saying "a pie." It would be correct usage to say "My friend baked me API."
Tacobellvrijdag 4 december 2009 @ 14:41
We hebben er hier ook zo 1 rond lopen.

Hij slist, lacht als een stereotype nerd, loopt op van die foute goedkope bruine vetersneakerdingen, maakt alleen maar foute seks opmerkingen tegen een 20 jaar oudere vrouwelijke collega etc.

Als je hem ziet weet je gelijk dat hij van de ICT afdeling komt.
Matty___vrijdag 4 december 2009 @ 14:46
ach die mensen moet er ook zijn. hoewel oracle dba nog niet eens zo technisch is...
Northsidevrijdag 4 december 2009 @ 14:50
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 14:35 schreef Gripper het volgende:
Ik ben dan ook heel blij dat ik als communicatief én technisch vaardige techneut tussen fabriek en onze vertegenwoordigers in mag zitten. Dat werkt heel leuk 2 kanten op: de pure techneutentaal vanuit onze fabriek vertalen naar iets waar de klant wat mee kan. En de wensen van mn klant zo vertalen naar de fabriek, dat ze bouwen wat ik ze probeer uit te leggen. Ik ben blij met mn werk

p.s. hopeloze gevallen, die nerds die TS beschrijft. Kunnen zelfs tijdens een bedrijfsborrel alleen maar over techniek lullen
Dan ben jij je gewicht in goud waard. Jammer dat mensen die de vertaalslag kunnen maken zo zeldzaam zijn. Misschien zouden ze daar eens wat meer aandacht aan moeten besteden tijdens de opleiding, het zou echt heel wat misverstanden voorkomen.
rashudovrijdag 4 december 2009 @ 14:52
DBA / Systeembeheerders, dan heb je ook wel de onderste trap van de techneutenladder, het is al heel wat als ze hun wekker kunnen instellen, dus als je ze een vraag stelt over Oracle dan is het logisch dat ze eerst uren met elkaar moeten overleggen voordat er een antwoord komt.
Northsidevrijdag 4 december 2009 @ 14:55
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 14:38 schreef B-FliP het volgende:

In principe zou er bij een middelmatige IT-afdeling iemand moeten zitten die als
brug fungeert tussen de gebruikers en de specialisten... Iemand die IT-taal in
Jip en Janneke om kan zetten, en tegelijkertijd de wens of vraag van de gebruiker
in de juiste context en vraagstelling kan kneden zodat het de IT specialisten
duidelijk wordt wat de bedoeling is.
Volgens mij zijn die mensen zeldzaam... als in, in heel Nederland lopen er 1000 van die mensen rond, terwijl er 100,000 nodig zouden zijn.
quote:


Bij slecht management zie je dit soort kloven veelvuldig voorkomen... Nee techneuten
zijn niet per definitie contactgestoord, maar denken vanuit hun werkvlak... Zo zal
iemand die op logistiek of finance werkt ook smijten met vakjargon waar de meeste
mensen niks mee kunnen...
Iemand van logistiek of finance zal de wezenloze blik bij de toehoorder (veel) eerder herkennen en zelf overstappen op jip&janneke-taal (of een onderwerp). Techneuten lijken niet te kunnen bevatten dat iemand ze NIET begrijpt en beginnen dapper opnieuw met hun verhaal. Het lijkt echt of ze die sociale voelsprieten missen hoor...
CharlyLownoisevrijdag 4 december 2009 @ 14:55
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 14:35 schreef Gripper het volgende:
Ik ben dan ook heel blij dat ik als communicatief én technisch vaardige techneut tussen fabriek en onze vertegenwoordigers in mag zitten. Dat werkt heel leuk 2 kanten op: de pure techneutentaal vanuit onze fabriek vertalen naar iets waar de klant wat mee kan. En de wensen van mn klant zo vertalen naar de fabriek, dat ze bouwen wat ik ze probeer uit te leggen. Ik ben blij met mn werk

p.s. hopeloze gevallen, die nerds die TS beschrijft. Kunnen zelfs tijdens een bedrijfsborrel alleen maar over techniek lullen
Daar hebben ze tegenwoordig ook hele opleidingen voor.
Grippervrijdag 4 december 2009 @ 14:55
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 14:50 schreef Northside het volgende:

[..]

Dan ben jij je gewicht in goud waard. Jammer dat mensen die de vertaalslag kunnen maken zo zeldzaam zijn. Misschien zouden ze daar eens wat meer aandacht aan moeten besteden tijdens de opleiding, het zou echt heel wat misverstanden voorkomen.
Vertel dat eens aan mn baas
Ik zag op de HTS al snel dat ik niet mn dagen wilde slijten achter een heel groot computerscherm, cad tekenen. Maar er zijn genoeg techneuten die ook normaal met andere mensen kunnen communidingesen hoor, je hebt alleen pde pech dat jij net een paar verstokte IT-ers in een muf kantoortje hebt zitten.
SharQueDovrijdag 4 december 2009 @ 14:57
quote:
Maar goed, dan haal je eens diep adem en spring je toch maar in het diepe. Hallo, techneuten, er zijn wat gebruikers die klagen over dit en dat, kunnen jullie daar iets aan doen? Nou, dan krijg je dus een onbegrijpelijk verhaal van 5 minuten over api's en ini's waarbij ze 4 van de 5 keer onderling ook nog even gaan discussieren over wat nou eigenlijk de beste manier is. HEY! Ik wil een ja of een nee, geen verhaal van 5 minuten. Hoe jullie het vervolgens doen is niet mijn probleem, daar betalen ze jullie voor.
En dan denk je dat ze dat voor de lol doen? Word zelf eens IT'er, dan pas weet je hoe het is.
RM-rfvrijdag 4 december 2009 @ 14:58
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 14:28 schreef Northside het volgende:

Ik wil een ja of een nee, geen verhaal van 5 minuten. Hoe jullie het vervolgens doen is niet mijn probleem, daar betalen ze jullie voor.

Samengevat: techneuten, een geheime sekte met een eigen geheimtaal en een eigen secret handshake. Communicatief onhandig zijn is een pre om te mogen joinen.
wat je beschrijft is een veel voorkomend probleem, vooral bij bedrijven die zelf geen goede controle hebben over hun product en denken dat ze dat 'wel eventjes aan techneuten moeten overlaten'...

oftewel, de techneuten bepalen in hun 'hok' dat volledig afgesloten is van de rest van het bedrijf op een autische wijze producten, waarmee de meeste klanten niet kunnen werken, en als er dan klachten zijn van je gebruiker (terecht natuurlijk), wordt het ook aan precies die autistische nerds overgelaten 'om dat eventjes op te gaan lossen'..

de communicatiestoornis ligt natuurlijk dan niet enkel bij die nerds (die idd weinig comunicatief zijn, maar ook binnen het bedrijf die taak niet zouden 'hoeven' te hebben), maar vooral bij degenen die eigenlijk die nerds opdrachten zouden moeten geven, aansturen en duidelijk opleggen _hoe_ ze hunw erk uit te voeren hebben...

én je producten worden er een stuk beter van, bv 'gebruiksvriendelijker', en de communicatie wordt een stuk makkelijker als je niet meer dichtslaat als je naar dat 'hok' zou moeten om die techneuten nederig te gaan vragen om '
iets', maar hen gewoon duidelijke opdrachten kunt geven.... Punt is dan wel dat je erst zult moeten weten _wat_ je wilt (en nee, dat heeft weinig met techniek of bepaalde 'API's' te maken, maar wel zul je een beetje door dat soort termpjes kunnen heenprikken)
Northsidevrijdag 4 december 2009 @ 14:58
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 14:55 schreef Gripper het volgende:

Maar er zijn genoeg techneuten die ook normaal met andere mensen kunnen communidingesen hoor, je hebt alleen pde pech dat jij net een paar verstokte IT-ers in een muf kantoortje hebt zitten.
Kan nooit veel meer dan 20% zijn... en dan ben ik al positief.
Freak188vrijdag 4 december 2009 @ 14:59
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 14:39 schreef B-FliP het volgende:

[..]

Een auto-monteur kan ook geen moederbord repareren of een probleem opsporen in de glasvezel connectie... Beide zijn echter techneut...
Een IT-er kan geen moederbord repareren hoor. Ik heb nog nooit een IT-er met een soldeerapparaat bezig gezien. Nee, een kapot onderdeel wordt eruit gesloopt en je haalt een nieuwe uit het plastic.
SharQueDovrijdag 4 december 2009 @ 14:59
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 14:32 schreef mstx het volgende:
01000111 01101111 01100101 01100100 00100000 01110100 01101111 01110000 01101001 01100011 00100000 01011011 00110001 00110100 00101110 01100111 01101001 01100110 01011101
010110100110010101101011011001010111001000100000011101110110010101110100011001010110111000100001001000000101101100110001001100000010111001100111011010010110011001011101
Northsidevrijdag 4 december 2009 @ 15:00
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 14:57 schreef SharQueDo het volgende:

En dan denk je dat ze dat voor de lol doen?
Nee, omdat het hun baan is.
SharQueDovrijdag 4 december 2009 @ 15:01
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 14:38 schreef B-FliP het volgende:
Je zou de 4-delige reeks van "The website is down" een keer moeten bekijken...

In principe zou er bij een middelmatige IT-afdeling iemand moeten zitten die als
brug fungeert tussen de gebruikers en de specialisten... Iemand die IT-taal in
Jip en Janneke om kan zetten, en tegelijkertijd de wens of vraag van de gebruiker
in de juiste context en vraagstelling kan kneden zodat het de IT specialisten
duidelijk wordt wat de bedoeling is, dit vergt meestal een klein onderzoekje over
wat nou precies het probleem is (dat weten gebruikers zelf vaak ook niet precies
en zijn daar ook niet in geinteresseerd)...

Bij slecht management zie je dit soort kloven veelvuldig voorkomen... Nee techneuten
zijn niet per definitie contactgestoord, maar denken vanuit hun werkvlak... Zo zal
iemand die op logistiek of finance werkt ook smijten met vakjargon waar de meeste
mensen niks mee kunnen...
The website is down.



Met real voices ofc, niet dat gare chipmunk zooi.
Basp1vrijdag 4 december 2009 @ 15:03
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 14:55 schreef Northside het volgende:

Volgens mij zijn die mensen zeldzaam... als in, in heel Nederland lopen er 1000 van die mensen rond, terwijl er 100,000 nodig zouden zijn.
[..]
Nee want die mensen kunnen alleen de vertaalslag tussen commercie en techneut maken maar de technische problemen nog steeds zelf niet oplossen daarvoor zijn toch echt die it nerds noodzakelijk.
B-FliPvrijdag 4 december 2009 @ 15:59
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 14:59 schreef Freak188 het volgende:
Een IT-er kan geen moederbord repareren hoor. Ik heb nog nooit een IT-er met een soldeerapparaat bezig gezien. Nee, een kapot onderdeel wordt eruit gesloopt en je haalt een nieuwe uit het plastic.
Dus jij bepaalt wat ik wel en niet kan?

Als je een server hebt waar een ELCO van geploft is op t moederbord en er geen spareparts
meer van te krijgen zijn (of heeeel duur) dan soldeer ik er een nieuwe op hoor... Al regelmatig
gedaan ook...

Swappen gebeurt tegenwoordig wel vaker (makkelijker, kost minder tijd), maar als de noodzaak
er is, is t geen probleem
gebrokenglasvrijdag 4 december 2009 @ 16:07
Je moet er ook niet fysiek heengaan.... De juiste weg is een incident aanmelden bij de Helpdesk.
Middels het verkregen Ticketnummer kun je de voortgang van je incident bewaken.
B-FliPvrijdag 4 december 2009 @ 16:11
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 16:07 schreef gebrokenglas het volgende:
Je moet er ook niet fysiek heengaan.... De juiste weg is een incident aanmelden bij de Helpdesk.
Middels het verkregen Ticketnummer kun je de voortgang van je incident bewaken.
OEh ITIL bureaucratie... Alleen handig in grote bedrijven, anders is t meer administratie en
wachttijd dan dat er gewerkt wordt... Wordt al groen van misselijkheid als ik eraan terug denk...
doppelgängervrijdag 4 december 2009 @ 16:19
The IT Crowd
KoekjesTwistervrijdag 4 december 2009 @ 16:19
De TS is jaloers op de mensen die van hun hobby hun werk hebben gemaakt.
Northsidevrijdag 4 december 2009 @ 16:52
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 16:19 schreef KoekjesTwister het volgende:
De TS is jaloers op de mensen die van hun hobby hun werk hebben gemaakt.
Dat heb ik ook, maar ik heb mezelf daarbij niet verloren in mijn eigen wereldje.
KoekjesTwistervrijdag 4 december 2009 @ 16:54
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 16:52 schreef Northside het volgende:

[..]

Dat heb ik ook, maar ik heb mezelf daarbij niet verloren in mijn eigen wereldje.
Dan vraag ik me af wat jouw hobby is?
Northsidevrijdag 4 december 2009 @ 16:58
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 16:07 schreef gebrokenglas het volgende:
Je moet er ook niet fysiek heengaan.... De juiste weg is een incident aanmelden bij de Helpdesk.
Middels het verkregen Ticketnummer kun je de voortgang van je incident bewaken.
Zo ging dat bij mijn vorige (grote) werkgever ja. Een van de voordelen van een kleiner bedrijf is dat je deze tijdrovende procedures niet meer hoeft te volgen. Een van de nadelen van een kleiner bedrijf is dan inderdaad dat je er nu fysiek naartoe moet.
Human.Beanvrijdag 4 december 2009 @ 16:58
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 16:19 schreef KoekjesTwister het volgende:
De TS is jaloers op de mensen die van hun hobby hun werk hebben gemaakt.
Als je van je hobby je werk maakt heb je na 10 jaar geen hobby meer.
Northsidevrijdag 4 december 2009 @ 16:59
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 16:54 schreef KoekjesTwister het volgende:

[..]

Dan vraag ik me af wat jouw hobby is?
Analyses, mijn lust en mijn leven! (nou ja, ik vind het in ieder geval een leuke manier om geld te verdienen)
KoekjesTwistervrijdag 4 december 2009 @ 17:10
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 16:59 schreef Northside het volgende:

[..]

Analyses, mijn lust en mijn leven! (nou ja, ik vind het in ieder geval een leuke manier om geld te verdienen)
Analyses? Je analyseert thuis bijvoorbeeld je ochtend schema, waarna je een verbeterplan opstelt?

Je vrouw zal van je houden.
Northsidezaterdag 5 december 2009 @ 13:22
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 17:10 schreef KoekjesTwister het volgende:

Analyses? Je analyseert thuis bijvoorbeeld je ochtend schema, waarna je een verbeterplan opstelt?

Je vrouw zal van je houden.
Thuis uit het zich in poker, op het werk in verbetervoorstellen. Maar ja, ik vind het dus leuk om dingen te verbeteren, in tegenstelling tot andere in dit topic genoemde beroepsgroepen.
KoekjesTwisterzaterdag 5 december 2009 @ 13:35
quote:
Op zaterdag 5 december 2009 13:22 schreef Northside het volgende:

[..]

Thuis uit het zich in poker, op het werk in verbetervoorstellen. Maar ja, ik vind het dus leuk om dingen te verbeteren, in tegenstelling tot andere in dit topic genoemde beroepsgroepen.
Kijk dat is wel tof gedaan. Goed te zien dat je lol in je werkt hebt, in plaats van de zoveelste manager die van 9 tot 5 druk bezig is met iets wat hij niet leuk vind, en dan heel trots verteld dat hij wel een twee-onder-een kap woning heeft.