Vergeet de afschrijving niet.quote:Op zondag 29 november 2009 21:14 schreef nelisb het volgende:
Duidelijk. Dus goede keuze van ze.
Nieuwe auto trouwens met 3 jaar garantie. Dus weinig tot geen onderhoudskosten.
Auto rijdt gemiddeld 1 op 16. Bij 20.000 km is dit ongeveer 1400¤ per jaar aan diesel in dit geval.
Weegt dit op tegen de bijtelling?
Dan heb je het over een leasebak toch? Niet over een auto die gekocht wordt op naam van het bedrijf. Of mis ik ietsquote:Op zondag 29 november 2009 21:12 schreef Dennis101 het volgende:
Je hebt inderdaad bijtelling, maar aangezien er vaak ook een tankpas bij zit en onderhoud niets kost (voor de berijder) is het vaak goedkoper om eenzelfde auto via de zaak te kopen.
in 5 jaar afschrijven toch?quote:
Ah, goeie eigenlijk, totaal overheen gelezen. Dan liggen de zaken iets anders, maar daar heb ik geen zinnig woord over te zeggen.quote:Op zondag 29 november 2009 21:16 schreef Piles het volgende:
[..]
Dan heb je het over een leasebak toch? Niet over een auto die gekocht wordt op naam van het bedrijf. Of mis ik iets
Negeer mijn post maar, ging uit van een leaseauto. Zelf een auto via de zaak kopen heb ik geen verstand van.quote:Op zondag 29 november 2009 21:17 schreef nelisb het volgende:
[..]
in 5 jaar afschrijven toch?
Het is geen leaseauto. Voorschoten door papa en wordt van eventuele winst betaald.
Misschien handig om je dan eerst te verdiepen in belastingen voor je de discussie aangaat?quote:Op zondag 29 november 2009 21:23 schreef nelisb het volgende:
Hoe werkt het met bijtelling? Het is 25% omdat er meer dan 500 km privé wordt gereden. Moet je dit betalen aan de fiscus aan het einde van het jaar? Heb geen idee.
Weet de verzekering dat er iemand anders in rijdt?!quote:Op zondag 29 november 2009 21:10 schreef nelisb het volgende:
Vraagje ik kom er niet uit.
Zwager begint 2008 een bedrijf. Koopt via de zaak een auto direct. Nieuwe citroen c4.
Zwager rijdt niet in de auto. Zijn vrouw wel, privé ongeveer 15-20.000 km per jaar. Zakelijke km's 0.
Verzekeringen, benzine, onderhoud gaan van de zaak.
Is dit verstandig? Heb je nu te maken met bijtelling? Volgns mij is dit duurder dan privé rijden of zit ik fout?
Kan iemand me dit uitleggen aangezien ik een discussie had met mijn zwager hierover en ik het hem niet kan uitleggen.
Je kunt toch gewoon de regelmatige bestuurder opgeven.quote:Op zondag 29 november 2009 21:44 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Weet de verzekering dat er iemand anders in rijdt?!
Dan vul je voor de genoemde ¤ 18.000 ¤ 30.000 in. De rest van de rekensom blijft gelijk.quote:Op zondag 29 november 2009 21:43 schreef nelisb het volgende:
Catalogus waarde ik meen 30.000¤ ongeveer.
Uiteraard. En als je dat doet is er geen probleem.quote:Op zondag 29 november 2009 21:45 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Je kunt toch gewoon de regelmatige bestuurder opgeven.
Hoe kan hij dan het gebruik van de tankpas verantwoorden bij de belasting? Of geeft hij die niet op als zijnde bedrijfskosten?quote:Op zondag 29 november 2009 22:09 schreef nelisb het volgende:
Nee dat gebeurt niet. 0 zakelijke Km's en thats it. Geen illegale km boekhouding.
Wel regulier onderhoud neem ik aan? Anders vervalt je garantie heel snel...quote:Op zondag 29 november 2009 21:51 schreef nelisb het volgende:
Diesel 1400¤ per jaar ongeveer en nagenoeg geen onderhoudskosten ivm 3 jaar garantie.
Creatief is het zeker, maar er is geen enkele verplichting om daadwerkelijk zakelijke kilometers te makenquote:Op zondag 29 november 2009 22:03 schreef lezzer het volgende:
Euh, volgens mij is dat toch niet helemaal een legale constructie.
De aanschaf van de auto, en de btw aftrek van die aanschaf is te verklaren, en lijkt me verder ook niet zo'n probleem. Maar dat er nul zakelijke km's gereden worden en wel kosten voor een tankpas en benzine/diesel gemaakt worden lijkt me toch minder aannemelijk.
Kan het zijn dat je zwager net doet of hij de km's wel zakelijk maakt?
Fraai staaltje creatief boekhouden.
Vergeet afschrijving en onderhoud niet. Denk dat het wel voordeliger is om het via de zaak te doen.quote:Op zondag 29 november 2009 21:51 schreef nelisb het volgende:
Duidelijk.
7500¤ bijtelling dus en 900¤ btw verrekenen.
Diesel 1400¤ per jaar ongeveer en nagenoeg geen onderhoudskosten ivm 3 jaar garantie.
Nog interessant?
Niks creatiefs aan.quote:Op zondag 29 november 2009 22:03 schreef lezzer het volgende:
Euh, volgens mij is dat toch niet helemaal een legale constructie.
De aanschaf van de auto, en de btw aftrek van die aanschaf is te verklaren, en lijkt me verder ook niet zo'n probleem. Maar dat er nul zakelijke km's gereden worden en wel kosten voor een tankpas en benzine/diesel gemaakt worden lijkt me toch minder aannemelijk.
Kan het zijn dat je zwager net doet of hij de km's wel zakelijk maakt?
Fraai staaltje creatief boekhouden.
Verzekering en houderschapsbelasting?quote:Op zondag 29 november 2009 22:20 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Vergeet afschrijving en onderhoud niet. Denk dat het wel voordeliger is om het via de zaak te doen.
Nagenoeg geen onderhoudskosten? Alle onderhoud verplicht bij de dealer doen, vanwege de garantie dus... Of dat nu voordeliger is weet ik nu niet.quote:Op zondag 29 november 2009 21:51 schreef nelisb het volgende:
Duidelijk.
7500¤ bijtelling dus en 900¤ btw verrekenen.
Diesel 1400¤ per jaar ongeveer en nagenoeg geen onderhoudskosten ivm 3 jaar garantie.
Nog interessant?
Ik heb het niet over de auto, ik heb het over 24 keer per jaar een volle tank op kosten van de zaak zonder zakelijk te rijden in die autoquote:Op zondag 29 november 2009 23:02 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Niks creatiefs aan.
Het kan en mag gewoon.
na 20.000 km een kleine beurt, na 40 een grote. Duurt dus 2/3 jaar voordat beide zijn geweest. Dus vallen de kosten wel wel mee.quote:Op maandag 30 november 2009 00:31 schreef Inlognaam het volgende:
[..]
Nagenoeg geen onderhoudskosten? Alle onderhoud verplicht bij de dealer doen, vanwege de garantie dus... Of dat nu voordeliger is weet ik nu niet.
Als de auto zakelijk geactiveerd wordt mogen alle daarmee samenhangende kosten in aftrek gebracht worden. Daar is immers die bijtelling voor.quote:Op maandag 30 november 2009 07:31 schreef lezzer het volgende:
[..]
Ik heb het niet over de auto, ik heb het over 24 keer per jaar een volle tank op kosten van de zaak zonder zakelijk te rijden in die auto
Simpel. Voor een dergelijke 'compensatie' betaal je de bijtelling.quote:Op zondag 29 november 2009 22:17 schreef lezzer het volgende:
Hoe kan hij dan het gebruik van de tankpas verantwoorden bij de belasting? Of geeft hij die niet op als zijnde bedrijfskosten?
Het ging mij dus over de kosten van de tankpas en de btw van de tankpas die bij de belastingdienst verrekend worden. Dát mag volgens mij niet voor privé kilometers.quote:Op maandag 30 november 2009 09:20 schreef _Arthur het volgende:
[..]
Simpel. Voor een dergelijke 'compensatie' betaal je de bijtelling.
Of er nu 0 of 50.000km zakelijk met de auto gereden wordt maakt voor de belastingdienst niets uit. De bijtelling blijft gelijk.
De kilometers die nu gereden worden staan ook nergens als 'prive' of 'zakelijk' te boek. Aangezien men meer dan 500km op jaar basis prive rijdt, wordt er gewoon bijtelling betaald en klaar.
Ik zeg je hierboven hoe het belastingtechnisch zitquote:Op maandag 30 november 2009 10:43 schreef nelisb het volgende:
Dank voor de reacties allemaal. Eigenlijk is er niemand die zegt tot nu toe, zo is het. Nagenoeg iedereen zegt iets anders. De discussie aangaan met mijn zwager lijkt me niet echt handig, want ik heb er echt geen kaas van gegeten.
waarom zou je ook, is toch de zaak van je zwager en niet van jouw?quote:Op maandag 30 november 2009 10:43 schreef nelisb het volgende:
Dank voor de reacties allemaal. Eigenlijk is er niemand die zegt tot nu toe, zo is het. Nagenoeg iedereen zegt iets anders. De discussie aangaan met mijn zwager lijkt me niet echt handig, want ik heb er echt geen kaas van gegeten.
Nee, je betaalt de kosten van de auto (brandstof, onderhoud, MRB, verzekering, parkeergeld, tolgelden, kilometerheffing, vignetten, weetikveelwatnogmeer). Die trek je in de onderneming af van de omzet, je trekt daarnaast nog de afschrijving op je auto af. Echter, om het privégebruik te compenseren tel je er een percentage van de cataloguswaarde weer bij op.quote:Op maandag 30 november 2009 10:14 schreef Artbij2 het volgende:
Je moet de kosten van de zaak natuurlijk ook rekenen, of krijg je die cadeau? Je betaald alle kosten voor de auto uit je zaak + je betaald bijtelling. Je bent volgens mij dus duurder uit.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |