Bron: http://www.tctubantia.nl/(...)-voor-luchthaven.ecequote:Meerderheid raad Enschede voor luchthaven
ENSCHEDE – Met de fracties van PvdA, CDA en VVD als voorstanders tekent zich in de gemeenteraad van Enschede een meerderheid af voor een doorstart van de luchthaven Twente. De woordvoerders van deze partijen gaven maandagavond tijdens de vergadering van de stedelijke raadscommissie hun steun aan het plan om te komen tot een luchthaven die in de toekomst 1.2 miljoen passagiers moet verwerken.
Hardnekkig verzet, zaterdag al uitgesproken door enkele honderden kritische geesten in een druilerig Nordhorn, vormde maandagavond de opmaat voor het debat in de stedelijke commissie van de Enschedese gemeenteraad over het plan voor een doorstart van wat een compacte luchthaven in het groen heet te zijn te zijn en die in 2030 1.2 miljoen passagiers moet verwerken.
Twee weken voor de definitieve besluitvorming in de voltallige Enschedese raad op maandag 14 december waren het andermaal de tegenstanders van het vliegveld die zich roerden. Het was met name Johan Roodhart van de Stichting Alternatieven Twente, de organisatie die het zorg- en welzijnsconcept De Twentse Basis heeft ontwikkeld, die op het punt van de maatschappelijke steun voor het vliegveld wees. Als nu ook de provincie nog groen licht geeft, kan de luchthaven - ijs en weder dienende - in 2011 weer in gebruik zijn.
En daarbij, 55km over de Grens licht het vliegveld van Münster. Als je ziet dat Nederlanders nu al niet te beroerd zijn om naar Weeze te rijden, of naar Düsseldorf, dan denk ik niet dat zo’n vliegveld heel veel heeft te winnen – het zal maar voor een relatief klein gebied echt betekenen dat er een vliegveld dichterbij komt. Daarbij, Enschede ↔ Schiphol is een vaste treinverbinding (Enschede ↔ Münster trouwens ook, maar natuurlijk komt dat niet op het vliegveld uit), en ik vraag me erg af hoe dit vliegveld inderdaad direct zo’n succes gaat worden als ze hopen.quote:Op woensdag 2 december 2009 13:57 schreef ErwinRommel het volgende:
Ikzelf zie het nut er niet van in.
Hoeveel vliegvelden heeft het kleine Nederland wel niet?
Schiphol, Rotterdam, Eindhoven, Aken/Maastricht...........
Mijn idee is, we geven die voormalige vliegbasis terug aan de natuur.
Volgens mij maar zeer ten dele. Het wordt niet echt breed gedragen is mijn indruk van TV (b.v. Finkers die zich al geruime tijd uitspreekt tegen). Het lijkt me meer zo’n typisch prestigeproject van een wethouder die zich wel laten gelden zoals Frutsel zegt.quote:Op woensdag 2 december 2009 14:31 schreef Barney_Stinson het volgende:
Ik denk vooral dat het hier in Twente een Twents sentimentele gedachte is dat er een vliegveld moet komen.
Anders kan ik het niet logisch verklaren. Met de trein ben je zo op Schiphol en vliegveld Münster ligt ook om de hoek. M.i. volstrekt niet economisch haalbaar om het vliegveld weer te heropenen.
Als ik de reacties lees op lokale nieuwssites zijn ook onder de burgers voorstanders en die vertikken het om naar Schiphol te gaanquote:Op woensdag 2 december 2009 14:35 schreef Iblis het volgende:
[..]
Volgens mij maar zeer ten dele. Het wordt niet echt breed gedragen is mijn indruk van TV (b.v. Finkers die zich al geruime tijd uitspreekt tegen). Het lijkt me meer zo’n typisch prestigeproject van een wethouder die zich wel laten gelden zoals Frutsel zegt.
Dat zie je wel meer in gemeenteraden…
Ik denk dat ook inderdaad. Dat die betreffende wethouder een bepaalde lobby achter zich heeft staan en het ziet als een prestige.quote:Op woensdag 2 december 2009 14:35 schreef Iblis het volgende:
[..]
Volgens mij maar zeer ten dele. Het wordt niet echt breed gedragen is mijn indruk van TV (b.v. Finkers die zich al geruime tijd uitspreekt tegen). Het lijkt me meer zo’n typisch prestigeproject van een wethouder die zich wel laten gelden zoals Frutsel zegt.
Dat zie je wel meer in gemeenteraden…
Maar ik geloof er geen snars van dat de luchthaven daarop kan drijven. De NS had van ’t zomer dacht ik speciaal een nachttrein vanuit Enschede naar Schiphol. Liep als een trein. hahahaquote:Op woensdag 2 december 2009 14:36 schreef Barney_Stinson het volgende:
[..]
Als ik de reacties lees op lokale nieuwssites zijn ook onder de burgers voorstanders en die vertikken het om naar Schiphol te gaan
Ik kan het ook niet geloven, maar blijkbaar zijn er genoeg mensen die in dit luchtkasteel geloven.quote:Op woensdag 2 december 2009 14:44 schreef Iblis het volgende:
[..]
Maar ik geloof er geen snars van dat de luchthaven daarop kan drijven. De NS had van ’t zomer dacht ik speciaal een nachttrein vanuit Enschede naar Schiphol. Liep als een trein. hahaha
Helaas maar vergeet dat maar.quote:Op woensdag 2 december 2009 14:45 schreef Lightning_NL het volgende:
Zou helemaal mooi zijn als de Luchtmacht daar ook weer een basis opent.
Destijds waren er tigduizenden mensen tegen sluiting. Ze moesten maar een basis in het zuiden sluiten, daar waren er genoeg, maar nee Twente moest dicht. Lekker lullig als de Duitsers weer komen, liggen wij direct in vuurliniequote:Op woensdag 2 december 2009 14:45 schreef Lightning_NL het volgende:
Een extra vliegveld is sowieso een goed idee! Vooral in dat deel van Nederland. Zou helemaal mooi zijn als de Luchtmacht daar ook weer een basis opent.
Finkers was vanavond alweer op tv om nog maar eens te onderstrepen hoe belachelijk dit voorstel isquote:Twijfels militair gebruik luchthaven Twente
ENSCHEDE - De PvdA-fractie van Enschede steunt de komst van een Twentse luchthaven, mits de maximale geluidsbelasting van vliegverkeer wordt verkleind. Dat bleek maandagavond tijdens de raadsvergadering over de mogelijke komst van een nieuw vliegveld. De socialisten dienden een amendement in dat de steun kreeg van verscheidene fracties
Een meerderheid in de raad is voor een compacte luchthaven in het groen. Het college, het Rijk en provincie sloten vrijdag een overeenkomst over de grondexploitatie van 500 hectare. De fracties van CDA, VVD en PvdA in de Enschedese gemeenteraad zetten tijdens de raadsvergadering grote vraagtekens bij het militaire medegebruik van de nieuwe luchthaven Twente zoals dat in de overeenkomst is vastgelegd. De raad vreesde dat militaire luchtvaart veel geluidsoverlast met zich meebrengt en onzekerheid oplevert voor de exploitatie.
Wethouder Eric Helder meldde dat militaire luchtvaart op vliegveld Twente nodig is om de luchthaven van Lelystad te ontlasten. Volgens hem wordt militair vliegverkeer ingepast in de aangegeven geluidsruimte. Het Rijk moet volgens hem aangeven hoeveel militair luchtverkeer in Twente wordt ingezet.
Het is een prestige-project geworden van enkele mensen. Die hebben volgens mij ook nog de macht om het door te gaan drukken.quote:Op maandag 14 december 2009 23:06 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Finkers was vanavond alweer op tv om nog maar eens te onderstrepen hoe belachelijk dit voorstel is
quote:Raad Enschede: luchthaven kan compacter
ENSCHEDE - De gemeenteraad van Enschede heeft maandagavond een aantal voorwaarden verbonden aan de komst van een luchthaven in Twente. De raad wil een minder groot vliegveld dan het college, het Rijk en de provincie Overijssel voorstaat om de geluidsoverlast te verminderen. Wethouder Eric Helder (Economisch Ontwikkeling) liet maandag tijdens de raadsvergadering weten deze wezenlijke aanpassing met het Rijk op te nemen.
Volgens tegenstanders van de toekomstige luchthaven kan de luchthaven nog veel compacter worden ontwikkeld. „De luchthaven Eindhoven omvat veel minder km2 dan de Twentse luchthaven, terwijl Eindhoven meer passagiers vervoert dan de Twentse luchthaven voorspelt”, stelden Gerda Minkjan en Jacqueline van Brakel, vertegenwoordigsters van actiegroepen die tegen de luchthaven zijn. Volgens wethouder Helder moet echter rekening worden gehouden met bijkomend militair luchtverkeer en opvang van overtollig vliegverkeer vanuit Eindhoven, Schiphol en Lelystad. Het college van b en w, het Rijk en de provincie gaan uit van maximaal 2,4 miljoen passagiers in de verre toekomst.
De raad wil maximaal drie jaar uittrekken voor het vinden van een exploitant voor de luchthaven. Binnen vijf jaar dient het realisatieplan van de luchthaven op tafel te liggen.
Woensdag zal de provincie Overijssel een besluit nemen over de invulling van het gebied zonder of met luchthaven.
Als schiphol per baan net zo veel vluchten gaat verwerken als Heathrow per baan doet, dan hebben we in heel Europa verder geen vliegvelden meer nodig.quote:Op woensdag 2 december 2009 14:19 schreef Keiichi het volgende:
Als de andere vliegvelden nu wat minder restricties mbt vluchten krijgen, dan is een extra vliegveld niet nodig.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |