The War on KidsWe have to treat them as criminals before they become real criminals![]()
quote:
"The most cherished institution that we have, or we've had in the past, one that speaks in the most direct way to how a society wants to invest in the future by virtue how it feels about youth, now all of a sudden models a prison."
Deze documentaire van Cevin D. Soling gaat over het toepassen van de gevangenis cultuur op Amerikaanse scholen, het daarbij behorende extreme zero tolerance beleid, de kwaliteit van leraren, de gevolgen van (il)legaal drugsgebruik bij kinderen en de invloed van farmaceutische bedrijven op hun medicijngebruik.
Ook wordt aandacht besteedt aan de media hysterie over scholen, de aanval van verschillende groepen op openbare scholen, hoe scholen kinderen voorbereiden op hun aandeel in de samenleving en natuurlijk hoe de kinderen het onderwijs beleven.
De 95 minuten durende documentaire bestaat uit de volgende hoofdstukken:
1. Zero Tolerance
2. School Security
3. The War on Drugs
4. Administrators and Teachers
5. Pharmaceutical Drugs
6. Public Education
7. Homework
8. Socialization
WebsiteIMDBRotten TomatoesLaatst was de regisseur te zien in The Colbert Report en naar aanleiding van
dit interview was ik al snel geïnteresseerd in deze documentaire.
Inmiddels is de volledige documentaire ook al op internet te vinden, maar niet altijd in goede kwaliteit.
Ik moet zeggen dat ik wel regelmatig onpasselijk werd door de beelden van bijv. (zeer) jonge kinderen in handboeien en behandeling van kinderen in het algemeen.
Een kind zijn op een Amerikaanse school kan zo ie zo al een hel zijn met al die verschillende clicks, maar als het systeem zo verrot is dan is het nog stukken erger.
Na het zien van een serie als The Wire kon je al zien dat er dingen goed mis waren, maar dit overtreft alles.
Een aflevering van ABC's 20/20: Stupid in America (41 min) maakt het nog treuriger.
[ Bericht 6% gewijzigd door Mr.Silencer op 03-12-2009 23:32:19 ]