abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 2 december 2009 @ 18:13:41 #1
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_75219555
Aegon wil lagere 'boete' bij aflossing
Uitgegeven: 2 december 2009 16:22
Laatst gewijzigd: 2 december 2009 17:16

NEW YORK - Aegon wil dat de Nederlandse staat de voorwaarden voor aflossing van het restant van zijn staatssteun aanpast.
Dit zei Alex Wynaendts, de bestuursvoorzitter van de verzekeraar, woensdag op een bijeenkomst met Amerikaanse investeerders.

Het gaat Wynaendts om de aflospremie, of de 'boete' zoals hij het noemde, die Aegon bovenop elke aflossing moet betalen aan de Staat.

Hij stelde dat deze stimuleert om aflossing van de steun uit te stellen. De premie staat vast op 50 procent, ongeacht het tijdstip waarop Aegon terugbetaalt.

Gesprekken

Wynaendts zei nog geen gesprekken te voeren met de regering. Aegon heeft onlangs een herstructureringsplan ingediend bij de Europese Commissie en de topman wil hiervoor goedkeuring, voordat hij met de Nederlandse staat in gesprek gaat.

Het concern heeft eerder deze week 1 miljard euro aan staatssteun terugbetaald. Daarmee staat nog 2 miljard euro open.

Aanpassing

Vorige week liet het ministerie van Financiën al weten bereid te zijn te praten over aanpassing van de voorwaarden voor aflossing. ING-bestuursvoorzitter Jan Hommen liet toen ook weten aanpassing te willen.

© ANP
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  woensdag 2 december 2009 @ 18:15:12 #2
110987 ErwinRommel
pi_75219600
Tuurlijk wie wilt dat nu niet bij een lening???
Of moet men die zgn "topmanagers" weer gaan voorzien van minaretten-hoge beloningen????
Rot op zeg, ze hebben zich maar te houden aan de afspraken welke gemaakt zijn en betaald zijn door de belasting betaler.

Opbokken en gewoon het volle pond betalen.
  woensdag 2 december 2009 @ 18:17:41 #3
3542 Gia
User under construction
pi_75219704
Waarom staat in de TT lagere rente en in de eerste zin van het bericht lagere boete?
Wat willen ze nu?
  woensdag 2 december 2009 @ 18:20:21 #4
110987 ErwinRommel
pi_75219803
quote:
Op woensdag 2 december 2009 18:17 schreef Gia het volgende:
Waarom staat in de TT lagere rente en in de eerste zin van het bericht lagere boete?
Wat willen ze nu?
boete/rente.
pi_75219841
Aegon wil, zonder t, topic titel faal.
  woensdag 2 december 2009 @ 18:22:25 #6
110987 ErwinRommel
pi_75219873
quote:
Op woensdag 2 december 2009 18:21 schreef Schuifpui het volgende:
Aegon wil, zonder t, topic titel faal.
Kan de taal-mafia ook nog reageren op het topique ipv te mierenneuken?
pi_75220147
quote:
Op woensdag 2 december 2009 18:22 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Kan de taal-mafia ook nog reageren op het topique ipv te mierenneuken?
Als je dat graag wil. Volgens mij heb je namelijk geen idee hoe het zit. Het gaat namelijk over een boete die moeten betalen als ze eerder aflossen. Door die boete is het niet voordelig om sneller af te lossen. Ik vind dat ze die leningen zo snel mogelijk moeten afbetalen, en regelingen die dat tegenwerken mogen wat mij betreft aangepast worden.
  woensdag 2 december 2009 @ 18:33:09 #8
110987 ErwinRommel
pi_75220236
quote:
Op woensdag 2 december 2009 18:30 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Als je dat graag wil. Volgens mij heb je namelijk geen idee hoe het zit. Het gaat namelijk over een boete die moeten betalen als ze eerder aflossen. Door die boete is het niet voordelig om sneller af te lossen. Ik vind dat ze die leningen zo snel mogelijk moeten afbetalen, en regelingen die dat tegenwerken mogen wat mij betreft aangepast worden.
Dus kwijtschelding boete van zwaar betaald belastingsgeld???
Onzin.
pi_75223545
quote:
Op woensdag 2 december 2009 18:33 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Dus kwijtschelding boete van zwaar betaald belastingsgeld???
Onzin.
Zucht, ben je echt zo stom? Heel simpel:

Aegon leent geld, dat moet worden terug betaald inclusief rente, op een afgesproken datum. Nu wil Aegon het eerder terug betalen, alleen betalen ze dan het bedrag, de rente en een boete terug. Met de huidige regeling betalen ze een veel te hoge boete en is het dus handiger om voorlopig niet terug te betalen. Ze willen het veranderen dat de boete lager wordt, zodat het aantrekkelijker is om de boete eerder terug te betalen. Ze balen dan nog steeds het bedrag, de rente en een lagere boete terug. Het belastinggeld is dus niet weg.
  woensdag 2 december 2009 @ 21:40:46 #10
78918 SeLang
Black swans matter
pi_75227913
Ik begrijp niet waar Aegon en ING het gore lef vandaan halen om minder dan een jaar nadat ze door de belastingbetaler van een zekere dood zijn gered gaan lopen zeuren over soepeler voorwaarden.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 2 december 2009 @ 21:53:43 #11
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_75228487
quote:
Op woensdag 2 december 2009 21:40 schreef SeLang het volgende:
Ik begrijp niet waar Aegon en ING het gore lef vandaan halen om minder dan een jaar nadat ze door de belastingbetaler van een zekere dood zijn gered gaan lopen zeuren over soepeler voorwaarden.
Het heeft niks met lef te maken maar met win-win.
The End Times are wild
  woensdag 2 december 2009 @ 22:10:22 #12
78918 SeLang
Black swans matter
pi_75229242
quote:
Op woensdag 2 december 2009 21:53 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het heeft niks met lef te maken maar met win-win.
Wat nou win-win?
Wat goedkoper is voor Aegon is duurder voor de staat.
Mijn reisverslagen
  woensdag 2 december 2009 @ 22:16:27 #13
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_75229491
quote:
Op woensdag 2 december 2009 22:10 schreef SeLang het volgende:

[..]

Wat nou win-win?
Wat goedkoper is voor Aegon is duurder voor de staat.
Het is win-win als er een korting gegeven wordt op aflossing op de korte termijn. Dat is beter voor de staat en voor Aegon.

Als er geen aanpassing wordt gemaakt dan moet Aegon doen wat het beste voor haar is. En dat is die terugbetaling tot in het oneindige uitstellen. In ieder geval net zo lang totdat die 50% rente irrelevant is geworden en al het geld tot die tijd oppotten. Dat is ongunstig voor de staat en uiteindelijk ook ongunstig voor Aegon. Maar minder gunstig dan na 18 maanden 50% boete betalen.

Als er een bonus gegeven wordt bij vervroegd aflossen, dan heeft zowel Aegon als de staat daar zijn voordeel bij. Want de staat kan beter 25% krijgen na 2 jaar dan 50% na 25 jaar. En Aegon kan beter 25% betalen na 2 jaar dan 50% na 25 jaar (en al die tijd geen dividend).

Het lijikt wel kansspeltheorie!
The End Times are wild
  woensdag 2 december 2009 @ 22:22:29 #14
78918 SeLang
Black swans matter
pi_75229738
Als de staat aan de andere kant van de transactie zit, dan kan het toch NOOIT zo zijn dat iets voor zowel Aegon als voor de staat gunstiger is? Iig als je het puur financieel bekijkt. Dat moeten ze op de beurs ook invoeren dan. Iedereen winst!
Mijn reisverslagen
  woensdag 2 december 2009 @ 22:24:06 #15
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_75229804
quote:
Op woensdag 2 december 2009 22:22 schreef SeLang het volgende:
Als de staat aan de andere kant van de transactie zit, dan kan het toch NOOIT zo zijn dat iets voor zowel Aegon als voor de staat gunstiger is? Iig als je het puur financieel bekijkt. Dat moeten ze op de beurs ook invoeren dan. Iedereen winst!
Dat kan wel. Dat heet de speltheorie. Ook financieel kan dat.

Sowieso zijn veel financiele transacties natuurlijk positief voor beide partijen. Eigenlijk is alleen optiehandel zero-sum.
The End Times are wild
  woensdag 2 december 2009 @ 22:24:57 #16
78918 SeLang
Black swans matter
pi_75229846
quote:
Op woensdag 2 december 2009 22:24 schreef LXIV het volgende:

[..]

Sowieso zijn veel financiele transacties natuurlijk positief voor beide partijen. Eigenlijk is alleen optiehandel zero-sum.
Onzin
Mijn reisverslagen
  woensdag 2 december 2009 @ 22:28:57 #17
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_75230036
quote:
Op woensdag 2 december 2009 22:24 schreef SeLang het volgende:

[..]

Onzin
Nee. Als er nu niks aan het contract verandert, wat is dan het meest logische voor Aegon om te doen? Pas over héél lange tijd betalen. Anders betalen ze natuurlijk wel heel veel rente.
Voor de staat is het natuurlijk heel ongunstig als Aegon pas zo laat betaalt. Maar goed, het kan volgens het contract.

Wat gunstiger is voor zowel de staat als Aegon is wanneer ze binnen afzienbare tijd afbetalen maar dan met een kleinere boete.
The End Times are wild
  woensdag 2 december 2009 @ 22:32:01 #18
78918 SeLang
Black swans matter
pi_75230156
quote:
Op woensdag 2 december 2009 22:28 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nee. Als er nu niks aan het contract verandert, wat is dan het meest logische voor Aegon om te doen? Pas over héél lange tijd betalen. Anders betalen ze natuurlijk wel heel veel rente.
Voor de staat is het natuurlijk heel ongunstig als Aegon pas zo laat betaalt. Maar goed, het kan volgens het contract.
Waarom? dan vangt de staat toch meer rente? De staat kan zelf tegen bijna 0% lenen.
Mijn reisverslagen
pi_75230175
quote:
Op woensdag 2 december 2009 22:24 schreef LXIV het volgende:

[..]

Speltheorie heeft hier niets mee te maken.

Eén partij wil een gunstiger afspraak maken, c'est tout
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
  woensdag 2 december 2009 @ 22:33:43 #20
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_75230237
quote:
Op woensdag 2 december 2009 22:32 schreef SeLang het volgende:

[..]

Waarom? dan vangt de staat toch meer rente? De staat kan zelf tegen bijna 0% lenen.
Nee. Ze krijgen 50% "boetepremie". Of Aegon nu volgend jaar of in 2150 aflost.
The End Times are wild
  woensdag 2 december 2009 @ 22:40:38 #21
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_75230517
Beken vanuit het punt van Shareholders value is het dan toch het beste om gewoon niet af te lossen en al dat geld van je winst te investeren! Je kunt dan geen dividend uitkeren, maar toch wordt het bedrijf steeds meer waard. Ooit, wanneer die 2 miljard een peanut is (de kwartaalwinst ofzo), dan los je af. Ondertussen is het bedrijf véél meer waard geworden.

Als de waarde van een aandeel de som van de toekomstige dividenden is maakt het tijdstip van betaling hiervan toch niet zo gek veel uit. Er zijn genoeg bedrijven die nog nooit dividend betaald hebben en toch een waarde hebben. Het gaat om de verwachting, niet om het tijdstip (primair). Ondertussen krijgt het bedrijf steeds meer eigen vermogen en daardoor wordt het aandeel waardevoller. Dat kun je dan verkopen als je wil!
The End Times are wild
  woensdag 2 december 2009 @ 22:43:08 #22
78918 SeLang
Black swans matter
pi_75230622
quote:
Op woensdag 2 december 2009 22:33 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nee. Ze krijgen 50% "boetepremie". Of Aegon nu volgend jaar of in 2150 aflost.
Maar in de tussentijd lenen ze dat geld toch niet gratis? Die 50% is gewoon een soort boete zoals jij krijgt als je je hypotheek vroeger wilt aflossen.
Mijn reisverslagen
  woensdag 2 december 2009 @ 22:46:34 #23
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_75230762
quote:
Op woensdag 2 december 2009 22:43 schreef SeLang het volgende:

[..]

Maar in de tussentijd lenen ze dat geld toch niet gratis? Die 50% is gewoon een soort boete zoals jij krijgt als je je hypotheek vroeger wilt aflossen.
Nee! Dat is de truuc! In die tussentijd is dat geld voor niks! Anders was het ook gewoon een lening geweest en had die het eigen vermogen niet kunnen versterken!
The End Times are wild
  woensdag 2 december 2009 @ 22:52:51 #24
78918 SeLang
Black swans matter
pi_75231056
quote:
Op woensdag 2 december 2009 22:46 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nee! Dat is de truuc! In die tussentijd is dat geld voor niks! Anders was het ook gewoon een lening geweest en had die het eigen vermogen niet kunnen versterken!
Dat geloof ik niet. In dat geval krijgt de staat toch wel dividend of zoiets? Anyway, ik ken de details van die deal niet...
Mijn reisverslagen
pi_75231170
quote:
8,5% rente

In ruil voor het kapitaal krijgt de Nederlandse staat aandelen in Aegon. Aan de kapitaalinjectie hangt een rente van 8,5%. Aegon kan tot 10 oktober volgend jaar een derde van de aandelen terugkopen tegen de uitgifteprijs van euro 4 tot 4,52 per stuk. De resterende aandelen kan de verzekeraar op elk moment terugkopen tegen 150% van de uitgifteprijs.
http://www.fd.nl/artikel/10389917/staatssteun-aegon

Terecht dat de overheid die 150% heeft ingesteld. Zodra het bedrijf weer 'gezond' is moet het koetje nog even gemolken worden . Dat hjebben de belastingbetalers wel verdiend
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')