vivkexx | zondag 29 november 2009 @ 16:07 |
Hoeveel gemeentebelasting betalen jullie? Dus : rioolrecht, afvalstoffenbelasting, ozb en weetikveel ![]() En wat is je woonsituatie? | |
Biskwie | zondag 29 november 2009 @ 16:09 |
teveel ![]() | |
vivkexx | zondag 29 november 2009 @ 16:10 |
quote:en aan hoeveel moet ik dan denken? Wil namelijk iets gaan huren en als deze kosten TE veel zijn.. dan gaat t feest niet door ![]() | |
Biskwie | zondag 29 november 2009 @ 16:11 |
ik zoek het ff voor je op | |
spijkerbroek | zondag 29 november 2009 @ 16:11 |
Als je wilt weten hoe hoog de gemeentelijke belastingen waren over 2009, kun je gewoon even op de website van de gemeente kijken. | |
vivkexx | zondag 29 november 2009 @ 16:18 |
misschien een hele domme vraag ![]() kan t ook zijn dat deze kosten al zijn verrekend met de maandelijkse huurprijs? (ben maar een student, heb echt geen verstand hiervan ![]() | |
RemcoDelft | zondag 29 november 2009 @ 16:18 |
quote:^^ Het scheelt enorm per gemeente, net afhankelijk van hoeveel geld ze nodig hebben. | |
Biskwie | zondag 29 november 2009 @ 16:18 |
ik heb een huis, 1 persoons huishouden, regio breda bedragen/maand waterschapsbelasting: 7,31 (zuiveringsheffing / watersysteemheffing ingezetenen) brabant water: 45,-- (vastrecht/verbruik/afvalsstoffenheffing/rioolrecht/belasting op water) woon garant verzekering: 13,94 (das incl. brand en aansprakelijksheidverzekering) auto verzekering: 42,74 wegenbelasting: 76,-- postcode loterij: 9,75 staatsloterij: 14,50 RWE voorschot: 150e (gas/licht, daar kom ik wel aan uit, ik krijg denk ik 200e terug) internet telfort: 24,95 tv-ziggo: 16.95+10.0 (digitale tv+totaal pakket) t-mobile gsm: 33,00 (ongeveer) huur woningstichting: 567 totaal: 1011,14 aan 'vaste' lasten ik heb ze nu geloof ik allemaal gehad. sommige dingen worden per jaar/kwartaal afgeschreven, dan heb ik ze omgerekend. | |
spijkerbroek | zondag 29 november 2009 @ 16:19 |
quote:Klopt. Daarom is het voor TS niet echt nuttig om hier een opsomtopic te maken met wie wat betaalt. | |
vivkexx | zondag 29 november 2009 @ 16:21 |
bij mij gaat t om de gemeente Eindhoven.. | |
karr-1 | zondag 29 november 2009 @ 16:34 |
Bel de gemeente in kwestie op en vraag het of kijk op de website van de gemeente. Dit soort bedragen verschillen namelijk per gemeente. In mijn gemeente is het ook iets van 900 per jaar, maar je kunt in termijnen betalen als je wilt. En of het bij de huur inzit of niet is ook afhankelijk van de afspraken die je daarover maakt. Kijk even in je huurcontract daar zou het in moeten staan. | |
Tja..1986 | zondag 29 november 2009 @ 16:34 |
quote:Geen ziektekostenverzekering? | |
karr-1 | zondag 29 november 2009 @ 16:36 |
quote:Dat heeft dan weer niets met de gemeente te maken | |
vivkexx | zondag 29 november 2009 @ 16:38 |
tja ik ga morgen de woning bezichtigen.. dus dan weet ik of t al in de huur zit etc. maar ben gewoon nieuwsgierig, vandaar deze topic. ik kan maar 1 ding doen: afwachten tot morgen dus | |
silliegirl | zondag 29 november 2009 @ 16:42 |
quote:Ik heb nog nooit gehoord van een huur waarin de gemeentelijke belastingen zitten; omdat die belastingen namelijk altijd voor rekening komen van de bewoner van het pand, niet de eigenaar. Ik ben overigens zo'n 1000 euro op jaarbasis kwijt voor alle belastingen. Je kan er zelf voor kiezen in hoeveel termijnen je dat wenst te betalen hier. | |
Boadicea | zondag 29 november 2009 @ 16:43 |
quote:Als je nog student bent kan je misschien ook wel kwijtschelding krijgen, dan betaal je een stuk minder.. | |
karr-1 | zondag 29 november 2009 @ 16:46 |
quote:Bij studentenkamers zit het soms bij de huur ingerekend omdat het te lastig om te bepalen wie er wat betaald en omdat je toch vaak met meerdere mensen in huis woont die niets met elkaar te maken hebben. | |
bijderechter | zondag 29 november 2009 @ 16:57 |
Ik betaalde in 2009 633,- euro voor 2 pers. ![]() Als je op kamers gaat is het meestal bij de huur inbegrepen, anders niet. | |
Tja..1986 | zondag 29 november 2009 @ 17:00 |
quote:Nee, maar de postcodeloterij ook niet ![]() | |
Biskwie | zondag 29 november 2009 @ 17:08 |
quote:die gaat via de loonstrook, das iets van 96euro ofzo was hem ff vergeten ![]() | |
karr-1 | zondag 29 november 2009 @ 17:11 |
quote:Klopt, maar dat zijn geen vaste lasten, die bepaal je zelf. | |
Tja..1986 | zondag 29 november 2009 @ 17:14 |
quote:Klopt, maar het stond in het lijstje van de gene die ik quote. en de ziektenkostenverzekering niet. Dat vond ik wat gek. Vandaar de vraag ![]() | |
karr-1 | zondag 29 november 2009 @ 17:15 |
quote:Daar heb jij weer gelijk in | |
vivkexx | zondag 29 november 2009 @ 17:22 |
t gaat om 2 appartementen boven elkaar, waarvan ik met vriendin de bovenste wil huren de stookkosten worden ook gedeeld.. tis geen studentenkamer dus.. | |
silliegirl | zondag 29 november 2009 @ 18:18 |
quote:mwaaah, als je spaargeld hebt krijg je al geen kwijtschelding meer, maar mogen ze een bepaald percentage (ik geloof 25%) van je spaargeld vorderen; als dat minder is dan de hoogte van de aanslag schelden ze de rest kwijt, anders moet je gewoon de hele aanslag betalen hoor. quote:Dan vrees ik voor je dat die belastingen niet all in zijn.. | |
trovey | zondag 29 november 2009 @ 18:37 |
quote:Dan krijgen jullie gewoon de rekening van de gemeente net als elk ander persoon die een huis huurt. let wel omdat je met z'n tween bent betaal je meer afvalstoffenheffing dan als je er met 1 persoon zou wonen. | |
spijkerbroek | zondag 29 november 2009 @ 18:58 |
quote:Waarom vrezen? Of TS het nu betaalt aan de verhuurder of aan de gemeente, dat maakt niks uit. | |
silliegirl | zondag 29 november 2009 @ 20:52 |
quote:Omdat TS ook al dit topic: huurtoeslag? heeft lopen, waardoor 'ie de indruk wekt dat het allemaal nogal duur wordt om daar te gaan wonen. Als de belastingen bij het genoemde huurbedrag inzitten, heeft ie die al meegenomen in z'n berekening, anders komt dat er dus nog extra bovenop... ![]() | |
lezzer | zondag 29 november 2009 @ 22:06 |
quote:http://www.eindhoven.nl/b(...)telijke-tarieven.htm Kijkt u eens ![]() | |
piepkuiken21 | dinsdag 1 december 2009 @ 13:05 |
ik heb dit jaar als eenpersoonshuishouden 310 aan gemeenteheffingen en 160 aan waterschapbelasting betaald, dat is 1,5x mijn huur | |
Rotter | woensdag 2 december 2009 @ 01:06 |
Even wat uitleg over de gemeentelijke heffingen/belastingen en bezwaar ertegen maken. Je hebt er verschillende die ook voor verschillende groepen bedoelt zijn, enerzijds de gebruiker, anderzijds de eigenaar. En de hoogte van de bedragen verschillen per gemeente en worden per gemeente vastgesteld. EIGENAAR: (OZB & Riool*) - Voor de eigenaar is het primair de Ontroerend Zaak Belasting (OZB(E)). Dit is een tijdstipbelasting, die opgelegd (en betaald moet worden) wordt aan de eigenaar op 1 januari van het betreffende jaar. Indien jij 2 januari (of later) je huis verkoopt verreken je vaak de overige OZB via de notaris. ONDANKS deze verrekening moet jij het GEHELE bedrag voldoen, omdat jij de belastingplichte dat jaar bent. Bezwaar maken als jij op 1-1-** eigenaar bent is zinloos. Je kan wel tegen de hoogte van de OZB bezwaar maken, indien de WOZ waarde van jou huis X % te hoog is en in absolute waarde ¤ X (informeer naar de exacte bedragen). GEBRUIKER (Afvalstoffen, Riool*, Hond) Voor gebruiker is er vaak de afvalstoffenheffing, rioolrecht (verschilt per gemeente) en soms ook de hondenbelasting. -Rioolrecht is gewoon betalen als jij een riool hebt, hoe dit is vormgegeven verschilt per gemeente. -Afvalstoffenheffing is een maandelijkse belasting. Deze wordt geheven naar de maand van gebruik (woont er niemand, wordt er niet geheven). -Hondenbelasting: Fifi? Betalen. Fifi dood/verkocht? Einde betaling. Bezwaar maken: Als je tegen de gemeentelijke belastingen bezwaar wilt maken zijn er een paar opties. Eerst een paar algemene regels: - Voer aan WAARTEGEN jij bezwaar maakt en WAAROM (voeg bewijsstukken bij zoals uittreksels KVK, inschrijving bij de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA), bewijs van Justitie dat je gevangen zat e.d. Je moet dus aannemelijk kunnen maken dat wat jij beweert waar is. - Indien je bezwaar maakt vermeld alle relevante gegevens (BSN, aanslagnummer e.d.) Bezwaar tegen de OZB: Redenen die je kan hebben om bezwaar te maken tegen de OZB zijn de volgende: - Je bent niet op 1-1-** eigenaar van het pand/perceel - Je bent het niet eens met de hoogte van de WOZ waarde en dus de hoogte van de OZB (bezwaren tegen het tarief zijn zinloos en worden per definitie afgewezen) Je moet aantonen dat jij op 1-1-** geen eigenaar bent, dit kan door een verkoopakte, maar liever een uittreksel van het Kadaster. Voor het vastellen of jij gelijk hebt wordt het Kadaster aangehouden. Het maakt geen biet uit of jij gescheiden bent e.d. en er niet meer woont, sta jij als belastingplichtige eigenaar in het Kadaster, moet je betalen. Zorg er dus voor dat de zaken GOED geregistreerd staan. Bezwaar tegen de afvalstoffenheffing: - Je kan bezwaar maken tegen de afvalstoffenheffing omdat je er niet meer woont, dit doe je via een uittreksel van het GBA, of in andere zaken zoals gevangenschap en/of opname een bewijs van justitie of ziekenhuis/instelling. - Indien jij in je huurcontract hebt staan dat de eigenaar deze betaald (kopie huurcontract meesturen!) - Indien jij onvoldoende verdient kan er kwijtschelding voor deze heffing aangevraagd worden, dit is bijstands/aow niveau, informeer hierna. Rioolheffing(en): - Hier maak je bezwaar tegen als je niet aangesloten bent op het riool. Dit moet je echt helemaal aannemelijk maken (zelfs geen putje waar je regenwater ingaat!). Hondenbelasting laat ik achterwege. EXTRA informatie: Indien jij eigenaar van een pand bent, maar het staat leeg, kan het zijn dat de gemeente jou ook voor het gebruikersgedeelte aanslaat, hiernaar moet je informeren waarom ze dit doen en vervolgens kijken of er grond voor bezwaar is (e.g. het is pand ter belegging en er zit niemand ooit in) Overlijden: - Zoals je de spullen erft, erf je ook de nog te betalen belasting (OZB indien niet voldaan, alle overige heffingen tot de maand van overlijden). Bezwaar maken heeft alleen zin indien je voor teveel maanden moet betalen. Let wel de erfgenamen zullen in principe door de gemeente achterhaald worden, maar indien er een testament is/vanuit de erven aangegeven wordt wie betaald, wordt het op deze persoon verhaald. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- On topic: In jou situatie zijn er slechts 2 smaken: - Je betaald deze belasting al via je huur en/of servicekosten (de eigenaar betaald dit dan voor jou) - Je huurcontract specificeert dat de huurder hiervoor moet betalen. In het eerste geval moet je bezwaar aantekenen en via een contract aantonen dat de huurder voor deze kosten moet opdraaien. In het 2e geval moet jij betalen. UITZONDERING bij het 2e geval: vaak is het zo dat bij huizen met een private eigenaar deze zaken niet geregeld zijn. Wanneer er meerdere bewoners zijn, levert dit problemen op. Je moet deze situatie uitleggen en dat er binnen het huis 'hoge' doorloop is (veel mensen wonen er voor korte periodes), de gemeente zal snel geneigd zijn om dan de eigenaar ook voor het gebruikersdeel aan te slaan om zo het zo eenvoudig mogelijk te houden. Let wel op, dit kan BELEID zijn. Wettelijk gezien blijf jij toch de pineut, dus het kan afgewezen worden. [ Bericht 1% gewijzigd door Rotter op 02-12-2009 01:13:54 ] |