LoggedIn | donderdag 3 december 2009 @ 18:52 |
Ik heb een vraag over de toepassing van het wettelijke zichttermijn op aankopen op afstand.
Ik heb van de week een bestelling geplaatst bij een winkel. De productpagina beloofde "voor 17u besteld is morgen in huis", maar in werkelijkheid wordt het pakket pas dagen later verzonden. Nu was voor mij de reden om bij die winkel te bestellen juist dat ik het de volgende dag zou hebben - Bij een andere winkel was ik goedkoper uit geweest, maar dan had ik het pakket ook pas maandag ontvangen.
Als ik het pakket morgen niet voor 12u ontvangen heb, wil ik het dus terugsturen onder zichttermijn en alsnog bij die andere winkel bestellen. Dan duurt het natuurlijk nog langer voor ik m'n spullen heb, maar het gaat om het principe dat ik niet extra wil betalen voor een service die ik vervolgens niet krijg - en het is voor dat bedrijf nog teveel gevraagd mij fatsoenlijk in te lichten over die vertraging ook.
Nu wordt de bestelling geleverd onder rembours. Kan ik onder zichttermijn de zending gewoon weigeren, zodat ie 'vanzelf' weer bij de verkoper terecht komt, of moet ik het eerst aannemen en vervolgens retourneren en wachten tot ik m'n geld terugkrijg van de verkoper?
Tevens staat het volgende in de voorwaarden:quote:Je kunt het pakket binnen de zichttermijn van 8 dagen terugsturen naar: [...] De retourzending moet aan een aantal voorwaarden voldoen:
* onbeschadigde verpakking * de inhoud van het pakket moet compleet en onbeschadigd zijn * het garantiebewijs moet worden bijgesloten
LET OP! Op het garantiebewijs moet op de achterzijde aangegeven worden wat de reden van de retourzending is. Als het toestel defect was bij ontvangst, dan dien je ook aan te geven wat precies het defect is. Als het geleverde toestel niet in overeenstemming is met het bestelde, dan moet je dat ook op de achterzijde van het garantiebewijs invullen. In principe ben ik toch helemaal niet verplicht om een reden op te geven, en sowieso kunnen ze mij niks maken op grond van de reden die ik opgeef, toch? |
Dennis101 | donderdag 3 december 2009 @ 18:55 |
De reden is niet relevant en daar ze kunnen ze je ook niet op pakken, of je het eerst aan moet nemen ben ik niet zeker van, dus ben benieuwd naar het antwoord. |
bonke | donderdag 3 december 2009 @ 18:57 |
quote:Op donderdag 3 december 2009 18:52 schreef LoggedIn het volgende:Ik heb een vraag over de toepassing van het wettelijke zichttermijn op aankopen op afstand. Ik heb van de week een bestelling geplaatst bij een winkel. De productpagina beloofde "voor 17u besteld is morgen in huis", maar in werkelijkheid wordt het pakket pas dagen later verzonden. Nu was voor mij de reden om bij die winkel te bestellen juist dat ik het de volgende dag zou hebben - Bij een andere winkel was ik goedkoper uit geweest, maar dan had ik het pakket ook pas maandag ontvangen. Als ik het pakket morgen niet voor 12u ontvangen heb, wil ik het dus terugsturen onder zichttermijn en alsnog bij die andere winkel bestellen. Dan duurt het natuurlijk nog langer voor ik m'n spullen heb, maar het gaat om het principe dat ik niet extra wil betalen voor een service die ik vervolgens niet krijg - en het is voor dat bedrijf nog teveel gevraagd mij fatsoenlijk in te lichten over die vertraging ook. Nu wordt de bestelling geleverd onder rembours. Kan ik onder zichttermijn de zending gewoon weigeren, zodat ie 'vanzelf' weer bij de verkoper terecht komt, of moet ik het eerst aannemen en vervolgens retourneren en wachten tot ik m'n geld terugkrijg van de verkoper? Tevens staat het volgende in de voorwaarden: [..] In principe ben ik toch helemaal niet verplicht om een reden op te geven, en sowieso kunnen ze mij niks maken op grond van de reden die ik opgeef, toch? moet je om bij die garantie te komen de boel niet helemaal uit gaan pakken ?:) |
Cocktailprikker | donderdag 3 december 2009 @ 19:12 |
Gewoon weigeren aan de deur  |
heiden6 | donderdag 3 december 2009 @ 19:46 |
Gewoon weigeren aan de deur, wie weet gaan ze anders moeilijk doen en moet je allerlei moeite doen om je geld terug te krijgen. Een reden is niet nodig om op te geven. |
_Flash_ | donderdag 3 december 2009 @ 21:38 |
Kerels, door de zending te weigeren kom je niet onder de overeenkomst uit hoor. Dan zal je alleen meer gezeur krijgen.
Gewoon aannemen, contact opnemen en terugzenden.
Trouwens, wat in hun voorwaarden staat klopt ook niet 100%. Je mag best het product uitpakken en bekijken/testen. Ook al moet je dan een blister-verpakking o.i.d. kapot knippen. (Wel zo netjes mogelijk.) Dat hebben ze gewoon terug te accepteren.
Wel kost het jou (enkele reis) verzendkosten. |
Dennis101 | donderdag 3 december 2009 @ 21:41 |
quote: Op donderdag 3 december 2009 21:38 schreef _Flash_ het volgende:Kerels, door de zending te weigeren kom je niet onder de overeenkomst uit hoor. Dan zal je alleen meer gezeur krijgen. Gewoon aannemen, contact opnemen en terugzenden. Trouwens, wat in hun voorwaarden staat klopt ook niet 100%. Je mag best het product uitpakken en bekijken/testen. Ook al moet je dan een blister-verpakking o.i.d. kapot knippen. (Wel zo netjes mogelijk.) Dat hebben ze gewoon terug te accepteren. Wel kost het jou (enkele reis) verzendkosten. Waar staat in de voorwaarden dat uitpakken niet toegestaan is? En een retourzending hoeft op de rekening van de koper te komen, kan ook door het bedrijf betaald worden.
Het zou ook slim zijn om gewoon even dat bedrijf te bellen en te vragen of het kan weigeren. |
_Flash_ | donderdag 3 december 2009 @ 21:44 |
quote:Op donderdag 3 december 2009 21:41 schreef Dennis101 het volgende:[..] Waar staat in de voorwaarden dat uitpakken niet toegestaan is? En een retourzending hoeft op de rekening van de koper te komen, kan ook door het bedrijf betaald worden. Het zou ook slim zijn om gewoon even dat bedrijf te bellen en te vragen of het kan weigeren. quote:De retourzending moet aan een aantal voorwaarden voldoen:
* onbeschadigde verpakking Retourzending kán natuurlijk best door het bedrijf betaald worden, maar dat zou een uitzonderlijke coulance zijn.
En bellen om te annuleren is natuurlijk het slimst. Maar zo te lezen wil TS juist het eventueel retourneren er van af laten hangen wanneer het pakket aan komt. |
Dennis101 | donderdag 3 december 2009 @ 21:46 |
quote: Op donderdag 3 december 2009 21:44 schreef _Flash_ het volgende:[..] Retourzending kán natuurlijk best door het bedrijf betaald worden, maar dat zou een uitzonderlijke coulance zijn. Ondanks dat ik het 3x gelezen heb, heb ik er helemaal overheen gelezen... Maar dat is dus inderdaad niet juist. |
heiden6 | donderdag 3 december 2009 @ 21:47 |
quote:Op donderdag 3 december 2009 21:44 schreef _Flash_ het volgende:[..] [..] Retourzending kán natuurlijk best door het bedrijf betaald worden, maar dat zou een uitzonderlijke coulance zijn. En bellen om te annuleren is natuurlijk het slimst. Maar zo te lezen wil TS juist het eventueel retourneren er van af laten hangen wanneer het pakket verstuurd wordt. Daarom is het ook voordeliger en makkelijker om de originele zending te weigeren.
Natuurlijk moet TS dan nog wel even een mailtje sturen waarin hij aangeeft dat hij van de aankoop afziet en dat hij het pakket om die reden heeft geweigerd. |
Man_of_Aran | donderdag 3 december 2009 @ 21:53 |
quote:Op donderdag 3 december 2009 18:52 schreef LoggedIn het volgende:Ik heb een vraag over de toepassing van het wettelijke zichttermijn op aankopen op afstand. Ik heb van de week een bestelling geplaatst bij een winkel. De productpagina beloofde "voor 17u besteld is morgen in huis", maar in werkelijkheid wordt het pakket pas dagen later verzonden. Nu was voor mij de reden om bij die winkel te bestellen juist dat ik het de volgende dag zou hebben - Bij een andere winkel was ik goedkoper uit geweest, maar dan had ik het pakket ook pas maandag ontvangen. Als ik het pakket morgen niet voor 12u ontvangen heb, wil ik het dus terugsturen onder zichttermijn en alsnog bij die andere winkel bestellen. Dan duurt het natuurlijk nog langer voor ik m'n spullen heb, maar het gaat om het principe dat ik niet extra wil betalen voor een service die ik vervolgens niet krijg - en het is voor dat bedrijf nog teveel gevraagd mij fatsoenlijk in te lichten over die vertraging ook. Nu wordt de bestelling geleverd onder rembours. Kan ik onder zichttermijn de zending gewoon weigeren, zodat ie 'vanzelf' weer bij de verkoper terecht komt, of moet ik het eerst aannemen en vervolgens retourneren en wachten tot ik m'n geld terugkrijg van de verkoper? Tevens staat het volgende in de voorwaarden: [..] In principe ben ik toch helemaal niet verplicht om een reden op te geven, en sowieso kunnen ze mij niks maken op grond van de reden die ik opgeef, toch? Je kan het pakket aan de deur gewoon weigeren. De webwinkel is wettelijk verplicht al je geld terug te storten. Zonder boetes of andere kosten. De verzendkosten voor het retour sturen zijn voor jouw rekening. Ik ben niet bekend met onder rembours versturen omdat ik deze dienst niet bied (met een reden) Maar als de verkoper niet extra (dus bovenop het naar jou toesturen) moet betalen voor het retour ontvangen krijg jij wettelijk gezien gewoon je geld terug. |
Light | donderdag 3 december 2009 @ 22:04 |
quote: Op donderdag 3 december 2009 21:38 schreef _Flash_ het volgende:Trouwens, wat in hun voorwaarden staat klopt ook niet 100%. Je mag best het product uitpakken en bekijken/testen. Ook al moet je dan een blister-verpakking o.i.d. kapot knippen. (Wel zo netjes mogelijk.) Dat hebben ze gewoon terug te accepteren. Daar is wel een uitzondering op. Als het gaat om software, audio- of video-opnames, dan mag je alleen terugsturen als de verzegeling niet verbroken is. Even een kopie maken zit er dus niet in. |
Ralphmeister | donderdag 3 december 2009 @ 22:08 |
Maar rembours, daar is niks aan betaald toch?
Kan je gewoon weigeren denk ik, op rembours kan de hele straat op jouw naam en adres bestellen als ze een hekel aan je hebben? |
LoggedIn | vrijdag 4 december 2009 @ 02:05 |
quote:Op donderdag 3 december 2009 22:08 schreef Ralphmeister het volgende:Maar rembours, daar is niks aan betaald toch? Kan je gewoon weigeren denk ik, op rembours kan de hele straat op jouw naam en adres bestellen als ze een hekel aan je hebben? Het gaat hier om een mobiele telefoon met contract, waarvoor ik ook de gegevens van m'n paspoort moest invullen. Dus daar kan ik het niet echt op gooien  |
heiden6 | vrijdag 4 december 2009 @ 02:07 |
quote:Op vrijdag 4 december 2009 02:05 schreef LoggedIn het volgende:[..] Het gaat hier om een mobiele telefoon met contract, waarvoor ik ook de gegevens van m'n paspoort moest invullen. Dus daar kan ik het niet echt op gooien Dan moet je heel goed opletten! Waarschijnlijk moet je het contract ondertekenen bij bezorging, en kun je daar dan niet meer onderuit! |
bug_me_not2 | vrijdag 4 december 2009 @ 09:13 |
Let op: Er kan nog een addertje onder het gras zitten.
De zichttermijn van 7 dagen gaat pas in NA ONTVANGST van de goederen. Als jij de zending weigert kan de leverancier beargumenteren dat de het recht van retourneren in het kader van de wet koop op afstand niet opgaat omdat jij de goederen nooit ontvangen hebt. Ik zou voor de zekerheid maar even bellen met de verkoper en de situatie uitleggen en vragen wat je het beste kan doen... |
_Flash_ | vrijdag 4 december 2009 @ 10:03 |
quote:Op vrijdag 4 december 2009 02:05 schreef LoggedIn het volgende:[..] Het gaat hier om een mobiele telefoon met contract, waarvoor ik ook de gegevens van m'n paspoort moest invullen. Dus daar kan ik het niet echt op gooien Bij maatwerk en contracten e.d. gaat volgens mij de vlieger van zichttermijn niet op en zit je er gewoon aan vast hoor. Ik zou uitkijken dat je straks niet met 2 mobiele contracten zit. |
r_one | zaterdag 5 december 2009 @ 13:00 |
quote:Op vrijdag 4 december 2009 10:03 schreef _Flash_ het volgende:Bij maatwerk en contracten e.d. gaat volgens mij de vlieger van zichttermijn niet op Bij maatwerk gaat die vlieger idd niet op maar een gsm-contract is geen maatwerk. En op veel telco-diensten, tripleplay, etc. is Wet Koop op afstand vaak wel van toepassing verklaard door de telcoboer. |
Man_of_Aran | zaterdag 5 december 2009 @ 19:47 |
quote:Op vrijdag 4 december 2009 09:13 schreef bug_me_not2 het volgende:Let op: Er kan nog een addertje onder het gras zitten. De zichttermijn van 7 dagen gaat pas in NA ONTVANGST van de goederen. Als jij de zending weigert kan de leverancier beargumenteren dat de het recht van retourneren in het kader van de wet koop op afstand niet opgaat omdat jij de goederen nooit ontvangen hebt. Ik zou voor de zekerheid maar even bellen met de verkoper en de situatie uitleggen en vragen wat je het beste kan doen... Ja en dan? Gaat ie het nog een keer opsturen zodat hij het wel volgens de regeltjes kan terugsturen  |
TheoddDutchGuy | zaterdag 5 december 2009 @ 22:23 |
laat maar ik zag niet wat je besteld had. |
Nizno | zondag 6 december 2009 @ 01:56 |
quote: Op vrijdag 4 december 2009 02:05 schreef LoggedIn het volgende:[..] Het gaat hier om een mobiele telefoon met contract, waarvoor ik ook de gegevens van m'n paspoort moest invullen. Dus daar kan ik het niet echt op gooien  Weiegeren aan de deur. Evt vragen aan de postbode of je er een brief bij mag doen dat het bezorgen je te lang heeft geduurd en je daarom besloten hebt de zending te weigeren. |