nelisb | zondag 29 november 2009 @ 21:10 |
Vraagje ik kom er niet uit. Zwager begint 2008 een bedrijf. Koopt via de zaak een auto direct. Nieuwe citroen c4. Zwager rijdt niet in de auto. Zijn vrouw wel, privé ongeveer 15-20.000 km per jaar. Zakelijke km's 0. Verzekeringen, benzine, onderhoud gaan van de zaak. Is dit verstandig? Heb je nu te maken met bijtelling? Volgns mij is dit duurder dan privé rijden of zit ik fout? Kan iemand me dit uitleggen aangezien ik een discussie had met mijn zwager hierover en ik het hem niet kan uitleggen. | |
Dennis101 | zondag 29 november 2009 @ 21:12 |
Je hebt inderdaad bijtelling, maar aangezien er vaak ook een tankpas bij zit en onderhoud niets kost (voor de berijder) is het vaak goedkoper om eenzelfde auto via de zaak te kopen. | |
nelisb | zondag 29 november 2009 @ 21:14 |
Duidelijk. Dus goede keuze van ze. Nieuwe auto trouwens met 3 jaar garantie. Dus weinig tot geen onderhoudskosten. Auto rijdt gemiddeld 1 op 16. Bij 20.000 km is dit ongeveer 1400¤ per jaar aan diesel in dit geval. Weegt dit op tegen de bijtelling? | |
Dennis101 | zondag 29 november 2009 @ 21:16 |
quote:Vergeet de afschrijving niet. | |
Piles | zondag 29 november 2009 @ 21:16 |
quote:Dan heb je het over een leasebak toch? Niet over een auto die gekocht wordt op naam van het bedrijf. Of mis ik iets ![]() | |
nelisb | zondag 29 november 2009 @ 21:17 |
quote:in 5 jaar afschrijven toch? Het is geen leaseauto. Voorschoten door papa en wordt van eventuele winst betaald. | |
Dennis101 | zondag 29 november 2009 @ 21:17 |
quote:Ah, goeie eigenlijk, totaal overheen gelezen. Dan liggen de zaken iets anders, maar daar heb ik geen zinnig woord over te zeggen. | |
Dennis101 | zondag 29 november 2009 @ 21:18 |
quote:Negeer mijn post maar, ging uit van een leaseauto. Zelf een auto via de zaak kopen heb ik geen verstand van. | |
Pikkebaas | zondag 29 november 2009 @ 21:18 |
Daarnaast verminderen ze de winst van de onderneming, ze kunnen de BTW over onderhoud aftrekken en mogelijk is er een tankpas. Prive betaal je alleen de fiscus en dat is lekker voorspelbaar, prive zul je nooit voor onvoorziene kosten komen te staan. | |
Piles | zondag 29 november 2009 @ 21:19 |
Google: http://www.google.nl/search?q=auto+bedrijf+prive http://www.autoweek.nl/forum/read.php?28,3811270 ![]() | |
nelisb | zondag 29 november 2009 @ 21:20 |
Klopt aftrekken btw gebeurt, evenals tankpas. Maar mag je dat allemaal aftrekken als er alleen privé gereden wordt? | |
nelisb | zondag 29 november 2009 @ 21:23 |
Kwam dit tegen. Bij het privé gebruik van de auto van de zaak dient u BTW af te rekenen bij de laatste BTW aangifte. Heeft u bij de aanschaf van de auto de BTW afgetrokken, dan dient u jaarlijks 12% BTW af te dragen over de privé bijtelling. Is er geen sprake geweest van vooraftrek van de BTW bij aanschaf, dan vindt er ook geen correctie plaats. Hoe werkt het met bijtelling? Het is 25% omdat er meer dan 500 km privé wordt gereden. Moet je dit betalen aan de fiscus aan het einde van het jaar? Heb geen idee. | |
Piles | zondag 29 november 2009 @ 21:24 |
quote:Misschien handig om je dan eerst te verdiepen in belastingen voor je de discussie aangaat? ![]() | |
nelisb | zondag 29 november 2009 @ 21:29 |
Daarom hier de vraag. Volgens mij is het onverstandig en lost het ze dus meer geld dan dat ze de auto privé hadden gekocht. | |
ManAtWork | zondag 29 november 2009 @ 21:35 |
Bijtelling kost je ongeveer ¤ 18.000* maal 25% is ¤ 4.500. Daarnaast kun je alle kosten in mindering brengen en alle aftrek van BTW in mindering brengen. Wel moet je aan het eind van het jaar 12% maal ¤ 4.500 (¤ 540) aan BTW corrigeren. Over het saldo (waarschijnlijk een negatief bedrag) ben je inkomstenbelasting verschuldigd (m.a.w. de winst wordt verminderd zodat je minder IB betaalt). In dit geval is het goedkoper om de auto op de balans te zetten in plaats van privé te houden. * afhankelijk van de uitvoering en catalogusprijs van de auto [ Bericht 10% gewijzigd door ManAtWork op 29-11-2009 21:49:53 ] | |
nelisb | zondag 29 november 2009 @ 21:43 |
Catalogus waarde ik meen 30.000¤ ongeveer. | |
RemcoDelft | zondag 29 november 2009 @ 21:44 |
quote:Weet de verzekering dat er iemand anders in rijdt?! | |
nelisb | zondag 29 november 2009 @ 21:45 |
Goeie vraag. Denk het wel. Maar moet je het antwoord schuldig blijven. | |
ManAtWork | zondag 29 november 2009 @ 21:45 |
quote:Je kunt toch gewoon de regelmatige bestuurder opgeven. | |
ManAtWork | zondag 29 november 2009 @ 21:49 |
quote:Dan vul je voor de genoemde ¤ 18.000 ¤ 30.000 in. De rest van de rekensom blijft gelijk. | |
RemcoDelft | zondag 29 november 2009 @ 21:49 |
quote:Uiteraard. En als je dat doet is er geen probleem. | |
nelisb | zondag 29 november 2009 @ 21:51 |
Duidelijk. 7500¤ bijtelling dus en 900¤ btw verrekenen. Diesel 1400¤ per jaar ongeveer en nagenoeg geen onderhoudskosten ivm 3 jaar garantie. Nog interessant? | |
lezzer | zondag 29 november 2009 @ 22:03 |
Euh, volgens mij is dat toch niet helemaal een legale constructie. De aanschaf van de auto, en de btw aftrek van die aanschaf is te verklaren, en lijkt me verder ook niet zo'n probleem. Maar dat er nul zakelijke km's gereden worden en wel kosten voor een tankpas en benzine/diesel gemaakt worden lijkt me toch minder aannemelijk. Kan het zijn dat je zwager net doet of hij de km's wel zakelijk maakt? ![]() Fraai staaltje creatief boekhouden. ![]() | |
nelisb | zondag 29 november 2009 @ 22:09 |
Nee dat gebeurt niet. 0 zakelijke Km's en thats it. Geen illegale km boekhouding. | |
lezzer | zondag 29 november 2009 @ 22:17 |
quote:Hoe kan hij dan het gebruik van de tankpas verantwoorden bij de belasting? Of geeft hij die niet op als zijnde bedrijfskosten? | |
RemcoDelft | zondag 29 november 2009 @ 22:18 |
quote:Wel regulier onderhoud neem ik aan? Anders vervalt je garantie heel snel... quote:Creatief is het zeker, maar er is geen enkele verplichting om daadwerkelijk zakelijke kilometers te maken ![]() | |
nelisb | zondag 29 november 2009 @ 22:19 |
Pas is van de zaak. Maar vermoed op bedrijf van zijn pa die 15 koeriersautos heeft en het op de grote hoop gaat. | |
Dennis101 | zondag 29 november 2009 @ 22:20 |
quote:Vergeet afschrijving en onderhoud niet. Denk dat het wel voordeliger is om het via de zaak te doen. | |
ManAtWork | zondag 29 november 2009 @ 23:02 |
quote:Niks creatiefs aan. Het kan en mag gewoon. | |
ManAtWork | zondag 29 november 2009 @ 23:04 |
quote:Verzekering en houderschapsbelasting? En je bijtelling is nooit meer dan het werkelijke voordeel (de werkelijke kosten). En alleen de afschrijving bij een nieuwe auto is vaak al meer dan de bijtelling. Dus ja, de auto op de zaak zetten en de bijtelling te pakken is dan meestal voordeliger. | |
Inlognaam | maandag 30 november 2009 @ 00:31 |
quote:Nagenoeg geen onderhoudskosten? Alle onderhoud verplicht bij de dealer doen, vanwege de garantie dus... Of dat nu voordeliger is weet ik nu niet. | |
lezzer | maandag 30 november 2009 @ 07:31 |
quote:Ik heb het niet over de auto, ik heb het over 24 keer per jaar een volle tank op kosten van de zaak zonder zakelijk te rijden in die auto ![]() | |
nelisb | maandag 30 november 2009 @ 07:51 |
quote:na 20.000 km een kleine beurt, na 40 een grote. Duurt dus 2/3 jaar voordat beide zijn geweest. Dus vallen de kosten wel wel mee. | |
MutedFaith | maandag 30 november 2009 @ 08:27 |
quote:Als de auto zakelijk geactiveerd wordt mogen alle daarmee samenhangende kosten in aftrek gebracht worden. Daar is immers die bijtelling voor. Al rij je elke maand op en neer naar Spanje om daar een week op je reet aan het strand te gaan liggen. | |
lezzer | maandag 30 november 2009 @ 09:06 |
oké ![]() | |
_Arthur | maandag 30 november 2009 @ 09:20 |
quote:Simpel. Voor een dergelijke 'compensatie' betaal je de bijtelling. Of er nu 0 of 50.000km zakelijk met de auto gereden wordt maakt voor de belastingdienst niets uit. De bijtelling blijft gelijk. De kilometers die nu gereden worden staan ook nergens als 'prive' of 'zakelijk' te boek. Aangezien men meer dan 500km op jaar basis prive rijdt, wordt er gewoon bijtelling betaald en klaar. | |
Artbij2 | maandag 30 november 2009 @ 10:14 |
Je moet de kosten van de zaak natuurlijk ook rekenen, of krijg je die cadeau? Je betaald alle kosten voor de auto uit je zaak + je betaald bijtelling. Je bent volgens mij dus duurder uit. | |
lezzer | maandag 30 november 2009 @ 10:25 |
quote:Het ging mij dus over de kosten van de tankpas en de btw van de tankpas die bij de belastingdienst verrekend worden. Dát mag volgens mij niet voor privé kilometers. | |
Maharbal | maandag 30 november 2009 @ 10:38 |
Belastingtechnisch/theoretisch mag het overigens niet. De auto is in in dit soort gevallen normaal gesproken keuzevermogen en mag dus (met inachtneming van goed koopmansgebruik regels en dergelijke) aan het ondernemings- danwel privévermogen worden toegerekend. Als er helemaal geen enkele kilometer zakelijk mee wordt gereden is het natuurlijk geen ondernemingsvermogen, de kosten mogen dan ook niet worden afgetrokken. In de praktijk zal het wel lastiger zijn om aan te tonen dat er helemaal niet zakelijk mee wordt gereden. | |
nelisb | maandag 30 november 2009 @ 10:43 |
Dank voor de reacties allemaal. Eigenlijk is er niemand die zegt tot nu toe, zo is het. Nagenoeg iedereen zegt iets anders. De discussie aangaan met mijn zwager lijkt me niet echt handig, want ik heb er echt geen kaas van gegeten. | |
Pietverdriet | maandag 30 november 2009 @ 10:45 |
Manlief heeft ook een eigen zaak, auto staat op de zaak, lekker afschrijven, heb je meer aan als geld uit de GmbH halen. | |
Maharbal | maandag 30 november 2009 @ 10:48 |
quote:Ik zeg je hierboven hoe het belastingtechnisch zit ![]() Dat het in de praktijk anders uitvalt omdat het lastig te controleren is, is een andere zaak. Verder zijn de berekeningen van ManatWork gewoon correct, dus daar kun je gerust van uit gaan. Overigens nog een aanvulling: Bereken de echte kosten van benzine, verzekering, onderhoud en afschrijving eens. Als deze lager zijn dan de bijtelling, mag je de lagere kosten aanhouden (bijtelling is nooit meer dan de werkelijke kosten). [ Bericht 4% gewijzigd door Maharbal op 30-11-2009 10:55:31 ] | |
Pietverdriet | maandag 30 november 2009 @ 10:48 |
quote:waarom zou je ook, is toch de zaak van je zwager en niet van jouw? Bedenk je wel, als je prive een auto koopt doe je dat van je NETTO verdiende geld, als de zaak een auto koopt is dat een afschrijvingsobject uit de omzet van de zaak. dit drukt de winst en je hoeft dan minder belasting te betalen. | |
MutedFaith | maandag 30 november 2009 @ 10:59 |
quote:Nee, je betaalt de kosten van de auto (brandstof, onderhoud, MRB, verzekering, parkeergeld, tolgelden, kilometerheffing, vignetten, weetikveelwatnogmeer). Die trek je in de onderneming af van de omzet, je trekt daarnaast nog de afschrijving op je auto af. Echter, om het privégebruik te compenseren tel je er een percentage van de cataloguswaarde weer bij op. Aan de ene kant drukken je kosten dus je resultaat, waardoor je minder belasting betaald. Dit wordt aan de andere kan echter gecompenseerd door de bijtelling, die maakt je resultaat iets hoger waardoor je belastingdruk weer omhoog gaat. Zodra de kosten die je in aftrek kunt brengen, verminderd met de bijtelling meer bedragen dan het aantal zakelijk gereden kilometers maal 19 cent is het voordeliger je auto op de zaak te hebben staan en de bijtelling te nemen (grof geredeneerd). Met de bijtelling kun je nooit meer kwijt zijn dan de daadwerkelijke kosten. Bij lagere kosten dan bijtelling mogen de werkelijke kosten (inclusief afschrijving) genomen worden. |