abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75210049
Er zijn plannen om de voormalige vliegbasis Twente om te vormen tot een luchthaven. De locatie valt binnen het grondgebied van de gemeente Enschede. Binnen de gemeenteraad van Enschede tekent zich een meerderheid af die vóór de plannen stemt, maar omliggende gemeenten zien er niks in. Zelfs over de grens is er protest. De tegenstanders spreken van een prestigeproject en vinden dat een goede basis onder de plannen ontbreekt.
quote:
Meerderheid raad Enschede voor luchthaven
ENSCHEDE – Met de fracties van Pv­dA, CDA en VVD als voorstanders tekent zich in de gemeenteraad van Enschede een meerderheid af voor een doorstart van de luchthaven Twente. De woordvoerders van deze partijen gaven maandagavond tijdens de vergadering van de stedelijke raadscommissie hun steun aan het plan om te komen tot een luchthaven die in de toekomst 1.2 miljoen passagiers moet verwerken.

Hardnekkig verzet, zaterdag al uitgesproken door enkele honderden kritische geesten in een druilerig Nordhorn, vormde maandagavond de opmaat voor het debat in de stedelijke commissie van de Enschedese gemeenteraad over het plan voor een doorstart van wat een compacte luchthaven in het groen heet te zijn te zijn en die in 2030 1.2 miljoen passagiers moet verwerken.

Twee weken voor de definitieve besluitvorming in de voltallige Enschedese raad op maandag 14 december waren het andermaal de tegenstanders van het vliegveld die zich roerden. Het was met name Johan Roodhart van de Stichting Alternatieven Twente, de organisatie die het zorg- en welzijnsconcept De Twentse Basis heeft ontwikkeld, die op het punt van de maatschappelijke steun voor het vliegveld wees. Als nu ook de provincie nog groen licht geeft, kan de luchthaven - ijs en weder dienende - in 2011 weer in gebruik zijn.
Bron: http://www.tctubantia.nl/(...)-voor-luchthaven.ece

Dat was gisteren, vandaag dit bericht:

Ruim 16.000 handtekeningen tegen luchthaven
ENSCHEDE - Ruim 16.000 handtekeningen zijn gezet voor een ontwikkeling van de voormalige vliegbasis Twente zonder luchthaven. Dat blijkt woensdag uit een actie van Natuurmonumenten. De ondertekenaars zijn fel tegen de komst van een Twentse luchthaven.

Natuurmonumenten biedt de petitie woensdagmiddag aan de Provinciale Staten van Overijssel aan. Aansluitend vergadert een commissie over de twee opties voor het 500 hectare grote gebied met of zonder luchthaven. Volgens regiodirecteur Jan Gorter van Natuurmonumenten is een belangrijker pijler van de Twentse economie de beleving van natuur en landschap. „Met de aanleg van een vliegveld slacht je kip met de gouden eieren.”

Hij stemt voor een plan met zorginstellingen, duurzame landbouw, sport en recreatieve voorzieningen in het groen. Cabaretier Herman Finkers is een van de drijvende krachten achter dit plan.

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)hthaven__.html?p=2,1

Het is een onderwerp dat de gemoederen flink bezighoudt in Twente. Zit Nederland te wachten op nog een vliegveld? Is dit rendabel te exploiteren? Is het een stimulans voor de regionale economie, of wordt juist het tegengestelde effect bereikt? Ligt het vliegveld niet te dicht bij het vliegveld Münster-Osnabrück in Duitsland?
  woensdag 2 december 2009 @ 13:57:50 #2
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_75210669
Ikzelf zie het nut er niet van in.
Hoeveel vliegvelden heeft het kleine Nederland wel niet?
Schiphol, Rotterdam, Eindhoven, Aken/Maastricht...........

Mijn idee is, we geven die voormalige vliegbasis terug aan de natuur.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_75211285
Als de andere vliegvelden nu wat minder restricties mbt vluchten krijgen, dan is een extra vliegveld niet nodig.
pi_75211322
Het mooie is ook: Vliegveld Twente kan in principe open, ze zoek alleen nog een touroperator die er vanaf wil vliegen en ze moeten kijken hoe het geluidstechnisch en milieubelastend zo min mogelijk wordt.....

Kortom.... de 3 belangrijkste vragen zijn nog onbeantwoord.......
  woensdag 2 december 2009 @ 14:26:40 #5
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_75211511
quote:
Op woensdag 2 december 2009 13:57 schreef ErwinRommel het volgende:
Ikzelf zie het nut er niet van in.
Hoeveel vliegvelden heeft het kleine Nederland wel niet?
Schiphol, Rotterdam, Eindhoven, Aken/Maastricht...........

Mijn idee is, we geven die voormalige vliegbasis terug aan de natuur.
En daarbij, 55km over de Grens licht het vliegveld van Münster. Als je ziet dat Nederlanders nu al niet te beroerd zijn om naar Weeze te rijden, of naar Düsseldorf, dan denk ik niet dat zo’n vliegveld heel veel heeft te winnen – het zal maar voor een relatief klein gebied echt betekenen dat er een vliegveld dichterbij komt. Daarbij, Enschede ↔ Schiphol is een vaste treinverbinding (Enschede ↔ Münster trouwens ook, maar natuurlijk komt dat niet op het vliegveld uit), en ik vraag me erg af hoe dit vliegveld inderdaad direct zo’n succes gaat worden als ze hopen.

De vliegtaks zou b.v. helemaal dodelijk zijn geweest in zo’n geval. Die is nu weg, maar met dat in het achterhoofd zou ik ook niet staan te springen, wetende dat er even verderop een Duits vliegveld is.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_75211625
Er zijn tig onderzoeken gevoerd over het sluiten van de voormalige luchtbasis Twente. Daar is volgens mij allang gebleken dat burgerluchtvaart niet haalbaar is. Genoeg vliegvelden om Twente heen waar je goedkoop en prima vanaf kan vliegen.
D'r zit gewoon zon achterlijke Wethouder in Enschede die al jaren probeert dit ding door de strot van de raad en dus de burgers wil drukken.

En hey,Enschede ligt niet op de aanvlieg/afvlieg route...
pi_75211636
Ik denk vooral dat het hier in Twente een Twents sentimentele gedachte is dat er een vliegveld moet komen.

Anders kan ik het niet logisch verklaren. Met de trein ben je zo op Schiphol en vliegveld Münster ligt ook om de hoek. M.i. volstrekt niet economisch haalbaar om het vliegveld weer te heropenen.
"When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story."
  woensdag 2 december 2009 @ 14:35:09 #8
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_75211742
quote:
Op woensdag 2 december 2009 14:31 schreef Barney_Stinson het volgende:
Ik denk vooral dat het hier in Twente een Twents sentimentele gedachte is dat er een vliegveld moet komen.

Anders kan ik het niet logisch verklaren. Met de trein ben je zo op Schiphol en vliegveld Münster ligt ook om de hoek. M.i. volstrekt niet economisch haalbaar om het vliegveld weer te heropenen.
Volgens mij maar zeer ten dele. Het wordt niet echt breed gedragen is mijn indruk van TV (b.v. Finkers die zich al geruime tijd uitspreekt tegen). Het lijkt me meer zo’n typisch prestigeproject van een wethouder die zich wel laten gelden zoals Frutsel zegt.

Dat zie je wel meer in gemeenteraden…
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_75211784
quote:
Op woensdag 2 december 2009 14:35 schreef Iblis het volgende:

[..]

Volgens mij maar zeer ten dele. Het wordt niet echt breed gedragen is mijn indruk van TV (b.v. Finkers die zich al geruime tijd uitspreekt tegen). Het lijkt me meer zo’n typisch prestigeproject van een wethouder die zich wel laten gelden zoals Frutsel zegt.

Dat zie je wel meer in gemeenteraden…
Als ik de reacties lees op lokale nieuwssites zijn ook onder de burgers voorstanders en die vertikken het om naar Schiphol te gaan
"When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story."
  woensdag 2 december 2009 @ 14:38:26 #10
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_75211845
quote:
Op woensdag 2 december 2009 14:35 schreef Iblis het volgende:

[..]

Volgens mij maar zeer ten dele. Het wordt niet echt breed gedragen is mijn indruk van TV (b.v. Finkers die zich al geruime tijd uitspreekt tegen). Het lijkt me meer zo’n typisch prestigeproject van een wethouder die zich wel laten gelden zoals Frutsel zegt.

Dat zie je wel meer in gemeenteraden…
Ik denk dat ook inderdaad. Dat die betreffende wethouder een bepaalde lobby achter zich heeft staan en het ziet als een prestige.

Verder kan men nog de optie hebben om van die voormalige basis een soort van pretpark te maken, of een bungalow park.
Echter zie ik het liever teruggaan naar de natuur.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  woensdag 2 december 2009 @ 14:44:22 #11
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_75212042
quote:
Op woensdag 2 december 2009 14:36 schreef Barney_Stinson het volgende:

[..]

Als ik de reacties lees op lokale nieuwssites zijn ook onder de burgers voorstanders en die vertikken het om naar Schiphol te gaan
Maar ik geloof er geen snars van dat de luchthaven daarop kan drijven. De NS had van ’t zomer dacht ik speciaal een nachttrein vanuit Enschede naar Schiphol. Liep als een trein. hahaha
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_75212074
Een extra vliegveld is sowieso een goed idee! Vooral in dat deel van Nederland. Zou helemaal mooi zijn als de Luchtmacht daar ook weer een basis opent.
pi_75212197
quote:
Op woensdag 2 december 2009 14:44 schreef Iblis het volgende:

[..]

Maar ik geloof er geen snars van dat de luchthaven daarop kan drijven. De NS had van ’t zomer dacht ik speciaal een nachttrein vanuit Enschede naar Schiphol. Liep als een trein. hahaha
Ik kan het ook niet geloven, maar blijkbaar zijn er genoeg mensen die in dit luchtkasteel geloven.

En dan gaan ze uit van 1,5 miljoen passagiers in 2020
"When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story."
  woensdag 2 december 2009 @ 14:52:44 #14
212634 Ron.Burgundy
Milk was a bad choice
pi_75212311
Ik hoor er de laatste tijd steeds meer over. Het is een soort prestigeproject van bepaalde mensen geworden en die laten zich nu niet eenvoudig aan de kant zetten.

In mijn ogen is 'n dergelijk vliegveld compleet nutteloos aangezien er op een steenworp afstand een veel groter vliegveld ligt met meer potentie.
You've got a dirty, whorish mouth, that's what you have.
  woensdag 2 december 2009 @ 15:00:05 #15
251588 JuiceJuice
What the fuck is this shit?
pi_75212574
Lelystad Airport uitbreiden voor charter vluchten, zo heeft Schiphol een stuk meer ruimte en heeft Twente geen vliegveld nodig.
  woensdag 2 december 2009 @ 15:00:52 #16
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_75212607
quote:
Op woensdag 2 december 2009 14:45 schreef Lightning_NL het volgende:
Zou helemaal mooi zijn als de Luchtmacht daar ook weer een basis opent.
Helaas maar vergeet dat maar.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  Moderator woensdag 2 december 2009 @ 15:01:14 #17
8781 crew  Frutsel
pi_75212620
quote:
Op woensdag 2 december 2009 14:45 schreef Lightning_NL het volgende:
Een extra vliegveld is sowieso een goed idee! Vooral in dat deel van Nederland. Zou helemaal mooi zijn als de Luchtmacht daar ook weer een basis opent.
Destijds waren er tigduizenden mensen tegen sluiting. Ze moesten maar een basis in het zuiden sluiten, daar waren er genoeg, maar nee Twente moest dicht. Lekker lullig als de Duitsers weer komen, liggen wij direct in vuurlinie

Maar goed, nu weer heropenen lijkt me bizar.. toen was het economisch niet haalbaar om burgerluchtvaart te laten doorgaan en nu aan het eind (??) van de crisis zou het ineens wel kunnen? Laat me niet lachen man
En tuurlijk zijn d'r voorstanders... het zou prachtig zijn als je vanuit Enschede naar de zon kunt.. Tenerife etc.. maar daarmee dek je de kosten niet... zoveel volk komt er niet of je moet met prijzen gaan stunten.
  woensdag 2 december 2009 @ 15:03:23 #18
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_75212690
Er moet gewoon groot gedacht worden qua vliegvelden. Hier in Limburg kom ik haast nooit op vliegveld Beek (sorry, Maastricht - Aachen airport) omdat ik niet naar Turkije of Jordanie wil.

Brussel ligt op 90 km afstand, Duesseldorf op 70, en binnen 2,5 uur sta ik op Schiphol. We hebben hier ook nog eens een NATO basis met 80 vertrekkende AWACS per dag vlak over de grens. Alleen maar overlast dus, daar moest zelfs een gezond Nederlands bos voor wijken.

In het geval van Twente lijkt me dat Schiphol en Muenster uitstekende alternatieven zijn. Tenzij alle Twentenaren heel graag alleen naar Alanya, Damascus en vreemde plaatsen als Edinburgh of Nice vliegen.
pi_75234681
Herman Finkers hield laatst op TV een goed pleidooi tegen deze luchthaven. Hij wees onder meer op de nabijheid van Münster-Osnabrück. De Duitsers zijn zelfs bereid om Twente in de naam van het vliegveld op te nemen en willen ook zorgen voor een extra afrit naar het vliegveld toe.

Ook wees Finkers op mislukte projecten om grote bedrijvigheid naar Twente te halen. Veel bedrijven zitten daar juist vanwege de relatieve rust. In plaats van een economische impuls zou wel eens het tegengestelde kunnen gebeuren: bedrijven die juist wegtrekken.

Verder ligt het vliegveld in een natuurgebied. De huidige legerbasis kun je opdoeken en veranderen in natuurgebied. Eenmaal een luchthaven, is het stukje natuur voorgoed verdwenen. Verder is er behoorlijk weinig draagvlak onder de Twentenaren, krijg ik zo de indruk. En ook moeten er grote vraagtekens worden gezet bij de zonnige scenario's over passagiersaantallen.
  Moderator maandag 14 december 2009 @ 23:06:47 #20
8781 crew  Frutsel
pi_75633896
quote:
Twijfels militair gebruik luchthaven Twente

ENSCHEDE - De PvdA-fractie van Enschede steunt de komst van een Twentse luchthaven, mits de maximale geluidsbelasting van vliegverkeer wordt verkleind. Dat bleek maandagavond tijdens de raadsvergadering over de mogelijke komst van een nieuw vliegveld. De socialisten dienden een amendement in dat de steun kreeg van verscheidene fracties

Een meerderheid in de raad is voor een compacte luchthaven in het groen. Het college, het Rijk en provincie sloten vrijdag een overeenkomst over de grondexploitatie van 500 hectare. De fracties van CDA, VVD en PvdA in de Enschedese gemeenteraad zetten tijdens de raadsvergadering grote vraagtekens bij het militaire medegebruik van de nieuwe luchthaven Twente zoals dat in de overeenkomst is vastgelegd. De raad vreesde dat militaire luchtvaart veel geluidsoverlast met zich meebrengt en onzekerheid oplevert voor de exploitatie.

Wethouder Eric Helder meldde dat militaire luchtvaart op vliegveld Twente nodig is om de luchthaven van Lelystad te ontlasten. Volgens hem wordt militair vliegverkeer ingepast in de aangegeven geluidsruimte. Het Rijk moet volgens hem aangeven hoeveel militair luchtverkeer in Twente wordt ingezet.
Finkers was vanavond alweer op tv om nog maar eens te onderstrepen hoe belachelijk dit voorstel is
  maandag 14 december 2009 @ 23:09:07 #21
212634 Ron.Burgundy
Milk was a bad choice
pi_75634015
quote:
Op maandag 14 december 2009 23:06 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Finkers was vanavond alweer op tv om nog maar eens te onderstrepen hoe belachelijk dit voorstel is
Het is een prestige-project geworden van enkele mensen. Die hebben volgens mij ook nog de macht om het door te gaan drukken.
You've got a dirty, whorish mouth, that's what you have.
pi_75634141
We hebben al genoeg vliegvelden in (en net buiten) dit kleine landje. Onzin om er nóg één te openen.
Terecht protest dus.
  maandag 14 december 2009 @ 23:24:18 #23
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_75634693
Als het met die handtekeningen net zo is als met die protestenmars zijn het weer voor het grootste deel Duitsers die bang zijn hun baan te verliezen.
  Moderator dinsdag 15 december 2009 @ 09:42:37 #24
8781 crew  Frutsel
pi_75641402
quote:
Raad Enschede: luchthaven kan compacter

ENSCHEDE - De gemeenteraad van Enschede heeft maandagavond een aantal voorwaarden verbonden aan de komst van een luchthaven in Twente. De raad wil een minder groot vliegveld dan het college, het Rijk en de provincie Overijssel voorstaat om de geluidsoverlast te verminderen. Wethouder Eric Helder (Economisch Ontwikkeling) liet maandag tijdens de raadsvergadering weten deze wezenlijke aanpassing met het Rijk op te nemen.


Volgens tegenstanders van de toekomstige luchthaven kan de luchthaven nog veel compacter worden ontwikkeld. „De luchthaven Eindhoven omvat veel minder km2 dan de Twentse luchthaven, terwijl Eindhoven meer passagiers vervoert dan de Twentse luchthaven voorspelt”, stelden Gerda Minkjan en Jacqueline van Brakel, vertegenwoordigsters van actiegroepen die tegen de luchthaven zijn. Volgens wethouder Helder moet echter rekening worden gehouden met bijkomend militair luchtverkeer en opvang van overtollig vliegverkeer vanuit Eindhoven, Schiphol en Lelystad. Het college van b en w, het Rijk en de provincie gaan uit van maximaal 2,4 miljoen passagiers in de verre toekomst.

De raad wil maximaal drie jaar uittrekken voor het vinden van een exploitant voor de luchthaven. Binnen vijf jaar dient het realisatieplan van de luchthaven op tafel te liggen.

Woensdag zal de provincie Overijssel een besluit nemen over de invulling van het gebied zonder of met luchthaven.
pi_75642410
quote:
Op woensdag 2 december 2009 14:19 schreef Keiichi het volgende:
Als de andere vliegvelden nu wat minder restricties mbt vluchten krijgen, dan is een extra vliegveld niet nodig.
Als schiphol per baan net zo veel vluchten gaat verwerken als Heathrow per baan doet, dan hebben we in heel Europa verder geen vliegvelden meer nodig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')