In 2000 sloot ik een beleggingsverzekering af bij AMEV. (Tegenwoordig Fortis ASR.) Honderd gulden in de maand voor dertig jaar, met als idee dat ik hem tzt aan een hypotheek zou kunnen koppelen en hem anders sowieso als lange termijn spaarpot had. Er werd me gezegd dat de waarde van de polis de eerste 5 tot 10 jaar nog heel laag zou zijn en langzaam in waarde zou vermeerderen, want dan zou de inleg voornamelijk gebruikt worden voor het kopen van aandelen, en wel in vier solide fondsen (Koninklijke Olie en zo nog drie, ik weet niet meer.) Daarna zou het geld echt gaan renderen, een soort vliegwiel-idee. Al die tijd hoefde ik er niet naar om te kijken.
We schrijven eind 2009. Ik heb nu ingelegd 12000 gulden = 5445 euro.
Had ik een diepe kuil gegraven achter het huis waar ik elke maand 100 gulden / 45 euro ingegooid zou hebben, en ik had het geld tien jaar later opgegraven,
en toch wel koude handen gekregen van het graven in de tuin begin december, en van de helft van het papiergeld (2722 euro) een mooie fik gemaakt om m'n handen te kunnen warmen,
en was daarna om mezelf te feliciteren met mijn knap opgespaarde geld een avondje flink aan de sterke drank gegaan in de kroeg, met een paar rondjes voor m'n vrienden (200 euro) en daarna met een taxi (50 euro) even flink naar de hoeren gegaan (trio in bubbelbad, 300 euro) en had eenmaal thuis, what the heck, nog een fles goeie whisky (100 euro) soldaat gemaakt
Dan Had Ik Nog Ruim 220 Euro Meer Bezeten Dan Nu.
1946 euro is mijn vlijtige beleggings-spaarzucht waard geweest na tien jaar: bedankt AMEV/Fortis ASR voor het fijne in slaap sus-advies! ("ja, theoretisch kan het natuurlijk misgaan, zoals altijd met beleggingen, maar statistiekje zus, statistiekje zo" en ik ben een leek, ik dacht: lange termijn, dat kan toch niet helemaal fout gaan?)
3499 euro heeft me dit prachtige plan gekost, in plaats van dat het me ook maar iets heeft opgeleverd.
En ik heb er inderdaad geen omkijken naar gehad, daar hadden ze dan wel weer gelijk in.
Had ik het zelfs maar op een flutspaarrekening met 3% rente gezet, dan had ik nog een paar honderd euro rente gekregen.
Dus leer van mijn fout, en begin nooit aan beleggen, ook niet in een uiterlijk "onschuldige" vorm als beleggingsverzekeringen, als je zoals ik een leek bent en de ballen verstand hebt van aandelen en beleggingen.
/Tot zover het KLB-gedeelte van mijn post. Nu m'n vraag, als iemand hier er wel verstand van heeft..?
Wat moet ik nu doen? Deze ellende maar zo laten doorgaan in de hoop dat het alsnog beter wordt?
Of kan ik het schamele bedragje net zo goed nu terughalen, en het op een spaarrekening zetten? Het is zo'n laag bedrag dat zelfs de belastingdienst er geen speciale interesse voor heeft..