abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 3 december 2009 @ 04:58:52 #1
165237 Leef
Sunny side up!
pi_75236069
In 2000 sloot ik een beleggingsverzekering af bij AMEV. (Tegenwoordig Fortis ASR.) Honderd gulden in de maand voor dertig jaar, met als idee dat ik hem tzt aan een hypotheek zou kunnen koppelen en hem anders sowieso als lange termijn spaarpot had. Er werd me gezegd dat de waarde van de polis de eerste 5 tot 10 jaar nog heel laag zou zijn en langzaam in waarde zou vermeerderen, want dan zou de inleg voornamelijk gebruikt worden voor het kopen van aandelen, en wel in vier solide fondsen (Koninklijke Olie en zo nog drie, ik weet niet meer.) Daarna zou het geld echt gaan renderen, een soort vliegwiel-idee. Al die tijd hoefde ik er niet naar om te kijken.

We schrijven eind 2009. Ik heb nu ingelegd 12000 gulden = 5445 euro.

Had ik een diepe kuil gegraven achter het huis waar ik elke maand 100 gulden / 45 euro ingegooid zou hebben, en ik had het geld tien jaar later opgegraven,
en toch wel koude handen gekregen van het graven in de tuin begin december, en van de helft van het papiergeld (2722 euro) een mooie fik gemaakt om m'n handen te kunnen warmen,
en was daarna om mezelf te feliciteren met mijn knap opgespaarde geld een avondje flink aan de sterke drank gegaan in de kroeg, met een paar rondjes voor m'n vrienden (200 euro) en daarna met een taxi (50 euro) even flink naar de hoeren gegaan (trio in bubbelbad, 300 euro) en had eenmaal thuis, what the heck, nog een fles goeie whisky (100 euro) soldaat gemaakt

Dan Had Ik Nog Ruim 220 Euro Meer Bezeten Dan Nu.

1946 euro is mijn vlijtige beleggings-spaarzucht waard geweest na tien jaar: bedankt AMEV/Fortis ASR voor het fijne in slaap sus-advies! ("ja, theoretisch kan het natuurlijk misgaan, zoals altijd met beleggingen, maar statistiekje zus, statistiekje zo" en ik ben een leek, ik dacht: lange termijn, dat kan toch niet helemaal fout gaan?)

3499 euro heeft me dit prachtige plan gekost, in plaats van dat het me ook maar iets heeft opgeleverd.
En ik heb er inderdaad geen omkijken naar gehad, daar hadden ze dan wel weer gelijk in.
Had ik het zelfs maar op een flutspaarrekening met 3% rente gezet, dan had ik nog een paar honderd euro rente gekregen.

Dus leer van mijn fout, en begin nooit aan beleggen, ook niet in een uiterlijk "onschuldige" vorm als beleggingsverzekeringen, als je zoals ik een leek bent en de ballen verstand hebt van aandelen en beleggingen.

/Tot zover het KLB-gedeelte van mijn post. Nu m'n vraag, als iemand hier er wel verstand van heeft..?

Wat moet ik nu doen? Deze ellende maar zo laten doorgaan in de hoop dat het alsnog beter wordt?
Of kan ik het schamele bedragje net zo goed nu terughalen, en het op een spaarrekening zetten? Het is zo'n laag bedrag dat zelfs de belastingdienst er geen speciale interesse voor heeft..
  donderdag 3 december 2009 @ 05:02:16 #2
94617 Ps2K
And his space hamster Skeletor
pi_75236078
Kut voor je. Ik heb helaas geen advies, ik ben een retard met geld. De enige reden dat de deurwaarders niet voor de deur staan is dat ik aardig verdien

Mijn tip: kijk niet naar de afgelopen jaren, het loopt waarschijnlijk nog wel een paar jaar en dan klimt het wel weer op. Ik spaar 10% van mijn bruto loon in aandelen... en ze blijven nog wel even klimmen, de kans is klein dat ze nog minder waard worden
http://www.last.fm/user/psych02k
Yes, it is perfectly reasonable that Kirk had the know-how to make the gunpowder and put together the bazooka to defeat the Gorn. That\'s why he\'s the goddamn Captain.
pi_75236505
Maar de kans is er wel!
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_75236871
Klinkt als een woekerpolis, volgens mij zijn 'ze' dit soort dingen al aan het aanpakken. Kijk maar 'ns op

http://www.kifid.nl/consumenten/lijst+beleggingsverzekeringen

en http://www.verliespolis.nl/
  donderdag 3 december 2009 @ 10:17:59 #5
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_75238961
quote:
Op donderdag 3 december 2009 08:18 schreef anboni het volgende:
Klinkt als een woekerpolis, volgens mij zijn 'ze' dit soort dingen al aan het aanpakken. Kijk maar 'ns op

http://www.kifid.nl/consumenten/lijst+beleggingsverzekeringen

en http://www.verliespolis.nl/
Hoe maak jij dat hier uit op

Het klinkt als een beleggingsverzekeirng die door de beursbewegingen in met name 2008 en begin 2009 flink heeft ingeleverd.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_75239261
en waarschijnlijk ook op het hoogtepunt ingestapt net voor de daling 2001-2003

Dat betekent ook 2 jaar inleggen in minder waard wordende aandelen + betalen van provisie en kosten aan het begin van de looptijd.
  donderdag 3 december 2009 @ 12:07:31 #7
165237 Leef
Sunny side up!
pi_75242239
All of the above.
En ik krijg inderdaad waarschijnlijk geld uit het hele woekerpolis-compensatiegedoe, daar heb ik een brief over gehad. Eind 2010 weten ze pas bij benadering hoe ze het gaan doen qua vergoeding (die snelle jongens) en krijg ik dus pas weer een brief, en als ze het weten duurt het nog tot 2030 voor ze daadwerkelijk wat uit gaan betalen
  donderdag 3 december 2009 @ 12:19:29 #8
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_75242605
quote:
Op donderdag 3 december 2009 12:07 schreef Leef het volgende:
All of the above.
En ik krijg inderdaad waarschijnlijk geld uit het hele woekerpolis-compensatiegedoe, daar heb ik een brief over gehad. Eind 2010 weten ze pas bij benadering hoe ze het gaan doen qua vergoeding (die snelle jongens) en krijg ik dus pas weer een brief, en als ze het weten duurt het nog tot 2030 voor ze daadwerkelijk wat uit gaan betalen
Kunnen ze de compensatie mooi weer investeren voor je
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_75243342
Beleggen is voor de lange termijn. Je moet niet op een jaartje meer of minder kijken daarbij.
pi_75243825
Je zal er elk jaar een jaaropgaaf/overzicht van hebben gehad, staan daar ook buitensporig hoge percentages/kosten op genoemd? En je kan sowieso even kijken of het product op de zwarte lijst van de AFM staat, maar een deel zal ook gewoon te wijten zijn aan de marktwerking/aandelenkoersen, en dat is het risico wat jij wél bewust genomen hebt, dus je zal zeker niet een volledige aanvulling krijgen tot het theoretische maximum wat je las in de brochures toentertijd, hooguit een verrekening van de (mogelijk) veel te hoge gerekende commissies etc.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  donderdag 3 december 2009 @ 13:02:29 #11
165237 Leef
Sunny side up!
pi_75244125
de kosten staan niet op de jaarlijkse specificaties genoemd.
maar ik val inderdaad onder de compensatieregeling

op die specificaties zag ik het bedrag inderdaad steeds lager worden, maar de daling van afgelopen jaar was wel echt spectaculair (men neme 3650 euro, legge nog 550 euro in, en houdt over 1946 euro)
  donderdag 3 december 2009 @ 15:34:42 #12
270592 Johannes_Klabanus
Wie die Nase des Mannes...
pi_75249094
Interessant, tvp

Het is trouwens ASR tegenwoordig, niet Fortis ASR.
pi_75250147
Het is inderdaad even slikken als je dit zo ziet.

Maar volgens mij moet je dit eigenlijk niet bekijken over een periode van 10 jaar, maar over de geplande 30 jaar. Er zal je waarschijnlijk verteld zijn dat je een gemiddeld rendement van 7 tot 10% behaald over 30 jaar en het is niet onwaarschijnlijk dat dit werkelijk ook zo is.

De aandelenkoersen staan nu enorm laag en daarom heb je een negatief rendement, maar vroeg of laat verandert dit wel weer in de komende 20 jaar en haal je wel positief rendement over de langere termijn. Ik zit in hetzelfde bootje en volgens mij is het de kunst om de polis te verzilveren als de aandelen heel hoog staan ergens aan het eind van de looptijd (voor jou ergens tussen 2023 en 2030).

Als je geschoren wordt moet je stil blijven zitten, dus ik zou het zeker niet terughalen.

Ik ben echter geen econoom. Is er iemand die dit kan bevestigen?
pi_75251022
Ik haak ook even aan. Wij hebben ook zo'n polis alleen is de looptijd van die van ons 15 jaar en zitten we inmiddels ruim over de helft.

Het vervelende vind ik nu (achteraf dus) dat er wel verteld wordt hoeveel er aan het eind van de polis vrij komt bij een fictieve positieve rente maar niet dat er ook een negatieve rente kan ontstaan. (En daar heb ik stom genoeg ook nooit bij stil gestaan)
"De loper kent slechts één leven; gelukkig dat we geen sprinters zijn, dan was het gauw over!" - Jan Knippenberg
pi_75251076
quote:
Op donderdag 3 december 2009 16:26 schreef Nanook24 het volgende:
Ik haak ook even aan. Wij hebben ook zo'n polis alleen is de looptijd van die van ons 15 jaar en zitten we inmiddels ruim over de helft.

Het vervelende vind ik nu (achteraf dus) dat er wel verteld wordt hoeveel er aan het eind van de polis vrij komt bij een fictieve positieve rente maar niet dat er ook een negatieve rente kan ontstaan. (En daar heb ook nooit bij stil gestaan)
Mja, dat vind ik dan ook redelijk naïef moet ik zeggen (en dit zeggen heel veel 'slachtoffers' van 'woekerpolissen': 'we wisten niet dat we ook een verlies zouden kunnen maken '.

Het lijkt mij vrij evident dat er niet zoiets als een 'free lunch' is.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_75252733
quote:
Op donderdag 3 december 2009 16:28 schreef Five_Horizons het volgende:

Mja, dat vind ik dan ook redelijk naïef moet ik zeggen (en dit zeggen heel veel 'slachtoffers' van 'woekerpolissen': 'we wisten niet dat we ook een verlies zouden kunnen maken '.

Je hebt ook wel gelijk hoor maar ik weet nog dat ik destijds (naar aanleiding van het verhaaltje van de verzekeringsagent) dacht dat het een soort van spaarpotje met extra rendement was zeg maar.

Maar goed, we waren toen ook nog een stuk jonger en onervarener dan nu. We zagen het als een leuk spaarpotje voor het schoolgeld voor 'de kinderen' (die we toen nog niet hadden). Nu zou ik wel twee keer nadenken over zo'n polis.
"De loper kent slechts één leven; gelukkig dat we geen sprinters zijn, dan was het gauw over!" - Jan Knippenberg
pi_75273496
quote:
Op donderdag 3 december 2009 16:28 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Het loopt vaak door elkaar, maar er zijn eigenlijk 2 dingen die onder de kreet "woekerpolis" worden verstaan, 1) polissen waar men( te)veel kosten voor in rekening bracht, en 2) de aandelen lease constructies waar men met dikke restschulden bleef zitten, iets wat hier duidelijk niet het geval is. En dan nog combinaties van beiden.

Zo te lezen valt de TS onder categorie 1, en dan krijg je dacht ik wel wat compensatie aan het eind v/d looptijd, maar volgens mij niet voor de mogelijke koersverliezen? Dat laatste is inderdaad het risico wat men neemt, maar als ASR een mogelijk rendement noemt van 8 procent, maar hier zelf nog 5 procent aan kosten van af trekt, is het netto rendement slechts 3 procent, dus mogelijk dat ze dat (gedeeltelijk) aanvullen.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_75276680
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 09:49 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Het loopt vaak door elkaar, maar er zijn eigenlijk 2 dingen die onder de kreet "woekerpolis" worden verstaan, 1) polissen waar men( te)veel kosten voor in rekening bracht, en 2) de aandelen lease constructies waar men met dikke restschulden bleef zitten, iets wat hier duidelijk niet het geval is. En dan nog combinaties van beiden.

Zo te lezen valt de TS onder categorie 1, en dan krijg je dacht ik wel wat compensatie aan het eind v/d looptijd, maar volgens mij niet voor de mogelijke koersverliezen? Dat laatste is inderdaad het risico wat men neemt, maar als ASR een mogelijk rendement noemt van 8 procent, maar hier zelf nog 5 procent aan kosten van af trekt, is het netto rendement slechts 3 procent, dus mogelijk dat ze dat (gedeeltelijk) aanvullen.
Aandelenlease-constructies (zoals Dexia) vallen niet onder de noemer 'woekerpolis', hoor. Dat zijn überhaupt geen polissen.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_75277175
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 11:34 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Aandelenlease-constructies (zoals Dexia) vallen niet onder de noemer 'woekerpolis', hoor. Dat zijn überhaupt geen polissen.
Ik doelde meer op de publieke opinie, die noemen inmiddels alles een woekerpolis als ze er niet slapend rijk mee worden...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')